Ik en Nasir @ les B waardig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boktlid

Ik en Nasir @ les B waardig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 18:27

Hoihoi iedereen,
Mijn eerste HAW topic dan hier ;)
Nasir is mijn bijrijdpaardje. Hij is nu zo'n 20 jaar, heeft endurance gelopen in vroeger jaren en is nu sinds een ruim half jaar aan het leren hoe hij ontspannen moet lopen zonder met zijn hoofd in de lucht te lopen.
Dat was best een hele omschakeling wat veel tijd nodig had en we zijn er nog steeds niet helemaal.

We zijn eerst begonnen met het goed voor elkaar krijgen van de draf en stap. Nu zijn we deze les voor het eerst met de galop begonnen. Nasir wil heel graag enorm hard en het is dan soms ook een drama voor mij om hem netjes terug te krijgen in de draf.
De bedoeling is om ong in aug/sept te starten met een officiele B proef.
Ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden!
Het is met de mobiel gefilmt maar wel goede kwaliteit.

Laatst bijgewerkt door Boktlid op 20-06-09 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:32

Jahwel hoor.. ik denk dat jullie het wel kunnen proberen in de B.. maar je mag m wel wat meer voorwaarts rijden..
heb het gevoel dat hij écht in slaap valt de eerste minuut ;)
Dus misschien valt het wel mee met het sjeezen maar is het voor je gevoel dat hij alleen keihard wil :) althans dat heb ik zelf ook heel vaak.

Ik vind dat je best B kan starten :)
Laatst bijgewerkt door Meraki op 20-06-09 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:33

Loopt hij nou soms wat onregelmatig of ligt dat aan mij?
Zou ook teugelkreupel kunnen zijn, omdat het echt op sommige momenten is. Of wat stijfheid omdat hij toch wat meer op leeftijd is.

Maar ik vind het zeker al B waardig. Denk er alleen om dan je niet je handen vast zet op schoft en probeer echt op je billen te gaan zitten. :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:34

Leuke pony/paard?!

Ik heb het gevoel dat je iets teveel met je hand rijd en te weinig met je been, daardoor zijn de passen wat kort en te snel of juist te langzaam.

Daarnaast kan je beenligging nog wel wat aandacht gebruiken, je hakken/onderbeen/voeten moeten meer naar achteren, zoals je nu zit kan je niet fijn in balans zitten.

Voor de B zou ik nog even doortrainen, de overgangen moet echt vloeiender, de hoofd-hals houding van het paard/pony moet daar ook in de B ook min of meer gelijk blijven.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:35

Wat een leuke pony!

In draf zou hij wat meer voorwaarts mogen, hij mist wat impuls. Denk erom dat je een knik in je ellebogen houd en dat je niet gaat trekken. Vind je behoorlijk streng met je handen.

Let ook op je rug, je maakt hem wat hol en volgens mij kan je daar door ook minder goed zitten. Probeer ook je benen niet naar voren te steken.

Succes met je eerste wedstrijd. Al zou ik nog even wachten met starten.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:36

Ik vind de galop er eigenlijk netter uitzien dan de draf.. In de draf mag hij een stuk actiever (hij loopt wel, maar net niet lekker actief genoeg van achteren) en een stuk stabieler worden in de aanleuning, maar dat komt wel als je hem actiever rijdt. Het lijkt wel alsof hij bijna omvalt zo traag is hij van achter.. ;)

De galop vind ik er niet eens zo heel verkeerd uit zien, hier is hij lekker actief, mooie voorwaartse sprong! Probeer alleen je handen iets hoger te houden (niet zo op je been, maar mooi voor je). Met terug rijden een paar keer een korte ophouding en weer los in plaats van te gaan zitten trekken, daar wordt ie alleen maar sterker van en dan gaat hij door je hand heen lopen.

