Het paard is de spiegel van je ziel -waar of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Het paard is de spiegel van je ziel -waar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 09:18

Ik las hem net weer ergens op bokt, en ik lees hem wel vaker: 'het paard is een spiegel van je ziel, dus alles wat het dier doet, komt voor uit een reactie op jou."

Op hoe je je voelt, op hoe je in het leven staat, enz....

Volgens deze filosofie is alles wat het paard doet, of misdoet, te herleiden tot de gevoelens en reacties van de ruiter.

Ik geloof wel degelijk dat daar een grote kern van waarheid inzit: natuurlijk is er het hele stuk interactie tussen ruiter en paard, jouw zwakke plekken vormen je valkuil in de interactie met je paard.
En als jij als een donderwolk de stal in beent, zal je paard wel even schrikken.

Maar dat is toch niet het hele verhaal?

Is het niet een beetje arrogant om te veronderstellen dat een paard niets meer is dan een reflectie van alle emoties die jij erop projecteert?

Het beest zelf heeft toch ook een heel stuk eigen inbreng? Die kan toch ook zijn dag niet hebben?

Of bezig zijn met de simpele dingen van een paardenleven, zoals hengstigheid, bezig zijn met het vreselijk groene gras achter de bakrand, zich ergeren aan de vliegen, in de pubertijd zitten en eens wat proberen, ongeacht het vreselijk goede leiderschap waar ruiterlief zich mee bezighoudt?

Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk is het ook de verantwoordelijkheid van de ruiter om met al die kleine paardenfrustraties op correcte wijze om te gaan.

En het paard heeft ook zijn eigen, aangeboren en ontwikkelde karakter. Sommige paarden zijn gewoon heel vlug. En ja, bij een nerveuze ruiter zal zon paard sneller door het lint gaan dan bij een hele nuchtere, maar je kan dan toch die nuchtere ruiter op een gegeven moment niet meer aanrekenen dat zijn paard een driftkikker is?
Dat is gewoon een eigenschap van het paard waar je beter of slechter mee om kan gaan.

Maar goed.
Is het paard jouw ziel aan het spiegelen als ie aan het wisselen is en daardoor niet wil ontspannen?

Of projecteren wij allerlei idealen over paardrijden op het arme beest?

Mijn mening in deze zal wel duidelijk zijn. :Y)

Eva_D

Re: Het paard is de spiegel van je ziel -waar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:22

Natuurlijk is dit niet helemaal waar,
want met het ene paard rijdt ik de sterren van de hemel en met een ander paard kan ik nix beginnen. En sommige paarden hebben dezelfde streken ook bij andere personen.

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:30

Ik ben het met je eens.
Paarden kunnen heel goed spiegelen, maar ook heel goed hun eigen ding doen. Als ik kijk naar mijn eigen paard, is heel eenkennig, dus met een vreemde is ze wat gespannender. Dus dan spiegelt ze niet.
Ook kan ik soms zo ontspannen zijn als maar kan, dan kan ze nog staan stuiteren.

En het ene paard is beter in spiegelen dan de ander. Ik ken er eentje en als je daarbij heel vrolijk gaat doen, dan word ie zelf ook helemaal blij.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:32

ik denk dat als je een echte hechte band hebt met je paard ze zeker kunnen spiegelen, maar mijn ervaring is dat ze ook kunnen proberen om je b.v. op te vrolijken

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:39

Hier zit zeker een kern van waarheid in. Je kunt het m.i. niet zo zwart/wit stellen in de vorm van waar of niet waar.
Een paard heeft net zo goed een persoonlijkheid als wij dat hebben. Bij het ene paard zul je er dus meer van merken dan bij een ander paard. Mijn paard is heel gevoelig voor mijn 'buien' terwijl het niet eens een sensibel paardje is maar een koelbloedig tuigpaard. Als ik gestresst van mijn werk kom of erg gehaast ben dan kan ik haar maar beter laten staan of rustig wat gaan longeren. Maar als ik lichamelijk niet fit ben dan is ze juist weer erg voorzichtig met me.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:43

bovenstaande heb ik dus ook met mijn merrie

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:52

Ik denk niet dat het paard jou spiegeld maar je een spiegel voorhoud.
Jij geeft kleine signalen door waarvan je zelf niet eens weet dat je dat doet en een paard, wat heel anders communiceert dan ons, vangt die signalen wel op en reageert daarop. Zit jij niet lekker in je vel zal je hele lichaamstaal veranderen, ook al heb je dit zelf niet altijd door, maar je paard wel dus die kan anders reageren dan jij verwacht of bedoelde.
Een paard heeft zeker een eigen karakter maar door de 'taalbarrière' komen er weleens miscommunicaties of wijst het paard je op je eigen fouten of verrast je juist als je iets beter doet dan anders.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:57

Het is in mijn ogen wel waar maar dan moet je het anders uitleggen.

