paard let overal op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xShanice

paard let overal op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 20:51

hallo,

ik heb een paard die overal naar kijk.. Als ze ontspannen naar beneden loop dan ziet ze wat bijv. dat het gras beweegt ofzo en dan is ze der gelijk uit. Aan het werk zetten dat lukt niet, ik kan zoveel figuren rijden wat ik wil maar toch blijf ze op alles letten. Het is niet zo dat ze schrikt ofzo maar der koppie gaat weer omhoog
Het is een merrie van 16jaar oud, hoop dat jullie tips hebben :)

poes

Re: paard let overal op

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:31

Mijn merrie moet ook alles gezien hebben, vind het iets typisch voor oudere merries, die waken echt over het erf. Ik stel haar heel sterk de andere kant op en ga een moeilijke oefening vragen, en eis op een gegeven moment toch echt aandacht, maakt niet uit waar dat koppie dan hangt, dat werken we dan wel weer los.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:33

ik ken het, Roos doet haar hoofd niet omhoog maar je merkt echt wel aan der dat ze zich er heel erg op focust.. irritant vind ik het :P word er nog wel eens ongeduldig van xD

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:53

mijne doet het ook.
misschien kun je een paar keer binnen rijden, als je een binnenbak hebt?
dan doe je alles dicht.
en dan ga je heel veel figuren rijden.
en dan ga je daarna 5 minuten buiten rijden,
en als dat fout blijft gaan, naar een week tijd.
dat je een keer gewoon net zolang blijft rijden, tot het goed gaat?
en als dat op een gegeven moment goed gaat,
dat je gewoon op gaat bouwen, snap je wat ik bedoel?
suc6.
xx

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 21:36

@ unika; ik heb geen binnenbak, alleen een buitenbak

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:37

hmm, dat is jammer.
en als je een keer platen om de omheinig doet?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:56

Ik heb ook alleen een buitenbak en niet eens omheind, gewoon flink aan het werk en dan krijg je die aandacht wel.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:02

hm.. ja lastig is dat.. het is eigenlijk logisch dat ze even willen kijken wat er allemaal gebeurt. Als er bijvoorbeeld iemand over het erf loopt en paard kijkt op geef ik vaak zachtjes een knijpje in de teugels of even been aanleggen, zo van; he opletten!

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:03

Unika, op deze manier los je het niet op maar vermijd je de situaties waarin dit zich voor doet alleen maar, imo schiet je daar dus niets mee op!

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 17:05

@ JeroenK; heb het vandaag ook al geprobeert maar het help niet.. Ik heb ook zoveel mogelijk figuren gemaakt en ook haar moeilijke punten erbij gepakt maar ze let gewoon niet op mij, het kan ook zijn omdat ik altijd met meerdere paarden in de bak rij maar daar kan ik niks aan doen, kan moeilijk zegge dat ik alleen in de bak wil rijde :=

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:56

Ik heb ook zo'n merrie die alles ziet en overal op let. In de binnenbak houdt ze alles in de gaten; wie waar rijdt, wie de bak in of uit gaat, waar de instructeur is. Alles. In de buitenbak en springtuin doet ze dat ook. Ze moet overal op letten. Op het verkeer over de straat, fietsers op het fietspad, noem maar op en zij ziet het . Gras dat groeit, blaadjes die bewegen. Ze is heel alert. Tijdens buitenritten ook. Voor dat jij wat ziet, heeft zij het al gezien, met name de boskabouters ;) . Best grappig soms. Als ze in de wei staat en ik kom aan fietsen over het fietspad, dan heeft ze mij al gezien. ook zij is de jongste niet meer, 19 jaar. En ze doet het al jaren. Als ik in de buitenbak aan het rijden ben, geef ik kneepjes in de teugel en even been, zo van: let eens op mij! Vaak geef ik er weinig aandacht aan en zet haar aan het werk. Even een overgang of een figuur. Dan houdt ze haar aandacht wel weer bij hetwerk (voor zolang het duurt).

