Geen vooruitgang meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Geen vooruitgang meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 21:08

Ik vroeg me af of er zoiets is als geen vooruitgang meer boeken in je rijden.

Je zou zeggen door uren te maken op je paard en te blijven lessen zit er altijd wel iets vooruitgang in. Desnoods alles op een andere boeg gooien met andere instructeur en nieuwe insteek. Of is op een gegeven moment de progressie uit een combinatie? ruiter? of paard? En werkt ook een nieuwe methode niet meer?

Toch merk ik bij mezelf dat ik de afgelopen twee jaar nogal blijf hangen met mijn paard. Maar, gewoon doorzetten, oefenen en goed luisteren naar de instructeur. Toch is het gevoel van progressie er niet meer.

Daarom ben ik wel benieuwd wat jullie ervaren en denken hierover, is er een grens in de vooruitgang die je kan boeken? Heb je als ruiter op een gegeven moment niet meer in huis? Is dit ook bij paarden zo?

Femke16

Re: Geen vooruitgang meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:42

Ik weet niet. Lastig. Ik zelf heb nog altijd het gevoel dat ik en Emma vooruit gaan. En tuurlijk blijf ik de ene keer wat langer hangen dan de andere keer. Soms stop ik zelfs wel even een weekje om alles even lekker te laten rusten(klinkt wat mens-emotie-achtig..., maar toch helpt dat vaak het beste)
En daarna gaat het meestal beter dan ooit. Nu ook na haar zwangerschap... de eerst week er meteen op en ze liep fantastisch. Maar misschien... zit er ooit een stop. Ik weet het niet, heb het dan ook nog nooit mee gemaakt. Heb wel het gevoel bij mijn al wat oudere verzorg fries dat ze echt een basis paardje is(B,L), maar zelfs bij haar zoeken we steeds naar vooruitgang en voor mijn gevoel doen we dat ook wel.
Maar, of er nou ooit een moment zal zijn dat jij en je paard geen progessie meer boeken... daar kan ik echt niet op antwoorden. Ik heb na elke keer rijden bij wijze van spreken het gevoel dat ik wel weer even iets nieuws heb geleerd. En kan mezelf niet eens voorstellen dat ik dat op een gegeven moment niet ,meer doe.
Maar, het kan best zijn dat jij en anderen wel dat gevoel hebben.
Ik geloof overigens wel dat je het met het ene paard beter kunt vinden dan het andere. Dus ook dat je met het een een betere combinatie bent dan met de andere. En geloof dat je daar ook snel genoeg achter komt.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 06:49

Volgens mij bestaat dat niet, het kan altijd beter!
Zelfs al zit je aan de lichamelijke limiet van wat je paard aankan, dan kan het altijd nog vanuit de ruiter verfijnder.

Misschien kan je de oplossing zoeken in andere instructie ofzo? Even een frisse kijk weer?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 09:19

Het kan altijd nog beter denk ik ook :)
Misschien dat een overstap van instructeur, of iets kleiner: clinics en trainingskampen volgen je weer inspiratie kan geven die je mee kunt nemen naar je huidige instructeur? Vraag na een wedstrijd anders eens aan een jury wat je werkpunten zijn en of hij/zij tips voor je heeft, en bespreek dat met je instructeur.

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 09:26

Als je zegt dat je de laatste 2 jaar al blijft hangen, wordt je daar niet minder gemotiveerd door? Het kan juist ook andersom, je kunt een pauze van bijvoorbeeld 2 maanden inlassen --> alleen maar dingen met je paardje doen waar jullie beiden plezier in hebben. Na 2 maanden pak je het weer op met een frisse start, misschien hebben jullie beiden er dan wel wat meer zin in. :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 09:59

Ik geloof er in dat je kan en moet blijven ontwikkelen, wat dat betreft is de motivatie nooit weggeweest. Maar het gevoel niet meer duidelijk progressie te maken is dan juist wel eens frustrerend.

Bij elke combinatie, dus ook in mijn geval spelen een heleboel factoren een rol. Dus tenzij mijn verhaal interessant en van belang lijkt voor jullie is het misschien beter om het algemeen te houden.

Je hoort wel eens dat gezegd wordt dat een paard de potentie niet meer heeft, of dat b.v de overstap naar ZZ niet haalbaar is voor de combinatie. Soms hoor je ook wel eens dat een ruiter nooit uit een bepaalde klasse zal komen.

