Dior @ springwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flo31

Dior @ springwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 15:15

Vandaag weer een vriendin mee naar mijn wekelijkse springles, dus toen heeft ze weer mooie foto's genomen van Dior en mij.

Dior is een 6-jarige merrie die een jaartje verloren is door de fok. Ik heb haar nu 6 maand en ze begint nu echt goed te werken.
Eerst liep ze te diep, toen liep ze op de voorhand, daarna gooide ze zich naar de sprong... Er is altijd wel iets, maar we nemen alles stapje voor stapje aan en nu ze een goede springkracht heeft in galop, leren we haar de galopwissels aan.
Wedstrijden rij ik nu nog niet, ik heb haar ook nog niet zo lang, maar ik denk dat we er in de winter (dit is in België het officieuse seizoen) aan beginnen om helemaal klaar te zijn voor de ronde in de zomer.

Dior vertrekt donderdag, net zoals mij, een maand op vakantie op de wei (ik vertrek dus ook op vakantie, maar niet op een wei :D), daarom hebben we eergisteren haar achterijzers eraf gehaald. Hierdoor sprong ze vandaag iets minder en de warmte deed daar dan nog een schepje bovenop. Mijn lerares had toen beslist dat we niet te hoog gingen gaan vandaag. Maar er zitten toch leuke foto's bij, dus wou ik ze toch even delen :)

Vorige topics:
[RT-HAW] Dior voor het eerst op Bokt!
[RT-HAW] Dior (v. Orlando) @ springwork

Voor het echte werk begint, warm ik eerst op in stap en draf met haar neusje over de grond, zodat ze goed haar rugspieren kan strekken.

Eerst even balkjes lopen:
Afbeelding

Galopje:
Afbeelding

Inspringen op kruisje (neem ik hier niet in het midden omdat ik die op een cirkel moest springen):
Afbeelding

Inspringen op rechte:
Afbeelding

Even tussendoor stappen, deze foto plaats ik vooral om te vragen of mijn beenhouding goed is (en natuurlijk voor haar koppie :9 )
Afbeelding

Eerste rechte van lijn met 3-4 galopsprongen tussen:
Afbeelding

Tweede oxer van lijn:
Afbeelding

Nog eens:
Afbeelding

Oxer:
Afbeelding

Nu je hier toch bent, laat maar een berichtje achter, plaats dit ook op HAW voor goede tips ;)
Laatst bijgewerkt door flo31 op 28-06-09 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:29

Erg leuk paard! :j

Wat mij opvalt is dat je je teugels vrij lang hebt. boven de sprong natuurlijk erg fijn voor je paard, maar om hem bijvoorbeeld op te vangen tussen een dubbel niet erg handig. je schreef ook dat ie op zijn voorhand liep, dat kan daar ook mee te maken hebben. actief maken, koppie omhoog en teugels wat korter :) zou met je instructie overleggen of zij dat misschien ook vindt en er dan samen wat aan gaan doen.

weet niet of dat zo werk bij jullie, maar bij mij was dat ook een beetje het probleem door te lange teugels, paard rende gewoon door, ging vlakker springen en zo kwamen er soms balken. door af en toe een ophouding kon ik hem weer op het achterbeen krijgen en bleef ie wachten en sprong de lucht in in plaats van naar voren en vlak.

ik hoop dat je er wat aan hebt :)

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 15:37

Ja ik begrijp helemaal wat je bedoelt, dat heb je goed gezien. Een hele tijd reed ik met kortere teugels, maar dan kon ze zichzelf zo sterk maken dat ik haar helemaal niet terug kan nemen bij een dubbel. Hoe zacht mijn hand ook is bij de kortere teugels, als ik ze daarna sluit, maakt het helemaal niets uit. Controle was dan soms ook ver te zoeken en als er dan wel controle was, dan ook een kramp in mijn armen ;)
Zelf wou ik er dan ook geen strenger bit indoen, dus moesten we iets anders vinden.

Dus sinds vorige week laten we het vooraan wat losser en nu reageert ze veel beter. Handen open betekent vooruit, handen sluiten betekent terugkomen. Ophoudingen maken is ook veel gemakkelijker. Ze begrijpt wat ik bedoel en doet haar werkje hoe het hoort :)

Ik kan het natuurlijk niet bij iedereen aanraden, maar we proberen dit voor een tijdje uit en zien dan wel weer!

*Edit*: Ik schreef dat ze op de voorhand was en zich naar de sprong gooide, maar was vergeten te vermelden dat die problemen nu al bijna helemaal zijn opgelost ;) Iedere keer dat het ene opgelost is, komt het andere boven. Nu afwachten wat het volgende zal zijn :)

Sjuulie

Re: Dior @ springwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:58

ahaa kijk dan wordt het een ander verhaal, dan kun je mijn tip vergeten ;)
veel succes verder! en wedstrijden dat komt helemaal goed :j

Liekelianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:54

wat mij opvalt is dat je paardje te vroeg springt
dat maakt het wel moeilijker dus probeer wat later te springen
verder ziet het er goed uit hoor

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:59

zelfde als hierboven ze springt indd te vroeg toch net proberen om haar nog dat 1ne pasje bij je te houden ;)
dan zal ze ook beter (hoger) gaan springen in plaats van vlak erover heen te gaan

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:00

Eerste rechte van lijn met 3-4 galopsprongen tussen:

Bij deze hindernis kom je te groot, je afstand word lang.. je paard begint te zoeken en zet dus te vroeg af.

