Hebben jullie het ook wel eens dat jullie je paard of pony gruwelijk zat zijn?
Zondag met buiten rijden ging die van mij een eigenwijze haflinger constant aan de kletter. Maandag liep ze redelijk maar alles behalve ontspannen.
En gister was het weer raak ze ging aan de kletter in de bak en ging als een of ander rodeo stier tekeer met het hevolg dat ik er naast lag en ze nog fijn even met haar achter hoeven op mijn been ging staan.
Mijn openings topic is een beetje kort geweest ze heeft ook haar goeie momenten en ze heeft wel degelijk opvoeding gehad ze kan ook heel lief zijn alleen is het zo als ze gaat gaat ze gemeen doen.
Soms gaat het juist heel goed maar de laatste dagen is het gewoon raak met uiteindelijjk een dikke poot omdat mevrouw er met haar hoefjes zo nodig op moest gaan staan.
Ik ben mijn paard nooit zat. Als hij vervelend doet dan zoek ik eerst de oorzaak bij mezelf. Jij bent duidelijk niet consequent genoeg, en misschien krijgt je paardje wel veel te veel voer of te weinig groepsweidegang waardoor ze haar energie zijn kwijt kan.
ja hoor ik ben hem zat maar niet de manier zoals jij hem bedoelt, ik ben paarden in het algemeen zat het is nu erop of er onder misschien wel tijd om te stoppen
Nadir
Geplaatst: 11-06-09 07:23
Als jouw pony steeds aan de kletter gaat dan doe je toch echt zelf iets niet goed. Ze heeft nu gewoon schijt aan jou en probeert op deze manier onder het werk uit te komen. Dat kun je het paard echt niet kwalijk nemen...
Als een paard schrikt kun je hem die gekke sprongen niet kwalijk nemen. Vergeet niet dat de meeste paarden in deze tijd van het jaar wat drukker zijn dan normaal. Dat zijn gewoon de voorjaarskriebels. Mijn paard is op het moment ook wat drukker en springt ook voor elk vogeltje 2 meter de lucht in. Dat gaat vanzelf wel weer over. Gewoon rustig blijven en in je zadel blijven zitten...
sarona25
Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-09 07:34
JA en dat laatste is nogal een probleem als je iets dagelijks doet leer je het vanzelf alleen ze doet het niet dagelijks. vanavond mag ze gek gaan doen aan de lijn kom nu toch niet in mijn laarz En misschien gaat ze binnenkort maar naar de rij wei dat is 24/7 buiten en alleen er uit met rijden.
tja...als je paard schrikt ligt het gewoon aan zijn/haar karakter hoe die daarop reageert. Het ene paard kijkt even en loopt een pasje harder/opzij en de ander sprint weg en gaat bokken enz...het is maar niet hoe jouw paard schrikt.
daarbij vind ik wel dat als je paard erg vaak schrikt er iets mis is met de training waardoor je paard de mogelijkheid krijgt om telkens te schrikken...ik denk dus dat je je paard niet consequent genoeg rijdt en niet genoeg bezig houdt.
zo was er bij mij op de manege ook een paard die in tweespan voor de kar loopt, maar ook in de lessen meerijdt. Dit paard kon echt van alles schrikken, als de deur dicht gaat als iemand langs loopt, noem maar op. En dan ook zo gek doen als een rodeopaard. Blijkbaar vond dit paard de lessen gewoon niet leuk genoeg...kijk eens bij jezelf waar de oorzaak zou kunnen liggen, misschien ben je dan je pony nooit meer zat!
ripoboe
Geplaatst: 11-06-09 07:54
Nou ik ken het gevoel wel hoor. Die van mij 'zet ik ook regelmatig op marktplaats' Haha! Niet echt maar toch! Volgende dag beginnen we weer op nieuw!
Ja hoor, dinsdag nog, hij heeft tijdens de 1ste dag van de Eperpaarden4daagse alleen maar gedribbeld, gegaloppeerd enz.. Hij wilde alles en iedereen inhalen en dacht dat het 1 grote wedstrijd was. Ik heb hem redelijk vaak naar de slacht verwenst. hahaha
Ik ben mijn paarden nooit zat! Tuurlijk is er weleens een dag dat niet alles gaat zoals je zou willen dat het loopt, vaak ligt dan toch de oorzaak bij jezelf. Of je moet wel zo'n etterbak hebben....
Ik ben zowel mijn paard als mijn pony nooit zat. Mijn pony is nooit rustig met buitenritten, supersnel en knettergek. Vroeger kon ik hier niet goed mee omgaan toen was ik nog klein en vond ik het maar eng.. Ik moest stoen heel goed me best doen hem bij me te houden en er voor te zorgen dat ze er niet vandoor ging. Nu doet hij het zelfde, maar heb ik er geleerd mee om te gaan en is buitenrijden geen gevecht maar lekker crossen en genieten! Mijn paard is helemaal super ik zoek de problemen altijd eerst bij mezelf. Omdat ik vind dat een paard niet snel echt iets verkeerd doet. En trappen vind ik tot de opvoeding behoren.. Net als stil staat tijdens het poetsen aansingelen en opstappen.
