Dressuur met Hackamore?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WildChild

Dressuur met Hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 13:37

Hallo,

Bij ons op stal rijden er nu 2 mensen af en toe licht dressuurmatig met een Hackamore. Ik vroeg me dus af of je een paard goed dressuurmatig kan rijden op een hackamore, omdat deze bij de lichtste druk al een hefboomwerking heeft. Wat vinden jullie?

ccathalijne

Re: Dressuur met Hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:38

Ik vind van niet. Ik gebruik deze alleen bij het buitenrijden (ook sinds kort, ipv stang) en dan hangt hij in principe de hele tijd los. Het heeft een hefboomwerking en op die manier dwing je je paard en dat lijkt me niet de bedoeling.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:58

Ik vind ook van niet, een hackamore is niet geschikt om met constante teugeldruk te rijden. Beter is om een sidepull te nemen of een kruislingshoofdstel een dr. Cook (kaakgekruist) of kingekruist.

Een hefboomwerking-optoming met of zonder bit met aangenomen teugels is nooit een goed idee, daarom vind ik een scharenbit óók geen goed idee.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:41

Ik sluit me aan bij de opmerkingen hiervoor. Bijkomend probleem is dat een hackamore, net als andere optomingen met een hefboomwerking, niet zo geschikt is om stelling mee te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:28

Ik vind van wel, mits er een ruiter met een heel gevoelige hand mee rijdt, en het paard al goed bevestigd is in het stelling en buiging aannemen op binnenbeen en buitenteugel.
Als aan één van die voorwaarden niet voldaan wordt dan vind ik een hackemore niet ongeschikt, maar bijzónder ongeschikt.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:40

Arabesk schreef:
Ik vind ook van niet, een hackamore is niet geschikt om met constante teugeldruk te rijden. Beter is om een sidepull te nemen of een kruislingshoofdstel een dr. Cook (kaakgekruist) of kingekruist.

Een hefboomwerking-optoming met of zonder bit met aangenomen teugels is nooit een goed idee, daarom vind ik een scharenbit óók geen goed idee.

Als je een goede aanleuning hebt, heb je wel een constante verbinding maar geen constante druk. Het gaat juist om die elastische verbinding tussen hand en mond, een meegevende hand en dat staat los van druk.

Wanneer jonge paarden aan het wisselen zijn rijden we ze met een bitloos hoofdstel of hackamore. Hebben hier een merrie staan die heel lang geen bit accepteerde, die heeft jaren op hackamore en bitloos hoofdstel gelopen. Nu ze losser in het lijf is en rustiger in haar hoofd hebben we de overstap naar een bitje gemaakt. Ging prima.

Ook de merrie die ik had kon ik op een hackamore heel fijn rijden (door afwijkende stand van de tanden had ze bijna constant haken die haar wang van binnen openhaalde).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:41

Nee, een hackamore knijpt als ik het goed heb de kaken op elkaar bij druk, en door de hefboomwerking wordt die druk nog eens versterkt. Bij een constante druk heb je dus hetzelfde effect als een te strak aangesnoerde neusriem. Niet echt prettig lijkt me.

Edit, als je echt zonder druk, met alleen een losse aanleuning kan rijden, dan vind ik het op zich niet zo'n groot probleem. Maar dan nog vind ik het niet ongevaarlijk, want als je hem bijvoorbeeld te laag hebt hangen, en je paard schiet er opeens vandoor, dan kun je in het ergste geval zelfs het neusbotje breken door die hefboomwerking.
Je moet echt goed weten hoe je hem moet gebruiken.
Als je goed genoeg bent dat je op een zeer lichte hand kan rijden dan zou ik gewoon voor een sidepull of dr cook ofzo kiezen, dan heb je geen hefboomwerking nodig!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:52

Je hebt ook een groot verschil tussen hackamore's, net als met bitten. Soms is naar mijn mening een vriendelijke hackamore met korte bomen minder gevaarlijk dan een scherp bit bij bepaalde ruiters.

