Natural Horsemanship?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PonyPower_x

Natural Horsemanship?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 18:28

Wat denken jullie van NH?
Ik persoonlijk doe het enkel af en toe met mijn hengst,
mijn andere paarden heb ik niet zo'n band mee ;)

Wat vinden jullie van NH?
Doe je het zelf soms?
Zoja, hoe? (grondwerk, rijden, vrijheidsdressuur,..)
Zoniet, waarom? Bepaalde reden?

Brand los :)

nathalieeee_

Re: Natural Horsemanship?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:50

Ik vind NH niet iets wat je 'af en toe' doet. NH is in mijn ogen de hele manier van omgang met paarden. Je doet het dan niet 'soms'.

Ik weet ook niet waar je vandaan haalt dat NH vrijheidsdressuur is := ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:52

ik vind het zelf een behoorlijk commercieel overtrokken iets...........

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:56

Maar wat is dan niet commercieel..? Helemaal in dit soort tijden overleef je als bedrijf niet zonder commercie. En voor goede spullen ben ik best bereid te betalen :) .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:59

wat wil je horen.............. commerciel vertel ik je alles wat jij wil horen...........

maar of jij er echt mee gebaat bent, das een tweede vraag :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:01

nathalieeee_ schreef:
Maar wat is dan niet commercieel..? Helemaal in dit soort tijden overleef je als bedrijf niet zonder commercie. En voor goede spullen ben ik best bereid te betalen :) .

Maar niet voor gebakken lucht....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:02

Ik snap even niet hoe je NH maar 'af en toe' doet. Ik denk dat je dan de basisprincipes van NH niet helemaal hebt begrepen. ;)
Ik zie NH meer als een manier van omgaan, als een manier van trainen en ik voer de theorie erachter door naar hoe ik mijn paard bewust (o.a. buiten) hou. Ik zie mijn paard als paard en gun hem het leven als een echt paard in zoveel mogelijk facetten.

NH kan commercieel zijn, tuurlijk, het is maar wat je ermee doet. Daarbij is paardrijden uberhaupt geen goedkope hobby en andere stromingen vind ik net zo commercieel als je het zelf maakt (ik denk daarbij even aan de Anky fans, over commercieel gesproken :P ). Ik doe zelf fanatiek aan NH, maar ik geloof niet dat iemand daar rijk van wordt of is geworden, hoor. :D
Mijn paard en ik worden er samen 'rijk' van, maar dat bedoel ik op een totaal andere manier. ;)

Zie profiel voor meer info, heb geen tijd om er over uit te wijden verder. :)

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:04

Kuggur, als het gebakken lucht zou zijn zou ik het niet kopen. Als 15 jarige kan ik mijn centen beter aan iets anders besteden dan gebakken lucht. Overigens zou ik daar dan wel graag je onderbouwing van horen, waarom je het gebakken lucht vindt := ..

KiWiKo, Ik ben er wel benieuwd naar ja, ben altijd bereid om iets van andermans denkwijze iets te leren :). Ik ben vooral benieuwd naar waarom jij NH commercieel vindt tov 'niet-NH'.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:06

koop jij maar eens een parellipakket :) :)

allemaal onzin......... die je ook verteld kan worden door een willekeurig ander paardenmens...... En veel goedkoper :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:08

Kuggur is niet van de NH, prima, maar om dan net te doen alsof het 'gebakken lucht' is, is wel heel kinderachtig. :roll:
Er zijn veel NHers die heel serieus bezig zijn en daar samen met hun paard enorm van genieten.

Maar goed, dit soort discussies zijn oneindig hier op bokt, geloof ik. Ik besteed mijn tijd liever aan wat nuttigers. :wave:

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:10

Wat mij op valt, is dat de meeste aanhangers van NH, de "nieuwe" paardenmensen zijn. Het valt mij op, dat het overgrote deel van mensen die al jaren met paarden bezig zijn, niets hebben met deze "hype" en het ook niet nodig hebben.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:12

Ik heb een parellipakket, 2 om precies te zijn. De eerste die ik had gekocht waren de patterns en succes series, daar snapte ik geen moer van.. Dat was weggegooid geld voor mij. Daarna heb ik Level 1 gekocht en daar heb ik zó ontzettend veel van opgestoken.. Dat ding had 4 keer zo duur mogen zijn, voor míj was het het dubbel en dwars waard. Zonder dat pakket had ik mijn pony nu niet meer gehad. Nee, échte paardenmensen hebben zo'n pakket niet nodig. Mensen die kunnen omgaan met hun paard waarin zij de leider zijn en waarin er wederzijds respect is etc, zij hebben zo'n pakketje niet nodig. Maar genoeg mensen die niet in aanraking komen met een 'paardenmens',en nog minder die in aanraking komen met iemand die ook nog eens kan uitleggen. En voor die mensen is zo'n pakket echt verrekte fijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:13

ozzyhorse schreef:
Wat mij op valt, is dat de meeste aanhangers van NH, de "nieuwe" paardenmensen zijn. Het valt mij op, dat het overgrote deel van mensen die al jaren met paarden bezig zijn, niets hebben met deze "hype" en het ook niet nodig hebben.

naaaaah, kan ik me wel in vinden :)
ik ben ook op de ouderwetse manier grootgebracht zegmaar :)

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:16

@ Nathalie. Ik zie het anders. Als je van jezelf weet, dat je problemen hebt met een dominant paard, en dat zelf niet kan oplossen, moet je er een méns bijhalen die je daarmee kan helpen, en niet een weet ik wat voor pretpakket. Maar dat is mijn mening.
Je hebt dan zelf het meest aan een soort leermeester die ook jou "beleert".
Overigens net nog een erg interessante docu gezien over Franke Sloothaak, die het vak leerde bij Lammert Brouwer, en later bij Lammert Haanstra. Beide Lammerts trainen ruiter én paard.
Het is flauwekul dat het niet voor iedereen is weggelegd om in contact te komen met vaklui, want die kun je bijna overal gewoon inhuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:18

Ik ga helemaal met Nathalie mee..

