Viola rijden Reacties gewenst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gwnncherinee

Viola rijden Reacties gewenst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 17:52

Hee.
Na een tijdje stilstaan heb ik eindelijk mijn paardje weer kunnen rijden,
Natuurlijk gaat het niet gelijk goed en was ik gewoon bezich met voorwaarts rijden en in de hoeken van de wei. Ik heb haar in de wei opgezadeld en vandaar het halster
Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven. Wel weet ik dat ik vaker te veel achterover leun en mijn voeten beter moet houden. ook moet ik haar meer VW-NW ridjen
foto 1: Net erop
Afbeelding
Foto 2: Drafje
Afbeelding
Foto 3: Net begonnen met rijden
Afbeelding
Foto 4: Stap
Afbeelding
Foto 5: rustig instappen
Afbeelding
Foto 6: Drafje
Afbeelding
Foto 7: instappen
Afbeelding
foto 8: Stap
Afbeelding
foto 9: stap
Afbeelding
Foto 10:Stap
Afbeelding
Foto 11:Stap naar voorwaarts gereden te hebben en dan gaat viola vanzelf naar onder
Afbeelding
foto 12: stap
Afbeelding
foto 13: stap
Afbeelding
Foto 14:stap
Afbeelding
Foto 15:
Afbeelding

Sorry dat de meeste in stap zijn gemaakt maar pap was er maar heel even met de camera.
Viola is btw. een 6 jarige tuiger merrie (MannoxMariska) een heel eigewijs paardje dat ik net een jaar heb maar een paar maanden niet heb kunnen rijden ivm een zware hersenschudding met mijn andere paard toen ik hem in novenber kocht.
Ik hoop dat jullie tips hebben
:D
Laatst bijgewerkt door gwnncherinee op 16-06-09 18:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Paintlinger

Re: Viola rijden Reacties gewenst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:10

Het is goed dat je weet wat je beter moet doen, je paard loopt veelal achter de teugels in een valse knik.

Probeer je paard dus iets meer aan elkaar te rijden vanuit het lichaam, richt je niet teveel op het naar beneden rijden van alleen het hoofd.
Wanneer je het lichaam voor elkaar heb volgt hals/hoofd uiteindelijk vanzelf wel.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:10

Heb je al een goede instructie?

Zoals je paard nu loopt, loopt ie niet zoals het hoort.

Hij gaat achter de teugel lopen , hierbij knikt ie tever in , in zijn hals.

Dit kan op den duur ernstige slijtage geven, dus goede instructie zou ik er zeker bij halen!

Je houding is verder op zich best netjes, maar laat de teugels liever wat in boogjes hangen, dan zo op druk ;)

gwnncherinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 18:12

Dankje
Ik had haar ook een tijdje niet gereden en ik heb geleerd in de lessen dat ik voorwaarts moet rijden en ik was dus dehele tijd aan het been bezig maar ze gaat heel snel naar beneden zelfs laatst met een meisje van 6 erop

Ja ik zit in een les met maar 4 man 2x per week en ook daar rijd ik nu alleen maar voorwaarts en gangen. zelfs als ik de teugel loslaat gaat ze vaker helemaal buigen dus ik denk Oefenen en oefenen en oefenen met VW-NW.
(aan het tuig is btw nix mis(want dat dacht ook iemand maar ik heb het laten nakijken door iemand))

En ik Neem een prive instructrice om nu in mijn vakantie nog meer te rijden en oefenen
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 26-06-09 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reacties samengevoegd, edit-knop is er niet voor niets

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:17

Beugels ietsjes langer maken en dat geeft al direct een beter zicht :) Verder veel overgangen/tempowisselingen maken. Leuk paardje wel!

Even offtopic: Ik heb ook een tuiger die Viola noemt :Y) grappig :P

gwnncherinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 18:17

Oh nog een vraagje denken jullie dat ik over een tijdje dressuurmatig met haar zou kunnen starten(en als ze aan de trailer gewend is) of zou ik nog een hele lange tijd moete oefenen(een paar jaartjes)

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:18

Als je goede begeleiding hebt kom je er wel :j En kilometers maken, zowel thuis als op verplaatsing.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:33

Als je aan het voorwaarts werkt is het niet de bedoeling dat je dr van voren tegenhoudt, of zoals nu zelfs in een krul trekt.
Die teugels mogen veeel langer, nu heeft ze nieteens de mogelijkheid om te ontspannen en goed voorwaarts te gaan.

En als ze zo in de krul gaat moet je vooral NIET je handen vast gaan zetten op je schoot, want dat is wat ik je nu zie doen op de foto's.

gwnncherinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 18:34

x_Marr schreef:
Als je aan het voorwaarts werkt is het niet de bedoeling dat je dr van voren tegenhoudt, of zoals nu zelfs in een krul trekt.
Die teugels mogen veeel langer, nu heeft ze nieteens de mogelijkheid om te ontspannen en goed voorwaarts te gaan.

