LB oefent appuyementen + blooper!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

LB oefent appuyementen + blooper!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 09:17

Lb is een 7-jarige NRPS ruin. We rijden geen wedstrijden, maar trainen ongeveer op M niveau.

Op het moment zijn we bezig met de voorbereidingen op de vliegende wissels en daar horen de appuyementen bij. De afgelopen twee maanden hebben we vooral de zijgangen in stap gedaan (schouder binnen, travers, renvers, appuyementen, pirouettes) en pas de laatste weken doen we ze ook in draf. Gisteren was de derde keer dat we een appuyement in galop probeerden (hij kan al wel netjes schouderbinnen in galop en travers gaat ook best goed).
Ik reed gisteren voor het eerst weer met sporen, maar heb gemerkt dat het weinig zin heeft op de momenten dat ik de correcte hulpen geef. Dan kom ik namelijk niet met mijn spoor ben z'n buik. Alleen als ik mijn been veel te ver naar achteren leg kom ik erbij, vandaar onze blooper. Dat is dus niet de bedoeling!

Dingen waar ik aan wil werken zijn met name mijn armhouding. Die ellebogen zijn een overblijfsel van mijn oude instructrice en ik wil er graag vanaf. Daar moet ik gewoon om denken, maar gisteren was ik te geconcentreerd op de oefeningen.
Zo ook mijn bolle bovenrug en hoofdhpouding (te ver naar voren). Ik moet gewoon even de tijd ervoor nemen om daarop te letten en dan zal het beter gaan.

Lb verliest op sommige momenten wat impuls, maar dat komt waarschijnlijk ook door de zwaarte van de oefening. We zijn er nog niet aan toe om tempowisselingen te rijden binnen de zijgang, maar dat is wel iets waar we naartoe werken.
Soms mag hij iets meer lengtebuiging hebben, dat komt meestal omdat mijn voorbereiding niet voldoende was.
Ook mag hij er soms iets meer doorheen, maar zelf heb ik het gevoel dat dat nog komt door de zwaarte van de oefening. Als hij wat sterker wordt zal hij wat meer kunnen ontspannen.

Ander commentaar is meer dan welkom, maar hou het netjes :)

Afbeelding
Oefenen in stap. Mooi achterbeen. Hij mag er iets meer doorheen, maar we waren nog aan het warmstappen. Wel op mn eigen houding letten!

Afbeelding
Fijn beeld, jammer van mn hoofd en armen.

Afbeelding
Rek en strek

Laat je een berichtje achter?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 09:27

ziet erg goed uit :)
punten waar je op moet letten heb je zelf al gegeven :j

mag ik vragen wat voor'n bit je gebruikt en waarom?
ben gewoon nieuwsgierig hoor ;)

edit;

oww volgens mij zie ik het niet goed en heb je een gewoon bit in, of niet?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 09:30

Ik zou m persoonlijk zelf eerst wat rechter in het lijf maken, en wat meer over de rug krijgen alvorens je appuyementen gaat oefenen.
Tijdens het proberen te appuyeren valt de pony enorm terug in tempo, word de draf enorm kort, gaat pony erg scheef lopen en zet rug + bekken vast ...

Edit : wat is er dan mis met je ellebogen??
Je hebt je ellebogen prima, wellicht alleen je handen wat te hoog.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 09:53

@crossmonster: Ik heb suikerpotoortjesellebogen :P Ik span de spieren bovenop mn schouder aan, waardoor ik mn armen wat naar buiten toe afsteek. Hierdoor zet ik onnodig spanning in mn nek en schouders.

Ik appuyeer juist om hem wat rechter en sterker te krijgen. Lb (is een paard btw geen pony) was ontzettend scheef toen ik hem kreeg en we zijn de afgelopen 2 jaar bezig geweest met rechtrichten. De appuyementen werden juist om die reden aangeraden. Zoals ik al aangaf zijn we nog niet zo lang bezig in draf en galop, in stap gaan ze wel goed en daarom gaan we een stapje verder. Het hoeft iet gelijk perfect te zijn, er zitten hele mooie passen tussen. Maar echt af is het nog lang niet.

