Bokkende pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte_Wessel

Bokkende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 18:26

hoi..

Sinds 16 januari heeft mijn broertje een d-pony van net 6 jaar (op dit moment). Hij reed mee in manegelessen, nou ja, hij was gekomen op de manege/pensionstal om in lessen mee te lopen. Op een gegeven moment ging hij tijdens die lessen heel erg bokken dus zo stil staan, hoofd aan de grond en overdreven hoog bokken en stopte niet meer. Als je hem een tik geeft met de zweep krijg je nog meer rodeo en hij blijft dan bokken.. trek je het hoofd omhoog, dan gaat hij weer naar beneden, en anders stijger je toch waarna je alsnog een bok krijgt in de lucht... :( :(
Mar goed.. mijn knetter gekke broertje vond hem verschrikkelijk leuk en viel voor hem als een blok. Wij overleggen en hem gekocht. Het zadel paste helemaal niet en al die verschillende ruiters.. dat doet een paard nooit goed! Ook was het winter dus komen ze niet buiten met rijden (wel in wei, maar geen buitenritten), dus alleen maar springen en dressuur in de bak (wat natuurlijk ook gaat vervelen). Maar wij met alle goede moet hem dus genomen en natuurlijk een goed zadel erop die echt goed past en verder natuurlijk een vaste ruiter.
Het ging totaal NIET!! Hij bokte en bokte.. mijn broertje viel er soms 7x per (half) uurtje af.. toen ging het rond maart helemaal de goede kant op... hij werd beter aan het been en bokte MINDER.. het ging steeds beter. Op een gegeven moment stopte hij zelfs met bokken! Buiten liep hij super en mijn broertje kon met die pony echt de wereld aan. Croste het hele bos door met hem. Sprong alle bomen, sloten en ook in de bak deed hij het steeds beter. Op een gegeven moment kon hij zelfs 1,15m springen onder het zadel. Maar toen moest mijn broertje in juni op kamp met school. Een week lang zouden twee meisjes (onder mijn toezicht) op de pony rijden. Dit ging ook super. Hijdeed geen stap verkeerd, tot de laatste dag, hij kreeg een tik met een zweep op zijn bips en hij gaf weer een hele rodeo... Met meisje ging het super hoor... niet bezeerd en ze zei dat ze het wel verwacht had vanwege de tik. Maar toen mijn broertje terug kwam ging het iets beter, maar dat verschilde.. de ene keer goed, de andere keer slecht.
NU moest mijn broertje afgelopen week weer weg met school en heb ik de pony lekker gelongeerd wat hem erg goed deed! Gister reed hij super goed en vandag ook, tot op een gegeven moment dat hij zonder reden zo opeens (zonder dat wij het verwachtte, want een minuut eerder ging het super) bokte hij weer super hoog en meerdere keren achter elkaar. Mijn broertje last van de rug en een bloedneus en de pony op stal. Later heb ik hem er weer uit gedaan en samen met mijn paard laten rennen en daarna hem nog alleen de bak rond laten rennen, maar nu snap ik het echt niet meer.
Wat kunnen wij hier tegen doen? Hij geeft steeds rodeos, terwijl het juist weer goed ging, zo opeeens uit het niets. Zijn zadel past heel goed, nog net nagekeken.. hij zit niet vast in de rug, super flexibel, met zijn rug gaat het juist super goed. Over zijn verleden weten wij helemaal niets, alleen dat hij van een ene "Adolf Jansen" is geweest, maar ik kan niets vinden over hem of de pony...
De pony is verder super lief (op streken na).. hij was in het begin wel wat schuw.. achterhoefjes geven kende hij niet. Trapte snel naar achter. Bokt erg veel... WAT MOETEN WIJ DOEN???

sorry als het verkeerd zijn en voor het lange verhaal.. maar ik weet het niet meer! Hoe kunnen wij zorgen dat hij stopt met bokken en alles?!
Laatst bijgewerkt door Scum op 22-06-09 17:24, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

tjitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:06

Tja, zwepen zou ik dus niet meer gebruiken. Maar aan de longe bokt hij dus ook? Misschien ligt het aan de gevoelens bij zijn kont? Dat hij als je aan zijn kont komt met iets hard of onbekends schrikt. Maar waar zitten zijn oren tijdens het bokken, doet hij het voor de lol of is hij boos?
Sorry voor de vele vragen :o , maar soms moet je even wat vragen aan jezelf stellen over zijn gedrag. het antwoord op die vragen kan ook het antwoord zijn op de vraag: Waarom bokt mijn pony?
Veel succes!