Of je een B-proef kan starten? Alles kan ;) Ik ben geen jury en vind dat lastig te beoordelen, ik zou zelf nog wat doortrainen om teleurstelling te voorkomen :) Aanleuning moet echt beter en je pony moet actiever lopen anders rijd je denk ik geen winst.

Boktlid

Re: Ik en Nasir @ les B waardig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 19:11

Bedankt voor jullie reacties en tips!
Hier zal ik zeker mee aan het werk gaan!
Zijn er nog meer mensen met tips?
x

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:06

ziet er opzich goed uit mag wat voorwaardser.
en ik vind ook id dat je veel met je hand werk, als meer met je been gaat werken loopt hij ook weer wat voorwaards.

en heb ik nog een vraag waarom je de hele tijd op een volte rijd?
en niet gewoon door de bak rijd met figuren?

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:06

Ik vind hem net te braaf, probeer hem wat brutaler te rijden.
Lekker veel overgangen gaan rijden zodat ie scherp wordt aan je been. Van daar uit vang je hem dan netjes weer op.
Probeer niet te veel aan de voorkant te sleutelen als je je been er niet aan hebt, je ziet ook dat ie dan onregelmatig gaat lopen.
Let wel op je beenligging, die is te ver naar voren toe. En geen kapstokjes hè?

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 22:14

ladyleonie schreef:
en heb ik nog een vraag waarom je de hele tijd op een volte rijd?
en niet gewoon door de bak rijd met figuren?

Normaal doen we dat ook hoor, alleen nu was het voor het filmpje.
Anders raak ik zo ver uit het zicht ;)

Bedankt voor de reacties allemaal weer!
Ik ga er zeker wat aan proberen te doen!
Mochten er meer aanvullingen zijn hoor ik het graag!!

x

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 22:16

_Liiene schreef:
Ik vind hem net te braaf, probeer hem wat brutaler te rijden.
Lekker veel overgangen gaan rijden zodat ie scherp wordt aan je been. Van daar uit vang je hem dan netjes weer op.
Probeer niet te veel aan de voorkant te sleutelen als je je been er niet aan hebt, je ziet ook dat ie dan onregelmatig gaat lopen.
Let wel op je beenligging, die is te ver naar voren toe. En geen kapstokjes hè?

Beenligging vind ik nog erg moeilijk..zou het helpen de beugels een gaatje langer te maken?
Overgangen ga ik zeker mee aan het werk! Dank je!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:02

Niet correcte beenligging wordt volgens mij ook een beetje door het zadel veroorzaakt.. Lastig om echt goed te zien, maar volgens mij ligt je zadel nogal ver naar voren (schouder moet helemaal vrij zijn). Daardoor zit je nogal dicht achter de voorbenen met je eigen benen. En kan je wel lekker zitten in je zadel? (is de zitting niet te klein?)

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 10:52

Marieke_K schreef:
Niet correcte beenligging wordt volgens mij ook een beetje door het zadel veroorzaakt.. Lastig om echt goed te zien, maar volgens mij ligt je zadel nogal ver naar voren (schouder moet helemaal vrij zijn). Daardoor zit je nogal dicht achter de voorbenen met je eigen benen. En kan je wel lekker zitten in je zadel? (is de zitting niet te klein?)

Ja, ik zit wel lekker in het zadel. Ik zal er eens op letten of de schouder helemaal vrij is als ik morgen weer ga rijden.

x

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 10:57

Het lijkt inderdaad of je meer met je handen rijdt dan met je benen. In draf mag hij wat achtiever, galop vind ik netjes.
En je benen moeten een stuk naar achter.

Als je hierop gaat trainen, moet het in augustus wel lukken denk ik.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:00

Het is zeker B waardig. ;) Je mag alleen met meer impuls rijden. En ik heb het gevoel dat je té veel je best wilt doen om het netjes te laten lijken. Niet doen, gewoon lekker wat meer durven te rijden, dan ziet het er ook niet zo soft uit. Als je daar aan werkt, komt het vast wel goed. En netjes de figuren rijden natuurlijk, dat is eigenlijk het belangrijkste in de B.

