Weigeren te springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JeroenK

Weigeren te springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 18:38

Hallo,

Ik heb een 7 jarige ruin.. loopt dressuurmatig op L2 niveau, staat goed aan de hulpen en is helemaal gezond. *alles is gechecked.
Nu willen wij binnenkort ook met springen beginnen en hem dan naar L2 toerijden en hem dan weer verkopen. Nou, allemaal leuk en aardig maar hij vertikt het op te springen. Balkjes lopen is prima, 1 balkje tussen 2 staanders op de grond ook, maar zodra we hem iets verhogen weigerd hij. Dit doet hij zowel onder het zadel als vrij in de bak. We krijgen hem er met geen mogelijkheid over, vriendelijk niet, boos niet. Zo hebben we bijvoorbeeld er iemand naast laten lopen, hem zelfs gelokt met wat voer, geslagen, geschopt, bang gemaakt met een paraplu.. maar nee.. hij vertikt het. Ik heb er nog nooit zo een gehad die zo vastbesloten was niet te springen. Het is verder een paard wat helemaal neit bang aangelegt is.. nergens van onder de indruk.. koel in kop.. wel een eigenwijs karakter maar niet gemeen of iets..

Wie heeft de gouden tip?

Groeten, Jeroen en Anita.

Apple

Re: Weigeren te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:42

Les nemen?

Eerst eens beginnen met balkjes op de grond en als dat goed gaat wellicht de balkjes iets verhoogd neerleggen. Niet teveel en te snel willen. Ik zou het niet proberen met eroverheen jagen endergelijke.

En wellicht is het wel geen springpaard, dan wordt het dus gewoon zorgen dat je hem dressuurmatig goed op orde hebt en verkopen als dressuurpaard. Ik weet niet wat de afstamming is?

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 18:44

Het is een springgefokt paard, heb prive-les en daar hebben wij al die dingen geprobeerd die ik opnoem, maar mijn instructeur weer het ook niet meer.. Nog nooit zo 1 meegemaakt zegt ook hij..

Oja, en al was hij niet springgefokt, ieder paard kan een sprongetje van nog geen 10 centimeter maken.. t paard is 1.70..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:46

:)) dan zit het er wellicht gewoon niet in :D :D

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 18:50

Ja.. maar dat vind ik dus echt belachelijk.. paard moet niet zeuren, krijgt alles wat ie nodig heeft maar is stronteigenwijs soms. Met uit de paddock halen bijvoorbeeld ook.. paard bleef stokstijf stil staan en vertikte het om mee te komen.. ook daar hielp niets.. behalve de waterslang en bezem.. nu doet ie het niet meer.. :D
Maar gezien hij met springen echt niet wil, helpt dat ook niet.
En oja, ik geloof niet dat het angst is.. paard kijkt nooit ergens naar..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:53

Als hij het hele concept springen niet zo lijkt te snappen (ook vrijspringen niet) dan weet ik niet of je het kunt vatten onder 'stronteigenwijs'.
Je wilt uiteindelijk je springmateriaal ook wel heel houden neem ik aan :))

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 18:55

Balkjes draven vind hij niet erg, en over een enkel balkje tussen 2 staanders springt hij wel. dus niet erover draven, nee hij neemt een klein minisprongetje. Hij kán het dus wel.. :P

ik heb het thuis nog niet geprobeerd, maar op les willen ze het vast heel houden ja! :P

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:11

Niet om het een of ander, maar hoe zit het met jouw eigen springervaring?
Heb je al eens geprobeerd om iemand anders te laten springen met je paard?

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:12

en als je nou balkjes neerlegt en de laatste met staanders (gewoon op de grond) en je gaat er overheen rijden en dan leg je m eerst op die schuine dingen en dan in gaatje 1 enz...

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:33

Er zijn natuurlijk ook andere manieren als je je paard echt per se wilt laten springen, maar ik weet niet of jij voor die aanpak wilt gaan.
Het heeft te maken met je paard keuzes te laten maken.
Je kan bijvoorbeeld kiezen om je paard aan je hand te laten lopen over een sprongetje van 10 cm nadat je balkjes enz. hebt gelopen.
Als hij het niet doet, neem hem dan mee en laat hem een aantal passen achteruit lopen.
Dit herhaal je keer op keer.
Zo wordt hij niet gedwongen maar krijgt hij de keus: springen, of achteruit lopen.
Aangezien paarden niet graag achteruit lopen, bestaat er een kans dat hij na een tijdje toch besluit over het sprongetje te gaan.
Als hij het doet, meteen heel goed belonen en naar stal brengen.
Zo weet hij dat als hij springt, dat hij braaf is en mag stoppen met werken.

