paard blijft stilstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMaxi

paard blijft stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 22:19

Wie kent dit probleem?

Aan de longeerlijn en aan de hand is er niets mis. Dan is het paard gewoon voorwaards en vol levenslust, vrolijk en jolig. Zodra je erop gaat zitten is dat totaal weg, ze is nog wel vrolijk maar niet meer voorwaards. Eerst is ze lekker voorwaards en stapt lekker door, dan van het een op het andere moment staat ze stil en is ze niet meer vooruit te krijgen. Alsof ze aan de grond genageld staat. Het paard is om deze redenen al een paar keer van eigenaar verhuisd maar dat willen we haar niet weer aandoen. Er is al een dierenarts en osteopaat bij geweest en ze is helemaal binnenste buiten gekeerd omdat we zeker wilde weten of ze geen pijn zou hebben.
Als je het paard gaat dwingen met bijvoorbeeld een zweepje erachter houden wil ze nog wel eens flink omhoog komen. We zitten met onze handen in het haar en mijn vriendin weet het ook niet goed meer wat ze met dit paard aanmoet.

Het probleem is in stap nog wel uit te houden. Maar in draf krijg je haar niet eens of ze staat overeind. We hebben daadwerkelijk al van alles geprobeerd. Van een boze stem tot een tik tussen de oren. Zodra ze loopt wordt ze er voor geprezen met een aai en een kriebel op de hals met lieve woorden en zachte stem. Ze is ook zo razend snel dat je het niet eens altijd voelt aankomen. Voor je het weet sta je overeind.

Wie kan ons helpen?

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 00:12

Is het toevallig een haflinger ? := Misschien heeft het te maken met haar karakter..onze pony liep een paar rondjes en toen vond ze het wel genoeg en ging staken door gewoon stil te staan. Een tik hielp niet gaf alleen maar weerstand. Nagenoeg is onze pony zeeeer eenkennig en wil alleen werken voor diegene die zij als haar leider ziet (mijn vriend in dit geval) :)

Misschien helpt wat afwisseling door het voor haar leuk te maken bijvoorbeeld met pionnen werken oid? Al buiten de bak gereden? Misschien vindt ze de bak maar niets. Ik zou een instructeur inschakelen.

succes!

Bon_charmeur

Re: paard blijft stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 00:39

hmm het probleem heb ik gehad met een net gekocht paard, deze was altijd in de mond getrokken waardoor het niet meer wist of ze nou voorwaarts moest of stil staan, ook werd er in het zadel geklapt met dekont als ze een sta opzij deed, ik heb heb opgelost door in de verlichte zit te gaan staan en wat te drijven en iemand in het midden di enet deed of ze an het longeren was.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 00:56

Is het nog een jong paard dat niet goed begrijpt wat je nu precies vraagt? Klinkt als ongebgrip en niet als onwil.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 01:09

Ik denk ook dat er iets in het verleden gebeurd is waarom ze niet durft of niet wilt. Het kan goed zijn dat ze overvraagd is waardoor ze nu bij alles in verzet komt.
Je zou eens kunnen proberen om te doen alsof je haar nog in moet rijden.
Longeren zonder zadel, met zadel zonder beugels, met zadel en beugels lang. Iemand er een keer op met iemand ernaast die het tempo bepaalt een klein rondje etc. en zo steeds een beetje opbouwen.
Zo ben je zelf ook elke keer weer trots als ze 5 stapjes heeft gezet, houd het voor jullie allebei ook lekker positief:)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 07:01

Lastig.
Deed het paard dit met proefrijden niet dan?

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 09:46

Simmie schreef:
Lastig.
Deed het paard dit met proefrijden niet dan?