@Daphne__: Ik rij met een myler cradle c3. Ik rij geen wedstrijden en dit is het bit waar Lb het beste op loopt. Hij heeft veel tongvrijheid nodig, maar vanwege z'n scheefheid kunnen we nog niet zonder de laterale werking. Het is een combinatiebit wat ook druk uitoefend op de neus, kin en achter de oren, wat lb fijner vind dan alleen in z'n mond. Vandaar dit bit.
Laatst bijgewerkt door Alicia2u op 27-06-09 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

corina21

Re: LB oefent appuyementen + blooper!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:01

zodra jij begint met appuyeren word hij zeer kort in zijn gangen zoals ik kan zien in het filmpje.
maar ik las net dat je dat al erbij geschreven had bij je commentaar.
waarom rij je geen wedstrijden?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 10:05

Ik heb geen trailer en geen auto. In de buurt zitten te weinig wedstrijden om te voet naartoe te gaan. Als je maar twee keer per jaar kunt starten is dat het geld niet waard vind ik.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:06

nee dat klopt vind jullie wel een leuke combi.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:02

Hey!

je zit geef je zelf al aan, en daar weet je wel genoeg vanaf ;)

Ik het appuyeren anders opbouwen. Zodra jij nu de hulp geeft valt LB meteen over zijn buitenschouder weg, wat het hem nog moeilijker maakt. Ik zou proberen om hem op de volte schoudervoor/schouderbinnen te zetten en hem vandaaruit mee te nemen. Of anders de diagonaal oprijden (gewoon recht) dan travers zetten (als je op de linkerhand reed en nu dus naar de rechterhand over gaat travers links pakken) en hem dan elke pas de voorhand voor de achterhand zetten en hem zo recht maken. Nu maak je het voor jezelf en voor het paard zo onnodig moeilijk, hij heeft moeite met de rechte lijnen en je komt eigenlijk al zwabberend de wending uit, wat het voor hem erg lastig maakt. Want je ziet dat hij het laatste stukje wel netjes doet maar het begint blijft lastig. In de galop zou ik eerst meer werken naar het naar je hand toe rijden, meer sprong, eerst wat meer op het achterbeen door volte sluiten en weer openen en vanuit een kleine volte eens goed wegrijden. Heb het gevoel dat hij er net wat meer 'aan' mag zijn. Hij doet nog teweinig en jij moet nog teveel doen.

Succes!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 14:25

Hey Marjolein, bedankt voor je berichtje :) Ik merk dat het vooral voor mezelf moeilijk is om een rechte lijn aan te houden in de wei. Onze omheining loopt niet recht, de grond loopt niet recht en in mn concentratie verlies ik snel m'n referentiepunt. Ik denk dat het vooral daarom komt dat ik slordig inzet, want ik weet het wel. Ook heb ik het idee dat Lb voor z'n balans eigenlijk nog af en te steun nodig heeft van de wand, maar die hebben we dus niet in de wei.
Volgende keer in de bak oefenen (maar die is zo klein), of anders even pionnen neerzetten in de wei, zodat ik wat preciezer kan rijden. Bedankt voor de tip!

Galop blijft voor ons een groot probleem. Ik probeer juist dmv de zijgangen de suspensie te vergroten. Doorsluiten op de volte en dan wegrijden resulteert in staken en is dus geen goed idee. Wat wel helpt zijn lange lijnen rechtuit en schouderbinnen of travers. Het appuyement is hier dus eigenlijk niet het doel, maar het middel. Toch bedankt :)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:11

Even een kleine tip voor jou zelf. Probeer echt je benen wat stiller te houden. Op deze manier hebben je sporen niet alleen geen zin, maar zijn ze ook vervelend. Je blijft hem steeds aantikken.

Verder erg mooi type paard en ik vind jullie leuk passen!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 16:21

Ik weet niet of je goed hebt gekeken, maar ik kom met mijn sporen niet aan z'n buik :P

Ook te zien op deze foto van de renvers.

Mijn benen zijn niet van rubber, ik kom met sporen niet aan z'n buik tenzij ik mijn been echt enorm optrek op veel te ver naar achteren leg (zoals in de blooper) en dr is no way dat Lb dat zou pikken (zoals je in de film kunt zien).

elude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:39

Jethafa schreef:
Even een kleine tip voor jou zelf. Probeer echt je benen wat stiller te houden. Op deze manier hebben je sporen niet alleen geen zin, maar zijn ze ook vervelend. Je blijft hem steeds aantikken.