Ik weet niet of je deze manier van aanpak wilt proberen, maar het is weer eens iets anders!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:43

Als een paard echt geen plezier heeft in het springen, echt heel duidelijk weigert, denk ik dat je gewoon eerlijk moet zijn naar het paard toe :) . Hij houdt niet van springen en het feit dat je het al met geweld, dwang en angst aanjagen geprobeerd hebt, vind ik niet erg netjes, eerlijk gezegd :n . Je wilt toch dat je paard ergens plezier in heeft of gaat het alleen maar om het springen op niveau an sich? Dan springt het paard maar niet, maar dit is duidelijk niet de manier. Het blijft een levend wezen.

Mijn eigen paard is ook niet echt een enorm springtalent, hij snapte het ook niet zo goed in het begin, maar ik ben gewoon geduldig geweest. Ben begonnen met balkjes en vrij springen soms ook in combinatie aan de lange lijn. Mijn doel was om hem zonder enige dwang over de hindernisjes te laten gaan en hem er plezier in laten krijgen. Nu springt hij los zonder dat ik er achter aan hoef te jagen en inmiddels heb ik ook op hem een paar keer een sprongetje gemaakt (hij is 5 jaar inmiddels). Maar plezier en 'speelsheid' is een vereiste, want ik wil absoluut geen 'afgestompt' paard, die zijn kunstjes zonder gevoel uitvoert. :n

Wees blij dat je paard iets aangeeft, want er zijn al zoveel paarden die alles maar doen zonder ook nog maar iets van hun karakter te laten zien. Ik hou JUIST van paarden met een kop er op, die je heel duidelijk aangeven hoe ze erover denken. De kunst is dan om toch die harmonieuze samenwerking te krijgen, zonder ze te dwingen door te slaan en/of angst aan te jagen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:12

Ik ben het met Twiggy eens.
En ik denk dat wanneer je niet het paard het vertrouwen geeft, maar met bezems, paraplu, schoppen etc. aan de slag gaat om dingen voorelkaar te krijgen, vraag ik me af of jullie rijkunstig wel genoeg in de mars hebben.
Volgens mij heeft jullie paard dat goed in de gaten en is hij gewoon verstandig.
Zolang je niet de juiste afstemming met dit paard hebt gevonden, wordt het gewoon een kwestie van 'aanmodderen'.
Als je er verder mee wilt, geef je dit paard een kans bij een goede ruiter. (als je 'm toch met winst wilt verkopen, zul je er in moeten investeren).
Ik wens jullie veel wijsheid toe.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:24

mijn pony wilt ook niet springen en als ze springt dan neemt ze een reuze sprong en heel veel snelheid

de laatste tijd gaat het al wel beter
we zijn het heel rustig aan het op bouwen
door eerst balkjes te lopen en daarna een heeel klein stukje verhogen zodat ze er nog gewoon over heen kan stappen en dan gaan we draven. en zo steeds iets hoger leggen gaat ze er niet over dan beginnen we van voor af aan maar we doen het nooit langer dan een half uur omdat ze dan echt neit meer wilt. en dan beginnen we een paar dagen later weer en zo bouwen we het steeds op en ik heb laatst 1 meter gesprongen met haar en daar was ik heeel erg trots op want het ging ook nog rustig en oh ja ik spring niet met staanders want daar durft ze al helemaal niet tussen door te springen dus wij doen het met van die blokken of emmers

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 11:52

Ik spring zelf heel goed, goh wat is dat raar om te zeggen haha.. Nee maar ik spring al jarenlang, rijd vele paarden van andere mensen en breng die op hoog niveau uit op wedstrijd.
Ik heb een training en handelstal.

Zelf houd ik ook van paarden met karakter, en dat heeft deze zeker. Een meedenkend paard is handig, deze echter niet.
Het gaat toch wel om het niveau ja, wij verkopen onze paarden die springgefokt zijn niet zonder L niveau, dus dat moet hij gewoon zeker halen. Kijk als het paard nou niet gezond was, niet goed in z,n vel zat of iets degelijks.. dan heb ik ook zoiets van: goed, we doen eht maar niet. Maar dit paard willen wij gewoon verkopen net als andere paarden, dus met enige wedstrijdervaring in de springsport.