Nee, met proefrijden gebeurde het niet. Ze zijn met het paard naar onze stal gekomen een paar maal omdat zij daar geen bak hadden. Na wat graafwerk naar de eerste eigenaar blijkt het paard op vreemdterrein dit gedrag niet te vertonen omdat ze dan overdonderd is.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:48

Kun je niet van voor af aan beginnen? Eens longeren met zadel, dan eens longeren met iemand erop (maar geen teugels, alleen maar zitten)
Zodat ze in ieder geval weer vooruit durft met iemand erop. En dit steeds verder uitbouwen.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 09:49

Cossie schreef:
Is het toevallig een haflinger ? := Misschien heeft het te maken met haar karakter..onze pony liep een paar rondjes en toen vond ze het wel genoeg en ging staken door gewoon stil te staan. Een tik hielp niet gaf alleen maar weerstand. Nagenoeg is onze pony zeeeer eenkennig en wil alleen werken voor diegene die zij als haar leider ziet (mijn vriend in dit geval) :)

Misschien helpt wat afwisseling door het voor haar leuk te maken bijvoorbeeld met pionnen werken oid? Al buiten de bak gereden? Misschien vindt ze de bak maar niets. Ik zou een instructeur inschakelen.

succes!

Nee het is geen haflinger. Het is een KWPN merrie van 6. Ze heeft ons beide als leider geaccepteerd. We doen ook regelmatige freestyle werk met haar en fluisteren. Dit alles onder begeleiding van een instructeur. Ik ben nu al bij een derde instructeur en geen van allen weten wat ze er aan moeten doen.

Buiten de bak, gaat ze of ook stil staan of ze draait om, pakt het bit vast en gaat naar huis. Maakt niet uit of er nou andere paarden bij zijn of iemand er naast loopt. Dan snokt ze zich gewoon los.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 09:53

Beauty_J schreef:
hmm het probleem heb ik gehad met een net gekocht paard, deze was altijd in de mond getrokken waardoor het niet meer wist of ze nou voorwaarts moest of stil staan, ook werd er in het zadel geklapt met dekont als ze een sta opzij deed, ik heb heb opgelost door in de verlichte zit te gaan staan en wat te drijven en iemand in het midden di enet deed of ze an het longeren was.

Hebben we ook al gebprobeerd met mijn instructeur dat longeren. Zodra je er niet op zit doet ze alles perfect. Het longeren met zadel, zonder zadel, met bijzet, zonder bijzet, met klapperende beugels, zonder klapperende beugels. Zodra er iemand op haar rug gaat zitten begint het. Dan laat ze zich ook niet meer zomaar meenemen. en als je doet of je gaat longeren gaat ze in de bakrand hangen om dan maar niet meer verder te hoeven. Ze krijgt hierbij overigens geen paniekerige blik in haar ogen. Ze blijft verder geheel rustig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:57

ik zou zeggen verkopen, dit is niet het juiste paard voor jullile. Koop een ander wat minder dominant paard terug

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 10:02

KiWiKo schreef:
ik zou zeggen verkopen, dit is niet het juiste paard voor jullile. Koop een ander wat minder dominant paard terug

Hebben we aan zitten denken maar ben altijd iemand die de oorzaak van iets wil weten. Ik heb veel paarden gereden, ook 'probleem' paarden. Dit is echt de eerste waarmee ik met mijn handen in het haar zit. Daarbij voor verkoop zouden we het paard wel eerst fatsoenlijk willen kunnen voorrijden. Dit lukt op het moment niet eens. En willen er wel een normale prijs voor hebben. Het is niet een paard wat je voor een paar euro weggeeft. We hebben daar wat kenners laten bekijken om een beetje in te schatten wat e waard zou zijn. Gezien haar bouw, uitstraling en gangen zeiden ze allemaal rond de 7000 / 8000 euro. Nou hoeven we dat er niet voor te hebben maar we moeten er dan wel een soort gelijk paard voor terug kunnen kopen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:03

Zijn de tanden ook al nagekeken?
Pasvorm zadel?

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt met mijn merrie.
Ik heb dr recht van de wei gekocht, niet gereden, ik was al verliefd op dr voor ik ging kijken (wilde perse een concorde schimmel)
In het begin niets aan de hand, maar omdat ik dr conditie langzaam wilde opbouwen,wilde ik lekker veel stapritjes buiten doen.
Maar daar begon het.. als ik links wilde, wilde mevrouw rechts, en no way dat we links konden gaan dan.
Omhoog, bit vastpakken etc etc.
Nu wist ik dat ze een flesseveulen was, en behoorlijk verwend,en gereden door een inconsequente ruiter.

