Hoe rij je piaff?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chourtjelove

Hoe rij je piaff?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 17:15

heej allemaal,

mijn verzorgpony rijdt op heel hoog niveau dressuur namelijk Z2 alleen hij kan de piaff nog niet zo goed,
ik wil het hem supergraag aanleren alleen ik weet niet hoe dat moet.
weet misschien een van jullie dat wel?

thanks alvast :+

Mayaki

Re: Hoe rij je piaff?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:15

Haha, hier moet ik wel even om lachen.
Misschien moet je het aan je intructeur vragen. X)
Succes ;p

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:17

Haha erg grappig.
Gewoon hard schoppen en tegelijkertijd aan de teugels hangen.

Even serieus, een pony hoeft geen piaffe te kunnen en in het Z2 zit nog geen piaffe :+

_Claire

Handig om je instructrice te vragen.. en je pony kan misschien wel Z2 lopen, maar jij zo te horen niet, anders ga je het niet vragen en stel je deze vraag wel aan je instructrice.. dus ik zou er nog even mee wachten...

_Claire

crossmonster schreef:
Haha erg grappig.
Gewoon hard schoppen en tegelijkertijd aan de teugels hangen.

Even serieus, een pony hoeft geen piaffe te kunnen en in het Z2 zit nog geen piaffe :+

Ja crossmonster, jij geeft echt de goede uitleg! Zo doe ik het ook! :+

Chourtjelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 17:18

nou kijk ik rij het zelf nog niet en ik weet ook wel dat ik dat nog niet kan, ook daarom.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:21

Chourtjelove schreef:
nou kijk ik rij het zelf nog niet en ik weet ook wel dat ik dat nog niet kan, ook daarom.

Dan ga er ook maar van uit dat je pony het ook niet kan.
In de Z2 zit geen piaffe.

Ga ook niet zelf wat aan rommelen, maar leer de oefeningen met behulp van een instructeur.

Piaffe123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:21

haha piaffe op een Z2 paard.. terwijl ruiter het niet kan zonder begleiding wil doen?
meeste mensen met GP trainen daar erg lang over met begleiding :+

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:25

Gewoon een goede instructrice nemen die je op deze pony de beginselen van het rijden leert.

Zo te horen moet je zelf nog een hoop leren, en als die pony Z2 loopt, dan kun je er zeker veel van leren met de juiste begeleiding.

Ga ook eens een aantal keren kijken op concoursen en goed zien wat de mensen in de verschillende klasses voor onderdelen moeten rijden.
En dan zul je zien dat jouw vraag een beetje dom was.

Maar iedereen maakt fouten en van fouten kun je leren !

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:46

die pony hoeft indd geen piaffe te doen..

volgens mij zit dat onderdeel zowiezo niet bij de ponies toch??

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:56

Zucht tis is weer eens vakantie :+

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:57

huh???

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 23:01

Don_Zhivago schreef:
huh???

ze bedoeld daarmee, penny alarm! ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 23:03

Hahaha,je kan m ook tegen het hek parkeren met zn neus en dan voorwaarts drijven miss doet ie t dan??????????????????
[ergens ver in de verte speur ik een penny]
maar nee een pony hoeft geen piaffe en ik geloof dat de ts er ook nog voorlopig niet aan toe is

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 23:05

ach joh.. dat meisje heeft gewoon een vraag ;)

lijkt me indd niet verstandig dat de TS het gaat aanleren..

ik zou ook niet weten waarom, want een pony hoeft dit niet te doen in de sport...

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 23:08

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 23:18

hoe'n onvriendelijk reacties weer. Ts, piaffe is geen oefening die gevraagd wordt in Z2, niet bij de paarden en zeker niet bij ponies.

Wel dienen de ponies toch een graad van verzameling hebben,
Verzameling, snel reacties vermogen en kunnen schakelen, met daarbij lossigheid zijn de beginselen voor het verzameld werk. Maar daar gaat een goede basis aan vooraf (scala van dressuur)

Dus zeker niet zelf beginnen oefenen e, goede instructie en zorg dat je eerst zelf Z2 kan rijden. Wil je je pony daarna houden (overgang niet maken naar paarden dus) dan kan je nog opteren om verder de pony af te richten tot het hoogste niveau.

In duitsland lopen er genoeg ponies die het grote werk doen, dus mogelijk is het wel. Dus gewoon alles stap voor stap, en dan zie je wel waar het schip strand. Maar belangrijk geniet gewoon van je pony.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:55

Wat een poedersuiker reacties weer..
wat zijn jullie allemaal weer slim :).
Hmm, het hoeft idd niet in Z2. Als je het toch wil leren, moet je even vragen aan iemand.
Succes!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:58

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:02

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:08

Whahaha, zo ga ik het ook eens proberen...

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:10

Wat de meeste mensen hier proberen te vertellen, is dat de Piaff niet zo maar een oefening is, die je even via het internet kan leren. Daar gaat jarenlange training en oefening aan vooraf.

Neem les bij een goede instructrice, begin bij het begin, en misschien rijd je dan ooit een goede piaff!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:22

TS wat een geluk dat jij van een goede pony mag leren!
Als je bijhet begin begint en eerst gaat leren van je pony en zelf ook Z2 kunt tijden op een dag dan zal je veel meer van verzameling in het rijden begrijpen meid.

