3 jarige ingereden nu, rustpauze inlassen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

criollolover

3 jarige ingereden nu, rustpauze inlassen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 11:55

heb mijn 3 jarige nu laten beleren en heb haar de laatste 4 weken lekker doorgereden. ze loopt nu fijn nagevelijk aan de teugel, ze ontspant nu lekker. het gaat allemaal goed.
ik rij haar 3x per week.
nu komen er vaak mensen ff bij mij om mij tips te geven, 1 van die tips is dat men mij aanraad om haar even een rustpauze te geven. ik ga in augustus op vakantie, dus die maand (of wat langer) zou ik haar op rust kunnen zetten.
nou is mijn vraag aan jullie, wat zijn jullie ervaringen hiermee??? goed slecht wel of niet doen???
brand maar los!!

Afbeelding

M_i_R

Re: 3 jarige ingereden nu, rustpauze inlassen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:58

Naar mijn mening kan het zeker geen kwaad om haar even rust te geven. Je geeft aan dat een deel van de basis al goed bevestigd is, een maandje rust doet ze zeker niet alles vergeten. Ze heeft haar hele leven nog om hard te werken :)

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:59

Ik heb er geen ervaring mee. Maar gevoelsmatig zou ik hem deze zomer lekker het land op doen. Als alles redelijk bevestigd is en er geen rare fratsen zijn kunnen ze lekker even op het land bijkomen. Ik vind daarbij 3 jaar ook vrij jong om echt aan het werk te gaan. Mijn mening is dus lekker ff vrij af.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:00

ik had het gedaan voor je pony!
hij zal der alleen maar mee vooruit gaan op deze leeftijd, vind ik.
paard gaat ten eerste groeien en zal zich meer gaan ontwikkelen als je het paard in het land zou zetten!
wat ik wel zou doen is als hij wel op stal blijft staan hem wel iedere dag beweging te geven!

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:02

Ik heb het ook gedaan met me paard, ingereden, stap draf galop snapte die, kon een volte en nog een jaar laten staan lekker.! en heb er zeker geen spijt van!!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 12:11

DDW1190 schreef:
ik had het gedaan voor je pony!
hij zal der alleen maar mee vooruit gaan op deze leeftijd, vind ik.
paard gaat ten eerste groeien en zal zich meer gaan ontwikkelen als je het paard in het land zou zetten!
wat ik wel zou doen is als hij wel op stal blijft staan hem wel iedere dag beweging te geven!

ze blijft gelukkig niet op stal staan, ze staan hier sinds deze week dag en nacht buiten!!

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:15

Ook ik zou m rust geven. Doet waarschijnlijk meer goed dan kwaad!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 09:11

nog meer bokkers met ideeen hierover???

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:20

Paard is over 2 jaar pas volgroeid.... (op z'n vroegst), dus alle rust die je het paard kunt geven is welkom.
Daarbij heeft een paard veel rust en tijd nodig voor vastleggen van alle info die je hem geeft.
Wanneer je hem even rust geeft is de kans groot dat het JUIST nog beter gaat daarna.
Iedere keer dat je in de nabije toekomst vastloopt in de training (en dus echt vastloopt) kan het even een mentale overload zijn.
Even helemaal met rust laten (dus ook niet elke keer poetsen en van alles, maar gewoon lekker laten lopen) maakt ze weer fris, maakt dat ze er zin hebben, en is een mooie beloning voor de werkwilligheid die ze tonen.
Veel mensen die ik ken, en ik zelf straks ook, geven hun paard ieder jaar lekker een maand vakantie...

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:22

Als het zo uit komt (zoals met je vakantie)
zou ik het inderdaad doen.

Maar als ik gewoon door kan rijden las ik geen speciale pauzes in..

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:41

Ja dat doen sommige mensen wel ja. Ik zelf niet.. ik rijd jonkies gewoon ook 3 keer per week, de rest van de dagen lekker het land op. Dan overbelast je ze geestelijk en lichamelijk echt niet hoor.. :)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 18:01

he jeroenk, dat zegt mijn instructice ook!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:10

Net als de mens heeft ook een paard vakantie nodig. Niet alleen lichamelijk goed, maar zeker voor de geest! Lekker wegzetten een maand of wat zodat hij nog even kind kan zijn, werken kan hij zijn hele leven nog en 3 jaar is nog heel jong he!!
En ik persoonlijk zou dat volgend jaar weer herhalen als hij een stuk verder is in de africhting.

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:16

Ik zou het ook zeker doen. Heb het met mijn vorige paard ook twee keer gedaan, een keer toen ze 3 was en het jaar erna.
Ze is er zeker een stuk beter van geworden, zowel qua groei als qua inzet. Mijn idee doen dus !

