Overgang terug, wel of geen been?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Overgang terug, wel of geen been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 12:21

Hallo.

Overgangen terug rijden, wel of geen been geven?
Ik geef wel altijd iets been, om dr wel actief te houden, maar daar kreeg ik laatst commentaar op.

''Overgangen terug rijd je zonder been.''

Liefs.

Lielle

Re: Overgang terug, wel of geen been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:23

geen been, wel impuls.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:25

geen been :) maak mezelf+benen lang) en geef opdat moment geen been. maar hou me benen erwel aan!
Laatst bijgewerkt door just_kiki op 24-06-09 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

gatecrascher

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:27

Om een mooie vloeiende overgang te rijden zou ik eerst steeds langzamer gaan lichtrijden, daarna doorzitten, kruis aantrekken, diep zitten en wanneer hij echt in stap overgaat dan been erbij.

Succes!

Anoeska

Ik geef alleen been wanneer het paard de neiging heeft om stil te vallen na de overgang. Ik heb mijn been er dus in de overgang wel bij.

ju1982

Tja, is een groot woord been geven. Je moet inderdaad niet je hakken erin duwen zeg maar.
Maar ik heb ook geleerd om ze wel actief te houden d.m.v. been of ind impuls te geven...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:28

Anoeska schreef:
Ik geef alleen been wanneer het paard de neiging heeft om stil te vallen na de overgang. Ik heb mijn been er dus in de overgang wel bij.

en dan is er dus geen (onvoldoende) impuls.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:28

Niet aandrijven, wél je been aan je paard houden (dus niet gaan afsteken!)
Op het moment dat je paard dan terug is in stap, kun je direct weer druk geven met je been.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:29

Lielle schreef:
Anoeska schreef:

en dan is er dus geen (onvoldoende) impuls.

Heb je helemaal gelijk in! Maar dat probeer ik dan wel op te lossen door veel overgangen te rijden, en dan heb ik inderdaad soms nog wat been nodig net na de overgang. Maar in een ideale situatie zou dat inderdaad niet nodig moeten zijn.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 12:30

sans6 schreef:
Op het moment dat je paard dan terug is in stap, kun je direct weer druk geven met je been.

Ik heb ze dr wel aan, maar niet echt hak omhoog oid.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:31

Geen been geven, wel aan je paard houden en druk geven wanneer nodig :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:33

waarom geef je dan die druk, wat wil je daarmee bereiken?

@anoeska, was niet persoonlijk bedoeld. wat ik wilde benadrukken is dat het er niet om gaat dat je (altijd) been moet geven in een overgang, er moet altijd impuls zijn in een overgang. Ik heb ooit in een proef een overgang van verzamelde galop (of draf?) naar middenstap moeten rijden, daar kun je die impuls mooi controleren. Je sluit door naar de stap, en in de overgang open je je hand en maak je de hals langer, zodat ze meteen ruim weg stappen.

Charmingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:35

Ik heb zelf wel geleerd om de overgangen met been te rijden, om hem vloeiend over te laten gaan naar stap zodat die wel gewoon doorstapt.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:35

op het moment dat het nódig is,net na de overgang terug, kun je druk geven met je been (dus dan wel drijven) mits je je been tijdens de overgang aan je paard hebt.
Ik zie vrij veel mensen in een overgang terug achter in het zadel gaan hangen en de onderbenen afsteken, maar áls je dan impulsverlies hebt, kun je dat dan niet corrigeren. Zo bedoelde ik het ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:37

dan zijn we het helemaal eens. Maar in de ideale situatie hoef je ook na de overgang niet te drijven, je hand ontspannen is voldoende.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:41

klopt! Helaas is de ideale situatie niet altijd aan de orde, en dan kun je het maar beter vóór zijn door je been aan je paard te houden.
Wat een eensgezind topic hier! ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:42

Ess_Ramona schreef:
sans6 schreef:

Ik heb ze dr wel aan, maar niet echt hak omhoog oid.

hak omhoog moet nooit, drijven doe je met je kuiten.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:42

Heino schreef:
Geen been geven, wel aan je paard houden en druk geven wanneer nodig :)

Wat is het verschil tussen been geven en druk geven met je been? IMO hetzelfde.

Tijdens de overgang geef ik geen been. (Remmen en gas geven op hetzelfde moment is niet duidelijk voor je paard/fiets/auto.)
Als het paard tijdens de training in een overgang terug, te 'snel'/'abrupt' terugkomt, geef ik meteen been naar voren (dus bv. overgang van draf naar stap, paard komt te veel terug in overgang, laat ik het paard de overgang niet afmaken en geef meteen been voorwaarts in draf en zet de overgang nogmaals in en herhaal dit totdat de overgang goed is).
Tijdens een wedstrijd is het natuurlijk een ander verhaal als het gebeurt (maar dan open ik mijn hand wel voordat ik weer been geef). Dan smokkel ik wel eens, maar dat is om mijn punten ok te houden. In de training doe ik dat absoluut niet, zodat ik op wedstrijd dat in principe ook niet hoef te doen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:43

Lielle schreef:
dan zijn we het helemaal eens. Maar in de ideale situatie hoef je ook na de overgang niet te drijven, je hand ontspannen is voldoende.

Ook eens! Maar mijn impuls is iets waar ik aan moet blijven werken. Gaat bij ons niet vanzelf goed. Dus heb af en toe toch een beentje nodig. Maar oooit komt het goed :D

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:43

idd been er goed bijhouden, zo hou je de achterhand er bij in de overgang. Zeker met overgangen terug willen paarden nogal eens uit elkaar vallen. Dus ja, ik rij een overgang terug met been eraan om het achterbeen actief te houden.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:44

geen been geven, wel optijd voor loslaten zodat je paard ook niet stil valt en de ruimte heeft om weer verder te gaan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:44

ik zeg ook zeker niet dat het bij wel altijd zo is (I wish!). Arnyek beschrijft het wel heel mooi.

HG, doe je dat ook in iedere wending?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:49

In wendingen hou ik ook mn binnenbeen eraan om het achterbeen erbij te houden. Op zo'n moment geef ik uiteraard wel anders been dan wanneer je een tempowisseling vraagt. Zonder been kun je je paard nooit continue bij elkaar rijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:51

maar drijf je daadwerkelijk iedere pas of heb je een wakend been dat kan activeren waar en wanneer nodig? Ik heb geen drijvend been in een wending of een overgang.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:52

Dat doe ik ook h-g , maar ik drijf daarin niet heel actief.
Natuurlijk moet je de hoeveelheid been kunnen doseren adh van de oefening die je vraagt, en adh van het paard waar je op zit