Verder erg mooi type paard en ik vind jullie leuk passen!

Je moet inderdaad je benen stiller proberen te houden, je prikt nu niet in zijn buik maar je benen zijn erg onrustig.
Dat ziet er ten eerste niet zo netjes uit en hij word misschien lam voor je been. Je kunt dan beter een keer
hard schoppen en daarna je benen netjes stil houden dan de hele tijd maar blijven drijven.
Verder vind ik dat je heel erg netjes zit. En je hebt een leuk paardje! :o

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 18:10

Ik vermoed dat mijn wiebelbenen te maken hebben met het feit dat mijn benen vanaf mn knie niet meer tegen het paard aanliggen. Mijn benen zijn erg lang en mijn paard is in verhouding klein en smal. Anatomisch is het voor mij niet mogelijk mijn been verder aan de buik te leggen, waardoor mijn onderbeen, afgezien van de beugel, geen steun heeft.
Ik vermoed dat dat de voornaamste reden is. Verder mis ik nog een stuk ontspanning in mn bekkengebied, waardoor het wellicht nog iets stiller zou kunnen worden. Lb is echter heeeeeeeeeel moeilijk uit te zitten en ik ben eigenlijk al best trots dat ik nu z'n arbeidstempo redelijk uit kan zitten in de draf.
Op andere paarden liggen mijn benen namelijk wel mooi stabiel en stil.

Aan de andere kant is het voor mij als 'houdingsdeskundige' wel een ontzettend mooie leerervaring; zo zie je maar weer wat voor invloed het paard heeft op je houding. Door deze onregelmatigheden kan ik mensen met problemen wel beter helpen, omdat ik ook kan putten uit eigen ervaringen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 06:37

Wat is het doel van je oefening? Het rijden van traversalen met een paard van dit africhtingsniveau ontgaat me een beetje. Er is totaal geen sprake van verzameling of lengtebuiging, ik denk dat de oefening op dit moment een beetje te hoog gegrepen is voor deze combinatie.

Wat je zit betreft: je onderrug is (van nature?) wat te hol waardoor je in je rug blokkeert en niet prettig kunt zitten. Daardoor kan je ook je been niet stil houden (je been stil houden heeft namelijk niets te maken met of je het onderbeen wel of niet tegen je paard aan kan leggen) Je gebrek aan balans compenseer je dan, mede door je te lange teugels door te gaan werken met je schouders en ellebogen.

Ik zou met dit paard eens beginnen te zorgen dat er een aantal basisvoorwaarden wat beter voor elkaar zijn voordat je aan dit soort oefeningen gaat denken. Je hebt weinig verbinding van achteruit naar je hand toe en naar de uitvoering van deze oefening te beoordelen ook weinig tempocontrole. Doordat je paard met slecht ruggebruik loopt, kan ik me goed voorstellen dat je er moeilijk op kunt zitten!

Begin eens met je teugels een halve meter korter te maken zodat je je hand voor je uit kunt zetten en houden. Maak jezelf stabiel door je bekken iets verder achterover te kantelen, zet je buikspieren meer aan het werk. Als je van daaruit stabieler kunt zitten kan je ook je schouders los houden en je ellebogen aangesloten.

Begin eens met gewoon in je basistempo wat meer van achteruit naar je hand toe te rijden, in een contactteugel. Als je daar een meer constante verbinding kunt hebben (die hoeft niet zwaar te zijn, maar er moet wel verbinding zijn) kan je daarin wat gaan schakelen zodat je meer tempocontrole krijgt. Die overgangen zijn ook heel geschikt om je paard achter meer te laten buigen in het spronggewricht waardoor je langzaamaan naar meer verzameling toe kunt werken. Een goede oefening daarbij is bijv. in galop vanuit een goed doorgesprongen galop terug te sluiten alsof je wilt gaan halthouden, en daar onmiddellijk uit naar voren weg te galopperen. Je moet makkelijk kunnen terugkomen met een ophouding, en op een kleine beenhulp er weer uit kunnen galopperen. Het gaat er bij dat soort oefeningen niet zozeer om dat hij X meter klein kan galopperen (of draven) maar om de overgangen er naartoe en er weer uit. Daarmee werk je ook aan het verbeteren van z'n basisgangen.