Tja, niet netjes > schoppen enzo.. als je paard niet in de trailer wilt doe je dat toch ook? En nu wil hij ook iets niet en vind ik best dat ik hem duidelijk kan maken wat wel en niet moet.
Vertrouwen in de ruiter krijgt hij juist door de sprong te nemen.. hopelijk ziet hij dan in dat het niet eng of vervelend is.. juist daarom wil ik hem er overheen krijgen.

Oja, mijn instructeur en mijn vrouw hebben er al opgezeten, bij beide vertikte hij het.

Oja, hij staat nu even bij mijn instructeur op stal, hun gaan het nog even proberen, morgen haal ik hem weer op.

De methode van Marit ga ik dan eens proberen!
Jullie horen nog wel!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:15

JeroenK schreef:
Tja, niet netjes > schoppen enzo.. als je paard niet in de trailer wilt doe je dat toch ook? En nu wil hij ook iets niet en vind ik best dat ik hem duidelijk kan maken wat wel en niet moet.
Vertrouwen in de ruiter krijgt hij juist door de sprong te nemen.. hopelijk ziet hij dan in dat het niet eng of vervelend is.. juist daarom wil ik hem er overheen krijgen.

Het zal je misschien verbazen ;) , maar ik schop mijn paard (en andere paarden) ook niet de trailer in :n . Dan neem ik gewoon wat meer tijd. Ik schop over het algemeen sowieso nooit, hooguit als mijn eigen leven in gevaar is. Gelukkig gebeurt dat eigenlijk nooit en dat hou ik graag zo.

Natuurlijk bouwt een paard zelfvertrouwen op door iets te doen, maar je bouwt dat vertrouwen alleen op als je ze de kans geeft dat ook met enig plezier te doen. Dat dit paard springgefokt is, zegt mij niet zoveel. Kan best dat dit ene paard er nou net niet zo van houdt. :+
Ik snap dat je je klanten een paard op bepaald niveau wilt aanbieden, maar ik snap niet dat je dat koste wat het kost door wilt voeren, als een paard zo duidelijk aangeeft echt niet te willen. Dan wint de commercie blijkbaar en daar heb ik wat tegen. Een paard is nog altijd een levend wezen, geen product (dat is wat ik vind).

Je bevestigt in elk geval wel mijn idee over handel- en springstallen e.d. met je benadering. :j

PS: Ik wil nog wel zeggen dat ik het WEL netjes van jullie vindt dat je nu pas met springen begint. Vorige week hoorde ik van een handel- en dressuurstal dat ze daar met een 3-jarigen al springen (KWPNers) en die rustig op nog geen 4-jarige leeftijd verkopen met het verhaal dat ze al goed kunnen springen. Zo'n paard zou ik echt nooit willen hebben. :n

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:28

Lijkt mij inderdaad dat je met geduld veel meer bereikt dan met schoppen,slaan en paraplu's..

Je zegt wel dat hij vertrouwen krijgt als hij eroverheen gesprongen is, werkt dat ook als ik jou ergens overheen wil laten springen? Je eerst schoppen en opjagen terwijl ik zeg "Als je maar doet wat ik afdwing komt het best goed" Zou jij dan denken oh ok.. dan luister ik maar?

Dat jullie hem willen verkopen en dus zo snel mogelijk op L niveau willen hebben helpt denk ik ook niet, snap dat je uit een springgefokt paard ook het springtalent wil halen wat erin zit, maar er kunnen een hoop redenen zijn waarom hij het niet doet, vertrouwen, angst, niet snappen wat jij nou wilt, en als je paarden gaat dwingen in plaats van begeleiden kan ik me heel goed voorstellen dat ie het gewoon vertikt.

En als het echt niet lukt, als hij het dressuurmatig wel goed doet is dat misschien meer zijn ding... niks mis mee toch?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:36

Wel eens zijn voorbenen/voeten op de foto gezet?

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 15:51

Twiggy; Kijk, dan verschillen wij daarin wat, ik ben iets minder geduldig wat dat betreft..
Het gaat mij niet eens zo zeer om dat niveau te bereiken, maar ik snap gewoon niet dat dat beestje het zo vertikt.. ik bedoel, ookal vind je het niet leuk, dan kun je het nog altijd tegen je zin in doen, wie weet als je eenmaal door hebt wat het is je het wel leuk vind. (weet ook wel dat een paard zo niet denkt.) Maar het kan niet te moeilijk zijn, een balkje SPRINGT hij overheen, een balkje waarvoor die z,n voeten ietsje meer moet optillen wil hij niet. En ik weet zeker dat hij het kan, sizzle; ja hij is helemaal op de foto gezet, en ook daarom is het zonde als dit niets word.
Dressuurmatig loopt ie prima ja, goed aan de hulpen, maar om echt verder mee te komen? nee daar is ie niet voor..

