Rijd ik genoeg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carliijn

Rijd ik genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 17:41

Hallo,

Ivm. school en huiswerk en gewoon absoluut niet kunnen plannen rijd ik nu steeds heel weinig met mijn haflinger. We rijden vaak maar 3 keer in de week waarvan meestal maar 1 van die 3 keer maar een vol uur is ( met les :( )

Ze staat de hele dag in de wei en avond op stal

is dit niet ontzettend weinig?
Dat gaat steeds gepaard met een enorm schuldgevoel... (het weinig rijden)
Is 3 keer erg weinig? En wat kan ik hieraan doen?

Greetz Carlijn ;)
Laatst bijgewerkt door Scum op 11-06-09 17:48, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

Balou_k

Re: weinig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:43

Als ze in de wei staat is het zeker niet zo heel weinig, :) wat niet gaat gaat niet, en je doet je best toch ;) ?

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:12

Er zijn paarden die staan complete maanden in de wei hoor, als je een topsportpaard zou hebben, ja dan was het weinig ;) maar dit maakt over het algemeen niet zoveel uit zolang ze maar buiten komt toch? ze krijgt haar beweging in de wei echtwel! zoals Balou_K al zegt, Wat niet gaat, dat gaat niet, en je doet je best. Dat je een schuldgevoel krijgt is niet nodig, maar ik vind het wel erg netjes van je dat jij er jezelf toch zorgen om maakt, geeft aan dat je echt je best ervoor doet ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:16

Ik rijd meestal maar 2x soms 3x en de laatste maanden door extreme drukte op mijn werk zelfs maar 1x in de week. Helaas, 't Is niet anders.
Om mijn paard niet tekort te doen, heb ik haar op een goede pensionstal waarbij ze van 's ochtends vroeg tot eind van de middag in de wei staat met soortgenoten. 's nachts heeft ze een ruime stal van 3 x 5.
Verder ga ik natuurlijk niet idioot intensief trainen als ik rijd.

ik vind het juist goed dat je je schoolwerk wel doet, ookal moet je daarvoor je paardje weleens laten staan. Plannen is gewoon een vaardigheid die pubers nog niet beheersen (heeft te maken met ontwikkeling van de hersenen dus dat komt vanzelf goed).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 06:44

Ik vind het ook niet zo'n probleem, als jij je maar realisseerd dat je nu niet inene een buitenrit van 3 uur kan maken in een flink tempo. Je hebt weinig getraint dus zal je je trainingen en plezierritjes daar op moeten aanpassen. Ik geef mijn pony's wel eens bewust een paar maanden vrij. Daarna bouwen we het gewoon weer op.

Wat betreft het korte rijden, ik heb bij een z ruiter stage gelopen en zij trainde haar paarden 15/20 min meestal, een enkele keer langer als ze echt even wat erin aan het rijden was (bijvoorbeeld stukje bevestiging van een zijgang oid).

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 06:49

Ik rijd momenteel ook maar 2 a 3 keer per week door drukte.. (werk, opleiding, huishouden, etc.) En misschien 2 keer per week wordt ze gelongeerd, maar ze loopt inderdaad wel in de wei van s'morgens tot s'avonds. Ik kan me hier ook wel eens beetje schuldig over voelen, maar weet dat het tijdelijk is en zolang paardje in de wei met vriendjes kan spelen zal ze het zelf wel niet zo erg vinden...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:02

2 of 3 keer in de week is toch netjes, als het dier heel de dag lekker buiten staat zou ik me echt niet schuldig voelen, ik heb er staan waar nooit op gereden word.
Schuldgevoel is menselijk en een paard denkt niet zo niet.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:13

Zolang jij je werk aanpast is het geen probleem hoor,paardje staat heerlijk buiten dus geen probleem.