FindingJack
Geplaatst: 11-06-09 10:36
Ik ben mijn paarden nooit zat maar ik kan me wel voorstellen dat het met een paard gewoon ook niet kan klikken. Ik heb ooit ook een paard gehad die ik zooooo geweldig vond maar ik kon er gewoon niets mee. Zal ook deels aan mij gelegen hebben maar na 2 jaar proberen heb ik hem uiteindelijk toch maar verkocht, met spijt in m'n hart want ik vond hem nog steeds geweldig. Tot ik erop zat, dan ging alles mis. Ik heb nu 3 paarden en ik zou ze nooit meer willen missen. Ieder heeft zijn/haar dingetje maar met alle is heel fijn te werken. Dus ook dat is een mogelijkheid, niet kunnen klikken.
meliciana
Geplaatst: 11-06-09 12:02
Ik ben mijn paarden nooit zat! af en toe zijn er mindere dagen, waardoor ik denk van: oh my god, wat heb ik nu in de wei staan? maar ondertussen ken ik ze al zo goed, en weet ik me erover te zetten. Moest mijn paard zo doen zoals TS beschrijft, zou ik toch wel eens naar mezelf kijken. En onderzoeken waarom ze zo doen. Vroeger in mijn beginjaren op de manege waren er ook rotzakken, met wie men geregeld het gevecht aan moest gaan. Ik ga nooit een gevecht aan met een paard, want je wint toch niet. Ga gewoon onderzoeken waarom ze zo doen, en los het zo op. Als een ander paard jouw paard langs achter benadert, ga je jezelf waarschijnlijk onbewust al opspannen, omdat je ellende verwacht. Tijdens een buitenrit ga je hetzelfde doen, omdat ze al een paar keer gevaarlijk is geweest. Het ligt dus wel aan jou! En je paard geeft aan dat ze je niet op haar rug wilt als je gespannen bent. En een paard kan per ongeluk op je trappen, kan altijd. De vraag is: wat was haar reactie toen ze dit voelde? trok ze onmiddellijk terug, dan respecteert ze je. Bleef ze staan, of twijfelde ze, sorry, dan moet ze je niet. En dan moet jij je aanpassen, want een paard heeft niet de rationaliteit om dit te doen. Als je hier al een topic opent om het van je af te schrijven, dan kan ik me voorstellen welke energie je uitstraalt op de moment zelf.
Ik ken dit gevoel echt wel. Ik weet ook wel dat de fout dan meestal toch bij me zelf ligt maar ik heb ook wel is dat ik alles zo weer de kast in flikker en denk ZOEKJIJHETLEKKERUIT! niet dat ze dat erg vind maarja..
Ik ben de mijne ook wel eens zat, maar dan ook maar 5 min. dan kijkt ze me weer aan en dan tja..... ben ik weer verliefd:D Mijn paardje is de wereld voor mij
Tat_jana
Geplaatst: 11-06-09 12:11
whahaha ik zou juist willen dat ik is een paard had die wat uitvrat.. die van mij is zooooo vreselijk braaf dat ik me er af en toe aan iriteer dat ze zo braaf doet . overgens is ze wel vlug maar een keer een stevige bok mag wel
Ik heb mijn pony nu 2 en half jaar en ik kan ook nooit boos blijven op haar en er zijn dagen dan denk ik wat loop je toch lekker.
Maar gister toen ze op mijn kuit ging staan was ik toch wel even giga boos en mocht ze van mij op dat moment echt wel even veranderen in een frikandel ( niet dat dat ooit gebeurd hoor )
En ik weet heus wel dat ik ook een hoop fouten heb. Ik probeer haar los te rijden en op het moment dat zij gaat klieren dan pak ik haar vast en gaat zij trekken. en hebben we een gevecht nu is het zo dat een vriendin mij gaat helpen. Want het is inderdaad een paardje wat af en toe haar energie kwijt moet dus vanavond gaat ze aan de lijn en mag ze gek doen.
Totdat ik doorkreeg dat dat echt aan mij lag, aan het feit dat ik geen overwicht had en aan het feit dat mijn paard wat dominanter was dan dat ik aankon. De momenten dat ze lief en leuk was lag er niet aan dat ik goed kan rijden, maar aan het feit dat ze dan gewoon toevallig geen zin had om te klieren.
Paard wat naar mijn been slaat, wat er vandoorgaat op buitenrit enz is gewoon onopgevoed. En dat was die van mij ook, maar tis wel handig om er wat aan te doen. Heeft er namelijk niets mee te maken dat het (in jouw geval) een haflinger, of (in mijn geval) een fjord is, tis gewoon onopgevoed.