Wat mij ook opvalt is dat je bij wel meer hindernissen te groot komt, probeer daar op te letten. Wat voor mij altijd een super handig geheugensteuntje is, is om te tellen 3 galopsprongen voor de hindernis & dan af te gaan.. en als je 1 2 3 4 doet, kom je dus te dicht, als je 1 2 doet kom je dus te groot. :D
Maar alsnog, liever te dicht dan te groot.. als je te groot komt is het voor het paard moeilijker om je te redden, dus krijg je waarschijnlijk(op het hogere springwerk) een balkje of een stop..

Verder zit je wel mooi netjes op je paard & het paard tilt netjes zn beentjes op. Let wel op je houding boven de sprong :o

Ik hoop dat je er een beetje wat aan hebt, heel veel succes verder!

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 09:40

Ja daar hebben jullie allemaal gelijk in, daar werken we aan :)

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:32

Wat een leuk paard om te zien!
Het meeste is al gezecht dus ik hou me mond wel :=

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 16:34

Haha dankje, en daar bovenop is ze dan nog een schatje ook :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:35

Ik vind het er netjes uit zien hoor!

Een paar kleine puntjes:
Zorg dat je op de sprong je hakken laag en je tenen naar binnen houd, nu prik je hem aan op de sprong, waardoor hij wat schieterig kan worden.

En zorg dat je op de sprong je handen goed richting de mond doet, op sommige foto's heb je je handen een stukje boven de manenkam.

Over dat te groot afzetten: Je kunt beter voorwaarts te groot zitten dan getrokken dicht komen. Als je wat groot zit is het voor je paard altijd makkelijker dan wanneer je te dicht zit, een ruiter die altijd te dicht rijdt zal zijn paard in de stop rijden.
Dat wil niet zeggen dat je thuis niet moet proberen wat dichter te komen. Als je wat dichter komt zul je meer sprong krijgen, het is wel belangrijk dat je de laatste galopsprong je hand kunt ontspannen.

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 19:41

Dankjewel schoentje, met je tips kan ik zeker een het werk! Het spoortje kan trouwens wel uit met het springen, het is al een heel klein bolletje, maar zelf dat heb ik niet nodig.

Van dat te groot afzetten ben ik het ook met je eens. Bij een steiltje kan je beter iets verder afzetten dan er net voor, bij een oxer kan je er wel beter dichtbij afzetten.
Met het dichtbij afzetten hebben we wel nog wat last, normaal leggen we er ook altijd een balkje voor, maar zonder moet ze het ook leren. We werken er aan :)

PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:12

Wat mij opvalt is dat je echt een hele mooie houding hebt.

Fellowschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:24

het ziet er heel mooi uit!
en ik vind het nog best hoog hoa!

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:30

Op sommige foto's is te zien dat je inderdaad je handen wat meer mee kan geven. Ik vind je beenhouding (waar je naar vroeg) netjes!
Ziet er goed uit!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:02

Ik vind het er erg netjes uit zien! Af en toe je teugels wat te lang, maar het is een mooi beestje, en ik doe het je niet na :)

Beaminde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:53

heee (L)
leuk stel hoor!, en zeker een mooi paardje!
wat mij oko opvalt is dat je je handen bij foto 7 niet meebeweegt
en bij 8 juist wel, was ze hier wat heet? probeer contact te houden
maar haar ook los kunnen laten! veel succes verder!

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:59

Je moet een balans vinden wat je handen betreft tussen foto 7 en foto 8. verder leuke combinatie
nou doegG

xx Ilsee

Kristl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:01

Later springen, maakt het makkelijker voor je paard.
En de sprong word automatisch mooier! :D

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:06

Bij sommige hindernissen zit je niet in het midden...
probeer daar op te letten...
dat is makkelijkervoor de pony..

Maaartss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:45

Heeel mooi beeld!
ik weet niet of het er al staat, maar je hebt je handen bij sommige foto;s heel laag.
of het lijkt maar zo.=)

maar jullie zijn een top combinatie!

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:16

Hee!

Leuk! Hoge sprongen, hoe hoog is het ??

:9

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:29

TippEx schreef:
Nicee Peeeeerd ! *D

Lijkt mij dat je beugels wel goed zitten :)

IDD :D :Y) :+

amiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:43

je hoeft idd niet zo ver naar voren, er staat geen hindernis van 1,50 ;)

Kittylover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:13

Je beenhouding is echt netjes. (is bij mij wel anders :$)
En wat een leuk paard heb je,
je ziet wel dat jullie er veel plezier in hebben!