Door omstandigheden kan ik mijn paarden het afgelopen jaar minimaal beweging geven,ook dat is helaas niet anders.Ook ik zou graag 4 á 5 dagen in de week intensief met mijn paarden bezig zijn.Ze vermaken zich momenteel prima hoor en als we wat gaan doen zijn ze erg enthousiast :D

Je hebt alvast een grote dosis verantwoordelijkheid...een heel goede eigenschap :j +:)+ school is gewoon erg belangrijk en dat geweldige plannen komt later wel ;)

Schuldig voelen...ken het hoor als je een dagje niet gaat :+ ,nou kan je vertellen dat zolang hun neus over het gras gaat ze je dat ene dagje best vergeven :D

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:54

het is gewoon te zien wat je doel is met het paardje. wil je ergens raken op niveau dan is het te weinig natuurlijk. maar is het louter recreatief, en staat ze op wei, dan moet je je geen zorgen maken. paarden geven daar niet om, die vragen niet om gereden te worden. het enige dat ze gaat missen is de aandacht zelf. Ik rij door mijn 2 jobs bijna niet meer. Ik heb 2 paarden, waarvan eentje zadelmak. Die kan makkelijk een 2-tal maanden op wei staan, opzadelen en weg ermee. Nu, ik rij enkel wandelingen, op een gezapig tempo :P . Ik ga wel quasi elke dag goedendag zeggen. En ik merk ook wel wanneer hij nog eens wilt gaan wandelen en zijn weidegenootje beu is. Dan pak ik hem mee, paar uurtjes ontstressen, en dan is hij weer gelukkig. hij mist vooral de aandacht, want hij is op dat gebied vrij veeleisend en egoistisch. Bij mij staan ze 24/24 buiten. Je school is veel belangrijker, en je paardje gaat er niet onder lijden, want hij krijgt beweging genoeg. mss kan je bij hem op de wei eens gaan zitten, en daar je lessen leren. Dat is ook leuk, en heeft hij je gezelschap. Je moet niet met een paard rijden, je kan ook andere dingen doen ;)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:48

Met 3x per week houd je je paard braaf en in een redelijke conditie, maar je bouwt niet meer echt wat op.
Als je dat niet erg vindt en je ook eerlijk rijdt is dat niet erg.
Je paard staat lekker in de wei, dus die vermaakt zich wel. Ik zou je er niet al te druk over maken.

denice

Re: Rijd ik genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:52

en voel je je alsnog schuldig,zoek je een bijrijder!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:55

Je paard staat niet constant op stal te kijken maar komt in de wei overdag. dan vind ik het niet erg dat je drie keer rijdt. moet kunnen. alleen moet je dan niet verwachten dat je als je erop stapt een salinero onder je hebt. dat doe je ook niet, dus dan is er in mijn ogen geen enkel probleem.

Het gaat zoals eerder genoemd om de aandacht die hij krijgt en niet om het rijden. zo lang hij niet het gevoel heeft dat jij hem vergeet is er niks aan de hand

Miss__Sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:51

Als je paardje niet constant op stal staat en de nodige beweging heeft zoals jij nu zegt weidegang, dan lijkt me dat ook echter geen probleem hoor.

Je kan ook niet altijd elke dag rijden... en je paard huppelt wel rond op de weide als die beweging nodig heeft, anders zal die wel lekker staan grazen. :)

Weet je, je paard verzorgen, borstelen en de omgang is uiteindelijk belangrijker dan wat ook..
Dus jou schuldgevoel, zet daar maar aan de kant! ;)

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:53

ik denk dat je je niet zo schuldig moet voelen hoor.
Je paardje staat heerlijk op de wei,en bovendien les je ook.

Ik heb zelf ook een haflinger ( en een man, baby, hond en baan :o :+ ) dus ik ga gelijk met jou op hoor.
Mijn paardje word ook niet iedere dag bereden.
Maar dat vind ik ook niet erg ( hij is ook pas 5)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:55

Miss__Sira schreef:
Weet je, je paard verzorgen, borstelen en de omgang is uiteindelijk belangrijker dan wat ook..
Dus jou schuldgevoel, zet daar maar aan de kant! ;)

nou, op het moment heb ik door een project op mijn werk ook daar weinig tot geen tijd voor door de week. ik ben al een maand of 2 alleen maar in het weekend naar haar toegeweest.
Helaas...
Ik vind het heel jammer maar het is niet anders. Ik troost me maar met de gedachte dat mijn paard niets tekort komt. Net als het paard van TS gaat ze de hele dag de wei op in een koppeltje en heeft ze een supergoeie stal.