Goede vraag, maar nog iets te vroeg, eerst de basis lekker onder de knie krijgen en dan blijven oefenen en rijden.

Piafffe is heel eg zwaar voor paarden en daarvoor moeten ze maximaal in balans en conditie zijn dat kost jaren werk meid. Maar ga lekker lessen en leren zo te lezen heb je er een fijne leerpony voor.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:26

ach, ik ben (was) z-ruiter en ik was op een gegeven moment ook bezig met de piaff, gewoon voor de leuk. :D
ik had niet de ambitie om verder te gaan maar het was wel leuk om te leren.
maar als je als ruiter nog niet zo ver bent dan is het idd niet zo verstandig om ermee te beginnen, als eerste moet je je paard heel erg goed kunnen verzamellen en op kunnen richten en dat is al moeilijk genoeg.
verder is het heel moeilijk voor ons om het even uit te typen hoe je het kan leren (ik heb het al een keer geprobeert uit te leggen maar kwam in mijn verhaaltje toen best in de knoei. :+
als je toch is het verstandig omdit aan je instucteur te vragen en om dan samen (onder begeleiding) de stappen door te nemen).

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:54

@Bulck: U hebt helemaal gelijk. Ik zie niet in waarom er iedere keer zo onvriendelijk gereageerd moet worden.

Natuurlijk klinkt de vraag wat vreemd. Natuurlijk kan je een Z2 paard/pony niet klatsboem een piaffe laten doen. MAAR DAT WAS DE VRAAG OOK NIET. Er werd allen gevraagd naar de weg naar ROME, niet dat ze er onmiddelijk zou moeten zijn.
En inderdaad er zijn in Duitsland o.a. meerdere ruiters die Grand Prix rijden met een pony. Maar ook buiten de wedstrijden om, mag en kan men dingen leren die niets met het huidige wedstrijd nivea te maken hebben en Zoals "Barbar" zegt je kunt het ook doen "voor de leuk" . Sterker nog dat is de belangrijkste reden om iets met paarden te doen.
EN DAN NOG IETS: Die ruiters die zo onverstandig zijn pas te wachten met dit werk, als ze hun kansen op GP-rijden aan zien komen, hebben vaker last van (gevaarlijk nutteloze en destructieve) haast, dan de ruiter die gewoon nieuwsgierig is; gaat diens rijden erop achteruit dan houdt die in de regel er mee op, met weinig nadeel gebeurd. De ruiter, met de GP in zicht heeft vaker de neiging, op buigen of brasten 'n piaffe te forceren

Daarbij kan iemand ook de boekhandel inlopen en daar een boek kopen met uitleg over de manier hoe je een piaffe ontwikkeld. Ik kan een aanbevelen. Karl Stahlecker: Das Motivierte Dressuurpferd. Jammergenoeg niet in het nederlands vertaald. Daaruit kan iedereen ook 'foute' handelingen leren. En wat moeten we doen: IEDEREEN ONVRIENDELIJK BEJEGENEN DIE ZO'N DRUFT TE KOPEN. Dat is toch niet redelijk.
Het lijkt me beter, als men dat kan; duidelijk te maken waaraan een paard/pony moet voldoen voordat dit werk kan worden aangegaan en veilige tips te geven hoe dat werk voor te bereiden. Rondom de piaffe is veel te vertellen dat ook VAN BELANG IS voor het basiswerk. Of ANDERS GEZEGD: In het werk van de piaffe zit onderdelen die je in de basis al goed moet hebben, waar je veel aandacht aan moet besteden om zodoende later het effectieve piafferen makkelijker te maken. IN DIE ZIN BEGIN JE IN DE BASIS OOK AL AAN DE PIAFFE, als ook aan de passage, de wissels in serie, pirouettes, noem maar op. Zijn die punten erg goed, dan zal het werk op bijvoorbeeld Z2 niveau, ook beter gaan. Een voorbeeld: Er zijn genoeg paarden die alsmaar rennerig blijven in de uitgesterkte draf, totdat met Pi+Pa (passage-piaffe) oefeningen wordt begonnen. Carlos van Jan Nivelle was zo'n paard. Later heeft dit paard in de duitse top meegedraaid. Toen ik hem leerde kennen was hij al over de 20 en gedroeg zich vaak nog als een driejarige, dus het heeft hem geen kwaad gedaan
De vraag: "HOE LEER IK EEN PIAFFE AAN" Is mijns inziens zo gek nog niet. En sorry dat ik het zeg (op het gevaar af voor opschepper uitgescholden te worden); ik kan het weten, ik heb meerdere paarden GP-klaar gemaakt.
Piafferen is niet zo moeilijk om te doen (voor een paard) en niet zo moeilijk om te leren (voor de ruiter). Ofschoon ik wel geloof dat hier heel nuttige tips gegeven kunnen worden, zal het belangrijkste werk weggelegd zijn voor de instructrice/instructeur.
Waar het op aan komt is niet het piafferen zelf, maar dat de africhter de beheersing heeft, niet te veel (in de zin van kracht) en te langdurig daarin te werken.

Maar, ofschoon ik niet ontken dat er gevaren bestaan bij dit werk, zie ik niet in waarom steeds het slechtste verondersteld moet worden bij ANDEREN. Vriendelijk kan ook, en heeft zeker meer effect.
Sorry voor deze preek, ik moest het even kwijt

Met vriendelijke groet, Kadankovitch