Rare tong (bit)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bibi1994

Rare tong (bit)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 14:06

Hoi mijn verzorgpony(tinker)
doet de tong over of onder het bit iniedergeval niet zoals een gewoon paard.. :+
maar zou ze dat nog af kunnen leren misschien heeft iemand daar een truckje voor :D
want ik wilde haar wat lichter gaan rijden met zoon halsterhoofdstel (in de toekomst)
ze heeft zegmaar vroeger western gereden met benen sturen en zonder neusriem
maar ze is het dus verleerd maar van de eigenaar mag ik dat weer een beetje opbouwen
enzo maar kan iemand daar informatie over geven?? :Y)

Groetjes

TurdusMerula

Re: Rare tong (bit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:12

Zorg dat ze de neckreining weer leert, dat is nooit weg. :)

bibi1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 17:03

TurdusMerula schreef:
Zorg dat ze de neckreining weer leert, dat is nooit weg. :)

Ja, dat is wel een goeie :o , maar ze had iets raars, dat ze met de tong over het bit gaat als ze geen neusriem heeft of spierriem aan het hoofdstel heeft zitten en ze heeft daarom ook zoon speelbit (ik mag geen ander bit van de eigenaar in doen :+ )maargoed het zou mooi zijn als je hier ook nog iets op wist :D

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:08

Als de de sperriem strak genoeg aantrekt, dan heeft n paard inderdaad amper de mogelijkheid meer om de tong over het bit te gooien. Er zijn uitzonderingen die het dan nog steeds kunnen trouwens.
Wat voor 'speelbit' gebruik je precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:10

LiVetime schreef:
Als de de sperriem strak genoeg aantrekt, dan heeft n paard inderdaad amper de mogelijkheid meer om de tong over het bit te gooien. Er zijn uitzonderingen die het dan nog steeds kunnen trouwens.

Jaaa, dicht snoeren. :\

Gebruik je het zelfde hoofdstel als de eigenaar deed? Misschien hangt het bit te laag of heeft ze pijnlijke tanden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:11

LiVetime schreef:

Ja dat is een oplossing. :roll:
Zo bestrijd je alleen de symptomen...
Heeft het dier last van zijn gebit?
Misschien is het bit niet goed? Te dik, verkeerde soort bijvoorbeeld.
Doe jij iets niet goed waardoor het dier zijn tong er over gooit?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:14

Ik zeg toch niet dat dat een oplossing is :P
Dat zou wel enorm dom zijn. Ik leg alleen uit hoe het kan dat paard met sperriem ineens niet meer tong over t bit gooit en zonder wél :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:14

Ik heb nog wel een idee...

Bitloos! :D

Hoe oud is je pony? Op wat voor bit werd er gereden? Wat voor bit heb je dan, zo een bit met een tonglepel of?

bibi1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 20:24

LiVetime schreef:

ja, dat is een bit waar rondje in zitten en die kunnen dus draaien
snap je ongeveer wat ik bedoel? :o

bibi1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 20:30

TurdusMerula schreef:

Hoe oud is je pony? Op wat voor bit werd er gereden? Wat voor bit heb je dan, zo een bit met een tonglepel of?

jah :+ , ik was al van plan om bitloos te rijden maar dat is ook weer trainen enzo maargoed ik heb net een halsterhoofdstel gekocht dus daar probeer ik het mee (oefenen) ze heeft een speelbit

deze maar dan in het zilver :P
Afbeelding

ik weet niet hoe je een tonglepel moet gebruiken :+

bibi1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 20:36

moonfish13 schreef:
LiVetime schreef:

Ja dat is een oplossing. :roll:
Zo bestrijd je alleen de symptomen...
Heeft het dier last van zijn gebit?
Misschien is het bit niet goed? Te dik, verkeerde soort bijvoorbeeld.
Doe jij iets niet goed waardoor het dier zijn tong er over gooit?

nee, ik doe gewoon normaal, ik rij altijd met losse teugels enzo.
ze heeft geen gebits problemen..
het bit is goed volgens de eigenaar..
ze is wel te dik maar ze kan verder ook niet afvallen ze is 9 en de vorige eigenaar gebruikte haar alleen als fokmerrie en het laatste veulen is TE vroeg bij der wegghaalt en sindsdien is ze ook niet meer hengstig en ze heeft nog dikke uiers en er komt zegmaar waterig melk uit...
hopelijk is dit genoeg info ;)

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:39

Vraag je instructeur even om er naar te kijken en die kan je in de les ook helpen met het oefenen van neckreining etc.etc.

bibi1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 09:57

ccathalijne schreef:
Vraag je instructeur even om er naar te kijken en die kan je in de les ook helpen met het oefenen van neckreining etc.etc.

Ja, dat is wel een goed idee maar ik rij mijn lessen niet met haar maar ik kan het ook gewoon vragen zonder dat ze er naar kijkt ;)

bedankt voor de reacties!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:11

Sperriem altijd eraf, nooit dichtsnoeren.
Ga eens zonder bit rijden,

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:16

midgie schreef:
Sperriem altijd eraf, nooit dichtsnoeren.
Ga eens zonder bit rijden,

Je hoeft m er niet af te halen hoor.
Gewoon zorgen dat ie niet strak zit.
Bij mij zit het altijd met zo dat het niet los flapperd.
De aansnoerneusriem hetzelfde.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:44

Sorry, maar ik zou niet zo ineens zonder begeleiding, terwijl je nog nooit bitloos gereden hebt, ineens die overstap gaan maken naar bitloos. Mijnes rij ik ook bitloos, maar heb daarvoor eerst grondwerk gedaan zodat hij wist wat de bedoeling was.
Er zijn paarden bij ons op stal waarbij ik t absoluut niet aan zou durven om gelijk bitloos te gaan rijden, zonder daar eerst mee aan het werk te zijn geweest op de grond.