Dit gaat over de emotionele aspecten en gedrag. Niet om vliegen eten etc. Als een paard pijn heeft zal het ook anders reageren uiteraard.

Fysiek hebben paard en ruiter een eigen lijf uiteraard, hoewel paarden en ruiters ook vaak tegelijk ziek zijn.

Leuk boek hierover is de Tao van Equus.

Het is begrijpelijk dat een paard onder een ruiter met spanningen en emoties minder fijn loopt.
Het paard is van origine vluchtdier en dus gemaakt om hele subtiele veranderingen waar te kunnen nemen.

Ieder paard is daarin anders, vandaar dat we het ook hebben over een klik tussen ruiter en paard. En als die er is ervaren veel ruiters dat het paard ook een beetje voor hun zorgt in moeilijkere tijden.

Wat een van de voorbeelden is uit het boek is dat het bijvoorbeeld niet lukt om "gespeeld" vrolijk te doen of nem bijvoorbeeld nerveus zijn voor een wedstrijd Een paard is niet te foppen daarin. :) en daar kunnen ze op reageren door zelf ook ander gedrag te laten zien.

Het gaat dus meer over dat een paard reageert op je gevoel en hoe je in je vel zit dan dat het letterlijk je op ieder detail spiegelt.

Dit is een leuke site waat deze filosofie in praktijk gebracht wordt

http://www.werkenmetpaarden.nl/

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:58

Omdat een paard zo sensibel is, zal hij het aanvoelen als jij niet lekker in je vel zit. Zal hij het voelen als je angst hebt en erop reageren. we weten allemaal als je een stressdag achter de rug hebt en dat is nog niet uit je systeem, je stapt op om te rijden, dan reageert je paard ook gespannen,
Je kan dat een spiegel noemen, omdat een paard min of meer meevoelt wat jij voelt.
Is je een trauma overkomen, zal dat altijd in je systeem zitten en op momenten dat deze in je opkomen terwijl je bij je paard bent, zal dit wellicht door het paard gevoelt worden.

Maar een paard is ook nog altijd zichzelf en dat kan je niet toepassen op het spiegel verhaal. Paarden kunnen ook trauma's hebben en dan zijn de rollen omgedraaid. Ben jezelf een gevoelig persoon dan voel je dat zelf waarschijnlijk. Dan ben jij de spiegel...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:09

Interessante is dat wanneer een paard zelf getraumatiseerd is dat het juist extra gevoelig is voor de oprechtheid van zijn baasje.

mag geen nieuws zijn dat niet iedereen met een getraimatiseerd paard overweg kan. Als mens heb je daarvoor heel veel innerlijke rust en geduld nodig.

Een ongeduldig of onrustig persoon zal door zo'n paard dus geconfronteerd worden met dit gedrag.

Zo spiegel je inderdaad elkaar ja.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:07

Ik geloof wel dat een paard jou kan 'reflecteren' (als reactie op jouw gedrag of lichaamstaal). Ik geloof alleen niet dat een paard slechts een reflectie is.

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:39

Mijn mening is dat paarden (maar ook andere dieren) heel goed onze stemming aan kunnen voelen door de signalen die wij dan, vaak onbewust, geven.
Dieren communiceren veel meer door lichaamstaal en kunnen die dus veel beter 'lezen' dan mensen. Nadat zij ons 'gelezen' hebben reageren ze daar natuurlijk weer op. Hoe ze daarop reageren ligt wel aan het karakter van het dier. Dus wat mij betreft is het niet spiegelen van de ziel, maar het spiegelen van c.q. reageren op de gemoedstoestand.
Ik heb geen eigen paard, maar mijn hond kan me echt komen troosten als ik verdrietig ben. Dan kruipt hij naast me op de bank en legt zijn kop op m'n schoot en blijft muisstil liggen. En..het helpt nog ook.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:46