Aan de andere kant, waar een wil is is een weg toch? Dus gebrek aan vooruitgang is gebrek aan motivatie?

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:22

Dat ligt er aan hoelang je er op blijft hangen, ben je nog maar net aan het trainen, begin dan met iets anders en pak het later weer op.
Als dat 'het' blijft spelen, dan zou ik rustig opzoek naar naar een nieuwe instructie, misschien kom je daar ook verder mee :j
En vaak helpt inspiratie op wekken bij traningskampen,clinics en workshops ook.. :)

Citaat:
Aan de andere kant, waar een wil is is een weg toch? Dus gebrek aan vooruitgang is gebrek aan motivatie?

Ik denk dat dat ook vaak/soms meespeelt, vaak word het minder als het niet lukt. En dat neemt motivatie's weg.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:00

Ik denk het ook. Op een bepaald punt is 100% inzet niet meer genoeg, je moet er minstens voor 200% voor gaan wordt ook wel gezegd. Dat punt zal bij iedereen ergens anders liggen denk ik wel.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 12:48

Dus.. om even kort door de bocht te gaan:

Als er altijd vooruitgang mogelijk is, kan met motivatie en hard werk iedere combinatie GP worden.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:53

goh, ik denk toch ook wel dat je moet kijken naar de mogelijkheden van je paard. Jijzelf als ruiter kan wel aan jezelf blijven werken, gezien mensen op een rationelere manier denken. maar ik denk dat ruiters ook wel beperkt kunnen zijn in hun kunnen. sommigen hebben nu eenmaal meer aanleg dan anderen, en dat kleine beetje kan verschil maken. als jij al 2 jaar op hetzelfde punt hangt ( ik weet natuurlijk niet op welk niveau je nu zit, en wat de leeftijd van je paardje is ), moet je eerst kijken hoe dat komt. ligt het aan jezelf, het paard, instructeur.... Mss moet je eens iets totaal anders doen met je paard, om zijn zinnen even te verzetten, en daarna de draad oppakken waar je nu staat. Het kan zijn dat je dan ineens vooruitgang boekt. voor je paard zal het ook wel frustrerend zijn van te blijven hangen op 1 punt, en is hij het beu om daar op te blijven steken. Kan moeilijk zijn om dan nieuwe dingen te leren. ook paarden hebben motivatie nodig. Het lukt hem namelijk ook niet iets bij te leren. leer hem nieuwe andere dingen aan, doe eens gekke dingen die je normaal nooit zou doen, zodat hij de smaak van "leren" terug krijgt, en niet telkens die slag in het gezicht krijgt van "mislukking". en dat geldt ook voor jou :P . want onbewust ben je gefrustreerd, en laat je de moed zakken. En verander eens drastisch van instructeur. iemand die op een totaal andere manier werkt. je huidige instructeur heeft je op dit niveau gebracht, mss stopt het gewoon hier voor jullie. Dat gebeurt constant in de sport, is geen schande. Durf erover te praten. En als de instructeur eerlijk is, gaat hij dit ook wel inzien. Maar neem die druk van jou en je paardje weg, helpt helemaal niks. Succes nog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:23

Kelly_ann schreef:
Als er altijd vooruitgang mogelijk is, kan met motivatie en hard werk iedere combinatie GP worden.

Nee, vooruitgang hoeft geen niveau te zijn. Kan zijn dat het voor jouw paard op Z-niveau ook echt stopt. Maar dat wil niet zeggen dat je dan hem niet nog wat vlotter aan een nog kleinere hulp kunt krijgen, nog wat soepeler, nog wat gecontroleerder, nog wat geslotener, nog wat constanter of dus idd bij jezelf verbetering in houding, zit en hulpen. Misschien krijg je die pirouette of die passage nooit proefwaardig uit, maar misschien kan jouw paard nog wel net een tikje beter in de basis of jij net iets beter inwerken wat je weer meeneemt naar een volgend paard.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 19:03