trustHim

Re: Bokkende pony.. TIPS!!! HELP!!! WAT TE DOEN??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:14

wanneer zijn zadel en rug voor het laatst nagekeken? Want gezien zijn leeftijd kan het natuurlijk dat hij nog wat veranderd in bouw etc. Eerst pijn uitsluiten is belangrijk, dan eens goed kijken wat er voor het bokken gebeurd, tik gekregen, wat harder been etc Ik zou in ieder geval een ervaren instructeur een laten meekijken met rijden

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:30

ik volg dit even

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 08:29

Nou... les heeft hij zeker en ook wel goed les! Zo'n 3x per week wat ook met vlage goed gaat. Zijn zadel en alles zijn pas nog nagekeken dus daar kan het echt niet aan liggen. Wij dachten ook meteen dat hij bang was voor de zweep en dat hij gewoon een vaste ruiter nodig had. Als je niet tikt met de zweep op zijn bips gaat het ook helemaal goed. We hebben ook een tijdje met spoortjes van 5mm gereden en dat ging ook wel, al reageerde hij dan bijna niet (en het bokken was nog steeds niet helemaal over). Verder bokt hij aan de longe niet echt, alleen als hij aan moet gallopperen, en dan kom ik meteen bij het grootste probleem, gallopperen, want dan doet hij het vooral, al kan hij het ook niet laten als je moeilijke dressuuroefeningen (wijken en dergelijke) van hem vraagt. Als hij rijd heeft hij eigenlijk standaart de oren naar achter en kijkt hij heel gemeen, buiten staan ze wel recht naar voren. Verder is zijn bips niet echt gevoelig, in het begin wel, maar nu kun je met je platte hand enzo zo hard slaan als je wilt, maar dan doet hijniets... (je kunt hem ook erg leuk als trommel gebruiken.. vind hij ook niet erg :D)

Ik hoop dat ik hiermee jullie vragen een beetje heb beantwoord. Hij gaat binnenkort naar de tandarts, misschien helpt dat ergens ook wel.. maar dat weet ik niet.

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:33

Lotte_Wessel schreef:
Nou... les heeft hij zeker en ook wel goed les! Zo'n 3x per week wat ook met vlage goed gaat. Zijn zadel en alles zijn pas nog nagekeken dus daar kan het echt niet aan liggen. Wij dachten ook meteen dat hij bang was voor de zweep en dat hij gewoon een vaste ruiter nodig had. Als je niet tikt met de zweep op zijn bips gaat het ook helemaal goed. We hebben ook een tijdje met spoortjes van 5mm gereden en dat ging ook wel, al reageerde hij dan bijna niet (en het bokken was nog steeds niet helemaal over). Verder bokt hij aan de longe niet echt, alleen als hij aan moet gallopperen, en dan kom ik meteen bij het grootste probleem, gallopperen, want dan doet hij het vooral, al kan hij het ook niet laten als je moeilijke dressuuroefeningen (wijken en dergelijke) van hem vraagt. Als hij rijd heeft hij eigenlijk standaart de oren naar achter en kijkt hij heel gemeen, buiten staan ze wel recht naar voren. Verder is zijn bips niet echt gevoelig, in het begin wel, maar nu kun je met je platte hand enzo zo hard slaan als je wilt, maar dan doet hijniets... (je kunt hem ook erg leuk als trommel gebruiken.. vind hij ook niet erg :D)

Ik hoop dat ik hiermee jullie vragen een beetje heb beantwoord. Hij gaat binnenkort naar de tandarts, misschien helpt dat ergens ook wel.. maar dat weet ik niet.

paarden bokken ook vaak als ze iets erg moeilijk vinden.

het bokken bij aangalloperen is eigenlijk niet zo heel vreemd,veel -en vooral jonge- paarden doen dit omdat ze nog niet genoeg kracht of balans hebben om op een gewone manier aan te springen.
aangezien je zegt dat hij dit ook doet bij moeilijke oefeningen als wijken ed,kan het zijn dat de oefeningen simpelweg nog te moeilijk zijn voor hem waardoor hij in protest gaat.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:40

Je zegt dat hij niet vast zit in zijn rug omdat hij super flexibel is. Heb je dat zelf geconstateerd of is er een fysio bij geweest?

