HELP!!! WAT MOET IK DOEN mijn pony wel er elkekeer vandoor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

riannetjhe

HELP!!! WAT MOET IK DOEN mijn pony wel er elkekeer vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 16:42

mijn pony wil er elke keer vandoor(als ik er op zit) dan is ben ik bijv. aan het draven en dan ineenkeer gaat ie heeeeel snel in galop wat moet ik hier tegen doen ;(
ik hopo dat julie mij kunenn helpen :o

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:46

Ik heb gelezen op een site van natural horsemanship dat je de 'one rein stop' kunt toepassen als je paard er vandoor gaat of als hij niet wilt afremmen kijk maar eens op deze site http://www.paardnatuurlijk.be ;)

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:48

Zou hem eerst eens laten nakijken. En dan bedoel ik volledig. Zou ook les nemen..

riannetjhe

Re: HELP!!! WAT MOET IK DOEN mijn pony wel er elkekeer vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 16:50

gedaan en heb ik

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:51

oei mssn laat je je pony te veel toe en wilt hij hier elke keer van profiteren

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:55

in het bos neem ik aan?
voorlopig zorgen dat je hem onder controle hebt in de bak , en dan pas naar buiten gaan
en dan alleen stappen, onder controle houden
verder inderdaad les maar dat eb je al; wat zegt je lesgeefster ervan?

óf als je veel lef hebt, kan je hem vooruit laten gaan tot hij het zelf niet meer leuk vind; ofwel blijven drijven en door drijven ook al wil hij terugvallen.
maar dat is als je veel lef hebt :+

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:55

Mijn paard deed dat ook vaker.. Bij hem hadden we ook alles nagekeken en ook les. We zijn er achter gekomen dat hij heel erg onzeker is over zichzelf en daarin probeert te vluchten. Zodra hij al iets versneld, dus echt al een heel klein beetje sneller gaat als jij wilt, terugpakken onder zijn tempo en hem eens een aai over de hals geven. Daarna weer in arbeidstempo rijden. Dit werkte bij mijn paard, succes met jouw paard!

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:56

Quartusje schreef:
Ik heb gelezen op een site van natural horsemanship dat je de 'one rein stop' kunt toepassen als je paard er vandoor gaat of als hij niet wilt afremmen kijk maar eens op deze site http://www.paardnatuurlijk.be ;)

Ik denk niet dat TS hier ervaren mee is, dus dit voorstel lijkt mij nu niet van toepassing.
@ TS, vraag je instructeur hoe je het beste dit probleem kunt oplossen, waarschijnlijk heb je te weinig overwicht en je instructeur kan je hier het beste mee helpen. Succes! :)

tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:02

hoe oud ben je ong.?
dit had ik vroeger ook, ik was nog niet zo sterk soms en dan ging hij er wellens van door
nu weet ik meer ben 'n doorzetter en doet ie dit meestal niet meer :P
maar het hoeft natuurlijk niet zo bij jou te zijn :o

riannetjhe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 18:51

ik ben 15 en echt wel een doorzetter al zeg ik het zelf :o
maar ik heb geprobeert wat celliien zij en hij deed het vandaag minder dus bedankt :D

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:43

Mijn pony kan er ook zo vandoor schieten om niks. Je kan dan 2 dingen doen.
1. Je pony door laten galopperen tot hij het niet meer leuk vindt en het moment afwachten dat hij eruit wil vallen. Op dat moment laat je hem nog even doorgalopperen zodat de lol eraf is. En dan niet gewoon een arbeidsgalopje, nee je galoppeert flink door. Hij wilde toch lopen, dan zal hij ook lopen ;)

2. Je pony netjes terugnemen en verder gaan waar je gebleven was. Het gedrag in principe negeren. Dan is de lol er snel af en zal hij binnen de kortste keren minder ervandoor schieten.

Ik wil er wel bij vertellen, een paard of pony wat snel over de zeik gaat zou ik niet snel met optie 1 aanpakken. Vaak zijn ze dan zo gespannen.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:46

Uhhh, je hebt al een soortgeijk topic geopent.....hoe vaak wil je dezelfde vraag stellen?

xNintjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:50

emhh mischien de teugels erbij houden :P
werkt egt kan ik aanraden!!

nee grapje hoor,
doet mijn paard ook soms,
je kan hem ook losgooien zodat hij al zijn energie der al uit rent xD

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:47

gaat hij ervandoor om onder werk uit te komen of gaat hij ervandoor omdat hij bang is?