Je slaat nu gewoon een heel aantal stappen over. Ik zie hier heel veel "lol met je knol" maar met gerichte dressuurtraining heeft dit nog niet zo heel veel te maken.

Heb je eigenlijk instructie?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 08:24

Ik heb instructie van een GP amazone.

Ik kreeg via pb dezelfde opmerkingen, over eerst sterker maken dmv tempowisselingen. Dit gaat met lb echter niet omdat dat te hard werken is voor hem en hij gaat staken.

Even een stukje uit de pb:
Bedankt voor je berichtje. Lb staakt met het terugrijden EN met het wegrijden. We hebben ongeveer een jaar geleden een verschrikkelijke dip gehad, waarbij hij bleef bokken op de plaats, zelfs in de draf.

Op het moment gaat het eigenlijk heel goed: hij loopt regelmatig aan de voorkant eruit op het moment dat het moeilijk wordt, waar ik eigenlijk blij mee ben.
de staak-periode ging vooraf aan aan een training waarin overgangen en schakelingen centraal stonden en dat was naar mijn mening deels de oorzaak van dat gedrag. Lb is geen makkelijk paard om te rijden, deels door z'n fysieke problemen maar zeker ook door z'n karakter.

Na en tijdens die staakperiode hebben we een aantal drastische veranderingen doorgevoerd: Ander zadel, andere pad, osteopaat, masseur, ander bit. Wat echter het grootste verschil maakte was een andere instelling van mijn kant. Centraal staat nu de motivatie.
Klinkt stom, maar schakelingen zijn op het moment nog te hard werken voor hem. Ik kan er 3, misschien 4 en dan ben ik weer terug bij af als ik hem niet goed heb voorbereid.

Omdat ik toch ook graag dressuur wilde rijden ben ik dus op zoek gegaan naar een andere manier voor ons. Die vond ik in de academische rijkunst: terug in tempo en zijgangen. Eerst in stap, later voorzichtig in draf en uiteindelijk in galop. Dit is naar mijn mening de oorzaak van de enorme groei geweest die we de afgelopen paar maanden hebben doorgemaakt.

Lb is mijn ferrari. Ik wist dat het een enorme uitdaging zou worden toen ik hem kocht. Op het moment gaat het voor ons beide echt super, en ik zou dus voorlopig niets veranderen aan de manier waarop we bezig zijn.

Toch bedankt voor je inbreng. Ik hou het in mijn achterhoofd voor als we wel toe zijn aan een volgende stap of een stap in een andere richting.

Zoals ik al aangaf: het hoeft nu nog niet perfect: we zijn aan het oefenen. De oefening is hier het middel, niet het doel.

Over mijn houding: Als ik eenmaal op Lb netjes kan zitten, kan ik op elk paard netjes zitten. Wij zijn qua bouw helemaal niet geschikt voor elkaar waardoor zitten heel moeilijk gaat. Af en toe neigt mn bekken inderdaad naar anteflexi, waarschijnlijk omdat ik de achterhand toch nog wil ontlasten. Dit zijn echter momentopnamen.

Ik wil niet met meer contact rijden, want ik wil hem juist minder gaan ondersteunen. Hij moet het zelf gaan doen. Ik heb twee jaar lang vrijwel elke pas begeleid en dat is nu over, hij is er klaar voor en mentaal heeft hij het ook gewoon nodig (Lb is van nature een beetje gemakszuchtig).

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:23

Het ziet er goed uit.
Je weet waar je mee bezig bent, hebt begeleiding dus dat zal vast wel goedkomen! ;)
Probeer tijdens de appuyement de achterhand nog iets beter erbij te houden.

Wat voor dekje heb je daar onder liggen?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:41

Alicia2u schreef:
Ik kreeg via pb dezelfde opmerkingen, over eerst sterker maken dmv tempowisselingen. Dit gaat met lb echter niet omdat dat te hard werken is voor hem en hij gaat staken.