Daarnaast denk ik ook dat het in de moeilijkheid van de oefeningen gezocht moet worden. Buiten rijden is makkelijk. Pony kan lopen zoals hij wil en er wordt dus weinig van hem gevraagd.

In de bak zijn de oefeningen moeilijker dus probeert hij via het bokken onder de oefening uit te komen. Wordt hij wel vanuit ontspanning gereden?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:17

Les nemen van iemand die er wel verstand van heeft.
De pony bokt idd niet voor niets , hij geeft iets aan , dat zal jou lesgever moeten kunnen zien en jou daar mee verder moeten kunnen helpen.
Misschien eens een tijdje zonder zadel gaan rijden , en ook heel erg op je zit letten, ga vooral niet knijpen en aan het hoofd tegen houden.
Kijk wat de pony doet als je zonder zadel en b.v bitloos op de rug gaat zitten, misschien zijn de hulpen te groot,
Bedenk dat de pony ook gevoel heeft en geen robot die het maar moet doen, dus rij meer op gevoel en met zachtheid,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:28

Ik vind h et wel heel bijzinder dat je een pony koopt die zich bij de kennismaking zo gedraagt.......

Hoe oud is je broertje? Wat kende de pony toen je hem kocht?

Ik heb een vermoeden dat dit green + green is......

En green + green makes black en blue......

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 12:35

Yamcha schreef:

Sorry.. maar dit snap ik niet helemaal wat hiermee wordt bedoelt... :o? (niet aanvallend)
Verder deed hij inderdaad al zo vervelend op de manege en elke keer als hij bokte.. mocht hij de les
uit, dus zo heeft hij het mede aangeleerd (dachten wij) en mijn broertje (14 jaar) reed er elke les op en vond
hem helemaal geweldig... Toen deed hij alles ook (bokken en dergelijke) maar bij sommige ruiters, waaronder ook mijn broertje,
niet. Dus iedereeen zei dat de pony er niet tegen kon als je in de mond zat, als hij een martingal had, als hij iets om had wat vervelend
zat of als je een drukke ruiter had. Dus werd hij met half lange teugels erg voorzichtig gereden. Toen wij hem kochten ging het steeds beter
en hij kon prima aan de teugel lopen (super zelfs) en helemaal ontspannen... zonder getrek of spanning dus.. ook doet hij niets uit op een martingal..

maar dat terzijde.. hij bokt vooral als hij moet aangallopperen, je hem aantikt op zijn bips, je met hem dressuur doet zoals wijken, schouder binnen/buitenwaarts enz. Dit doet hij overigens al steeds beter en met dressuur bokt hij steeds minder, maar buitenrijden (galop) en in de bak de galop zijn de grootste problemen en kijk.. als een pony bokt maar wel doorloopt ofzo, kan het wel, maar hij heeft zijn oren in de nek, staat zo stil, doet zijn hoofd aan de grond en gooit zijn achterhand recht omhoog. maakt niet uit vanuit welk tempo (sommige zeggen dat paarden/ponys niet vanuit draf kunnen bokken, nou, hier is een exemplaar die dit wel kan). Dit is erg vervelend dus.
Maar wij dachten dat het wel zou kunnen worden verholpen door rustig te rijden, 1 ruiter en gewoon voorzichtig aan.. hij heeft les, zo'n 3x per week, waarvan twee ook gewoon M en Z rijden met paarden (zegt natuurlijk niet veel.. maar ze hebben wel wat verstand van paarden.. zitten al jaren in de paardenwereld en ze geven gewoon goed les).
Verder hebben wij zelf geconstateerd dat hij los is.. zeg niet dat alle wervels helemaal perfects zitten ofzo, maar als de pony, als je erop gaat zitten, bijna meteen netjes en ontspannen gaat lopen, alle kanten op kan buigen enz.. dan lijkt hij wel aardig los. Ook zeggen ze dat als paarden/ponys bokken, ze ook aardig los moeten zijn in de rug (??? heb ik eens gehoord, anders konden ze niet zo hun wervels en alles buigen ofzo) en dat is bij hem geen probleem..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:39

Ik zou hem toch een keer laten nakijken door een fysiotherapeut ofzo. Dat je paard altijd zn oren naar achter heeft onder het rijden enzo in verzet gaat lijkt mij toch omdat er iets absoluut niet lekker zit.
Is kissing spines uitgesloten?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:53

Is het de pony op de laatste 2 foto`s in je profiel?

