Achteruitlopen tijdens rit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maximrocky

Achteruitlopen tijdens rit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 20:57

Hallo,

Een tijdje terug ging het steeds beter met buitenrijden
met vorop lopen en alleen.
Maar sinds een paar dagen doed mijn Vzpaard
ineens gevaarlijk.
Als je met hem naar buiten gaat (aan de hand, met een anderen paard of alleen)
Loopt hij achteruit en draait (half) stijgerend om naar stal.
Het maakt hem niks uit of er nou een diepe sloot achter hem licht.
Hij loopt gewoon achteruit en om te verkomen dat hij de beek in loopt draai ik
dan om omdat het anders gevaarlijk wordt voor ons bijde.
Dit is pas sinds een paar dagen en er is niks gebeurt dat dit tot aanleiding heeft.
Teminste niet dat ik weet.

Weet iemand wat ik hier mee moet?

horsse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:10

Dit heb ik ook gehad met de vorige pony die ik reed. Ik heb zelf ruimte gegeven van voren (de teugels uiteraad niet losgegooid!) en heb hem veel been gegeven en als het echt gevaarlijk word met de zweep erbij getikt. Misschien dat je er wat aan hebt!

Maximrocky

Re: Achteruitlopen tijdens rit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 21:17

Helpt niet. dan gaat hij harder achter uit of bokken.

horsse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:36

Dan zou ik hem proberen om te zetten, maar misschien dat je dit al hebt geprobeerd? teugels heel ontspannen houden, goed been en naar de andere kant toe sturen..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:10

Het lijkt me dat jij de leidersfunctie bent kwijtgeraakt, en het paard heeft die functie dan maar overgenomen, het kon niet anders, want iemand moet het zeggen he.
Dus weer leider worden, en dan eens serieus gaan werken aan het rijtechnisch beter gaan rijden.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:24

Dit is eng, ik was juist van plan om hier een nieuw onderwerp te openen, zie ik dit staan :wow:
Mijn paard doet juist hetzelfde! Overlaatst heb ik zelfs in de gracht gezeten met hem :\
Hij heeft dit overgenomen van een ander paardje waar ik ooit eens met mee ben meegegaan op wandeling, denk ik...
Hij doet dit als we alleen zijn, maar ook in groep!
Nu doet hij zit zelfs al vanals hij merkt dat we gaan wandelen, dus we geraken niet meer van het "erf"...
Echt verschrikkelijk is dit.. Hij begint ook achteruit te lopen, stelt zich recht en geeft bokjes, wat hij normaal nooit doet..

Teugels naar voren, benen geven,.. helpt allemaal niet :\
Meneertje denkt dus de leiding te nemen over mij & te zeggen dat we helemaal niet gaan wandelen, terwijl ik juist wel wil gaan wandelen, omdat het goed is voor zijn hoofd.

Ik denk niet dat het aan m'n rijden ligt, want we kunnen echt veel samen!
Het is gewoon een kwestie van leider zijn denk ik.

Hopelijk heeft iemand een goede tip, ik lees mee :D

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:58

Puur protest! Hij wil niet van stal dus zoekt een manier om niet te hoeven. Mijn merrie deed dat met buitenritten als ik wilde stilstaan. Hield ik haar kort van voren en ging ze achteruit lopen. Als ik dan been gaf, kon ze niet voor en niet achteruit dus ging ze omhoog. Ben zo een aantal keer met haar achterover geknald. Ik denk dat je weer de baas moet worden en door moet zetten. Jullie beide paarden hebben iets ontdekt waar ze het mee winnen en dat moet jij nu dus weer overwinnen. Als je zeker weet dat het geen angst is dan kun je best met een strenge hand hier doorheen komen. Zweep erbij en stem gebruiken. NIET van voren vasthouden want dan gaan ze omhoog. Niet te lang mee wachten hoor, een vriendin van me heeft een paard waar ze NOOIT mee naar buitenkan zo van het erf. Die moet eerst op de trailer, 100 meter rijden en dan eruit en op buitenrit. Anders gaat hij ook achteruit het erf weer op :S

Succes!

