bitloos=hangen met bit=niet hangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_soraja_

bitloos=hangen met bit=niet hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 20:38

Ik heb zo'n 3 maanden terug een bitlooshoofdstel gekocht. Het is er zo een met van dat kruislings onder zijn kaak. Deze had ik gekocht omdat ik het gewoon niet zo'n fijn idee vind dat er zo'n stuk ijzer in zijn mond zit. Maar als ik er mee ga rijden is hij eenorm lui voor het been en hangt in mijn handen en ik kan hem alleen maar naar links sturen, naar rechts is zowat onmogelijk. Ik heb met dat ding 1 keer in de bak gereden met mijn les. Nou echt een drama ik schoof zowat aan de voorkant van het zadel af zo erg was hij aan het hangen. Als ik met bit rij dan hangt hij niet en is veel beter voor het been en is stuurbaar naar beide kanten. Ik rij nu bijna niet meer met het bitloze hoofdstel. Alleen soms als ik naar buiten ga. Ik wil heel graag bitloos dressuurmatig rijden. Ik weet dat het kan. Misschien dat jullie me kunnen helpen.

Marianne

Dani

Re: bitloos=hangen met bit=niet hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:48

Niet elk paard reageert hetzelfde op een bitloze optoming. Mijn paardje ging heel erg hangen in een hackamore; ik rijd nu met crb en heb dat probleem totaal niet meer. Overigens zijn er zelfs van het kruislingse systeem al verschillende hoofdstellen, waarbij de een populairder is dan de ander.

Je zou dus het beste iets anders kunnen proberen. Er zijn ook verschillende bitloze testservices, waarbij je meerdere optoming kunt uitproberen, daar zou je ook eens voor kunnen zoeken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 06:47

Dan rijd je toch verder met bit?
Je paard geeft imo duidelijk aan dat ie daar geen probleem mee heeft.

Waarom zou je dan bitloos gaan rijden?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 06:50

Inderdaad als je paard het niet erg vind zou ik weer met een bit gaan rijden,mijn paard had een grote hekel aan het bit en rijd super met bitloos.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 06:52

als je paard gewoon goed heeft gereageerd op het bit,zou ik daar gewoon op terug gaan.
bitloos is niet voor ieder paard fijn,net zoals dat met bit rijden ook niet voor elk paard fijn is.

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 06:54

Dat moet je ook per paard bekijken.
Al is het wel mijn ervaring dat, tenzij een paard een extreem laaghangend rooster heeft of andere serieuze afwijkingen in de mond, er eigenlijk geen paarden zijn die problemen hebben met een bit. Het probleem is vaker dat het bit niet past, of het paard zou liever een ander type bit hebben.

Ik ken er meer die bitloos niet fijn vinden, dan die het bit niet fijn vinden (vaker hebben ze problemen met de ruiterhand).

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:29

je kan altijd eerst nog eens andere bitloze optomingen proberen. Ik heb gemerkt met bitloos dat als je heel streng bent in je hand (wat helaas de meeste ruiters zijn) dan gaat het paard snel hangen op het bitloos hoofdstel. Wat dan kan helpen is om met veel lossere teugels te rijden. En gaan oefenen met sturen etc. op je zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:48

InekeH87 schreef:
je kan altijd eerst nog eens andere bitloze optomingen proberen. Ik heb gemerkt met bitloos dat als je heel streng bent in je hand (wat helaas de meeste ruiters zijn) dan gaat het paard snel hangen op het bitloos hoofdstel. Wat dan kan helpen is om met veel lossere teugels te rijden. En gaan oefenen met sturen etc. op je zit.

Dat doen paarden met het bit ook.
Als dit paard gewoon fijn loopt op het bit en niet hangt, dan lijkt het me niet aan de ruiter te liggen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:55

Je kunt op basis van één optoming helemaal niet zeggen dat het paard bitloos niet fijn loopt. Als je paard niet goed reageert op een enkelgebroken bit ga je toch ook niet meteen over naar bitloos, maar probeer je eens een ander bitje?

En TS zegt zelf al liever geen bit te willen gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:14

Voor wie wil TS dan geen bit gebruiken? Haar paard vindt het bit blijkbaar prima :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:52

Dat kan toch ook eigen voorkeur zijn? Lijkt me niets mis mee..

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:54

Ik heb wel duidelijk verschil gemerkt met het hangen en het trekken in de mond tussen met en zonder bit rijden. Zonder bit hangen paarden in het begin wat meer als je dan zelf een erg harde hand hebt wordt de release minder en gaat het paard nog meer hangen. Optie is dan om met lossere teugels (tijdelijk) te rijden zodat de release optimaal blijft en het paard goed kan wennen.

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 14:44

Mijn pony loopt opzich goed met een bit maar wel met zijn mond open en het is een gevecht omdat ding in te krijgen. Dat is ook een van de redenen. Die was ik er vergeten bij te zetten.

Ik kan wel proberen om een keer met mijn touwhalster te rijden. Ik wil liever niet nog een bitloos hoofdstel kopen want deze was al best wel duur.

Ik ga vanavond nog rijden ik ga wel proberen of het werkt met lossere teugels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:53

Dat kun je idd proberen, of met een stalhalster.