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:27

Hmm optie 1 van chrisje_83 kan alleen als je de ruimte hebt stel je komt een fietspad/weg tegen dan ben je de banketstaaf. Ik heb dit probleem ook een beetje, mijn vp gaat welis uit zichzelf in galop (maar dan niet keihard hoor) en dan duurt het wel een tijdje voor ik haar terug kan nemen, ook als ik heb gegalopeerd laat ze zich niet makkelijk terug nemen naar draf en dit is erg vervelend aangezien die lange remweg in mijn omgeving niet aanwezig is. Ze doet dit niet uit angst maar zit me gewoon in de zeik te nemen, nu is mijn vraag hoe ik haar op haar plek moet zetten ? In de bak luisterd ze uitstekend.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:19

tos schreef:
hoe oud ben je ong.?
dit had ik vroeger ook, ik was nog niet zo sterk soms en dan ging hij er wellens van door
nu weet ik meer ben 'n doorzetter en doet ie dit meestal niet meer :P
maar het hoeft natuurlijk niet zo bij jou te zijn :o

Dit snap ik niet.. je rijd toch niet op kracht? Als een paard wil is ie toch sterker.
Als het paard helemaal in orde is.. Op de volte sturen, net zolang tot ie zachter gaat. Niet trekken en dan vasthouden met de teugels.. Nee.. ophouding en weer los. Trekken heeft geen zin.
En over het algemeen moet je proberen voorwaarts te rijden. Hoe meer jij tegen houd, hoe meer hij naar voren wil.. Dus laat hem anders een keertje aan het begin lekker uitrazen en ga daarna aan het werk, zo voorkom je een hoop gestress.

kyraenlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:50

ik heb het ook gehad met mijn pony , als je aan het draven was dan opeens razend snel in galop er vandoor gaan .
en idd wat er al gezegd word je kan het niet oplossen met kracht want dat winnen ze van je .
wat ik een aantal keren heb gedaan voor dat ik ging rijden een half uurtje longeren .
zo was ze haar ei kwijt en was ze onder het rijden een stuk rustiger .

en mocht het dan toch zo zijn dat ze er dan nog van door schieten , gelijk proberen op de volte te zetten en proberen terug te rijden naar de draf .
hard door laten galoperen als straf werkt vaak alleen maak avenrechts met het probleem dat je paardje alleen maar onrustiger word

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:52

Volte insturen en verkleinen zo klein dat hij niet meer harder kan. Dit vergt echter een hele lange oefentijd. Mijn pony deed ook zo.
Verder ook even het zadel e.d. nakijken of hij nergens last van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:00

Les nemen.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:05

Les nemen, kleine volte maken, door laten galoperen, terug nemen, stil laten staan. mogelijkheden zat ;)

Maar: NEEM LES :) dat is het beste.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 01:56

Ze HEEFT les :D

Denk dat de oplossing zoals hierboven staat bij elk paard anders is, ken een paard die je echt door moet laten galoperen en dan heb je er de rest van de tijd geen last meer van, maar idd ook paarden die dan zo gespannen zijn dat dit gigantisch uit de hand loopt.

Wat je ook doet: blijft rustig

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:13

@ Eva_D, ik zou die optie ook niet buiten aanraden. Wat ik doe als ik buiten ben en ze nemen de controle over? Dan zet ik een kleine volte in of probeer ik ergens op af te remmen. Als je in het bos bent bijvoorbeeld richting de bomen sturen.

wishmypride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:19

Als je paard er van door gaat zou ik hem in een kleine volte sturen en laat hem maar dan lekker hard galoperen zodat alle energie er uitgaat, en dan weer overnieuw beginnen.. dan wordt het paard er vanzelf flauw van!
En wat vroeger mij was geleerd is (als je in de bak rijdt) tegen de bankrand aansturen en dan steeds weer overnieuw beginnen, maar het 1e werkt beter. :+

Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:24

Wat voor een bitje gebruik je? Ik heb hetzelfde gehad en ben toe even overgestapt op een stang. Hij stopte meteen met rennen en na een klein tijdje (maand of 2) ben ik weer rustig terug gegaan naar een gebroken bitje. Alleen tijdens een buitenrit heb ik nu nog een stang in. Als ze het als een gewenning zien, moet je zorgen dat ze het een tijd nit meer doen. Laten rennen lukte bij mij niet, hij bleef maar doorgaan, en stopte uiteindelijk wel maar de volgende dag begon hij gewoon weer opnieuw!

poniemiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:42

gaat je pony er elke keer op hetzelfde punt vandoor?

tip: sluit hem goed op tussen je benen en houd je hand goed gesloten!