Milka @ "revalidatie training" + filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Milka @ "revalidatie training" + filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 21:25

Althans, soort van.
Na anderhalf jaar te hebben zitten tobben (en er eigenlijk van uitgaande dat ze onze grasmaaier werd) met vage kreupelheden heb ik eindelijk de go gekregen vam mijn dierenarts om het rijden weer op te bouwen. Ze is nog heel iets stijf in het rechtervoorbeen, maar dit moet ik er langzaam uittrainen.
Ze loopt steeds zuiverder en we zijn nu langzaam bezig met het opbouwen van de training.
Ik rijd nu 3x in de week 15 tot 20 minuten waarin we voornamelijk bezig zijn met stappen en kleine stukjes draf.
We rijden geen wedstrijden meer, misschien in de toekomst weer als ze goed blijft lopen. In principe zijn we dus gewoon een B combinatie. Thuis had ik haar op M niveau lopen.

Ze liep op zich behoorlijk ontspannen, op sommige kleine momentjes na. Vooral bij het aandraven was er wat spanning.
De teugels heb ik een beetje langer gelaten zodat ze even lekker ontspannen op zichzelf kan lopen. Sommige stukjes heb ik haar even wat meer opgepakt, verder lekker lang gelaten.

Het is voor mij weer een eeuwigheid geleden dat ik op HAW een topic heb geplaatst, dus ik hoop dat ik hem volgens de nieuwe regels heb geplaatst!
Hier de foto's en een filmpje.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding
Beetje spanning tijdens de overgang. Ze is heel fel op het been en reageerd altijd heel vlot, als gevolg dat er wel eens spanning in zit.

4
Afbeelding

5.
Afbeelding

En het filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=QJC1YmamwhM

Dat was het!

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:51

Het ziet er goed uit voor een pony die een tijdje stil gestaan heeft, je kan goed zien dat ze nog wat stijvig is maar dat krijg je er wel weer uit.

Staat ze overdag veel buiten, dat is het beste voor zulke paardjes..

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:58

Leuk paardje ... en wat fijn dat het weer beter met haar gaat

secricible

Re: Milka @ "revalidatie training" + filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:02

ziet er goed uit. Fijn dat je weer aan het werk kan nu.
Let wel op dat je je benen laat hangen en op je pianohandjes.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:06

Je trekt je benen heel erg op ontspan wat meer en dan gaat het al een stuk beter! Aan de andere kant snap ik heel goed dat je toch "gespannen" bent in die zin of ze goed blijft lopen en je daarom spant? Leuke rijbroek heb ik ook :)

Arinossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:16

Ik vind dat ze mooi loopt, maar let inderdaad wel op je handen. En je been ligt vrij ver naar achteren. Vind het er wel leuk uitzien:)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:19

Ziet er goed uit hoor!
Maar ga lekker ontspannen zitten, ik vind je zelf ook een beetje gespannen zitten..

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 12:23

Het klopt inderdaad dat ik wat gespannen lijk te zitten. Ik denk als ik de beugels een gaatje langer doe dat mijn benen al meteen rechter liggen haha. De pianohandjes kloppen ook.
@ xxtesssss: ze staat 24/7 buiten. :D Ze kan niet op stal, omdat ze dan al helemaal stijf word.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:14

Ik zou haar iig op een wat andere bodem rijden, hier kan ze wel vat vast gaan zitten tussen die grasjes, niet echt prettig als je al stijf bent en het er moeilijk mee hebt, lijkt mij!:), verder moet je je rug recht houden, en probeer je benen op 1 plek te houden en iets meer naar voren:)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 18:18

Het was deze bodem of een kanonharde bodem. Ik heb in overleg met de dierenarts besloten om in het hooiland te rijden. Hij zei dat het geen probleem was aangezien de grond mooi egaal is en het losse hooi er losjes opligt. Ik rijd ook om de grote hopen en bulten heen. Ze heeft er gelukkig geen moeite mee.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:28

Babeth schreef:
Het klopt inderdaad dat ik wat gespannen lijk te zitten. Ik denk als ik de beugels een gaatje langer doe dat mijn benen al meteen rechter liggen haha. De pianohandjes kloppen ook.
@ xxtesssss: ze staat 24/7 buiten. :D Ze kan niet op stal, omdat ze dan al helemaal stijf word.

