Tjaa, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Tjaa, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 21:15

Vast een topic waar er al duizendeneen van zijn, maar och nog even dit specifieke geval, omdat de bedoelingen naar mijn idee iets beperkter zijn...

Bij de mensen waarvan ik het paardje verzorg staan nog drie paardjes, een shetlander, draver en haflinger van twee (mijn vz paardje is een vierjarige haflinger). Nou hebben de eigenaren van mensen gehoord die 'verstand hebben van paarden' dat op de tweejarige best al eens in de twee weken een half uurtje RUSTIG gezeten/gereden kan worden, gewoon om haar te laten wennen ed. Nou zijn de twee andere verzorgsters (een van de haf en een van de draver) het daar dus niet mee eens(ik iig niet, en hun toenertijd ook niet toen het plan was mevrouw met twee jaar en negen maanden in te rijden). Op zich zijn wij allen kind aan huis daar, en komen er echt niet alleen voor de paarden, en die eigenaren zijn ook echt superaardig ed, en ontzettend goed voor de paardjes. Maar of dit verstandig is? Toen ze het mij vanmmiddag zei konden ze al wel aan mn gezicht zien dat ik het er niet echt mee eens was, maar ik heb verder maar niks gezegd, het is en blijft hun paardje....

Zou het heel veel kwaad kunnen om dus eens in de twee weken een half uurtje op dit paardje te gaan zitten/ lichtjes rijden?
Overigens is er al een keer opgezeten en even mee gestapt (nog geen drie minuten) en heeft paardje bitje in gehad (nog geen minuut) en dit doet haar helemaal niks! Ook is mevrouw al meerdere malen aan de hand mee het bos in geweest, en boven op het viaduct over de snelweg gestaan, zich afvragend waar het gras was. Dit maakt haar allemaal niks uit.

Het paardje dat ik verzorg is ook al voor zijn derde ingereden. Lichamelijk heeft hij voro zover ik weet daar niks aan over gehouden, maar geestelijk weet ik dat zo net nog niet. Het kan natuurlijk ook gewoon zijn karakter zijn, maar meneer heeft het eerste jaar dat hij onder het zadel was flink het spookpaard uitgehangen in de bak. (buiten was en is het een geweldig dier) En nu loopt hij als een zonnetje!

Paardje is 24 mei twee geworden.
Graag een objectieve mening! Ga niet meepraten met anderen!
Het paardje verleden week;

Afbeelding

nathalieeee_

Re: Tjaa, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:38

Nee, ik vind het niet kunnen. 2 jaar is naar mijn mening veeel te vroeg, tis dan nog maar een peuter en die horen nog geen werk te verrichten. Daar zijn ze lichamelijk en geestelijk nog niet aan toe. Lekker op het land laten, met 3 jaar eraf halen en rustig aan beginnen met longeren, zadelmak maken en daarna pas rustig aan gaan rijden.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:42

uit den boze......laat het dier lekker uitgroeien is mijn mening
ik ben zelf een voorstander om pas met 4 jaar oud in te rijden

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:47

Ik heb zelf een vierjarige wat ik nu pas aan het beleren ben, heb het met drie jaar geprobeerd maar vond dat hij er niet aan toe was.
Heb zelf ook een tweejarige ik vind het geen goed idee om daar al mee te beginnen, ze zijn nog nieteens fatsoenlijk uitgegroeid op die leeftijd.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:32

Ik vind het te vroeg. Laat een paard eerst maar lekker paard zijn en ga dan pas beginnen.. Je merkt het misschien nu niet gelijk maar op latere leeftijd komen de klachten. Hun groei is nog niet klaar, is nooit goed dan om er op te gaan rijden. Ookal is het maar 1 keer in de 2 weken...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:50

Ik neem aan dat die mensen ook het beste met het beestje voor hebben, natuurlijk wil je er het liefst zo snel mogelijk zoveel mogelijk mee doen, maar het paardje gaat voor.
Als je daar kind aan huis bent denk ik niet dat zij heel boos op je worden als jij je zorgen over het paardje uitspreekt toch?
Als zij op basis van de mening van die mensen ineens het paardje wel op 2-jarige leeftijd in willen gaan rijden, dan zullen ze misschien door jouw mening met argumenten weer gaan twijfelen en zelf nog wat beter onderzoek doen? Raad ze dit anders aan, altijd beter dan op één mening af te gaan. Google bestaat niet voor niks;)

Zelf ben ik ook van mening dat je al die toeters en bellen zo'n jong paard nog niet aan moet doen.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:17

Dat vind ik echt véél te vroeg. Je laat kinderen van 10 toch ook niet in een fabriek werken? 8)7

Ik ben zelf een voorstander van 5/6 jaar of ouder beginnen met inrijden. Laat zo'n paard gewoon lekker uitgroeien, dan gaat hij/zij geestelijk én lichamelijk langer mee dan eentje die je al zo jong in rijd.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:24

Met het aan de hand wandelen door het bos en over de weg zou ik me niet druk maken, maar dat rijden zou ik zeker af raden.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:21

2 jaar vind ik te vroeg. En ik heb het idee dat eens per 2 weken sowieso geen zoden aan de dijk zet.

Zeg tegen de eigenaren voorzichtig dat het volgens jou belangrijk is dat een paard uitgegroeid is voordat je begint te rijden, en het beter is even te wachten en het paardje tot nu toe alleen aan de hand te laten stappen en lekker vertrouwd te maken met mensen. Als je het gewoon eerlijk brengt, zijn ze hopelijk bereid naar je te luisteren.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:24

Ik zou er niet eens aan denken! Pony is nog veel te jeugdig! Lekker nog minstens een jaar op het land laten lopen met andere paarden!