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:30

Het enige wat ik raar vind is dat meneertje dit ook doet als we al bv. 15km verder zijn (als ik al zo ver geraak :o ).
Ik denk ook dat het protest is. In de vakantie ga ik blijven proberen tot het lukt, al moet ik elke dag opnieuw }>

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:38

Heel streng zijn! Ik weet ook hoe eng het kan zijn vooral als er een weg of sloot is. Ben toen vanaf het moment dat ik er op stapte flink eraan gaan rijden, meteen streng zijn en op je been laten reageren. Je paard snapt dan beter dat er gewoon geluisterd moet worden en jij de baas bent. Als hij het dan toch nog wil proberen meteen een tik geven. Afstraffen (op een normale manier) is niet zo leuk maar het is misschien even nodig omdat er anders gevaarlijke situatie ontstaan.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:42

lekker dominant dus
absoluut niet toelaten en dus gewoon die kant op gaan waar jij heen wil
al blijft die een uur daar staan
of hem achterwaarts die kant op laten gaan waar jij heen wil
achterwaarts hebben ze een hekel aan dus dat doen ze maar 2 x ;)

laat je niet bezijken ik heb ook zo een knol
en absoluut niet afstappen dan is het einde zoek namelijk

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:31

mijn eerste verzorgpaardje deed dit ook als we moesten stilstaan bij een stoplicht en als dr nieuwe maatje (paard van mijn vriendin) naar de wei ging en wij nog een half uur naar huis moesten, of als ze gewoonweg geen zin had, ik gaf dan idd veel been en draaide ze uiteindelijk om wat ze wel eens wou doen dan lied ik haar gewoon een rondje lopen tot we daar waren waar ze niet meer verder wou, ik deed dit desnoods een uur lang tot ze begreep dat ze gewoon nergens anders heen kan dan daar waar IK wil dat ze heen gaat, af en toe als ik dr dan aanspoorde met de zweep dan deed ze haar achterbenen ff de lucht in.

een ander paardje deed dit ook opeens maar int begin was dit omdat hij zn vriendje kwijt was (deze was verkocht) en hij alleen moest, hij ging zowieso altijd achterwaards bij de eigenaar als ik niet meer te zien was met die andere. nu zag hij haar vanaf het begin niet, heb hem dan goed moe gelongeert en gereden in de bak en dan naar buiten gegaan (om alleen te stappen!) maar dit hielp, na 2 dagen ging hij netjes zonder druk, losse teugels naar buiten zonder moeilijk te doen. Bij de eigenaar was hij levens gevaarlijk (draaide aant eind van het erf om en ging in galop weer de stal in)

Nja duidelijk blijven, miss desnoods 20 min rondjes lopen, hem vooral niet zn zin laten geven (proberen dan want ze zijn natuurlijk sterk!) en heeeeeeeeeeeeeeeeeel veel gedult... miss anders op het erf idd de eerste keren moe maken en puur voor te stappen

iig good luck :)

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:33

Ik loop ook al een tijdje tegen dit probleem aan. Thuis is alles goed, het is een heel brave jongen die goed op me let en graag doet wat ik hem vraag en me volgt bij allerhande dingen en situaties. Op straat ook totdat hij iets ziet wat eng is of duidelijk onzeker wordt. Streng zijn en afstraffen heeft hier naar mijn idee dus echt geen zin, werkt zelfs averechts als het om angst gaat.
Mij als leider zien doet hij wel, maar zodra dat 'knopje' om gaat vergeet hij alles en is er geen contact meer, hij laat zelfs zijn kudde instinct voor wat het is en begint naar huis te springen en te steigen, weg van zijn vriendinnetje weg die dan mee is. Hij lijkt gewoon helemaal niet meer de rust terug te kunnen vinden.

Ik blijf oefenen, geduld hebben, grondwerken thuis (daar gaat alles gewoon goed). Maar ik moet zeggen dat ik er zelf ook wat angstig en onzeker door geworden ben, waardoor we elkaar natuurlijk versterken.
Oefenen aan de hand gaat goed maar ik wil niet te ver omdat als eenmaal dat gekke knopje omgaat hij gewoon écht letterlijk een ander, paniekerig, onbereikbaar paard wordt. En dat geeft levensgevaarlijke situaties dus dan blijf ik toch liever wat dichter bij huis. Stel dat hij zich eens zou losrukken zeg.

De één zegt; ernaast en oefenen, vertrouwen kweken, en de ander zegt: nóóit er af, blijf er op zitten. Erg lastig vind ik, ik ben wel benieuwd naar de redenen hierachter (met in gedachten dat het hier echt om angst/onzekerheid gaat in onbekende situaties waardoor er geen contact meer te krijgen is)?

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 16:37

Bij mijn vzpaardje gaat het helemaal niet om angst hij loopt een paar meter en staat stok stijf.
In de bak en het "rijweiland" kan ik er alles mee heerlijk dier is het dan maar buiten gaat inderdaad het knopje om.
En inderdaad zo als Solis al zegt komt er op zo`n moment
bij mij ook wat angst omhoog.
Er worden ook reacties geplaats van niet toestaan de kant op
blijven gaan die jij wil maar dat gaat niet als er een (hele diepe)
beek naast zit. Want hij is wel zo lomp dat hij er zo instampt.
En zijn kudde instinct is zoals hier boven genoemd boem ineens
weg. Maar wat ik zo vreemd vindt eerst was het totaal niet
maar opeens wel.