En een appuyement rijden op het moment dat hij daar fysiek niet aan toe is vind je dan wel een goed plan :? Sorry als ik wat bot reageer, maar ik snap de logica niet helemaal.

Op deze manier uitgevoerd is het appuyement juist geen enkel middel, je verbetert op deze manier helemaal niets aan je paard omdat er in de basis nog zoveel dingen niet voor elkaar zijn dat de oefening op deze manier geen enkele trainingswaarde heeft. Ik vind het erg bijzonder dat je instructrice, als zij zelf paarden opleid naar de GP, je dat niet verteld heeft.

Het is fijn voor zowel ruiter als paard dat je plezier in het rijden hebt gevonden, maar met een dressuurmatige opleiding heeft wat je hier op het filmpje laat zien niet zoveel te maken.

Je komt in je basisopleiding nog heel erg veel tekort. Punten zijn hierboven al door meerdere mensen genoemd. Ik zou eens kritisch samen met je instructrice kijken naar hoe je dat kunt verbeteren, en het rijden van oefeningen even laten zitten. Als je namelijk doorgaat met het rijden van oefeningen die fysiek eigenlijk nog te hoog gegrepen zijn voor je paard kan hij daar lichamelijk erg veel last van krijgen. Ik begrijp uit je verhaal dat je al heel erg je best hebt gedaan voor je paard, en het zou toch jammer zijn als die moeite door een verkeerde aanpak van je training weer teniet wordt gedaan. Heel veel plezier en succes met je paard!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:13

Ik zou ook graag zien dat je de teugels wat korter nam, als je ze zo lang laat doe je automatisch je handen te ver omhoog en je ellebogen te ver naar achteren. Je kan met kortere teugels net zo veel contact hebben als je nu hebt met lange teugels.
Verder zie ik een enkele keer dat je niet recht stelt voordat je van hand verandert.

Ik vind het ook prima dat je dit zo doet. Een beetje afwisseling is altijd leuk voor een paard. Ik lees dat je al hebt geprobeerd om te sluiten en te openen en dat hij dan na 4 keer gaat staken. Dat zou ik ook doen als ik hem was, dat is toch veel te hard werken. Geef hem dan niet steeds hetzelfde te doen. De travers is wel leuk, en dat je kan doorzitten is ook leuk (maar niet noodzakelijk). Als hij zo terugkomt in het appuyeren, ga dan eens een stuk verruimen. het lijkt echt alsof je nu alleen maar met de oefening bezig was en verder niet. maak van elke bocht, elke overgang een oefening.
Je hoeft natuurlijk echt niet elke lange zijde proberen te verruimen of juist overdreven te sluiten, laat hem dat zelf doen, als hij een kleine volte moet maken gaat hij ook wel langzamer, daar hoef je zelf ook niet hard voor te werken, gewoon zitten en sturen. Dan weer eens wijken of appuyeren. Weleens schouder voor geprobeerd? dat vind ik dus een betere oefening in dit stadium. Je paard heeft dan wat steun aan de rand, maar moet wel werken.
Wat ik altijd wel leuk vind is: een halve volte verruimen in galop (zeg maar gerust hard rijden) dan weer arbeidsgalop, een halve volte kont naar binnen en schouderpartij naar buiten, dan langzamer (desnoods een kleine volte), dan een halve volte kont naar buiten en schouders naar binnen. Zoiets is natuurlijk wel zwaar en moeilijk, maar je leert er alle delen van beheersen. Mijn paard wordt zelf soepel van de galop. het zou natuurlijk ook in draf kunnen.
Ik lees het nog eens na en zie dat hij juist gaat staken als je in de galop probeert weg te rijden. Ik krijg hiervan het gevoel dat hij dan teveel ineens moet en ook nog teveel wordt tegengehouden. Let er op dat je ook ruimte geeft met je handen en je zit als je probeert vooruit te rijden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 12:08

Sinds ik de zijgangen rij gaat het beter, ik ga dat dus voorlopig niet veranderen.

Werkpirouettes in galop lijken me in dit stadium geen goed idee, wegrijden in de galop doen we wel eens poging toe (voorzichtig). Aan het eind van het filmpje zie je onze max ;) Buiten gaat hij wel harder en op buitenrit rijden we wel tempowisselingen, in de wei en in de bak gaat dat echter nog niet.