Die pony drukt zijnrug heel erg weg,. dat komt echt wel van zijn rug of zadel , zou toch even na laten kijken, want is er al iemand bij geweest die er verstand van heeft??

Elk paard kan een vlieg van zijn rug en kont af halen , zelf onder aan zijn buik jeuken als het moet, maar dat is toch even heel wat anders als er een ruiter op de rug zit,

Ga de pony eens goed gymmen /rechtrichten,
Een bokkende pony is niet normaal, die geeft iets aan en dat heeft niets met los en soepel te maken, leer eerst eens wat meer over de signalen die een paard geeft als er iets niet klopt, dat is onderanderen bokken. luister naar je paard dan ben je al een stap in de goeie richting.
Haal er iemand bij die verstand heeft van de rug en spieren en dat is niet de gewonen dierenarts.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 14:36

[quote="midgie"]Is het de pony op de laatste 2 foto`s in je profiel?

Die pony drukt zijnrug heel erg weg,. dat komt echt wel van zijn rug of zadel , zou toch even na laten kijken, want is er al iemand bij geweest die er verstand van heeft??
quote]

Ja.. het zijn de laatste foto's van mijn profiel.. maar op die foto's was hij nog van de manege.. hieronder een foto van een paar maandjes geleden (toen het een keertje wel goed ging..) Er is verder niemand bij geweest zoals dierenarts o.i.d. maar dat vinden mijn ouders niet nodig, die zeggen dat het meer speelsheid, luiheid e.d. is.. nou ja.. misschien halen we er nog wel iemand bij, want ik wil mijn paard (Wessel) ook eens laten masseren door fisio, lijkt me wel fijn vor hem.. al heeft hij niets..

Hier foto van een paar maand geleden (maart ofzo):
Afbeelding

Hij is niet heel duidelijk.. maar andere foto's staan opandere computer, dus die zet ik er wel later op.. maar Filius (pony) loopt meestal erg lekker.. nog iets dieper dan dit tegenwoordig en ik oefen juist veel aan de longe dat hij helemaal laag loopt dus met z'n hoofdje richting de grond en dan lekker ontspannen en over de rug... Dat pakt hij erg goed op! Misschien kan ik nog even een andere foto maken in deze dagen zodat je een goed beeld krijgt aan de longe enzo..

M_shadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:43

mooie pony heeft je broetje hoor schatig.. maar ik heb zelf niet zo veel ervaring met bokkende pony's dus sorry... wel een keertje bokken ofzo maar verder niet veel dus.....

tjitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:58

Citaat:

Ik vind h et wel heel bijzinder dat je een pony koopt die zich bij de kennismaking zo gedraagt.......

Zwart of blauw betekend slecht(-e combinatie?)/niet goed, niet zoals het hoort te zijn.
Groen betekend jong of onervaren, dus:
Groen + Groen = zwart en blauw
Onervaren paard+ onervaren ruiter= slechte combinatie?/ niet op zijn best?

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:59

Ik kende een pony die telkens als je een tik gaf of in galop aansprong een bok gaf (heel hoog met hoofd tussen de benen). Bij haar was het gewoon een gewoonte omdat ze vroeger als ze bokt en de ruiter viel eraf ze naar stal mocht. Al 10 jaar is dat niet meer het geval maar ze blijft bokken (wel minder hoog).