Wb de neus breken, dan moet je toch wel al goed je best doen :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:58

Als de hackamore goed ligt is het inderdaad eigenlijk onmogelijk om de neus te breken.. Maar als ie echt fout ligt, op het uiteinde van het neusbotje, dan kun je dat met een flinke ruk breken.
Afbeelding
En niet elk paard heeft even sterke botten, ik denk dat dat ook wel belangrijk is.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:11

Sja even niet ervan uitgaand dat je álles fout doet bedoel ik dan :+ Als je het bit verkeerd hebt hangen, een niet passend of te scherp bit en je geeft een ruk kun je de mond ook flink beschadigen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:23

Ik word eerlijk gezegd altijd een beetje flauw van het neusbreek-verhaaltje. Dan moet je 'm echt flink verkeerd hebben hangen en wel dusdanig lomp doen dat je wat mij betreft niet eens een halstertouw vast zou mogen houden...

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:38

@ Solvej: Ik ben het volledig met je eens. Met een bit kun je even veel problemen aanbrengen als met een Hackamore.

Maar ik denk dat je dit aan de echte bitloze bokkers moet vragen. Die kunnen hier denk ik het beste antwoord op geven. :) Mij zelf lijkt het niet geschikt, want een Hackamore is niet bedoelt om de druk steeds vast te hebben.... Ik heb ook niet altijd contact met het bit, en ook weleens waslijntjes maar je krijgt hiermee wel min punten op wedstrijd. ;)

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:40

Volgens mij hebben veel mensen een verkeerd beeld van aanleuning. Aanleuning betekend niet dat je constant druk hebt, maar wel constant verbinding. Je kunt ook verbinding hebben zonder druk :)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:41

Solvej schreef:
Volgens mij hebben veel mensen een verkeerd beeld van aanleuning. Aanleuning betekend niet dat je constant druk hebt, maar wel constant verbinding. Je kunt ook verbinding hebben zonder druk :)

Weet ik, maar dat is toch bij een Hackamore niet de bedoeling of zit ik nu met een verkeerd hoofdstel voor mn beeld? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:43

Een hackemore heeft een prima release als je de druk wegneemt en dus een lichte verbinding tot stand gaat houden, dus ik zie het probleem niet?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:43

Waarom zou je met een hackamore geen verbinding mogen hebben :) ? Constant druk is met geen enkel hoofdstel de bedoeling, maar verbinding is het probleem niet.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 10:44

Even voor de duidelijkheid, ik ben zelf niet van plan om met hackamore (of een andere bitloze optoming) te gaan dressuren, ben dik tevreden met mijn dubbelgebroken watertrensje. Ik vroeg me alleen af hoe bokt dacht over deze manier van rijden, zelf merk ik namelijk dat in de (vooral hogere) dressuur een behoorlijk vast contact met het bit ontstaat. Dat is geen trekken, maar je voelt wel duidelijk 'gewicht' in je hand. Daarom dacht ik dat deze optoming niet heel geschikt was door de hefboomwerking.

Ik ben het met Sonja eens dat het 'neusbreekverhaal' nu ook wel afgewerkt is. Ook met een bit valt genoeg schade aan te richten maar ik hoop niet dat er iemand is met deze intenties.

De reden dat ik dit topic hier plaats, is omdat ik de ervaring heb dat er maar weinig bitloze ruiters zijn met veel verstand van dressuur. Maargoed, correct me if I'm wrong. :)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:45

Solvej schreef:
Waarom zou je met een hackamore geen verbinding mogen hebben :) ? Constant druk is met geen enkel hoofdstel de bedoeling, maar verbinding is het probleem niet.

Heb even het hoofdstel opgezocht op google.nl, en heb inderdaad het verkeerde hoofdstel voor me. Ik dacht dat een Hackamore zo'n hoofdstel was met een ijzeren ding over de neus, ik zit dus helemaal fout. Ik vind het dus wél kunnen om met een Hackamore dressuur te rijden. ;)

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:48

Maar teveel druk zie je ook bij recreatie ruiters, springruiters etc. etc. ligt meer aan de manier van rijden dan aan de optoming naar mijn mening. Het is juist de kunst om (zeker op hoger niveau) het paard los te houden, maar omdat de basis of verkeerd of gewoon niet uitgevoerd wordt krijg je stugge paarden.