Ik ben sinds kort met parelli bezig, hoewel ik nu ongeveer 15 jaar in de paarden zit. Het verrijkt niet alleen de band met mijn paard, maar het verrijkt ook mij als persoon.
Het paard is momenteel voor mij mijn leermeester, ze spiegelt mij perfect. Ik leer iedere dag weer meer over mijzelf. Daarnaast heb ik nog 'parelli-les'.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:20

"Het verrijkt niet alleen de band met mijn paard, maar het verrijkt ook mij als persoon."
Heel mooi voor je, echt waar. Maar vind je het erg dat dit bijna religieus op mij over komt?

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:28

@ozzyhorse; Ten eerste, mijn poown is niet dominant, totaal niet. Maar zodra de mens alle tekens geeft van de minder dominante, is het vanzelfsprekend dat zij mij domineerde en mij ook niet beschouwde als leider. Ik was poeslief. Daar lag mijn probleem.

Ik heb er ook een mens bijgehaald, een vriendin van mij die aan Parelli deed. Voor de rest had ik alleen paardenvrienden die een hele andere denkwijze hadden en wat zij mij had verteld over Parelli trok mij heel erg aan. Zij heeft mij eea laten zien en naar aanleiding daarvan het Level 1 pakket gekocht. Daarnaast heb ik ook les gehad, maar dat pakket is gewoon een heel fijn iets waar je op kan terugvallen bij problemen en inspiratie op kan doen. Ik heb geleerd te kijken naar paardengedrag, reacties van het paard op de mens.. Ik heb er echt veel van opgestoken.

Vaklui kun je inderdaad overal inhuren. Ik was op een punt dat ik dacht dat het aan mijn pony lag, dat ze te moeilijk was voor mij :D . En ik wist ook niks van NH. Door die vriendin heb ik niet eens vaklui nodig gehad, omdat dat in de pakketten ontzettend duidelijk beschreven stond. Zoals ik al zei heb ik wel les gehad, voor begeleiding en of ik het wel goed deed, om mij verder te helpen wanneer ik vastliep.. Vaak waren deze dingen ook te vinden in mijn pakket, alleen legde ik soms niet het verband.. En dan heb je zo'n 'O ja' moment, als je instructrice dat zegt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:33

nathalie............. een ding...............

het ligt nooit aan het paard, maar ALTIJD aan het mens dat hem dier begeleid.......

peerd weet het allemaal wel.........

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:36

Precies Kiwiko :j . En dat was dus wat ik ook heb geleerd, dóór Parelli. Ik stond namelijk eerst op het punt om mijn pony te verkopen en een 'makke' 8 jarige te kopen. Parelli stampt er goed in dat het de mens is waar het mis gaat. Zodra ik duidelijke signalen begon te geven, kreeg ik de gewenste antwoorden :) .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:43

:D :D en zo is het :)

doe je goed!!!

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:44

En dat bewijst maar weer dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden :D. En er ook een hoop wegen zijn die doodlopen :+.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:49

ik zeg alleen dat er in "mijn" tijd geen parelli was.......... en ik parelli dingen van de boer heb geleerd :) :)

gratis en voor niks :)

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 20:01

@ Nathalie; begrijp me niet verkeerd met 'af en toe'. Ik heb 3,5 jaar met Geronimo intensief dressuur + wedstrijden gereden,
en sinds kort doe ik dus NH met hem. En ik heb gewoon niet veel tijd tegenwoordig, daarom 'af en toe' ;)

Ik heb zelf geen uitgesproken mening over NH,
maar dat het 'gebakken lucht' zou zijn, vind ik overdreven ;)
Je doet het graag of niet. Daarop hoeft niemand kritiek.
Je kan wel zeggen waarom je het maar niks vindt,
maar blijf alsjeblieft vriendelijk :)

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:05

Het valt mij ook op, dat je van boeren nog heel veel kunt leren. Zo kom ik ook aan het meeste van mijn kennis. Schoonvader van tegen de 80 is de beste leermeester die ik mij kan wensen, daar kan geen boek of DVD tegen op.
Ik volg jou niet, PonyPower, mag er alleen maar gejuicht worden voor de lucratieve handel in complete pakketten, inclusief een touwtje en een oranje stokje? Een halstertouw en een zweep kan net zo goed, maar dat levert geen centjes op de bank van de BV Parelli.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:15

Ozzyhorse, en Anky dekjes dan? Of Replay broeken? Gaat allemaal om het merkje. En de mensen die het echt willen, kopen het toch, ondanks het feit dat zo'n stukje stof minder dan een 10'tje kost. Waarom is het dan fout als Parelli het doet? Zij moeten ook iets hebben om van te leven en hun product te verbeteren. Overigens, met een halstertouw kan ik veel minder precieze dingen overbrengen bij mijn pony en een geschikte zweep voor Parelli ben ik niet tegengekomen. Zal vast kunnen, maar ik vind die stick hartstikke fijn werken. Het is van een goede kwaliteit en daar betaal je voor, net zoals je voor een Replay broek meer betaald dan een Bristol broek.