Ik heb veel geknipt en geplakt in het filmpje, we wisselen namelijk altijd veel af (volgens mn instructrice soms te veel).

Iedereen is welkom om hem eens te komen rijden als je denkt dat je het beter kan (niet beledigend bedoeld). Tot nu toe heb ik 1 iemand gevonden die zo met hem weg kon rijden, de anderen gaven na 10 minuten vaak al op. Ik zou graag eens zien hoe het anders kan, maar ik zit hier op de top van mn kunnen en heb mn handen vol.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 23:26

Mij oogt het als 'kunstjes-rijderij', maar het kan inderdaad ook vertekend zijn doordat je veel iin het filmpje geplakt en geknipt hebt, zodat het lijkt alsof je 5 minuten achterelkaar door bezig bent met de zijgangen.

Ik vind het eerste plaats een leuk paard. Hou wel van die atletische dieren!

wat ik mis in je rijden is het voorwaarts. Tijdens je 'blooper' los je het op door het paard direct weer zijwaarts te laten gaan, terwijl je hele tempo eruit ligt. Ik heb hem niet op de lange stukken zien lopen, maar wat hier eerder ook al gezegd is, zal ik eerder gaan werken dmv tempowisselingen, dan zijgangen. Het paard drukt nog teveel zijn rug weg en daarbij vind ik dat jij nog te onrustig zit, zodat je het paard af en toe iets teveel stoort in zijn bewegingen...

Succes met het rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 23:50

Ik vind je teugelverbinding ietwat slordig ogen , vooral in het laatste stukje draf, rechtsom, je binnenhand geeft wat storing, wellicht helpt het idd als je je hand wat meer naar voren zet en je teugels iets korter pakt, ik persoonlijk krijg dan beter de verbinding van achteren naar voren voor elkaar!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 00:09

crossmonster schreef:
Ik zou m persoonlijk zelf eerst wat rechter in het lijf maken, en wat meer over de rug krijgen alvorens je appuyementen gaat oefenen.
Tijdens het proberen te appuyeren valt de pony enorm terug in tempo, word de draf enorm kort, gaat pony erg scheef lopen en zet rug + bekken vast ...

Daar ben ik het grotendeels mee eens :j
In de draf is het resultaat nog niet eens zo slecht maar in galop zie ik weinig van een appuyement terug.
In draf heeft hij ook meer moeite met het linkerappuyement dan met de rechter, hij loopt erg over de schouder weg.
Wat vooral in galop opvalt is dat je heel slordig aan je appuyement begint, je stelt hem niet goed recht en of duwt ineens de achterhand naar binnen.
Vooral bij een onervaren paard is het veel makkelijker om vanuit de stelling in de wendig het appuyement in te zetten, als je eerst rechtuit rijd en dan de achterhand naar binnen drukt krijg je vaak taktfouten of onjuiste stelling, wat bij jou ook te zien is. (over de diagonaal veranderd je stelling steeds)
En hij is idd wat strak in de rug en hals, dat kan komen doordat hij het nog moeilijk vind maar juist dan is het wel belangrijk om kleine stukjes te oefenen en tussendoor goed af te wisselen. (dus liever niet diagonaal na diagonaal appuyeren zoals je nu doet) En je tempo is overall vrij laag, je zou beter tussendoor tempowisselingen kunnen rijden om wat meer impuls te krijgen.

En vanwaar het bitgebruik? Dit is een pessoa of niet?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 06:15

Ik heb een myler combinatiebit. Dit is het bit waar hij het beste op loopt. Het heeft veel tongvrijheid en werkt ook in op de neus en kin. Ik rij Lb ook regelmatig zonder bit, op een touwhalster (ook gewoon vwnw) of helemaal zonder optoming.

Ik heb al uitgelegd waarom bij ons eerst de zijgangen, dan de tempowisselingen, dus daar ga ik niet verder over uitleggen. Het enige wat ik nog toe kan voegen is misschien dat je bij zijgangen voornamelijk één achterbeen traint en met tempowisselingen twee tegelijk en dat tempowisselingen daarom misschien moeilijker gaan dan zijgangen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 07:04

Ook ik moet mij helaas aansluiten bij de reacties van Equinmotion.