Ben een grote voorstander van bitloos, maar je moet wel ff weten wat je aan t doen bent :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:08

Het is so ie so nooit verstandig om op een vreemd paard te gaan zitten zonder voorbereiding met of zonder bit, wat voegt een bit toe dan?
Grondwerk is de basis, neem aan dat de TS het paard eerst heeft leren kennen.

Maar als je paard de tong erover gooit heeft dat een rede, of hij vind het bit 3 x niks of je hand is te streng,

Kauwt het paard ook overmatig?
Een paard verleerd niet , maar de ruiter wel.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:32

LiVetime schreef:
Sorry, maar ik zou niet zo ineens zonder begeleiding, terwijl je nog nooit bitloos gereden hebt, ineens die overstap gaan maken naar bitloos. Mijnes rij ik ook bitloos, maar heb daarvoor eerst grondwerk gedaan zodat hij wist wat de bedoeling was.
Er zijn paarden bij ons op stal waarbij ik t absoluut niet aan zou durven om gelijk bitloos te gaan rijden, zonder daar eerst mee aan het werk te zijn geweest op de grond.

Ben een grote voorstander van bitloos, maar je moet wel ff weten wat je aan t doen bent :)

Ik denk dat je een paard sowieso best kent voor je erop stapt...

Volgens mij is de ovegang bit - bitloos vooral groot voor de ruiter, als het paard al op zit ed reageert dan is die overgang voor het paard ws niet zo groot...

Maar inderdaad, voorzichtigheid is altijd geboden. :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:51

Dat bedoel ik :)

Een groot deel van de mensen bij ons op stal die stuurt met de teugels aan t bit. Over sturen met de benen heeft t grootste deel nog nooit gehoord. Valt ook wat over te zeggen, maar dat is weer iets voor in ander topic.
Maar goed, als ze dan aan mij vragen hoe ik mijn paard, bitloos, toch stuur als dr geen bit in zit, dan zou ik het niet aandurven om hun bitloos te laten rijden op hun paard terwijl ik erbij in rij.
Dat bedoel ik met dat je wel even moet weten wat je aan het doen bent.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:25

Als het paard netjes Western is gereden, dan zou het moeten kunnen...

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:16

Ik snap niet waarom het een probleem is om iemand die met bit rijdt bitloos te laten rijden? Een kleindochter van de mensen van mijn pony is ontzettend gek op mijn pony. Mijn pony is echt geen allemansvriend maar deze twee, het meisje is 9, kunnen het prima vinden. Nu ik zelf sinds 2 maanden ongeveer geen bit meer gebruik heb ik haar ook zo zonder laten rijden. Het was geen enkel probleem en de nageeflijkheid ging haar ogenschijnlijk zelfs makkelijker af.............. Mensen die niet met hun benen rijden kun je naar mijn mening juist beter zonder bit laten rijden, kunnen ze niets verpesten in de mond en op een gegeven moment moeten ze juist wel met hun benen rijden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:19

ccathalijne schreef:
(knip) Mensen die niet met hun benen rijden kun je naar mijn mening juist beter zonder bit laten rijden, kunnen ze niets verpesten in de mond en op een gegeven moment moeten ze juist wel met hun benen rijden.

Mwah, dat vind ik dan ook weer niet waar, druk is druk, en tegen een bit kan een paard dan nog makkelijker protesteren.
Maar volgens mij gaan we offtopic zo langzamerhand...

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:22

Misschien kan je eens een foto hier neer zetten van hoe je hoofdstel nu zit? Misschien hangt je bit gewoon wat te laag in de mond waardoor het ook heel makkelijk is om de tong over het bit te doen. Hoeft in dat geval ook helemaal geen teken van verzet/pijn te zijn, maar simpelweg een mogelijkheid die ze spelenderwijs heeft leren kennen. ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:25

idd ik zat ook al te denken aan bit een gaatje hoger proberen

ik zou er geen boog bitten of bitten met tong lepel in gooien eerst uitzoekken waarom ze het doet

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:31

bibi1994 schreef:
TurdusMerula schreef:

jah :+ , ik was al van plan om bitloos te rijden maar dat is ook weer trainen enzo maargoed ik heb net een halsterhoofdstel gekocht dus daar probeer ik het mee (oefenen) ze heeft een speelbit

deze maar dan in het zilver :P
Afbeelding

ik weet niet hoe je een tonglepel moet gebruiken :+

je hebt dus zo'n bit maar dus níet met koper? Dit is trouwens geen speelbit zo heet 't niet en is 't ook niet voor bedoelt, maar volgens mij gewoon een rolletjesbit.. maar dat kan ik ook fout hebben. Máár ik weet niet hoe dat met een totaal zilveren zit maar zo'n met wisselend zilver en koperen rolletjes dat wekt energie op en krijgt je paard dus de hele tijd zeg maar 'stroomstootjes' in z'n tong dat het de heletijd prikkelt. Het is net een batterij die steeds oplaad en dat is dus géén prettig gevoel voor je paard! ik weet niet of dat ook 't geval is bij een totaal zilver bit maar in ieder geval bij eentje zoals hier op de foto. En dan zou ik ook proberen met m'n tong dat bit te ontwijken als ik er de hele tijd schokjes van kreeg!