Dus maak je nog maar niet zo druk over zijn hoofd halshouding, en andere dingen. Zorg er eerst maar eens voor dat je voldoende impuls hebt, dan gaat hij ook vanzelf zijn benen meer onder de buik zetten; rondere rug, en zo gaat hij vanzelf aan de teugel. In de B hoef je slechts te laten zien dat je je paardje goed onder controle hebt, en dat je netjes figuren kan rijden. (Mét impuls natuurlijk) ;) Daaarna (in de hogere klassen) kun je verder met het van achter naar voren rijden, waarna je paardje aan de teugel gaat lopen.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:57

de B moet idd wel lukken maar het lijkt of je paard wat sloft met zijn benen of ligt dat aan mij?maar wel mooi paarje voor 20 jaar te zijn loopt ie nog vlotjes ;) oh en in de galop benen stil houden

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:19

Je been houding veranderen is ook niet zo heel makkelijk, probeer eens of je instuctie je been op de juiste plaats kan leggen als je stilstaat, dan krijg je een gevoel van hoe ze goed liggen. Probeer dit dan zelf vast te houden, maar als je echt wil veranderen zal je instructie je daar steeds op moeten blijven wijzen, want je valt zelf ongemerkt weer terug in je eigen houding.

Probeer ook je hak niet te ver uit te drukken, daarmee druk je je voet te ver naar voren. Ook de beugel niet teveel aan het puntje van je voet hangen, maar echt onder de bal van je voet ( maar volgens mij doe je dat niet).

amo500

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:51

probeer véél ontspannender op je paard te zitten! en dan je handen wat hoger houden, dan zul je zien dat je houding al veel beter wordt.

en ookal zal hij dan niet aan de teugel lopen, als je houding goed is komt de nageeflijkheid vanzelf.

verder ziet het er goed uit!

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 09:18

Dank jullie voor de tips!
Ik ga hier zeker mee aan het werk en plaats tzt weer een nieuw topic!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 09:24

Anders dan wat de rest zegt zou ik lekker nog even thuis blijven oefenen voor je gaat starten. Je geeft nu al aan dat je hem soms amper in de galop terug krijgt naar de draf. Als je een proef rijd wordt er toch wel verwacht dat je hem als je galoppeert goed kunt terugnemen. En dat de draf daarna ook weer gecontroleert is.
Ik zou dus lekker bliijven oefenen. Vind dat je op de goede weg bent. Doe wat met de tips hierboven, ik vind ook dat je wat meer moet ontspannen en dat je nasir wat meer het werk moet laten doen!
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je les op het moment? Zo niet, dan zou ik zeker les gaan nemen, flink gaan oefenen en dan moet het je wel lukken om tegen september klaar te zijn voor de B!

Edit: Kijk nog even naar het filmpje en vind echt dat hij te veel sloft. Als je zelf kijkt zie je ook dat hij zn voeten niet echt op tilt toch? Hij draaft alsof hij elk moment om kan vallen, om het maar even lomp te zeggen. Dus: Lekker voorwaarts, been = reactie. Geen reactie? Been en een tikje. Reageert hij dan, belonen en nog een keer alleen been geven om te controleren of je wel gelijk reactie krijgt.
Dan weer geen reactie? Flinke tik, even goed naar voren rijden, desnoods op hol de bak door. Belonen, weer terugnemen, en weer opnieuw been. Dit net zo lang herhalen tot hij goed aan je been is. Continu van je paard eisen dat hij met zn koppie bij jou is, snap je wat ik bedoel? Zo niet, leg ik het graag opnieuw uit hoor!