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:18

rust is heel goed!
de mijne hebben nu hun rust gehad (zijn ook 3 en vanaf 1 mei onder het zadel) en ze zijn nu zo fijn! over aantal weken krijgen ze gewoon weer hun rust.. ik vind dat heel belangrijk! in die periode kunnen ze alles even op een rijtje zetten wat er allemaal met hen gebeurt..
de ene van mij was nogal angstig zeg maar, ma na de rust vond die alles best.. en was lekker ontspannen!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:18

Ik zou het zeker weten doen, vakantie geven, ik heb bij mijn eigen paarden het altijd als positief ervaren, die vakantie.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:19

criollolover schreef:
he jeroenk, dat zegt mijn instructice ook!!

Hihi, dat kan.. :P Ik geef jou geen les geloof ik.. haha :+

Maarja goed als je zelf op vakantie gaat is het misschien wel zo handig.. een paard leert het hele leven door, althans hier wel, en om ze nou ieder jaar vakantie te geven? Ik heb nog nooit gemerkt aan een paard dat ik te snel ging.. gewoon 3 keer per week en niet vaker, 20 minuutjes rijden en voor de rest lekker het land op.. :j

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:21

Dat is juist goed, zo kan je paard alles even rustig verwerken

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:22

Armani88 schreef:

Goh.. een paard denkt heus niet als een mens.. dit heb ik geleerd en dat.. :+
En zo wel, dan kan ie dat ook wel doen buiten dat uurtje (in totaal) om in de wei.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:25

Zelf vind ik het altijd wel fijn als je de paarden ingereden hebt en z e de basisdingen kennen. Dus voorwaarts in stap, draf en galop, de ho er goed op zit en je kan z esturen om ze dan weer een paar maandjes de wei op te sturen. Even weer lekker paard zijn voor het echte werkende paardenleven begint. Mijn ervaring is dat ze na d erustperiode alles zo weer op pakken en niets vergeten zijn en dat sommige dingen die juist voor de pauze misschien wat moeilijker gingen nu heel makkelijk gaan gewoon omdat alles even ene plekje heeft kunnen krijgen.

Groetjes genja

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:27

Voor jonge paarden heeft het werken toch vaak een behoorlijk impackt en met echt alles even bezinken. Vaak pakken ze alles veel makkelijker weer op als ze even een rustpauze hebben gehad.
JeroenK schreef:
Armani88 schreef:

Goh.. een paard denkt heus niet als een mens.. dit heb ik geleerd en dat.. :+
En zo wel, dan kan ie dat ook wel doen buiten dat uurtje (in totaal) om in de wei.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:28

Tja ik geloof daar niet zo in.. alles laten bezinken. het is geen mens.. hij denk niet over dingen na als ie op de wei staat.
(dus ook niet: goh laat ik mijn ruiter gaan pesten zoals sommigen nog wel eens denken.)
Je moet geestelijk en lichamelijk niet te snel gaan, daar ben ik het mee eens. maar van al die uren die die buiten staan kan ie best in totaal 1 uurtje lopen, rusitg aan en in het paard zijn tempo.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 08:03

dan hebben we daar blijkbaar een andere mening over !

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 08:09

wij doen idd ff een periode zadelmak maken en aanrijden, wat best wel intensief is. Daarna ondehoud ik het gedurende enkele maanden door 2 keer per week te rijden en 1 keer te longeren, de rest van de dagen gewoon op de wei.

Ben nu zelf bezig met een 3 jarige, die zal tot begin augustus beleerd worden en dan tot december zal het licht onderhouden worden. NA december wordt de training serieuzer opgenomen.
Je merkt gewoon dat een paard hard veranderd vanaf het ogenblik dat ze ingereden zijn (vele krijgen een gedaantverwisseling, dus het jonge verdwijnt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 08:12

JeroenK schreef:
Tja ik geloof daar niet zo in.. alles laten bezinken. het is geen mens.. hij denk niet over dingen na als ie op de wei staat.
(dus ook niet: goh laat ik mijn ruiter gaan pesten zoals sommigen nog wel eens denken.)
Je moet geestelijk en lichamelijk niet te snel gaan, daar ben ik het mee eens. maar van al die uren die die buiten staan kan ie best in totaal 1 uurtje lopen, rusitg aan en in het paard zijn tempo.

Hier ben ik het op zich ook wel mee eens, paarden leven met het moment, niet in de toekomst of in het verleden. En dus staan ze zeker niet die 4 weken op het land na te denken over wat hen nu wel niet gebeurd is laatste maand :+ Toch kan het zeker geen kwaad om je paard even vakantie te geven en lekker te poetsen/knuffelen. Dan kan je na het zomerseizoen weer lekker rustig alles oppakken, maar hem af en toe uit de wei halen om wat te licht werk te verrichten is geen enkel paard slechter van geworden.