bang voor met rijden van eigen paard -> terug naar manege?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jitske

bang voor met rijden van eigen paard -> terug naar manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 09:24

Even een achtergrond verhaaltje om een duidelijke beeld te scheppen:

Mijn pony heb ik zelf ingereden op 7 jarige leeftijd. Hij is altijd super braaf geweest, zelden een bokje gegeven. Natuurlijk hier genoeg hulp bij gehad, en vooral het galopperen heb ik in het begin aan iemand anders overgelaten. Ik ben zelf niet de best zittende ruiter en wilde hem dus niet storen in een ongecontroleerde beweging, of er meteen afkukelen tijdens het inrijden. Om dit te voorkomen heb ik er dus een meer ervaren iemand op gelaten.
Vlak daarna heb ik een tijdje op een klassieke dressuurstal gewerkt, en daar werd pas gegaloppeerd als het paard in stap en draf helemaal op eigen benen loopt. Af en toe heb ik nog wel gegaloppeerd, onder begeleiding en af en toe op de galopbaan gewoon stukken rechtuit.

Op deze stal ben ik weggegaan voordat ik echt aan galopperen toe ben gekomen, en daarna heb ik eigenlijk nog maar heel weinig begeleiding gehad (is niet echt een goede reden waarom niet).
Thuis wel weer begonnen meer te galopperen, dat ging de ene keer beter dan de andere.
De laatste paar keren ben ik echt zó hard gevallen dat ik bijna niet meer op stond. Pony is echt zelden ondeugend (wegspringen/bokken oid) maar bij het aangalopperen wil hij nog wel eens een hertensprongetje maken. Die zit ik dus niet altijd uit en daar lag ik tegen het hek...

Ik had al het vermoeden dat hij vast zou zitten in zijn rug, en dit vermoeden klopte. 's Winters kan ik eigenlijk nooit rijden doordat onze bak óf blubber óf keihard/ijs is. Dus 's winters hebben we vakantie. In die paar maanden is hij dus nagekeken op zijn rug en hij zat vast in zijn nek en rug. Is dus gekraakt en daarna was het een heel ander paard. Nog nooit heb ik hem zo los gezien!
Aan de ene kant vond ik dit natuurlijk geweldig, dat hij zo lekker in zn vel zat. Maar aan de andere kant kon dat twee uitwerkingen onder het zadel hebben: óf hij werd ineens ook zo vrolijk onder het zadel, óf hij is nu zo los dat hij alles braaf doet..

Okee. Tot zover de inleiding :P.

Het probleem is nu dus dat ik bang ben geworden voor mijn eigen pony. En met name galopperen. Stappen en draven doen we op het moment nog wel, maar het liefst in de kleine bak, zodat hij minder renmogelijkheden heeft (hij rent zelden, en schrikt ook zelden, het zit echt tussen mijn oren!).
Galopperen doe ik dus eigenlijk alleen nog aan de longe. Ik wil zijn galop natuurlijk beter ontwikkeld hebben, maar weet zeker dat ik dit niet zelf ga doen. Hier heb ik al iemand voor gevonden die er meer ervaring mee heeft en hem goed zal uitzitten, en vooral goed zal begeleiden.

Vroeger stapte ik echt op elk paard. En wilde ook zoveel mogelijk paarden rijden zodat ik van verschillende paarden zou blijven leren. Maar ik zou zeker nooit vastroesten!
En dat is nu dus gebeurt.. Ik ben vastgeroest... Durf mijn eigen pony al amper te rijden, en als ik op een ander (nieuw) paard stap wat me niet een 100% vertrouwd gevoel geeft durf ik ook weer niet meteen te galopperen.

Wie heeft hiervoor dé oplossing?

Les nemen op mijn eigen pony zie ik voorlopig eigenlijk nog niet zitten, en is ook slecht te doen, daar het officieel niet mijn pony is (maar ik ben wel de enige die hem rijd) en de paarden staan op privéterrein waar ze liever helemaal geen vreemden hebben.

Stoppen met deze en een ander paard zoeken is natuurlijk helemaal geen optie. Ten eerste omdat ik niet meer zonder deze kan, hij is echt mn grote liefde, kan niet meer zonder hem.
En daarnaast zou dat het probleem natuurlijk niet verhelpen. Op een ander paard kan ik weer net zo bang worden..