Haha oke ja daar was ik op uit, het is idd beter om zo'n paardje lekker zelf te laten lopen dan genezen ze het beste..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 06:22

Ziet er goed uit Babeth! Wat mij altijd op is gevallen is dat ze een sterk achterbeen heeft, ze treed ver onder en haar hele bouw heeft ze mee. Een mooie voor de fok, of lijkt dat je niets? Wat is haar afstamming ook al weer?
Hopen dat ze nu goed blijft he! :)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 13:09

Ik heb er wel aan zitten denken om met haar te gaan fokken. Maar ik denk niet dat ik het doe.
Haar afstamming is Starwin x Ad van 't Vlier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:12

Oh nog wel een mooie afstamming dus!! als je daar een hengst op zet die "in" is en er bij past dan kan je nog leuk fokken ook!

Vind je niet leuk veulentje?

_Celien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:38

jammer dat je niet door het losse hooi heen kan kijken of er toevallig toch een kuil zit waarin ze zich wederom vreselijk kan verstappen!

Ik zou hem meer op lengte rijden, een paard hoor je van achter naar voren te rijden, zolang jij hem van achter nog niet bij elkaar krijgt zou ik de voorkant laten voor wat het is, omdat je haar anders voorzeert in haar beweging. Let ook op je eigen houding!

Ik vind het een heel leuk dier, hoop dat je hem nog kan uit brengen op wedstrijd, anders zou het zonde zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:42

_Celien schreef:
jammer dat je niet door het losse hooi heen kan kijken of er toevallig toch een kuil zit waarin ze zich wederom vreselijk kan verstappen!

Ik zou hem meer op lengte rijden, een paard hoor je van achter naar voren te rijden, zolang jij hem van achter nog niet bij elkaar krijgt zou ik de voorkant laten voor wat het is, omdat je haar anders voorzeert in haar beweging. Let ook op je eigen houding!

Ik vind het een heel leuk dier, hoop dat je hem nog kan uit brengen op wedstrijd, anders zou het zonde zijn!

voorzeert? Forceert bedoel je denk ik.. Ik vind het er helemaal niet geforceerd uitzien juist!!

Afbeelding

van achter naar voren, het is 1 stijgende lijn, je ziet dat er geen spanning op haar teugels staat....

_Celien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:48

VivaLaVida schreef:
_Celien schreef:

voorzeert? Forceert bedoel je denk ik.. Ik vind het er helemaal niet geforceerd uitzien juist!!

Afbeelding

van achter naar voren, het is 1 stijgende lijn, je ziet dat er geen spanning op haar teugels staat....

Grappig dat je die foto als voorbeeld neemt, het paard heeft hier namelijk spanning en dus ik weet niet over welke stijgende lijn jij praat?

Laat ik het anders vertellen, wanneer een paard revalideert is het totaal niet nuttig aan de voorkant te gaan werken. Je werkt het paard opbouwender wijs terug naar je oude niveau, je begint dus eerst met optimaal gebruik van het achterbeen. Dit is ook belangrijk voor het voorbeen. Wanneer het paard nog niet geniet van een optimaal achterbeen gebruik, zal hij dus ten aller tijde van voor naar achter gereden worden en op de voorhand terecht komen, hierdoor raakt het voorbeen overbelast en rond is het balletje weer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:03

Dat snap ik zelf ook nog wel, dat dat met revalidatie niet handig is. Maar dit paard valt niet op de voorhand, er word niet getrokken.... dus hoe bedoel jij " aan de voorkant werken?"

Dit is meer achterbeengebruik dan bij de gemiddelde kwpnner... :)

_Celien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:30

VivaLaVida schreef:
Dat snap ik zelf ook nog wel, dat dat met revalidatie niet handig is. Maar dit paard valt niet op de voorhand, er word niet getrokken.... dus hoe bedoel jij " aan de voorkant werken?"

Dit is meer achterbeengebruik dan bij de gemiddelde kwpnner... :)

Ken jij de basis? Neem aan van wel.. Waar beginnen we mee in de basis, met het zoeken naar verbinding toch? Dit probeert het meisje met haar ''platte teugel voering''. Over trekken heb ik niet gesproken, ik heb gesproken over dat ik hem liever meer in de lengte zie.

''Ik zou hem meer op lengte rijden, een paard hoor je van achter naar voren te rijden, zolang jij hem van achter nog niet bij elkaar krijgt zou ik de voorkant laten voor wat het is, omdat je haar anders voorzeert in haar beweging''

Forceren doe je niet alleen als je aan de teugels trekt, dit doe je ook als je verbinding maakt waarbij de beweging niet vanuit achter begint maar aan de voorkant. Aangezien zij hem er van achter nog niet bij kan rijden door het revalideren, is mijn punt, laat dat beestje eerst is even in het rond turen voor dat er uberhaupt gedacht wordt aan een teugelvoering!