Ook ik zie geen meerwaarde van oefeningen als het appuyement (die overigens niet correct wordt uitgevoerd).

Voorwaarde voor het appuyement is om te beginnen een correcte schouderbinnenwaarts en een correcte travers. Over dat eerste kan ik geen oordeel geven, aangezien daar geen beeldmateriaal van is, maar van dat laatste wel, alhoewel ik van dat eerste wel een beeld kan vormen. Ik zie dat je heel goed je best doet en jouw bedoeling is goed, maar er gaat nog wel wat oefening aan vooraf.

Jouw paardje zal eerst moeten leren recht te worden en echt gewicht te plaatsen op het buitenachterbeen in de travers en op het binnenachterbeen in de schouderbinnenwaarts, voordat hij een correct appuyement kan maken (en dus op beide achterbenen om en om moet gaan dragen). Zoals ik hem zie lopen, buigt hij onvoldoende in het achterbeen en plaatst het gewicht op het voorbeen ipv op het achterbeen. Daarnaast drukt hij zijn rug wat weg en stuwt hij nog teveel met het achterbeen. Zolang hij dit nog niet beheerst kan hij nooit een goed appuyement laten zien, laat staan dat hij een goed doorgesprongen wissel kan maken.

Je geeft hem nu heel veel huiswerk, waar hij eigenlijk nog helemaal niet aan toe is. Dit kan uiteindelijk de verkeerde kant opgaan, omdat het hem misschien wel gewoon te moeilijk wordt.

Ga eerst aan de slag met een correcte lengtebuiging, waarbij hij zijn hals wat lager in de wervels afbuigt (ipv achter de oren), zijn rug wat beter gebruikt en ga vooral veel wendingen en tempowisselingen maken (en als de wisselingen naar voren lastig zijn, wissel ze dan terug). Ook vierkantjes stappen (steeds een kwartkeertwending) is een hele goede oefening om hem beter op het achterbeen te krijgen.

Wat betreft de lengte in je teugels... Tja, daar heb ik dan weer wel een andere mening over. Bij mij kunnen alle paarden alle oefeningen, ongeacht moeilijkheidsgraad, op een losse teugel en op een contactteugel uitvoeren en zo ook met en zonder hoofdstel/bit (sterker nog, mijn oudste paard loopt zijn travers nog zelfs netjes op een neckrope).

Voorwaarde daarvoor is wel dat je jouw paard correct aan jouw zit- gewichts- en beenhulpen hebt staan en daar moet je nog wel even op oefenen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 07:17

Een appuyement is toch niets anders dan travers op de diagonaal (dus zonder steun van de wand, die ik toch al niet heb in de wei)? Ik heb ook al gezegd dat het appuyment verre van perfect is in dit stadium, dat we aan het oefenen zijn. Ik doe in mn beginpost echt niet alsof hij een perfect appuyement loopt. Waarom blijft iedereen daar dan zo op hameren? Ik heb namelijk nog geen dingen gehoord die ik zelf in mn beginpost niet ook aangeef.

Ik snap ook niet waarom je keertwendingen voorschrijft terwijl het appuyement volgens jou nog niet goed genoeg is? Die oefening is namelijk nog moeilijker.

Overgangen terug gaat ook niet, dan gaat hij ook staken, zoals ik al eerder aangaf.

Als je in HAW iets plaats wordt schijnbaar verondersteld dat het al af is, terwijl ik juist graag de trainingsfase van een paard zie, omdat je daar imo veel meer over kunt zeggen. Moet een paard de eerste weken dat hij een nieuwe oefening loopt die al gelijk perfect beheersen dan? Naar mijn mening niet, maar blijkbaar denken veel mensen daar anders over. Ik denk dat een oefening, ookal is die dan misschien nog niet perfect uitgevoerd, best iets toe kan voegen aan de training.

Sorry dat ik zo stekelig doe (het is nog vroeg, haha) en ik wil niemand beledigen en jullie opmerkingen blijven echt wel hangen, maar ik had gewoon graag iets nieuws gehoord...