Zelf zit ik te denken om weer op een manege te gaan rijden. Daar weet ik dat de paarden wel braaf hun rondje lopen, en mocht ik er toch afdonderen is er altijd iemand in de buurt.
Ik ben alleen bang dat ik me weer heeeel erg ga vervelen op een manege. Rijd inmiddels al zo'n 4 jaar niet meer op de manege, en mijn niveau ligt ook echt een stuk hoger dan de gemiddelde manegeles (behalve dat ik dus banger ben om te galopperen).

Misschien dat iemand hier ook zo'n ervaring heeft gehad. Wat hebben jullie toen gedaan? Als je ook terug gegaan bent naar een manege, hoe is je dat dan bevallen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik moet echt wat meer plezier terugvinden in het rijden!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:29

Je hoeft niet meteen in de manegeles te gaan.
Je zou ook eerst wat privélessen op de manege kunnen nemen om je zelfvertrouwen weer een beetje te herstellen.

patserke

Re: bang voor met rijden van eigen paard -> terug naar manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:38

misschien instructrice dat je gallopeerd aan de longe, ze kan hem dan terug nemen als hij er vandoor gaat

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:42

Mss is zitles een optie, daar wordt specifiek naar de zit gekeken en word je dus ook intensief begeleid. Als je wat zekerder zit kun je het los gaan proberen.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:46

Als je echt bang bent zou ik geen manegelessen nemen. Daar kunnen ze niet individueel aan je probleem werken.
Of je moet prive les willen nemen.

Kun je niet eens vragen of geen les op hem mag nemen? Ik neem ook les op mijn bijrijdpaard en ik leer nu veel meer
dan ik ooit in een groepsles heb gedaan!

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:42

Heb hetzelfde gehad met mijn eerste paard, bokte vanwege een paard dat te dichtbij kwam (had al tig keer gewaarschuwd) en na een flinke val durfde ik niet meer te galloperen.. met een goede instructeur die jij vertrouwt en privé-lessen ben ik er weer overheen gekomen mét datzelfde paard..

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:54

ik heb een tijdje iets soortgelijks gehad.
Mijn eigen pony was nog niet oud genoeg om op te rijden, maar ik merkte zelf dat ik steeds meer schrik kreeg om op een (vreemd) paard te stappen.
Zelfs voor de paarden die ik eigenlijk goed kenden had ik eigenlijk al schrik om erop te stappen; als ik er eenmaal op zat was er niets aan de hand, maar die drempel werd steeds hoger merkte ik.
Ik ben toen wel op een manege gaan rijden. Ik denk dat ik er tussen de 5 en 10 keer geweest ben en toen merkte ik dat mijn angst weer weg was.. :o
Het ging mij er puur om, om die drempel te overwinnen en op 'vreemde' paarden te stappen; dan maar doodbrave manege paarden..
Na een aantal keer waren die gevoelens weg en ben ik er weer gestopt

marlous77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:55

Heb ongeveer hetzelfde probleem gehad als jij, en heb op de manege gevraagd om een privé-les. Daar heb ik veel aan gehad. In jouw geval zou het mooi zijn denk ik als je daarna een instructeur mee kan sleuren naar je pony en je dan specifiek kan helpen met het aangalopperen.
Want als ie eenmaal in galop zit, is er niks meer aan de hand neem ik aan?

Succes!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 11:45

áls hij eenmaal galoppeert gaat het wel aardig. behalve dat hij nog steeds niet helemaal zijn benen goed neer kan zetten, en we gaan dus plat door de bocht. op de lange zijdes gaat het goed, maar in de bochten ben ik vooral bang om met paard en al uit te glijden.

daarom wil ik dus ook voorlopig nog geen les voor dit probleem op mn eigen pony, aangezien hij het ook nog niet zo goed kan.

aan de ene kant leren we natuurlijk het meest van elkaar, en vind ik het in die zin ook een beetje zwak om het iemand anders te laten voor kauwen.
maar aan de andere kant ben ik veels te bang om hem te 'verpesten' met galopperen dat ik dat liever aan iemand met meer ervaring overlaat...

een privélesje is misschien wel een goed idee inderdaad. aan de longe hoeft niet eens, dat vind ik nog enger dan los, omdat ik zelf nauwelijks kan sturen :+
ik ga hier zeker eens naar informeren

Daylerma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:23

Jammer dat je bang bent geworden en geen plezier meer hebt in het rijden van die pony. Misschien heb je toch de mogelijkheid dat iemand je in een rustige en vertrouwde omgeving kan helpen om zo je durf en zekerheid weer terug te winnen. Je zou natuurlijk wel op een manege kunnen gaan rijden om je plezier en durf met galopperen terug te krijgen. Succes!!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:28