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:04

tja.. ik zou.. okal is je broertje er misschien een weekje niet ofzo, het paardje gewoon door niemand laten berijden. dit is iniedergeval mijn optie maar het kan ook zijn dat ik het fout heb hoor want als je op mijn verzorgpaardje iemand anders dan ik op laat rijden dan begint ze ook een beetje "kierewiet" te doen enzo:$

Lotte_Wessel

Re: Bokkende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 06:36

ja.. dat waren wij nu ook niet meer van plan. Gister was de pony heel braaf.. heb hem toen gelongeerd en zelfs aan de longe doet hij gek om aan te gallopperen (schud en gooit met zijn hoofd en z'n achterhand gooit hij toch ietsjes omhoog) dus dat vind hij in elk geval heel moeilijk. verder heb ik ern og even zonder zadel op gestapt en gedraaft en dat ging erg goed! :D We gaan het de komende tijd in elk geval erg rustig aan doen en hopen dat hij aan het einde van de zomervakantie (eind augustus/begin september) iets braver is... Toch is het wel gek, want hij vind galop en alles erg moeilijk maar laatst ging het 3 maanden helemaal super zonder een bokje ofzo.. galloppeerde zo aan, en nu is het opeens weer verkeerd... toch vreemd?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 07:44

tjitze schreef:
Citaat:

Zwart of blauw betekend slecht(-e combinatie?)/niet goed, niet zoals het hoort te zijn.
Onervaren paard+ onervaren ruiter= slechte combinatie?/ niet op zijn best?

Black and blue = blauwe plekken/ongelukken.

Onervaren paard + onervaren ruiter = slechte combinatie idd, vragen om ongelukken.

TS: op die foto houdt je broertje veel te veel vast. Als hij daarbij geen stille hand heeft (en op de een of andere manier denk ik niet dat een onervaren ruiter dat heeft) krijgt de pony steeds rukken in zijn mond, niet vreemd dat hij dan gaat bokken.

@ midgie: de pony wordt van voren enorm vastgehouden, en van achter niet naar voren gereden. Logisch dat hij dan de rug enorm wegdrukt. Ik zou hier eerst eens kijken naar de rijtechnische kant....

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 11:40

Citaat:

Onervaren paard+ onervaren ruiter= slechte combinatie?/ niet op zijn best?[/quote]
Black and blue = blauwe plekken/ongelukken.

Onervaren paard + onervaren ruiter = slechte combinatie idd, vragen om ongelukken.

TS: op die foto houdt je broertje veel te veel vast. Als hij daarbij geen stille hand heeft (en op de een of andere manier denk ik niet dat een onervaren ruiter dat heeft) krijgt de pony steeds rukken in zijn mond, niet vreemd dat hij dan gaat bokken.

@ midgie: de pony wordt van voren enorm vastgehouden, en van achter niet naar voren gereden. Logisch dat hij dan de rug enorm wegdrukt. Ik zou hier eerst eens kijken naar de rijtechnische kant....[/quote]

Ik weet eigenlijk niet hoe je erbij komt dat mijn broertje onervaren is?! Dat heb ik niet een keer gezegt bij mijn weten dan... Ook is die foto misschien vertekenend.. hij staat daar stil (we hielden een fotoshoot) en heeft zijn handen rustig op de schoft rustend.. ik wilde alleen laten zien dat hij zonder dat je iets doet meestal zo loopt en de laatste tijd zelfs lekker diep (en laag). Maar goed... foto komt dus verkeerd over.
Verder wordt hij van voren eigenlijk helemaal niet echt tegen gehouden.. en dat is nou juist vervelend, want zelfs als je gewoon aan het draven bent, en dus niets doet, geeft hij zo een bok :(:) Dat is juist vervelend.. maar omdat mijn broertje er zondag erg vervelend is afgevallen wil hij graag dat de pony weggaat en wil nu niets meer met de pony te maken hebben ;( Nu moet ik dus voor hem zorgen. Vind ik niet heel erg, maar goed.. de pony was juist erg gehecht aan mijn broertje en volgensmij voelt hij dat mijn broertje hem in de steek heeft gelaten ;(
Maar ik doe het heel rustig aan nu met veel stappen en draven.. aan de longe ook rustige overgangen.. ook zonder zadel stappen en draven en dat doet hij goedd.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:54

ALs de pony er zo mee inzat dan had hij je broertje er niet zo afgezwierd hoor. Een paard heeft geen schuldgevoel hoor, dat steken wij maar in ons hoofd.

eerlijk gezegd mis ik het 'ouders' aspect een beetje; Ik heb zelf heel wat ponies gereden, van superbraaf tot knettergek. Maar gevaarlijke toestanden die zich over en over herhaalden, werd wel een eind aan gemaakt door mijn ouders.
Tuurlijk leer je door vallen en opstaan, ik heb ook lessen gehad waarbij ik meerdere keren viel, maar niet maanden aan een stuk.