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:28

Net maar 2 geworden, moest ze nu al tegen de 3 aanliggen...
Paard ziet er, voor zover ik van de foto kan zien, ook nog heel jeugdig (logisch ook)

Ik zou het persoonlijk niet zomaar laten begaan en er eens een goed gesprek over hebben...
Een jaar is maar een jaar voor een mens, maar maakt voor het dier een wereld van verschil denk ik!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:40

Bonjoy schreef:
Dat vind ik echt véél te vroeg. Je laat kinderen van 10 toch ook niet in een fabriek werken? 8)7

Mensen en dieren kun je niet met elkaar vergelijken. Dat vind ik altijd zo krom..

Nee, 2 jaar is te vroeg om het paard te berijden. Zijn rug is nog te slap en hij is nog echt te jong. Ik hoop dat je dat aan de eigenaren duidelijk kan maken. Succes elk geval.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:45

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:57

Met twee zijn ze nog lang niet sterk genoeg om het gewicht van een ruiter goed te kunnen dragen. Kijk goed naar de bouw van je paard, vraag een dierenarts om raad, maar nog niet erop gaan! Je kunt best al wel aan de gang gaan met haar, door twee keer per week aan de lange te werken, niet te lang, max 20 minuten. Gewoon aan het halster beginnen, en later, (pas nadat ze 2,5 is, kun je er een bitje in doen. Blijf erop letten dat je haar niet overvraagt. Gaat ze in protest, dan is ze er gewoon nog niet aan toe. Ook zou ik er, als het eenmaal zover is, niet meteen op gaan zitten, maar eerst rustig beginnen met hangen, eerst stilstaand, later aan de longe stappend. Het paard moet leren onder jouw gewicht zich te kunnen verplaatsen, en moet daardoor haar evenwicht helemaal opnieuw zoeken. Als je ergens over twijfelt, niet doen, vraag een deskundige om goede raad en hulp, ga niet alleen rommelen. Als het fout gaat, gaat het meestal goed fout, en aangezien het hier om een paard van ee ander gaat, krijg jij de zwarte piet tegeschoven.
Succes!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:24

Ik vind het wel heel erg vroeg, niet doen, hij is nog zo jong!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:58

ik denk niet dat het paard er lichamelijk iets aan over zou houden maar ik vind het te vroeg omdat....
bij 1 x in de 2 weken kun je niet echt even doorpakken, wat als is "stout" is (en dat mag natuurlijk als jong paard) dan kun je niet doorpakken en de volgende dag dit nog even bevestigen.
Je schiet er naar mijn mening niets mee op en maakt het paard op een verkeerde manier wijzer.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:10

Nessah schreef:
Bonjoy schreef:

Mensen en dieren kun je niet met elkaar vergelijken. Dat vind ik altijd zo krom..

Nee, 2 jaar is te vroeg om het paard te berijden. Zijn rug is nog te slap en hij is nog echt te jong. Ik hoop dat je dat aan de eigenaren duidelijk kan maken. Succes elk geval.

Mensen zijn biologisch gezien ook dieren.

Cartouche_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:40

ik zou ze op 3, 4 jaar maar zadelmak maken
anders kunnen ze er bv. een holle rug aan overhouden
zoals mijn pony

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:20

ik vind 2 jaar wel te vroeg ik zou er niet op gaan

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 07:43

3 jaar is echt het minimum, het beste is toch pas als ze 4 is, Dus ik vind het echt niet kunnen om op een paard te zitten wat dan net 2 is. Ik raad dit streng af.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:37

Bonjoy schreef:
Nessah schreef:

Mensen zijn biologisch gezien ook dieren.

Daar heb je gelijk in, maar mensen en paarden zijn niet geheel met elkaar te vergelijken. Kijk maar eens naar de verschillen in bouw, voeten, beharing etc...

Daarmee wil ik niet zeggen dat het ok is dat ze op een kleuter (willen gaan) zitten...

Om nog even op de OP terug te komen: Wennen om iemand op de rug te hebben heeft geen zin voor een 2 jarig paard(je), het is zelfs schadelijk voor zijn/haar rug. Emotioneel gezien is het ook geen strak plan om er zo vroeg al op te gaan zitten. Realiseer je dat 20/25 minuten ook lang zijn om ineens mee te beginnen, ook voor een 3-4 jarige. Daarmee begin je ook nog rustiger en korter. Je kunt met een 2 jarige vanalles doen, maar ga er alsjeblieft niet op zitten.

TS: Misschien handig als je nog in dit topic reageert..

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:43

Ze ziet er ook nog als een hummeltje uit,
het is niet dat ze bepaalt gespierd en klaar is met groeien..
Ik zou het zelf niet doen,
je leer een kind van 4, ook niet meteen hele zinngen schrijven..
Nee die laat je ook eerst spelen, dat is imo met paarden ook zo..
Lekker laten uitgroeien!

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:43

Vééééél te vroeg!
Denk niet dat het (lichamelijk even nu) goed is voor um

echt een poppetje nog! wat een liefje!

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:56

Lekker mee gaan wandelen inderdaad, heel eventueel wat licht grondwerk doen en verder lekker vanaf blijven! Bespiering is nog onvoldoende en mentaal vraag je veeeeeeel te veel van zo'n kleuter (want dat is het nog). Die van mij is pas met 5 jaar beleerd, vind ik een mooie leeftijd, willen ze ook veel leren. 4 jaar kan ook. Persoonlijk vind ik 3,5 jaar al te vroeg.

Maxitaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:16

Ik vind het ook erg onverstandig. Of een paard er lichamelijk iets aan overhoudt, merk je vaak pas jaren later. En als ik de foto van het beestje bekijk, vind ik het echt nog een kleuter. Ik zou er echt niet aan beginnen, want voor je het weet wordt eens per twee weken, eens per week enzovoort.