Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Arabesk schreef:Ik vind ook van niet, een hackamore is niet geschikt om met constante teugeldruk te rijden. Beter is om een sidepull te nemen of een kruislingshoofdstel een dr. Cook (kaakgekruist) of kingekruist.
Een hefboomwerking-optoming met of zonder bit met aangenomen teugels is nooit een goed idee, daarom vind ik een scharenbit óók geen goed idee.

Mij zelf lijkt het niet geschikt, want een Hackamore is niet bedoelt om de druk steeds vast te hebben.... Ik heb ook niet altijd contact met het bit, en ook weleens waslijntjes maar je krijgt hiermee wel min punten op wedstrijd.
Solvej schreef:Volgens mij hebben veel mensen een verkeerd beeld van aanleuning. Aanleuning betekend niet dat je constant druk hebt, maar wel constant verbinding. Je kunt ook verbinding hebben zonder druk
Solvej schreef:Waarom zou je met een hackamore geen verbinding mogen hebben? Constant druk is met geen enkel hoofdstel de bedoeling, maar verbinding is het probleem niet.
Solvej schreef:Maar teveel druk zie je ook bij recreatie ruiters, springruiters etc. etc. ligt meer aan de manier van rijden dan aan de optoming naar mijn mening. Het is juist de kunst om (zeker op hoger niveau) het paard los te houden, maar omdat de basis of verkeerd of gewoon niet uitgevoerd wordt krijg je stugge paarden.
Paard loopt zoals de ruiter hem rijdt, of dat nu met hackamore, S&T, trensje of halster is. Alleen is de ene optoming gemakkelijker voor fijne hulpen dan de ander.
Ik mag over 1 jaar met S&T gaan rijden maar ben het écht niet van plan. Zolang ik mijn pony licht, op een trensje kan rijden. Vind ik het goed. 
Sonja schreef:Ik word eerlijk gezegd altijd een beetje flauw van het neusbreek-verhaaltje. Dan moet je 'm echt flink verkeerd hebben hangen en wel dusdanig lomp doen dat je wat mij betreft niet eens een halstertouw vast zou mogen houden...
MysticTinker schreef:Natuurlijk is het vervelend als mensen blijven roepen: "Een hackamore breekt de neus!", maar het is alleen maar goed als iedereen ervan op de hoogte is dat het gewoon gevaarlijk is als ie verkeerd hangt.
Vraag maar eens aan een paardentandarts hoe de mond van binnen uitziet bij een paard waar flink aan het bit getrokken wordt (bewust of onbewust).
Maar goed, daar gaat het ook niet om. We begrijpen elkaar