Verder is dit geen gewone reactie van de pony is hij al helemaal op foto gezet, fysio osteo. De tijd van vroeger dat alles afgedaan werd van het is een bokzakje is wel voorbij. dieren reageren zo om een bepaalde reden. Los doet hij ook vreemd, wat dus duidt op een lichamelijk probleem.
Enkel als je dat kan uitsluiten, hebben we te maken met ofwel een misreden beestje of een echt rotkarakter. Bij dat laatste (komt bijna niet voor) moet je eerlijk zijn en ponies dienen voor kinderen... Bij een misreden pony zou ik hem eens laten herscholen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:01

Lotte_Wessel schreef:
Er is verder niemand bij geweest zoals dierenarts o.i.d. maar dat vinden mijn ouders niet nodig, die zeggen dat het meer speelsheid, luiheid e.d. is.. nou ja..

Hoe kun je dan zo stellig zeggen dat zijn zadel "en alles" pas nagekeken is, dat het zadel heel goed past en dat de pony niet vast zit in de rug en het met zijn rug juist super goed gaat?? Wie heeft dat dan allemaal beoordeeld? :?

In ieder geval is het nièt zo dat de pony wel los moet zijn in de rug omdat ie anders niet zou kunnen bokken. De kans is groot dat hij jùist bokt omdat bijv. de wervels niet lekker zitten en hij eea wil 'losbokken'.

Verder heb ik de indruk dat jullie de pony continue in de krul rijden en longeren. Hierdoor krijg je verkramping in het hele lijf en vind ik 't niet gek dat de pony daartegen protesteert.

Ik vind het schandalig dat je ouders er maar vanuit gaan dat het speelsigheid of luiigheid van de pony is. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:48

Zo denk ik er ook over.
Punt is dat een kind van 14, jongen of meisje, gewoon nog niet zo ervaren is.
Ik zou willen adviseren om het dier goed na te laten kijken, door fysio, osteo, wat dan ook, eerst eventuele blokkades eruit te halen, en het dier dan een tijd te laten rijden, door een ervaren ruiter, met goed gevoel in de handen, en een goed gevoel in de kont......
Laat eventueel eerst een tijd wat lager instellen, niet dieper, maar juist met wat lengte in de hals, stelling vragen maar niet te veel, zodat het dier wat losser komt in het lijf, en dan langzaamaan weer wat opbouwen.

Ondertussen moet je broertje ook les nemen, zodat ook hij goed leert voelen, op een ervaren paard, en dan kun je na een jaar of wat je broertje weer op zijn eigen pony laten rijden.

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:27

Bulck heeft een goed punt: waar zijn je ouders??? Het lijkt erop dat die dus geen toezicht houden als jullie rijden... en om nou te zeggen dat hij speels is o.i.d. is wel erg kortzichtig.

Nu even héél kort door de bocht: Nou is je broertje er zodanig van afgevallen dat hij niet meer wil rijden, maar wat als hij er afgevallen was en in het ziekenhuis beland was of nog erger (niemand zit op een begravenis te wachten lijkt me)?? Dan is de pony niet opeens meer ondeugend, maar onbetrouwbaar en staat 'ie binnen een paar minuten op Marktplaats te koop.

Probeer je ouders ervan te overtuigen dat de pony goed nagekeken gaat worden zodat je lichamelijke problemen kan uitsluiten, laat het zadel door een goede zadelmaker bekijken, en is er niets te vinden: veel lessen of pony door iemand laten doorrijden die ervaring heeft (zeg maar een soort "strafkamp" voor ponys)..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:29

Eens met Famke :j

Overigens ben ik het niet eens met de opmerking dat goed laten doorrijden door iemand met ervaring een soort "strafkamp" is....... volgens mij is worden gereden door een beginner die denkt dat ie van alles kan, maar er de ballen niet van snapt erger......