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:10

nou, als mijn eerder genoemde tip niet werkt.. je hebt het nu vriendelijk geprobeerd.. nou nu iets minder vriendelijk, gewoon een keer een schop geven dan.. (uiteraard als je er opzit, niet vanaf de grond natuurlijk)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:15

Sommige paarden willen gewoon alles zien. Die van mij ook. Aanleuning werd daardoor ook erg onrustig en dressuurwedstrijden niet zo'n geweldig succes.

Het helpt wel als je zelf sneller wordt en hem voor kan zijn. Bezig houden, moeilijkere dingen vragen. Ook al letten op de signalen, zodra die twee oren naar voor gaan alvast even wat extra aandacht vragen (meer been, meer stelling, even een kneepje in de teugel).
Op wedstrijd niet gewoon een rondje draven, maar continue schakelen zodat ze niet de tijd krijgt ergens naar te kijken.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:16

Sommige paarden lopen ook gewoon met de oren naar voren zonder dat ze iets bijzonders zien.. :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:17

Bij die van mij zit er een heel verschil tussen 'oren naar voren' en 'oren naar vóren' als je begrijpt wat ik bedoel :D :D. In het eerste geval kan ik gewoon doorrijden, in het tweede geval ben ik eigenlijk al veel te laat.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:20

Hihi ja dat is zo.. Maar niet dat de Ts straks direct aan de teugels gaat zitten plukken als het paard ontspannen de oren naar voren draagt.. :P

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:21

ja paard voor zijn en voor haar rond kijken en als je wat ziet voordat je merrie het heeft gezien al even attent maken op jou zodat haar aandacht bij jou blijft ;)
dus net even een stapje voor zijn
dit zijn gewoon dingen waardoor ze onder haar werk uit komt
dus ietjes strenger zijn en zelf beter anticiperen (vooruit kijken)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:22

Apple: ja dat heeft mijn paard ook. Ze kan gewoon lekker lopen oortjes naar voren. dan is er niets. maar gaan de oortjes naar VOREN . ja dan ben je inderdaad te laat. Ik zeg ook altijd dat haar oren wel 10 cm groeien als ze iets spannend ziet.

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 13:44

ze loopt niet lekker ontspannen als ze der oren naar voren heb, als ze ook maar iets zie dan zie je al aan der dat ze die richting op kijk, buiten heb ik der geen probleem mee daar mag ze der ogen uit kijken als ze wil :=
maar ook als ik een achtje rij dan verras ik der als we de andere kant op gaan terwijl ik die best wel vaak rij en ook de hulpen geef als we de andere kant op gaan..
ikga proberen als we weer intensief gaan rijde dat we dan figuur na figuur gaan rijden, dus bijvoorbeeld dat ik na een volte gelijk een ander figuur ga rijden, misschien dat ze dan wel de aandacht bij mij heb.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:48

En misschien mijn tipje proberen, je weet maar nooit.

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 14:19

jaa, die ga ik ook proberen maar als het zo heet blijf ga ik niet intensief rijden, veels te heet haha :P

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:25

Ja... of je kunt er juist gebruik van maken. Dan reageert ie ook niet zo fel als je een keer duidelijk door komt met je been..

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:16

he, die van mij heeft dat ook, een volbloedje van 13 jaar. zowel in de binen als buitenbak.
als hij wat hoort of ziet gelijk dat hoofd omhoog. zelf moet ik ook veel figuren rijden om zijn aandacht bij mij te kunnen houden. lukt soms nog niet altijd maar gaat al stukken beter.
wat meer stelling vragen zowel naar binnen als buiten wil ook wel helpen.

ben wel benieuw hoe je dit verder oplost

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:59

zorg idd dat je haar bezig houd,in stap,draf en galop!! Veel figuren rijden en veel overgangen!!
SucceS!!

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:51

mijn paardje had hier ook altijd last van en ik probeerde hier niet te veel op te reageren, want als zij iets ziet en jij reageert hier meteen op door iets met je handen doen bevestigd dit het feit dat zij dus moet reageren als zij iets ziet. euh klinkt best vaag, maar hoop dat je snpat wat ik bedoel. ik zette haar altijd in de andere stelling en gewoon door rijden, iets moeilijkers erbij pakken ofzo. wat wel belangrijk is, is waarom ze overal op reageerd, is ze nieuwschierig, bang etc. hier moet je dan natuurlijk ook weer op aansluiten en ga je anders mee om.