Oja, twiggy, wij pakken wel een 3 jarige vaak om een keer vrij te springen, om te kijken wat ze in zich hebben, maar verder pas met 4,5/5 jaar oud.

Springgefokt zegt jou misschien niet zoveel, maar dat vroeg iemand in dit topic.. :)

Maar al was ie dat niet, elk paard kan over een hindernisje van 10 cm springen..

Hahah zelfs voordoen helpt niet.. :+
Ik zal zo die kerel is bellen om te vragen of et hem gelukt is en anders haal ik hem weer op.. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:05

JeroenK, als het beestje het zo vertikt, ben ik overtuigd dat hij daar een hele goede reden voor heeft. Want ik denk ook dat in principe elk gezond paard kan springen over een balkje van 10 cm. ;)
Aangezien hij het niet doet, zegt dat wat...... En die oorzaak moet je achterhalen, denk ik. Dat ben je als mens verschuldigd naar je paard, als je per se wil dat hij gaat springen. Ik persoonlijk zou het los laten. Dan maar niet springen. Een paard wat dressuurmatig wel ok is en niet wil springen, kan nog zoveel andere kanten op (recreatief bijvoorbeeld). Ik bedoel, je hebt een stal vol met paarden en de meesten doen het prima, maar eentje doet het niet zoals je wil. Hoe erg is dat? Denk ik dan bij mezelf.... ;)

Springgefokt zegt me wel wat ;) , hoor, maar niet genoeg om dan te denken dat hij per se maar moet gaan springen. Of er uberhaupt talent voor te moeten hebben.... Dat hoeft dus niet, ook al is dat wel jullie opzet geweest bij het fokken. ;)
Soms gaat er wel wat fout misschien.....

Een keertje vrij springen bij een 3-jarige vind ik ook niet erg, maar gericht gaan springen met een ruiter er op, vind ik wel erg op zo'n jonge leeftijd. Dat hoort gewoon niet en ik snap niet dat die mensen met al meer dan 100 jaar paarden (dat beweren ze altijd :D ), dat zelf niet inzien. :n
De klanten die zulke paarden kopen, snap ik ook niet, maar ja...... Degene die dit bewuste paard wilde kopen, zei nog letterlijk tegen me 'tja, maar zo is er altijd wel wat'. Tja, en zo hou je het ook lekker in stand en je doet er zelf keihard aan mee. Mij niet gezien. :n
Ze heeft die springende, jonge merrie trouwens niet gekocht, hoorde ik gisteren.

Verder ben ik bij paarden inderdaad geduldig (terwijl ik van nature een ongeduldig mens ben :D ), maar ook ik wil dat ze doen wat ik vraag, zeker als ze het wel degelijk snappen. Maar met slaan, bang maken enzovoort, bereik je niets. Ik wil niet dat een paard met angst de trailer in loopt. Ik wil dat een paard begrijpt dat het niet eng is om er in te lopen. Ik wil dat een paard zo'n vertrouwen in mij heeft, dat hij uberhaupt zo met me meeloopt. Of dat nou over een 'enge' brug is over een sloot (hebben wij toevallig in het land, een houten brug zonder relingen over een kanaaltje) of de trailer in. Beide moet kunnen zonder gedreig of geweld van onze kant. Kan dat niet, dan heb je nog een hoop werk te doen met je paard. :)
En misschien ook aan jezelf. ;)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:13

tsja twiggi2008, daar ben ik het mee eens!
er MOET een reden voor zijn, en hoogstwaarschijnlijk is dat niet niet willen hoor, ander zou hij het echt wel een keertje doen hoor!
en er zijn zoveel dingen waar hij wel goed in is, denk daar dan ook aan, en niet alleen maar:
o,hij kan/wil niet springen, wat een slecht paard.
maar kijk zo:
Tsja springen kan/wil hij niet, maar dressuur en andere dingen(kan je zelf wel opnoemen)kan hij wel.
maak er niet zo'n punt van.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 16:14

Twiggy,
Ja, de oorzaak ben ik dus aan het zoeken.. maar ik snap het niet. Lichamelijk helemaal in orde, rug goed, benen goed, hals goed, zadel goed, hoofdstel en bit goed, tandarts is geweest.. aan mij ligt het ook niet denk ik zo. Tuurlijk hebben we het weet ik veel hoelang vriendelijk geprobeerd, maarja als dat niet werkt, dan maar wat minder vriendelijk. Kom misschien ook wel doordat ik altijd al in de paarden zit en ook minder leuke dingen heb meegemaakt voornamelijk met hengsten en ja, die moeten dan ook heel duidelijk weten wat ze wel en niet mogen.
Dit paard hadden we juist wel hoge verwachtingen van qua springen, dan fok je wat, is het eindelijk oud genoeg om te springen en te laten zien wat hij in huis heeft, vertikt ie het.. tja, dan baal je wel hoor!