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:57

let op dat je je handen recht houdt en je benen laat hangen gebruik zo nodig dan een klein spoortje om je benen goed te laten hangen.

ook kun je de pony iets meer naar voren rijden en dan opvangen dat die meer op de achterhand komt.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 17:12

@ Celien: dit is iets wat ze zelf fijner vind. Zoals je ook op het filmpje kan zien rijd ik haar van voren ook langer. Ik wil juist wel dat ze in de aanleuning loopt ivm ruggebruik. En over het achterbeengebruik, ze is juist heel sterk in haar achterbeen. Dat viel de dierenarts ookal op. Ze is erg actief achter. Ze word netjes van achter naar voren gereden en ik doe zelf niks anders aan de voorkant dan alleen maar contact houden. Ze komt zelf naar mijn hand.
Die foto die vivalavida als voorbeeld nam heeft idd spanning, dat had ik zelf ookal aangegeven, dat komt omdat ze overgangen erg lastig vind nog. Maar zoals je kan zien zit ik NIET aan de voorkant.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 17:13

n_twinkel schreef:
let op dat je je handen recht houdt en je benen laat hangen gebruik zo nodig dan een klein spoortje om je benen goed te laten hangen.

ook kun je de pony iets meer naar voren rijden en dan opvangen dat die meer op de achterhand komt.

Een spoortje moet ik bij deze pony absoluut niet hebben, ze is namelijk onzettend fel al op mijn been en met een spoortje is dat al helemaal erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 08:58

Ja, ik zie ook spanning. Maar niet aan de voorkant. een revaliderend paard is juist goed om laag en rond te rijden!
Als je de voorkant maar laat gaan wordt de achterkant daar ook niet beter van.

Nee ik ken geen basis :') niet die jij noemt in ieder geval... Zoeken naar verbinding begin ik absoluut niet mee als basis.. Voorwaartsheid en dan neerwaartsheid. Zo kort maakte ze hem ook niet aan de voorkant, okee het mag iets langer misschien maar hou er rekening mee dat dit een haf is, en het al gauw kort lijkt.

Niet mijn ding dus, jouw methode. Wel jouw ding; dat kan :)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 12:05

VivaLaVida schreef:
okee het mag iets langer misschien maar hou er rekening mee dat dit een haf is, en het al gauw kort lijkt.

Zeker met die dikke hengstennek van Milka :D

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 06:12

Tijdens de eerste minuut van het filmpje dacht ik vooral "rijd nou eens naar voren". Later wordt dat iets beter, krijg je wat meer verbinding maar laat je meteen ook je teugels weer vieren en dweilt ze (voor het oog van dit filmpje in elk geval) ook steeds over de buitenschouder weg.

Je hebt een fijne pony die niet slecht in elkaar zit. Ik zou echter proberen eerst eens wat meer verbinding van achteruit te krijgen, en niet iedere keer terug te sluiten met een weggedrukte rug. Die rug is namelijk juist weggedrukt (dat zie je ook op bovenstaande foto goed) omdat er zo weinig teugelcontact is: je hebt geen verbinding.

Probeer dus eerst eens van achteruit naar je hand toe te rijden en te zorgen dat je daar verbinding krijgt. Je mag dus wel iets gaan voelen in je hand. Als je daarin met een contactteugel kunt rijden zou je haar van mij iets ronder mogen maken, waarbij je haar een klein beetje uitnodigt haar hals te laten vallen vanaf de schoft. Net zoveel dat je het gevoel krijgt dat de schoft ahw omhoog komt. Daarin kan je dan gaan schakelen in je tempo.

Op het moment dat je geen verbinding hebt en ze daarin haar rug wegdrukt moet je niet terugsluiten maar juist op naar voren rijden zonder dat je haar langer laat worden. Je laat je hand dus gewoon staan tot je voelt dat je weer verbinding hebt van achteruit naar je hand toe. Dan kun je in tempo terugsluiten door een simpele ophouding te maken. Verlies je weer verbinding of drukt ze zich op: eerst weer naar voren.

Rijd je wendingen heel bewust van je buitenkant af naar binnen toe, in plaats van om je binnenteugel heen. Rijd maar eens wat slangenvoltes waarbij je voor je gevoel heel overdreven correct steeds 2 handen naar binnen zet. Buitenteugel niet over de hals heen brengen maar bij de schoft houden zodat je de schouder naar binnen zet. Je binnenhand werkt niet terug maar geeft alleen richting aan. Maak een kleine ophouding om hem op het achterbeen terug te zetten voor de wending, en rijd juist in de wendingen iets op naar voren. Denk eerst vanuit de schouder, die wil je verplaatsen. Stelling doet er nog niet zoveel toe. Als je meer controle krijgt over de schouders kun je meer stelling gaan vragen.

Veel succes!