Ze heeft een vriendje in de wei waar ze goed mee kan worden en ik denk toch dat een paard eerder zijn sociale contacten zoekt bij andere paarden dan bij mij.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 14:19

Bedankt voor de reacties allemaal, ik voel me dr een stuk beter door! ;)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:16

Sommige paarden hebben veel beweging nodig,
andere paarden weinig.

En als je paard vaak op de wei staat is dit niet zo'n probleem ;)

heppyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:33

mijn merrie word ook weinig gereden, is een warmbloedje, maar is erg rustig onder het zadel

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:40

boemel schreef:
Met 3x per week houd je je paard braaf en in een redelijke conditie, maar je bouwt niet meer echt wat op.

meliciana schreef:
wil je ergens raken op niveau dan is het te weinig natuurlijk. maar is het louter recreatief, en staat ze op wei, dan moet je je geen zorgen maken.

Met 3 keer in de week rijden, kun je met de meeste paarden een heel eind komen hoor.
GP zal misschien lastiger worden, maar gewoon normaal de basis (tot het Z) is goed te doen.
Het zal echt niet voor alle paarden gelden, maar voor een gemiddeld paard kan het best.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:49

Met 3 keer rijden in de week voel ik mij wel schuldig als ik concours heb die week.
Maar als ik geen concours heb is 3 keer rijden prima hoor.
Jou paard loopt de hele dag buiten.
Denk dat hij zich wel happy voelt bij jou.
Je schrijft dat je het druk hebt met school etc.
Ook al zou je dan meer rijden zal het misschien alleen maar gehaast gaan, je doet het prima zo. *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:55

Ik rij ook maar 3x in de week ivm school + werk. Hij staat ook hele dagen op de wei, dus op zich, qua beweging gaat ie niet dood.

Paard reageert er goed op, en heeft er geen problemen mee. Hij zit lekker in z'n vel, is lekker vrolijk en bij de les met rijden. Ook zorg ik voor afwisseling door eens te longeren en los te laten springen.

Als je paard er goed uit ziet, vrolijk, en dergelijke. Waarom niet??

@ asjemenou, sluit ik me bij aan!

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:57

Ik zou me niet schuldig voelen.. Eerst deed ik dat ook ivm met school rijd ik nu ook maar 3/4 keer per week. Probeer het vaker te doen maarja over een tijdje heb ik 5 dagen in de week stage midden in de winter, en dan gaat het helaas al helemaal bijna niet :(
Maar je zegt zelf hij staat lekker 24/7 in de wei en je rijd hem verder toch 3 keer in de week. Zolang hij blij is met jou aandacht en niet chaggarijnig gaat ivm met te weinig aandacht is er toch niets aan de hand :)

xEmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:10

Als ze gewoon in de wei staat lijkt het mij dat ze voldoende beweging krijgt

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:12

Ik heb de laatste weken maar 1 keer per week gereden ivm school.
Ze staat toch overdag buiten dus zon ramp is het niet. Wel gaat hierdoor het rijden bij mij dik achteruit.
Als je haar niet vaak genoeg rijdt gaat ze klieren, maar school gaat op dit moment even voor.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:52

Mijn pony staat ook overdag in de wei en 's nachts op stal. Ik rijd hem normaal 2x per week, maar nu tijdens de examens kan ik maar 1 keer rijden ;). Ik heb geen rijbak om in te rijden dus kan ik zelf ook niet vaak op mezelf rijden. Het is niet erg slecht als je paard maar 1 of 2 keer bereden wordt. Ik heb alleen het probleem dat als ik hem maar 1 x per week rij, hij heel heftig is ;).