Ik had mn geluid uit staan dus nu met geluid hoor ik trouwens pas dat je inderdaad les hebt :o

una_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:42

Op je profiel zie ik dat je je startkaart al hebt aangevraagd!
Gewoon lekker wedstrijden gaan rijden, hier leer je super veel van!
Je paard is op wedstrijd toch altijd anders dan in de bak en zo leer je hoe je met verschillende situaties om moet gaan.
Suc6! +:)+

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:14

Hey het ziet er goed uit hoor, al veel beter dan hoe het was. Het lijkt inderdaad alsof hij niet echt fijn door wil lopen, lekker naar voren rijden, de rest volgt. ..

Ik zou wel thuis nog even hard oefenen, want klinkt vast raar wat ik nu ga zeggen, maar ik heb wel eens het idee dat mijn paard echt B klaar is, en dan nog vallen de punten soms tegen, die heeft soms ook nog de neiging om wat terug te komen in tempo, dus ik denk dat het daar nog wel een beetje door komt. Dat is dus heel belangrijk.. Goed oefenen, en dan komt het helemaal goed :D

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:14

Allereerst: ik vind jullie een leuke combinatie! Maar van het filmpje gezien vind ik dit nog niet B-waardig. Ik zou thuis nog even door oefenen om hem wat actiever te maken en je houding kan ook nog wat aan gebeuren. Kijk voor je uit, draag je handen wat meer voor je en laat je benen wat meer naar beneden hangen.

Trouwens, is degene die het commentaar geeft je instructrice? Want dan snap ik ook wel dat je hem niet van achter naar voor rijdt maar andersom... Vraag door, vraag door >;) Nee: voorwaarts en handen eraf! Hij moet zelf je hand opzoeken. Het klinkt allemaal makkelijker dan het is natuurlijk, maar veel succes ermee!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 06:53

Ik denk niet dat we aan de hand van dit filmpje echt een oordeel kunnen vellen.

Het valt mij op dat hij heel erg scheef gaat lopen als jij het recht moet stellen, en "dus" ga je maar weer afwenden, want dan gaat zijn koppie weer naar benenden... Rechtuit gaat hij meteen terug in tempo, gaat zijn koppie protesteren en wordt hij gewoon onregelmatig!

Je zou juist van die grote volte af moeten willen! En ook van de hoefslag. Kan je hem op de 3e hoefslag rechtuit naar de overkant sturen terwijl hij lekker ontspannen blijft?

Een goede jury zou je hele lage punten geven als je hem idd niet recht kan stellen of een overgang kan rijden zonder verzet, en dat wil niemand.....

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 16:09

amondi schreef:
Het valt mij op dat hij heel erg scheef gaat lopen als jij het recht moet stellen, en "dus" ga je maar weer afwenden, want dan gaat zijn koppie weer naar benenden...

Je zou juist van die grote volte af moeten willen! En ook van de hoefslag. Kan je hem op de 3e hoefslag rechtuit naar de overkant sturen terwijl hij lekker ontspannen blijft?

Had al eerder vermeld dat ik nu alleen even een grote volte reed voor de camera. Normaal rijd ik gewoon door de hele bak.
Ik kan hem zeker rechtuit op de derde hoefslag laten lopen, geen probleem. En ik wend absoluut niet af omdat dan zijn koppie naar beneden gaat maar omdat ik op de volte bleef voor de camera.
De volgende keer zal ik zeker een filmpje plaatsen waar ik "gewoon" zoals anders de hele bak gebruik.

Iedereen bedankt voor de tips! Er zitten zeker een aantal bruikbare tussen.
Ik heb zelf inmiddels een nieuw filmpje en zie dat ik met mijn hele bovenlichaam en handen veeeel stiller moet gaan zitten.
Dat had ik totaal niet in de gaten..
Voorwaarts rijden vind ik erg moeilijk omdat hij juist altijd zo hard wil en ik het super vind als ik hem rustiger omder controle heb ;)
Maar toch meer voorwaarts dus. Ik ga eraan werken!
Met mijn instructrice ben ik erg blij. We zijn de laatste weken enorm vooruit gegaan en we hebben dezelfde manier van het werken met een paard (nouja, ik de wens en zij de manier) ;)