Met heel veel geduld hebben we dit overwonnen.
Maar heb vaak op het punt gestaan haar weg te doen...
De buren van waar mijn paarden staan konden mij altijd zien rijden, en die zeiden ook jeetje die staat meer op 2 benen dan dat ze loopt.
Ik had toen wat begeleiding van een kennis, die zei afslaan dit en dat.
Ik zeg ga er zelf maar op dan ;)
Zo gezegd zo gedaan, na een half rondje lag die er al af en mocht ik het op mijn manier doen.
Geduld, maar als zij het bit vastpakte, dan gingen we toch de kant op die ik wilde.
Kon soms lang duren, stonden we gerust 10 minuten stil, maar uiteindelijk ging ze toch de kant op die ik wou.

Ook bleek ze een hele gemene wolfstand te hebben , die speelde ook mee in dit verhaal.
Stilstaan was dus ook een van haar spelletjes, maar door geduldig te blijven en wat te praten en toch benen er goed aan te houden, evt kleine tikjes met de zweep en zodra ze vooruit ging,gas erop en handen naar voren! Dat is ook heel belangrijk, die handen naar voren, neus omhoog maakt niets uit, als paard maar voorwaarts komt.

Je zou nog kunnen overwegen dit paard naar Fried van Stiphout te brengen, als iemand dit dier goed kan krijgen is hij het wel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:03

Of laat de rug/het lijf nakijken:

Citaat:
Zodra je er niet op zit doet ze alles perfect - Zodra er iemand op haar rug gaat zitten begint het

Lijkt op een 1 + 1 verhaal.. 8-)

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 10:06

Jannepauli schreef:
Of laat de rug/het lijf nakijken:

Citaat:
Zodra je er niet op zit doet ze alles perfect - Zodra er iemand op haar rug gaat zitten begint het

Lijkt op een 1 + 1 verhaal.. 8-)

Ze is al helemaal nagekeken. Bloedonderzoek voor ontstekingen, osteopaat erbij voor blokkades. Alles is goed. Volgens da zou ze geen pijn moeten hebben.
Dat was ook mijn eerste reactie. Dit paard heeft ergens pijn, maar dat zou ze niet kunnen hebben.
Laatst bijgewerkt door MiniMaxi op 20-06-09 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:06

Mijn haflinger heeft dit probleem ook maar gelukkig niet in deze mate. Bij hem heeft het ook met respect en leiderschap te maken. Voor mijn vriend doet hij alles (natuurlijk leider) voor mij doet hij inmiddels (heb hem nu drie jaar) ook bijna alles al is het niet zo vanzelfsprekend (dat ligt uiteraard aan mij en daar ben ik dan ook nog steeds in aan het leren). Maar met andere mensen is hij onder het zadel gewoon heel erg moeilijk, het ligt ook wel aan het type mens, hoe ze er op zitten en wat ze van hem verwachten. Zo is er op stal een jongen van tien die er zo mee weg rijdt terwijl vriendinnen van mij met veel meer rijervaring hem niet eens van zijn plaats krijgen...

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 10:11

Swift schreef:
Mijn haflinger heeft dit probleem ook maar gelukkig niet in deze mate. Bij hem heeft het ook met respect en leiderschap te maken. Voor mijn vriend doet hij alles (natuurlijk leider) voor mij doet hij inmiddels (heb hem nu drie jaar) ook bijna alles al is het niet zo vanzelfsprekend (dat ligt uiteraard aan mij en daar ben ik dan ook nog steeds in aan het leren). Maar met andere mensen is hij onder het zadel gewoon heel erg moeilijk, het ligt ook wel aan het type mens, hoe ze er op zitten en wat ze van hem verwachten. Zo is er op stal een jongen van tien die er zo mee weg rijdt terwijl vriendinnen van mij met veel meer rijervaring hem niet eens van zijn plaats krijgen...