Om toch even wat specifieker in te gaan op mijn situatie:
Ik rijd een 19 jarig paard dat in eigendom is van de manege waar ik rijd. Hij werkt 3 dagen in de manegelessen, en 3 dagen met mij. We starten nu Z1 dressuur. Ons probleem ligt in de basis: met name bij de impuls, en dat uit zich in de rest van het rijden, verzamelen/oefeningen/verruimen/aanleuning. Ik ben ik 1,5 jaar geleden 1 keer van instructeur gewisseld die binnen het bedrijf les geven. Ik leer van beide instructeurs een hoop, ze helpen me super maar het begint nu te lijken of ze vergeefs op me inpraten. Ik doe mijn best, mijn paard nog harder en het lukt me niet, terwijl de instructeur het al 1000x heeft gezegd, dat voelt rot en daar baal ik van.
In plaats van te kunnen verfijnen lijkt het of ik meer aan het rommelen ben gegaan, dat is ook wat de instructie constateert.
Natuurlijk heb ik ook plezier met mijn paard, en zijn werk is vrij afwisselend. Onze mogelijkheden voor verandering zijn wel beperkt. Daarom vraag ik me af of onze top is bereikt, en we het starten van de wedstrijden zullen laten voor wat het is.

Zijn er mensen die ook wel eens het gevoel hebben gehad niet verder te komen?

En hoe is dat afgelopen?

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:58

hmm je geeft zelf aan dat het probleem waarschijnlijk in de basis ligt! Dat betekend dus maar 1 ding hoe rot het ook is!
Back to basis! Ga enkel rijden op de impulsen en verfijn deze totdat het naar jou zin is en dan pas weer de oefeningen erbij pakken.
Dit kun je ook buiten doen zeker nu het zo mooi weer is lekker in het bos dan maakt het extra leuk voor jou en je paard de wind door je haren en gaan! Voor je het weet is de impuls waarschijnlijk verbeterd en kun je dit gebruiken bij je niveau waarop je dan misschien wel verder kunt!
Neem er wel de tijd voor!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 15:04

Klopt, en de basis daar hamert de instructie erg op, het voor elkaar krijgen echter lijkt mij niet te lukken. Ik vraag me wel eens af of ik
Mogelijkheden zijn verder beperkt, alleen het terrein af gaat niet, in de zomer gaat hij nu meerdere keren p.w. op buitenrit.
Wind door de haren galopwerk doen we lekker op het springterrein.
Het verfijnen van de hulpen is vrij lastig want hij is 'maar' 3 dagen van mij, en 3 dagen loopt hij manegelessen.

Nu is dit probleem echt niet meer van zodanig belang. Over een paar maandjes ga ik werken in het buitenland, en hij is nu 19, dus ik denk dat onze sportcariére dan mooi afgesloten kan worden.
Het gevoel waar ik mee zit is het meest vervelend, het gevoel dat ondanks dat ik het zo graag wil alleen maar ploeter en stuntel zonder resultaat, is mijn top bereikt?
Ik twijfel of ik nu nog even blijf starten, iets dat me erg motiveert maar ook teleurstelt omdat we niet bovenin mee kunnen komen. Of de laatste maandjes alleen recreatief te rijden, met het gevoel dat ik het eigenlijk opgeef.

Daarom ben ik benieuwd naar ervaringen van mensen die ook vast hebben gezeten of niet meer echt verder kwamen voor hun gevoel.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:39

het paard is 19, jij berijdt hem 3x per week, en daarnaast nog 3 dagen manegelessen? dus hij wordt eigenlijk 6 dagen vrij intensief bereden? sorry, maar dan is het te begrijpen dat hij niet meer vooruitgang boekt. ik denk dat het paardje gewoon op is dan. hij is al op een respectabele leeftijd. en wie weet hoe anderen hem berijden tijdens de lessen, dus zit jij meer tijd te verprutsen aan hem terug correct te krijgen, dan vooruitgang te boeken. ik vrees dat je eruit hebt gehaald wat mogelijk is, gezien de situatie. en ik zou nog enkele maanden fijn met hem profiteren, en leuke dingen doen, zoals wandelen of zo. is voor hem ook ne keer ontspannend buiten al die lessen.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:54

Je zou eens kunnen proberen, ook al rij je Z en bevalt de instructie goed, om eens een les ergens anders mee te pakken, ergens een clinic te rijden oid. Hierdoor kan er weer een hele wereld voor je "open" gaan. Je bent nu al lang bezig met dezelfde manier, en je hebt het zo te lezen, een beetje gehad met het feit dat het niet vooruit gaat. Misschien kan een andere instructrice je op een andere manier weer motiveren en op een andere manier toch die vooruitgang boeken. Ik heb ook lang ergens gelest, maar op het einde was het op, er kwam niks meer uit, we gingen niet meer vooruit. Ik ben ergens anders gaan lessen, er werd op een andere manier getraind en gewerkt met 't paard en er ging een wereld voor me open. Ik heb zo gigantisch veel geleerd, maar belangrijkste, de motivatie was terug.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 20:28