En als ze zo in de krul gaat moet je vooral NIET je handen vast gaan zetten op je schoot, want dat is wat ik je nu zie doen op de foto's.

fotos zijn moment opnamens he
Ze doet dit vanzelf ik probeer mijn hand niet naarachteren te houden en heb de teugels meestal iets langer als dt t hoort. ik trek haar niet in een krul is zo slecht voor het paard he omdt ze dn moeilijk ademen o.a.
ik trek alleen maar aan de teugels als ze aan der been wil krabben en mij zo naar beneden trekt dus geen zorgen

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:37

gwnncherinee schreef:
Ze doet dit vanzelf ik probeer mijn hand niet naarachteren te houden en heb de teugels meestal iets langer als dt t hoort

Hoezo doet ze dit vanzelf? Ik kan me het niet voorstellen :n

het zijn momentopnamens, maar ik zie het sowieso op meerdere foto's,
onder andere foto 11 en dat geeft geen fijn beeld.... :=
en als ze dit wel mocht doen en je gooit de teugels los, wat doet je paard dan?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:38

gwnncherinee schreef:
x_Marr schreef:

Ze doet dit vanzelf ik probeer mijn hand niet naarachteren te houden en heb de teugels meestal iets langer als dt t hoort. ik trek haar niet in een krul is zo slecht voor het paard he omdt ze dn moeilijk ademen o.a.
ik trek alleen maar aan de teugels als ze aan der been wil krabben en mij zo naar beneden trekt dus geen zorgen

Dan moet je die neus er dus uit rijden, ipv vwnw ;)

gwnncherinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 18:39

Als ik haar langgenoeg rij en dAN DE teugels loslaat loopt ze ook nagefelijk maar volgens de instructrice is er niks mis met viola of t tuig en bit

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:39

Dan zijn er wel heel veel momenten waarop dat gebeurd ;)
En dan moet jij het op gaan lossen, niet motiveren.
Eerst draag je je handen nog redelijk, op de foto's dat ze zo in de krul loopt heb je ze op je benen rusten..

Ik zie hier toch echt te korte teugels, daarom gaat ze in de krul, om de pijn te ontwijken, de constante harde druk in dr mond..

gwnncherinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 18:39

en hoe rij ik de neus eruit?? sorry heb ik nog nooit van gehoord :o

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:39

probeer je paard meer met zn hoofd naar beneden te rijden. op de eerste foto's loopt ze met haar hoofd té hoog, en daarna juist té erg omlaag. net iets ontspannener, dat rijd zeker al fijner! ;)

en inderdaad je beugels iets langer, dan zit jij ook beter :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:40

gwnncherinee schreef:
Als ik haar langgenoeg rij en dAN DE teugels loslaat loopt ze ook nagefelijk maar volgens de instructrice is er niks mis met viola of t tuig en bit

Bedoel je hiermee da ze mooi naar beneden loopt als je je teugels bijv in waslijntjes laat hangen?

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:41

even voor de duidelijkheid:
dit is niet dat je paard nageeflijk loopt hoor ;)
dan zou zn neus ongeveer op de loodlijn moeten zijn.

en hoe heeft je paard zn neus als je de teugels dan los hebt? op de loodlijn?

gwnncherinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 18:42

Jaa ik ga er ook keihard aan werken:D
dankje wel voor de tips
ik heb nu vakantie dus dt word alleen maar paarden tot september n dn maar een uur per paard per dag rijden
Ze loopt ook al beter deze fotos zijn een maandje geleden gemaakt maar ik heb geen recentere fotos(en toen was ik net voor een van de eerste keren weer na een lange tijd in t zadel

Loodlijn?
haha sorry ben niet helemaal in die termen
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 26-06-09 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, edit knop is er niet voor niets

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:43

Marrlinde: een paard rijd je niet met zijn hoofd naar beneden, dat gebeurt wanneer het paard ontspant en actief wordt in de achterhand, hij zal dan zijn buikspieren aanspannen en daardoor worden de spieren getraind die de ruiter moeten dragen. En DAN wordt het paard nageeflijk.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:45

gwnncherinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 18:46

x_Marr schreef:
Marrlinde: een paard rijd je niet met zijn hoofd naar beneden, dat gebeurt wanneer het paard ontspant en actief wordt in de achterhand, hij zal dan zijn buikspieren aanspannen en daardoor worden de spieren getraind die de ruiter moeten dragen. En DAN wordt het paard nageeflijk.

Ja dat snap ik
ik ben nu ook bezig met voorwaarts rijden en overgangen.
eerst wilde ze neit aangalopperen en nu kan ze al van stap naar galop en dit berijk ik ook alleen maar door der eerst de basis te leren van mij hoeft ze niet eens nageeflijk te lopen.

_Margot_ schreef:
lees dit topic maar eens door:
[RT-P] wat is de loodlijn?

Ohhhhh nu snap ik het.
Ja ik wil ook met prive les proberen te berijken dat hij zo loopt wat t beste voor haar is en niet zoals ze nu loopt dat snap ik nu wel

dus richting foto 3?
(loodlijn)
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 26-06-09 19:31, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit niet voor niets een editknop

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:50

Nageeflijkheid ís de basis...
Probeer veel overgangen te rijden, en ook schijnovergangen. Dus als je aan het draven bent naar de stap toe rijden, maar vlak voordat ze gaat stappen weer vlot wegdraven :)

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:51

gwnncherinee schreef:
dus richting foto 3?
(loodlijn)

zo ongeveer, maar meer ontspanning en als het kan lager instellen ivm. het gebruiken van de rug ;)

gwnncherinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 18:52

Jaa dt snap ik
echt hartstikke bedankt!
En eerder heb ik ook heel vaak gezegt: ik rij nu heelll veel overgangen

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:54

ik hoop dat jij (en je instructie) er aan gaat werken! :)