Paard loopt zoals de ruiter hem rijdt, of dat nu met hackamore, S&T, trensje of halster is. Alleen is de ene optoming gemakkelijker voor fijne hulpen dan de ander.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:50

Solvej schreef:
Maar teveel druk zie je ook bij recreatie ruiters, springruiters etc. etc. ligt meer aan de manier van rijden dan aan de optoming naar mijn mening. Het is juist de kunst om (zeker op hoger niveau) het paard los te houden, maar omdat de basis of verkeerd of gewoon niet uitgevoerd wordt krijg je stugge paarden.

Paard loopt zoals de ruiter hem rijdt, of dat nu met hackamore, S&T, trensje of halster is. Alleen is de ene optoming gemakkelijker voor fijne hulpen dan de ander.

Zéker zie je teveel druk ook bij alle ruiters!! Ik hoef bij mijn pony echt niet in zijn mond te gaan hangen of iemand erop te zetten die graag speelt en zaagt met zijn handen, die krijgt meteen vliegles. ;) Ik mag over 1 jaar met S&T gaan rijden maar ben het écht niet van plan. Zolang ik mijn pony licht, op een trensje kan rijden. Vind ik het goed. :)

^^Ben het eens met je conclusie hoor!^^

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:45

Sonja schreef:
Ik word eerlijk gezegd altijd een beetje flauw van het neusbreek-verhaaltje. Dan moet je 'm echt flink verkeerd hebben hangen en wel dusdanig lomp doen dat je wat mij betreft niet eens een halstertouw vast zou mogen houden...

Ja, je hoort het wel vaker, maar ik vind dat het toch niet vaak genoeg herhaald kan worden, en dan nog zijn er mensen die het gewoon niet (willen) horen. Google voor de lol maar eens op hackamore bij de afbeeldingen, direct op de eerste pagina zie je al meerdere hackamores die gewoon véél te laag hangen.
Je hoeft niet ruw of lomp te zijn, een simpel ongelukje is al genoeg. Als je em te laag hebt hangen, je bent op buitenrit, en ja paard schrikt van een fietser achter zich.. hij springt vooruit en de ruiter valt naar achteren, maar houdt zich (bewust of onbewust) aan de teugels vast om niet eraf te vallen.. Voila, een flinke ruk zonder dat iemand er iets aan kan doen!
Snap je? Het hoeft geen grote bullebak te zijn, het kan ook gewoon door onwetendheid komen.
Natuurlijk is het vervelend als mensen blijven roepen: "Een hackamore breekt de neus!", maar het is alleen maar goed als iedereen ervan op de hoogte is dat het gewoon gevaarlijk is als ie verkeerd hangt.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:51

MysticTinker schreef:
Natuurlijk is het vervelend als mensen blijven roepen: "Een hackamore breekt de neus!", maar het is alleen maar goed als iedereen ervan op de hoogte is dat het gewoon gevaarlijk is als ie verkeerd hangt.

Net als een bit dus :D Vraag maar eens aan een paardentandarts hoe de mond van binnen uitziet bij een paard waar flink aan het bit getrokken wordt (bewust of onbewust).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:05

En daarom worden bitten met hefboomwerking óók altijd afgeraden bij bokkers die niet in t Z rijden :)

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:14

Ook een bit zonder hefboomwerking kan flink wat schade aanbrengen :j Maar goed, daar gaat het ook niet om. We begrijpen elkaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:51

MysticTinker schreef:
En daarom worden bitten met hefboomwerking óók altijd afgeraden bij bokkers die niet in t Z rijden :)

Da's een interessante. Dat is absoluut NIET het geval namelijk. Mijn tandarts is 'fan' van een milde stang met kinketting. Vindt hij het meest eerlijke bit.