ik denk dat een paard wel min of meer kan spiegelen
(door bv te ontspannen als jij ontspannen zijt, te stressen als jij stresst, hogere gevallen die dan voorzichtiger doen of je willen opvrolijken)
maar niet ALLES is een spiegel
mijn trekpaard bv
normaal is ze altijd beetje eenkennig en asociaal, maar naar mij komt ze wel, of ze laat zich gemakkelijk vangen.
tijdens het laatste van haar dracht was ze dan weer enorm knuffelig
en nu met het veulen, zodra ze mijn stem hoort galopeert ze weg naar de andere kant van de weide (wat ze met de vorige veulens niet deed)
is dit nu een afspiegeling van mij? mijn gevoel tegenover haar is niet anders of ze nu leeg, drachtig of zogend is hoor...

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:21

Het ene paard heeft meer aanleg om te spiegelen en zal dat dus meer doen. Sommige zijn gevoeliger voor stemmingen van de ruiter..
Maar de meeste geven wel een reactie op het gedrag/stemming van de ruiter/persoon die met het paard bezig is.
Probeer het maar eens uit, laat meerdere mensen met hetzelfde paard lopen en als je dan goed oplet kun je zien dat het paard steeds iets anders reageerd.
Ik merk het zeker wel dat mijn eigen stemming invloed heeft op mijn paard.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:24

Ik vind dat ook maar onzin, mijn paard en pony verschillen dag en nacht met elkaar, en toch zijn ze beide van mij. Ze zijn gewoon van nature helemaal anders

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:27

Ik denk ook dat een paard je vooral een spiegel voor houdt. Maar ik wil dan ook later equitherapeut worden, dus die filosofie trekt me wel ;)

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:32

Yellomofoon schreef:
Ik vind dat ook maar onzin, mijn paard en pony verschillen dag en nacht met elkaar, en toch zijn ze beide van mij. Ze zijn gewoon van nature helemaal anders

Twee paarden van één dezelfde eigenaar zullen ook zeker verschillen van elkaar.
Anders ras, karakter, verleden.. noem het maar op.
Maar ik denk dat je het per paard moet bekijken wat de invloed van jou is. (En ieder paard zal de stemming van een persoon anders uiten, dus het kan best dat je verschillende dingen bij je paarden ziet)
Het kan namelijk best zijn dat wanneer iemand anders met ze bezig is, ze iets anders zullen reageren.
En op dat moment houden ze toch een spiegel voor je...

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:34

ik hoop het niet, dan is mijn ziel dus rood dik harig en vraatzuchtig :')

ik vind wel dat mijn paard ook echt zn eigen buien heeft hoor hij kan ondanks dat ik wel gewoon opgewekt en vrolijk enorm chagerijnig doen....... verder heb ik niet zoveel stress/problemen waar mijn paard nou echt last van zou kunnen hebben als ik wel in zon bui ben dan moet ik eerlijk bekennen dat ik niet teveel met mn paardje ga ondernemen anders word ik alleen maar boos en doe ik dingen waar ik laten weer spijt van heb.... maar ik vind niet dat hij mij buien over neemt.... zoiezo is het overnemen van buien bij paarden vaak niets anders dan het ruiken van de adrenaline die je uitscheidt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:16

Spiegel van de ziel vind ik misschien wat ver gaan, maar ik merk wel dat mijn paard anders reageert wanneer ik niet lekker in m'n vel zit. Paarden zijn zeker wel gevoelig voor stemmingen :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:24

Ik geloof dat ieder dier een eigen character heeft. De wisselwerking tussen mens en dat dier kan heel goed gaan, mits de characters niet botsen. De ideale combinatie wordt dan ook wel "de klik" genoemd. Characters die compleet haaks op elkaar staan, die echt botsen, leiden vaak tot verkoop van het paard.

Ik geloof dan ook niet in de stelling die TS hier neerzet, dat het paard een spiegel is van de ziel.
Wat ik zeer zeker wel geloof is dat paarden stemmingen haarfijn kunnen aanvoelen, en daarop dan op hun eigen manier kunnen reageren.