Heb van de week geprobeerd weer naar buiten te gaan
het ging goed tot 1 km weg.
Toen met meisje op haar pony toutje er aan en door gereden
perfect ging het na een tijdje weer los en rest van de rit nergens last van gehad.
Dat ging dus goed maar toen ik gister weer alleen een stukje
probeerde deed hij het wel gewoon weer (draaie en gevaarlijk doen achterwaarts ext).

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:44

Ja bij mij was dat ook eerst niet, en opeens begon hij dat te doen
(Na het 1x gezien te hebben van een ander paardje :\ )

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 16:52

Bij mij niet eens teminste niet dat ik weet.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:57

Ik heb het probleem ook en dan vooral op buitenrit wat ik meestal doe is wachten tot hij stil gaat staan dus gewoon niet drijven want als ik direct flink drijf gaat hij alleen maar sneller. En als hij dan stil staat teugels overdreven naar voren, wel vasthouden, en dan flink been en eventueel een tikje als het dan nog niet wil stap ik af loop ik toch die kant op en stap weer op. Wat ik ook nog wel probeer is even stukje te draaien en overnieuw aanrijden. Maar ja handig is het niet en ik heb de hoop dat als hij vaker naar buiten gaat over de weg enzo dat hij ermee ophoudt dus maar consequent zijn

llies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:40

onley schreef:
lekker dominant dus

Toen die van mij dit deed (puur protest), ben ik wel afgestapt, heb 1 gigantisch harde lap met de zweep gegeven, terug opgestapt en sindsdien heeft ze het niet meer geprobeerd.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:50

Mijn paard doet het ook en niks helpt. Hij doet het alleen als wel alleen zijn. Met een ander paard erbij kan ik gewoon een buitenrit maken, zolang hij maar niet voorop hoeft.
Als ik alleen weg wil dan loopt hij misschien 100 meter en boem... in de achteruit richting de sloot en bit vastpakken. Zodra ik iets probeer te doen nog harder achteruit lopen en steigeren en dom doen. Echt gevaarlijk gewoon en het leuke is... niks helpt. Hij heeft veel respect voor de zweep, maar hij vertikt het gewoon. Iedereen zei van aanpakken, laten zien dat jij de baas bent. Jaja, erg makkelijk gezegd, maar...
Ik was eens op een terrein zonder sloten in de buurt :D En hop... hij wou weer niet. Weer steigeren, achteruit rennen, bit tussen de kiezen en terug proberen te rennen. Ik zag mijn kans rijk zonder sloten en heb hem daar toch een partij aangepakt. Niks hielp, hij vertikte het gewoon, ik heb er 20 minuten gestaan en toen waren we allebei bekaf. Op zo'n manier hoefde het voor mij niet meer.

Arinossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:00

@Helga_Amber hoe heb jij dit opgelost dan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:06

onley schreef:
lekker dominant dus

Mag jij met mijn paardje buiten komen rijden, die draaft gewoon achteruit naar huis/ door sloten/ door draden heen.
Ik heb veel met haar aan de hand buiten gelopen (eerst steeds het zelfde rondje) en steeds eerder op de terugweg erop.
Daarna ging het steeds beter. Zo ook met het spoor oversteken, dit vond ze doodeng 9ook op de terugweg) en dan liep ik er met haar aan de hand over , op een geven moment vond ze het niet meer eng en liep dus zelf.
Helaas staat ze wegens omstandigheden alweer een tijdje stil, en kan weer opnieuw gaan beginnen.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:10

Wat bij hielp was echt gigantich boos worden en der de tweede keer (was de eerste keer zo verbaasd) ontzettend op der donder gegeven.
Ze liep met een buitenrit op der dooie gemakje achterwaarts de greppel in met het plan er gewoon in te gaan staan. Heel leuk, verderop liep het ook steil maar dan incl. sloot en geen greppeltje van hooguit 50cm.
Gister weer buiten wezen rijden op het zelfde stuk, niks meer aan de hand.
Echt als iemand zijn pony dit begind te doen, gelijk goed aanpakken!! verschilt ook wel van beestje en situatie hoor. Maar toch, 1 of 2 keer dit geoorloofd mogen doen en terug naar huis lopen is vragen om problemen, paard wint dan, jij verliest ook al "leid" je hem weg of naar huis.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:05

Brainless schreef:
Ik heb veel met haar aan de hand buiten gelopen (eerst steeds het zelfde rondje) en steeds eerder op de terugweg erop.
Daarna ging het steeds beter. Zo ook met het spoor oversteken, dit vond ze doodeng 9ook op de terugweg) en dan liep ik er met haar aan de hand over , op een geven moment vond ze het niet meer eng en liep dus zelf.
Helaas staat ze wegens omstandigheden alweer een tijdje stil, en kan weer opnieuw gaan beginnen.