Vandaar ook dat we freestyle en fluisteren met haar zijn gaan doen. Hiermee bepaal je een heel stuk het leider schap. Binnen 5 min dat we er mee gaan werken geeft ze zich helemaal over. Hoofdje laag, oren op je gericht, kauwen en likken, komt niet in mijn cirkel en draait netjes van mij af om niet in mijn cirkel te hoeven komen. Alle comando's gaan goed en de join-up ook. Ik hoef niet eens meer een touwtje aan te klikken om haar te laten volgen en dingen te laten doen als ik er naast sta. Dit doet ze overigens bij andere niet. Die kunnen aar niet eens uit de wei halen omdat ze dan niet meegaat. Als wij bij de wei komen komt ze in een drafje naar ons toe. Voor mij zijn dat toch tekenen dat we daadwerkelijk als leider zijn aanvaard maar ik kan het ook verkeerd hebben. Bij dit paard kan ik alles verwachten.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:13

Is het zadel ook goed nagekeken door een zadelmaker?
Kennis van me heeft dat nl ook gehad, bleek de boom gebroken te zijn.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 10:14

Silly1972 schreef:
Is het zadel ook goed nagekeken door een zadelmaker?
Kennis van me heeft dat nl ook gehad, bleek de boom gebroken te zijn.

Er is een nieuw zadel op haar aangemeten. Maar ik zal nog een keer een andere zadelmaker laten komen om onafhankelijk te laten kijken of het wel goed is aangemeten. Dat kan idd nooit kwaad.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:16

ja niet iedere zadelmaker heeft er ook echt daadwerkelijk verstand van, maar dat is ook het enige wat ik kan bedenken aangezien je vrijwel al het andere al uit hebt gesloten.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 10:18

Silly1972 schreef:
ja niet iedere zadelmaker heeft er ook echt daadwerkelijk verstand van, maar dat is ook het enige wat ik kan bedenken aangezien je vrijwel al het andere al uit hebt gesloten.

Heb je helemaal gelijk in ga gelijk straks bellen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Mocht iemand geintresseerd zijn in dit paard. Krijg net een telefoontje van mijn vriendin dat ze er ernstig over zit te denken haar de verkoop in te gooien. Ze zal denk ik ook binnenkort op EA TK komen te staan dan. Indien nu al interesen even via PB want het hoort hier eigenlijk niet thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:22

Is het misschien een idee om er echt een keer een dag voor uit te trekken, en te wachten op haar? Gewoon opzadelen en gaan rijden. Als ze stil gaat staan geef je been, en verder rustig blijven, doorzetten en net zo lang wachten tot ze weer gaat stappen? Al duurt het een paar uur, ze zal op een gegeven moment toch dorst krijgen, of het zat worden, en weer gaan bewegen. Dan uitbundig belonen.
Op die manier proberen of je die reactie van weer weglopen steeds sneller kan krijgen, als ze weet dat ze niet wegkomt met stil blijven staan lukt dat misschien.
Eerst alleen in stap, later hetzelfde proberen met draven.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 10:25

Blijheid schreef:
Is het misschien een idee om er echt een keer een dag voor uit te trekken, en te wachten op haar? Gewoon opzadelen en gaan rijden. Als ze stil gaat staan geef je been, en verder rustig blijven, doorzetten en net zo lang wachten tot ze weer gaat stappen? Al duurt het een paar uur, ze zal op een gegeven moment toch dorst krijgen, of het zat worden, en weer gaan bewegen. Dan uitbundig belonen.
Op die manier proberen of je die reactie van weer weglopen steeds sneller kan krijgen, als ze weet dat ze niet wegkomt met stil blijven staan lukt dat misschien.

gaan we ook proberen! Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:27

MiniMaxi schreef:
Blijheid schreef:

gaan we ook proberen! Bedankt!

Ik hoop dat het helpt, laat je het weten?
Ik heb er zelf overigens geen ervaring mee, maar dit is het enige wat ik nog kon bedenken wat jullie misschien niet gedaan hebben.

Maflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:28

Mijn haflinger toendertijd had het ook in zijn hoofd gehaald om stil te gaan staan wanneer hij daar zin in had. Ik kon schoppen, slaan en noem maar, zoveel als ik wilde, maar meneer gaf er niets om.

Mijn laatste redmiddel toen was: jij wilt stilstaan...oke...dan blijven we stilstaan. Op een gegeven moment was hij dat moe en stapte hij aan. NIET DUS...nu wil ik blijven staan. Met 2x was het probleem opgelost!