Maar een combinatie die echt botst, gaat nooit werken....

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:02

orion_ schreef:
Yellomofoon schreef:

Twee paarden van één dezelfde eigenaar zullen ook zeker verschillen van elkaar.
Anders ras, karakter, verleden.. noem het maar op.
Maar ik denk dat je het per paard moet bekijken wat de invloed van jou is. (En ieder paard zal de stemming van een persoon anders uiten, dus het kan best dat je verschillende dingen bij je paarden ziet)
Het kan namelijk best zijn dat wanneer iemand anders met ze bezig is, ze iets anders zullen reageren.
En op dat moment houden ze toch een spiegel voor je...

Ik zal idd wel een invloed hebben op mijn beide paarden, maar ik denk ook wel dat het een beetje is zoals bij mensen, daar heb je ook een invloed op, en dat paarden op andere mensen anders reageren zal ook wel afhangen van waar ze zich goed bij voelen en bij wie ze zich op hun gemak voelen, toch?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 09:45

Heino schreef:
Ik denk ook dat een paard je vooral een spiegel voor houdt. Maar ik wil dan ook later equitherapeut worden, dus die filosofie trekt me wel ;)

Ik denk dan dus weer dat door iedere nieuwe ervaring in je leven je wordt geconfronteerd met je eigen eigenschappen, sterke punten of tekortkomingen.
Of dat nou een weekeinde alpenwandelen, een paard opzadelen of een nieuwe baan is...

Neemt niet weg dat ik best geloof dat equitherapie in sommige gevallen heilzaam kan zijn hoor (en gewoon goed gegeven rijles ook, mits aangepast aan bepaalde doelgroepen ;) ), maar ik denk dat vanwege de filosofie die er vaak achter zit sommige eigenschappen van paarden schromelijk overdreven worden.

maikeltje schreef:
Spiegel van de ziel vind ik misschien wat ver gaan, maar ik merk wel dat mijn paard anders reageert wanneer ik niet lekker in m'n vel zit. Paarden zijn zeker wel gevoelig voor stemmingen :j

Dat geloof ik ook zeker, dat merk ik dagelijks. Als ik chagrijnig naar mijn merrie loop, kan ik haar geen halster omdoen van over de staldeur, dan trekt ze haar hoofd meteen naar binnen.
Mijn ruin echter vindt het allemaal best, die is niet zo subtiel.

Maar dat heeft weinig met jouw ziel spiegelen te maken, maar meer met empathisch vermogen en dat hebben paarden net zo goed als mensen - in meer of mindere mate.

Als mensen en paarden geen gemeenschappelijke eigenschappen hadden, dan konden we vast niet zo leuk met elkaar omgaan.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:53

Nog een denkertje:
Is dat wat we waarnemen aan eigenschappen in een paard wel objectief, of is dit een weerspiegeling van je eigen eigenschappen, en kun je dus ook alleen maar die eigenschappen herkennen, die jij ook hebt? Eigenschappen die je dus niet bezit, kun je dan ook moeilijk herkennen, wat mogelijk het beeld vertekend?
Daardoor kunnen we denken dat het paard op ons lijkt, terwijl dat niet hoeft te zijn, en wij alleen dat stukje van hem, wat op ons lijkt herkennen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:53

Ja, Billy (mijn pony dus) is mijn spiegel, maar heeft ook zéker zijn eigen karakter. Als ik bevoorbeeld verdrietig ben weet Billy dat en zal me proberen 'op te vrolijken' maar zo heeft hij net zo goed zijn eigenwijze puberbuien waarbij ik hem spiegel (hij flikt iets, van mij mag dat niet dus ik reageer terug). dus eigelijk werkt het allebij de kanten op naar mijn mening.

verder zie ik Billy niet gelijk aan mij eigelijk, hij is juist heel anders als mij, maar dat betekent niet dat ik hem daardoor minder leuk zou vinden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:02

Ik ben het helemaal met je eens, randalinpony

Spiegel van je ziel :+ wat een onzin. Het zijn gewoon beesten met allemaal een eigen persoonlijkheid. Ik vind het ook een beetje denigrerend, alsof het dier alleen bestaansrecht heeft als jij er bent..

Ze zijn wel heel puur actie=reactie, dus heel goed te gebruiken voor dat soort spiegel-therapieen.