Eerst alleen op de terugweg er weer op, later ook steeds eerder op de heenweg dan?
Ben vandaag toch maar afgestapt toen ik voelde dat het mis zou gaan, spanning voelde ik opbouwen in zijn lijf en zodra ik er naast stond kwam hij helemaal tot rust en liep hij zonder problemen langs die twee enge mensen met stokken waardoor mij erop een tikkende bom begon te worden. (Moet heel eerlijk zeggen dat ik op deze manier mezelf ook de kans gaf even rustig te worden omdat ik weet hoe bang ik word als hij gek gaat doen).
Toen ging alles prima, heb nog een eindje gelopen, ben er op gestapt en naar huis gestapt. Ben alleen zo bang dat ik op deze manier gedoemd ben er steeds maar weer af te gaan.. terwijl ik óók denk dat het gewoon een kwestie van wennen is en hij 'gewoon' zo ontzettend onzeker en angstig is voor onbekende dingen..
Kortom, heb jij er na verloop van tijd gewoon op kunnen zitten (ook heenweg)?
En moet je denk je echt weer helemaal van voren af aan beginnen zodra je weer kunt rijden?

Voor de mensen die aanpakken, boos worden, op de donder geven als oplossing geven; dit werkt bij een paard dat echt bang of onzeker wordt; heel averechts. Juist daardoor krijg je een levensgevaarlijke situatie. Voor paarden die 'gewoon' dwars zijn of de draak met je steken okee, maar ik wil even van het hart dat dit niet de oplossing voor alle paarden is :+

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:15

Arinossa schreef:
@Helga_Amber hoe heb jij dit opgelost dan?

Niet :o Het lukt gewoon niet, wat ik ook probeer.

Ik kan gewoon niet alleen met hem weg. Er moet of iemand voor hem aanlopen of fietsen of ik moet gewoon met iemand anders samen gaan rijden. Hij wil gewoon niet voorop. Dat is niet omdat hij bang is, maar hij is gewoon megadwars.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:56

Daarom heb ik er bij gezet dat het per paard en situatie verschilt :D
Amica liep gewoon gigantisch te klooien.
Maar is het miss niet zo dat hij weinig vertrouwen in je heb wanneer je erop zit, want als je eraf ga ontspant ie zich weer.
Zou het denk ik als dat kan eerst in de bak oefenen, rara dingen neerzetten enzo en dan verder opbouwen.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:22

marcha1987 schreef:
Daarom heb ik er bij gezet dat het per paard en situatie verschilt :D
Amica liep gewoon gigantisch te klooien.

Klopt heb ik gezien! ;)
Maar als ik lees dat iemand 'zich laat bezeiken door zo'n knol' door er naast te gaan lopen voel ik mijn nekharen wat omhoog staan, zal ongetwijfeld goed bedoeld zijn maar daarom wilde ik aangeven dat niet iedere knol de mens wil bezeiken. Zal een onsmakelijke boel worden zeg. :+

marcha1987 schreef:
Maar is het miss niet zo dat hij weinig vertrouwen in je heb wanneer je erop zit, want als je eraf ga ontspant ie zich weer.
Zou het denk ik als dat kan eerst in de bak oefenen, rara dingen neerzetten enzo en dan verder opbouwen.

Oh ja, dat denk ik zelf ook. Probleem is dat thuis prima is. Nieuwe dingen, enge dingen, beetje schriktraining; ik blijf contact met hem hebben en ik kan tot hem doordringen. Als in een onbekende(re) omgeving dat knopje omgaat, hoort, ziet, voelt (en ruikt? haha) hij niks meer, ik kan geen contact met hem krijgen.
Denk zelf dat ik het ook in verschil in vertrouwen op/naast paard moet zoeken, maar dat 'doorslaan' gebeurt ook als ik er naast loop, in situaties die ik thuis (waar het veilig is) niet kan oefenen omdat het op puur onbekend terrein gebeurt. En (zo lijkt het) zo onverwachts..
Als ik er op zit moet hij het alleen doen, als ik er naast loop ga ik hem als het ware voor (en ben ik zelf blijkbaar ook rustiger.. ), maar ja.

Bouw ik het zo op (elke keer er af als het eng wordt), of moet ik vinden dat hij voldoende naar me moet luisteren als ik er op zit (tja, dat geeft enge situaties).. En ja vertrouwen dat dwing je toch niet af.
Vind ik lastig, want wat is dan wijsheid :D