Meliciana, hij begint inderdaad een dagje ouder te worden, dat speelt inderdaad een rol. Zijn werk in de manege ook natuurlijk, al is het niet zo negatief als jij het neerzet hoor. Hij werkt een á twee uur op een dag, gaat met dit mooie weer heel vaak op buitenrit, en in de les komen regelmatig balkjes of een paardenvoetbal tevoorschijn. Maar hem consequent scherp aan de hulpen krijgen en houden is lastig. Ik ben niet handig genoeg hem scherp en verfijnd genoeg te krijgen, resultaat is een rommelende ruiter.
Ik heb het getroffen met een heel makkelijk en meedenkend paard, hij past zich goed aan. Maar nu hij inderdaad een jaartje ouder wordt wordt hij ook wat gemoedelijker, terwijl hij voor het werk met mij best wat frisser en pittiger mag zijn.

Amanda, wat je zegt klopt, onze situatie maakt het echter lastig om elders te lessen dan bij de eigenaar ofwel de manege zelf.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 02:49

Vaak kan een goed gesprek met de manege-houder wel eens uitkomst bieden, zeker omdat je al in het Z bent gekomen met je manegepaard. In de zin van dat het zeker voor manegeruiters die dat nivo halen vaak wel mogelijk blijkt te zijn om andere instructie te vragen, of clinics te gaan bezoeken. Zoveel manegepaarden zijn er niet die in de praktijk op dat nivo lopen, dat is ook voor de manege-eigenaar iets om trots op te zijn en te behouden. Heel vaak zijn ze dan best bereid om dan te investeren in extra instructie op dat nivo, eventueel met een prive-instructeur (apart ingehuurd, meestal op gedeelde kosten). De kosten daarvan haalt een handige manege-eigenaar er snel weer uit door te adverteren met dat z'n paarden op dat nivo mee kunnen draaien, en dat voor manegeruiters dus haalbaar is. Dat is een enorm pluspunt ten opzichte van de meeste maneges en de kans dat er een naburige manege is die ook manegepaarden in het Z heeft lopen is vrij gering.

Ik zou dus gewoon een gesprekje aanknopen hierover. Vergeet niet dat veel manege-instructeurs ook alleen maar de basis beheersen en mischien een beetje extra, ze zijn meestal prima in staat ruiters naar het L of M te brengen maar hoger wordt vaak moeilijk. Er zijn niet heel veel manege-instructeurs die zelf in het Z of hoger rijden en je goed kunnen begeleiden op jouw nivo. Dat mag je best ter sprake brengen indien van toepassing.

Abc_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:15

ik denk dat er altijd vooruitgang te boeken is! Soms gaat het een periode wat langzamer, soms wat sneller.
Ik heb dat gevoel soms ook, ik heb een tijdje gehad dat ik me afvroeg of ik het eigenlijk nog wel leuk vond om paard te rijden, maar ik bleef natuurlijk gewoon doorgaan. inmiddels lukt het allemaal wat beter en wordt het steeds leuker (al vond ik het altijd al leuk natuurlijk:))

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:26

Ik ben ook van mening dat er altijd wel vooruitgang te boeken is maar net zoals Urielle zegt heeft het niet veel te maken met niveau maar eerder met het verfijnen van de hulpen en zoals je zelf aangeeft is dat een moeilijk punt (scherper aan been zetten) etc..
En ok, paard is 19jaar maar dat wil voor mij nog niet zeggen dat hij dan het werk niet meer aankan, alles hangt af van z'n conditie.
Ik vind het trouwens echt bewonderenswaardig dat je met een manegepaard heb Z-niveau hebt gehaald.
Waar ik persoonlijk wel een beetje vragen bij stel is dat je zegt dat hij maar 3 dagen op de week van jou is en dat hij de andere dagen voor de manegelessen wordt ingezet. Ik denk dat je ook rekening moet houden met het feit dat er nog andere mensen je paard rijden en hoe verder je komt in de africhting, hoe nadeliger zoiets wordt, bij het ene paard al minder als bij het andere maar toch...
Andere instructie is idd ook goed maar dan zou het idd geen slecht idee zijn om eens te overleggen met de manegehouder en na te gaan of je geen overeenkomst kan maken om hem 7 dagen per week ter beschikking te hebben (al zou ik geen 7 dagen op 7 rijden).
Je hebt altijd momenten waar je denkt 'verdorie, nu lijkt het wel of ik vast zit' maar dat mag nooit al te lang duren want dan moet je even goed bekijken of er andere redenen zijn bv; is het paard nog fit genoeg, is het onderste uit de kan gehaald,...
Maar dikwijls kan een goede ruiter ook echt heel ver komen met een middelmatig paard en ik denk dat als je met een manegepaard Z-niveau kan halen je wellicht wel enkele vaardigheden hebt ;) dus ik zou niet meteen beginnen twijfelen aan je capaciteiten!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:35