Wat betreft het springen emt jonge paarden ben ik helemaal met je eens! :)

En de trailer, veel paarden van mij moesten wel eens een keer aangepakt worden om dr in te gaan, nou.. nu lopen al die paarden en keurig netjes in hoor, geen angst hoor. Maarja voor de eerste keer is dat ook eng, en als je dan toch zover kunt krijgen dat ze het wel doen, en ze doen eht dan en merken dat het niet erg is, dan is er helemaal geen angst maar juist vertrouwen, de volgende keer stapt ie zo achter me aan erin.. :)

Mariskalover; zo denk ik niet. Dat het een slecht paard is, helemaal neit, het is een prachtig paard met veel talent voor de sport en een leuk karakter. Dressuur is ie niet zo goed in hoor, L2 zegt mij niets.. :P
Welke reden zou jij nog meer kunnen bedenken dan? aangezien er een reden achter MOET zitten? Bij mij komen 2 dingen op; angst of niet willen. Pijn kan gewoon niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:24

hij moet letterlijk en figuurlijk even over een drempel heen....ik denk als hij 1x springt hij de link wel legt....maar ja...hoe krijg je hem erover?

Heb je het weleens wat hoger geprobeert,en dan los?
En dan 50 cm ...

Hij heeft gewoon drempelvrees...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:25

Maar als een paard zo'n diepe angst heeft (blijkbaar) of niet wil, dan houdt het toch op?
Waarom dat forceren? Feit is dat de meeste paarden het wel doen, deze niet en ik snap best dat jullie balen, als je hoge verwachtingen had. Maar het blijft een levend wezen met zijn eigen unieke ik, wie zijn (voor)ouders ook waren....

L2 is ook niet bijster boeiend ;) , maar er zijn zoveel meer manieren om plezier te hebben van een paard, dan springen en dressuur. Is mijn persoonlijke mening dan, hoor. :P
Ik snap dat jouw klantenkring er misschien anders over denkt, maar wat kun je nog doen? Ik neem aan dat jouw klanten het paard niet alleen als product zien of wel?

Ik ben overigens ruim 38 jaar en hou al van jongsaf aan van paarden, maar ok, ik hoef er mijn centen niet aan te verdienen. Mijn paard kost me alleen maar geld, maar ik heb toch in de loop van mijn leven met verschillende paardenkarakters te maken gehad. Hengsten ook trouwens, jonge hengsten dan voornamelijk. Ik denk dat elk paard iemand nodig heeft, die duidelijk is, mits je maar wel uit gaat van wederzijds respect en wederzijds vertrouwen. Maar goed.... Iedereen doet het op zijn of haar manier, maar rekening houden met het paard als levend wezen vind ik echt belangrijk.

Succes met hem. Ik zou (als hij echt gezond is) dat springen lekker laten en hem verkopen als dressuurmatig gereden recreatiepaard of iets dergelijks..... En wel vermelden dat hij het springen niet fijn vindt, want anders vrees ik het ergste voor dit paard. Sterkte! :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:29

ja...twiggy,je hebt gelijk...maar hier speelt geld uiteraard ook een rol denk ik(daar is niets mis mee)
Een springpaard met goede bloedlijn die ook nog een aardig parcoursje kan springen brengt veel meer op dan een recreatie paard...

JeroenK....laat er eens een vrouw op los....en niet even...nee,er echt tijd insteken...mannen zijn soms veel te hard.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:33

ja ik wel ook wel is niet na school moet dan toch ook.
ga je een keer met dat paard bijv een bos in ligt er een takje gaat die staan weigeren? nee dat heeft zin, sommige paarden hebben gewoon eenmaal een rotschop nodig.
als die met en waterslang de stal uit gaat waarom dan niet over de hindernis?
en als je een soort sluis maakt?

BIJNA ALLE MENSEN WILLEN EEN BRAAF PAARD! MAAR HOE ZE ER AAN KOMEN WILLEN ZE NIET WETEN.