Maar als dat zo is, heeft je paard wel een hekel aan het bit. Mss ook even de mond laten nakijken :)

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 14:56

de paardentandarst is 10 juni nog geweest dus dat is niet nodig. er was niks bijzonders aan de hand alleen moest hij weer nodig gevijlt worden

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:21

mss is een crosslink gewoon niks voor hem. er zijn nog vele mogelijkheden, met verschillende manieren van inwerking. Mijn paard rijdt goed met een crosslink, en reageert heel slecht op een touwhalster. hij verdraagt niks op de neus, maar heeft geen problemen met de inwerking op kaken. je moet ook gaan opletten dat je je manier van rijden aanpast, want bitloos is toch iets anders dan met bit. mss dat het daar onbewust mee te maken heeft. sommige paarden hebben eerst een voorbereiding nodig, bv. dmv oefeningen op wijken voor druk. je kan niet verwachten dat je paard ineens marcheert op een andere manier na 1 keer. je moet heel fijn rijden met het principe van druk-loslaten, want dan is loslaten de beloning. wil je echt met crosslink rijden, zou ik eerst oefenen op de basis. geef aanzet om naar rechts te gaan, reageert hij heel miniem, direct loslaten. zo leert hij: aha, doe ik dat, krijg ik een beloning.
Als je een touwhalster probeert, krijg je weer een heel andere inwerking. mss reageert hij daar beter op, en is hij beter met druk op de neus. maar nog steeds is er een periode van aanpassing nodig. verlies dit niet uit het oog. en denk niet omdat je bitloos rijdt, dat je minder pijn kan doen. Lukt het echt niet, en geraak je er gefrustreerd door, is het mss wel beter om met bit te rijden. Als je daar heel licht in bent, dan is dit beter dan bitloos rijden met een hardere hand.

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:35

Ik heb ook een tijd met een kruislinks bitloos hoofdstel gereden. Buiten met vrij losse teugels ging dat prima. Maar met het dressuren in de bak ging ze ook erg hangen in mijn handen. Natuurlijk trok ik (onbewust) terug, anders kon zij niet gaan hangen. Maar dit werd dus van kwaad tot erger, waardoor na een paar maanden heel het gedeelte waar haar neusriem zat, opgezet was. De dierenarts zei dat het erg geïrriteerd was en ik dus niet meer met dat hoofdstel kon rijden.
Inmiddels rij ik weer met bit.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:40

Waarschijnlijk een kruislings bitloos hoofdstel met een slechte release...
Je zou ook eens een crossropebriddle kunnen proberen, klein 10tje heb je er 1 :): http://touwhalsters.nl/
Dan kan je kijken hoe hij daar op reageert.

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:51

Ja zo eentje heb ik wel inderdaad. Maar het verschil tussen links en rechts komt volgens mij niet helemaal goed door dan. Of ligt dat aan mij?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 04:08

Dan zat hij waarschijnlijk niet strak genoeg..

Ik rijd ook met crb en het stuur zit er prima op :D En kan ook gewoon stelling/buiging vragen.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 05:14

Ik wil ook nog steeds de overgang maken naar het bitloos, maar het lijkt mij wel moeilijk om de te kiezen wat voor soort ons het beste ligt...
Misschien heb jij voor jou paard ook wel een systeem wat niet prettig werkt?

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:02

ik zou gewoon eens proberen met verschillende soorten. je gaat direct merken waar je paard zich goed mee voelt, en waar jij je ook goed mee voelt. een vriendin van mij rijdt met een bosal, en zij voelt zich daar goed mee, en haar paard ook. mijn paard flipt al bijna van een touwhalster dat iets of wat te fel hangt op zijn neus,maar hij voelt zich dan goed met een crosslink. natuurlijk ga je moeten oefenen om alles te verfijnen, maar het is gewoon te zien wat je paard verdraagt: kan hij om met druk rechtstreeks op de neus, of geeft hij de voorkeur aan zijdelingse druk? je moet er ook rekening mee houden dat je met een bitloos hoofdstel meer op benen en zit moet gaan rijden, en minder met de teugels. ik denk dat vele mensen zich daaraan misgrijpen, want dan ga je pas beseffen hoeveel je eigenlijk met je teugels doet. en een paard kan zijn mond hard maken, maar niet zijn neus of kaken. het is gewoon ook een hele aanpassing van de ruiter. en zeker dressuurmatig, waar het allemaal toch belang heeft hoe je paard loopt, hoe nageeflijk hij is, hoe mooi hij onderin loopt. mss lukt het sommigen niet om dit bitloos te bereiken, omdat je toch iets of wat teveel druk op het hoofd gaat zetten, en ze uiteindelijk toch beter reageren op het bit, met het welke ze maar een kleine aanporring nodig hebben. je kan altijd afwisselen: wandelen bitloos, dressuur met bit. dan blijf je je toch bewust van je teugelgebruik, en ga je automatisch ook meer op je zit-en beenhulpen rijden met bit. is niet slechter, en het paard blijft zo fris in de mond. ik zou me niet teveel laten beïnvloeden door de huidige tendens als zou een bit oerslecht zijn. een bit is niet slecht, als jij het goed gebruikt. bitloos is goed, als het niet slecht wordt gebruikt.

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 13:26

Gister had ik gereden met het bitloze hoofdstel. Het ging opzich wel goed alleen ging hij nu juist heel hard en zodra ik mijn teugels een beetje los liet ging hij zwalken over de weg. Ik rij altijd zo veel mogelijk op mijn zit ook met bit. Maar zonder bit luistert hij ook niet meer naar mijn been en zit. Ik denk dat hij een beetje misbruik van zijn vrijheid maakt.
Ik ga heel hard oefenen om hem stuurbaar te krijgen. en als dat niet lukt ga ik gewoon in de bak met bit rijden en buiten zonder

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:29

Dan rij je waarschijnlijk toch niet zo erg op zit als je gedacht had...

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 13:37