Je hebt natuurlijk ook te maken met de normale "leercurve"; eerst snelle vooruitgang, de curve vlakt daarna steeds meer af. Dit betekent steeds meer moeite voor steeds minder vooruitgang. Je vooruitgang is er dus wslk nog wel, maar een stuk subtieler dan in het begin.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 12:42

Brando, het 'onderste uit de kan' gevoel overheerst nu een beetje... Ik kom niet echt toe aan verfijnen, terwijl ik daar denk ik wel behoefte aan heb nu ik op dit niveau ben gekomen?

En idd Kuggur, de stappen vooruit worden steeds kleiner. Alleen ik voel ze niet meer, ik heb eerder het gevoel achteruit te gaan, grover en rommeliger te worden in mijn rijden. Of ben misschien simpelweg niet snel genoeg meer tevreden?

Ik denk trouwens niet dat ik nog van alles moet gaan omhalen, over een paar maandjes verandert alles namelijk toch, aangezien ik vanaf september andere dingen ga doen.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:30

Dat is wel normaal dat je nu je op dat niveau bent dat je graag nog meer wil bereiken, anders zou de motivatie ook niet meer zijn wat het moet zijn.

En ja, Kuggur heeft idd wel gelijk dat je in het begin van de opleiding grotere sprongen vooruitgang boekt dan wanneer je verder in de opleiding staat maar als je idd het gevoel hebt dat het terug achteruit gaat, dan moet je even stilstaan bij de dingen en kijken wat er dan precies misgaat.

Maar idd, als je binnen enkele maanden naar het buitenland gaat dan heeft het misschien niet meer zoveel zin om nog 'afspraken' te maken met de manegehouder... gewoon zoveel mogelijk genieten, een paar weken de druk van de ketel kan ook wel helpen :)

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:15

waarom rij je niet eens op een ander talentvol paard? heeft de manege geen ander staan? al is het maar voor jezelf, om te voelen dat je wel nog vooruit kan. mss kan je met een ander paard makkelijker andere dingen leren dan met het huidig paard. ieder paard heeft zijn eigen talent. kan wel een opsteker zijn voor jou om terug positief te denken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:25

Ik denk dat je ten eerste al hartstikke trots kan zijn op wat je bereikt hebt Kelly. Laat ik dat even voorop stellen. Je paard is niet de makkelijkste kwa bouw en je hebt nog de handicap dat je hem niet volledig kan trainen.
De vooruitgang die je maakt wordt steeds kleiner en vraagt steeds meer inzet. Zowel van jezelf als je paard. Om het nog fijner, nog beter, nog actiever te krijgen, dat vergt steeds meer en meer. In het begin wordt je 'verwend', door een klein beetje werk, maak je grote stappen vooruit. Die balans gaat overhellen naar de andere kant. En dat is iets waar je je vooral mentaal heel erg voor in moet zetten.
Ben jij bereid om voor een klein beetje vooruitgang een grote (mentale/energie/tijds) inspanning te leveren? In jouw geval is het nog extra lastig, en misschien heb je met dit paard inderdaad het hoogste bereikt, en zal dat kleine beetje extra voor jou niet genoeg motivatie en voldoening meer geven. Ik kan me dat heel goed voorstellen, ook vanwege het feit dat het paard wat ouder is, en hij niet volledig voor jou beschikbaar is. Dan moet je blij zijn met wat je nu bereikt hebt, en lekker zo blijven rijden, en je trainingen op een andere manier motiverend houden.
Misschien moet je je bakens gaan verzetten en met een ander paard opnieuw beginnen. Maar die afweging kan je alleen zelf maken.