Ik ken het, alleen is het bij mij niet eens alleen galop, maar gewoon het hele rijden op mijn eigen paard. Ik durf het gewoon niet meer, en ik baal er stevig van, want ik ben nog nooit met hem gevallen en hij heeft ook nog nooit vervelend gedaan als ik erop zit. Mijn bijrijdster doet alles met hem en ook galop, en als ik dat zie wil ik het ook, maar als ik dan erop zit, ben ik al blij als ik weer los durf te draven.
Wat je kan doen, tja toch lessen bij iemand die je vertrouwd.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:34

aangezien de opties die ik in gedachte had jij het niet zo eens bent zou ik als ik jou was het galopperen gewoon even een tijd laten, dus ook even niet meer proberen.. Zorg eerst maar eens dat je goed vertrouwen hebt ik draf en stap, je zegt dat je dat al hebt, maar als je niet aan durft te galopperen dan denk je misschien toch net iets anders dan dat je gevoel je in geeft.
Je voelt vanzelf wanneer jij denkt dat je weer kunt aangalopperen.

Is het geen idee om eens een lekkere buitenrit te maken? En in die buitenrit, waar natuurlijk een of meerdere mederuiters zijn mee mee te galopperen? Je galoppeerd zelf in de bak al gespannen aan, waardoor je je verkrampt en waarschijnlijk ook nog eens de hulpen niet helemaal goed geeft. Het paard heeft het meteen door, en voelt jou meteen veranderen zodra je ook maar denkt aan aanspringen.
En in zo'n buitenrit dan laat je hem gewoon in die galop 'vallen'..

Maar op een manege gaan rijden? Nee, dat zou ik niet doen, zoals je zegt 'die lopen braaf hun rondje', maar daarna zal je toch weer op je eigen paard moeten stappen en een keer galopperen.

Of je maakt een keer een sprongetje, als die op een gegeven moment want hoger staat zal het paard daarvanuit een stukje verder galopperen, en dan hou jij de galop aan. Dus dan heb je zelf het aanspringen even over geslagen, maar heb je het gevoel van de galop op je eigen paard weer even terug.

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:39

Rijd ik nou werkelijk op de enige manege in Nederland waar paarden niet per definitie braaf zijn en lang niet allemaal braaf hun rondje lopen? Verre van dat, er moet vaak flink gebuffeld worden.
Dus in dat opzicht moet er op een manege toch zeker wat te leren zijn zonder dat je de teugels los kunt laten en het paard rustig doorloopt?
Als privéles bij jou op stal geen optie is dan lijkt mij een manege toch een aardig alternatief.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:43

IceMam schreef:
Rijd ik nou werkelijk op de enige manege in Nederland waar paarden niet per definitie braaf zijn en lang niet allemaal braaf hun rondje lopen? Verre van dat, er moet vaak flink gebuffeld worden.
Dus in dat opzicht moet er op een manege toch zeker wat te leren zijn zonder dat je de teugels los kunt laten en het paard rustig doorloopt?
Als privéles bij jou op stal geen optie is dan lijkt mij een manege toch een aardig alternatief.

Nee tuurlijk niet, ook wij hebben er de nodige 'grapjassen' tussenzitten hoor. Ook een die met aanspringen stil gaat staan en zodanig bokt dat echt IEDEREEN er voorover afglijdt.. hihi, vallen allemaal zacht.

En ook als jij links wil, paard gewoon koste wat kost naar rechts afdraaid.

Maar ook de zogenaamde 'manegepaarden'.. ze lopen hun rondje.

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:46

Tja, in een buitenbak, privé of niet, lopen paarden ook een rondje. Maar daar gaat het toch niet om?

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 12:49

op buitenrit kan ik helaas niet, het is meer dan een half uur over een drukke weg stappen voor ik in het bos ben, en er is ook niemand die met me mee kan.
misschien stond het in mijn eerste post niet duidelijk, maar mijn paarden staan bij de eigenaar aan huis. het is geen stal met stalgenoten om mee te rijden of instructeurs om les van te krijgen.

springen vind ik trouwens doodeng, dus dat is echt geen optie

overigens verkramp ik niet eens bij het aanspringen. ik heb mezelf aangeleerd dat wanneer iets niet lukt ik even ga stappen, rustig in mn hoofd wordt, ontspan en opnieuw begin. elke keer weer met nieuwe hoop.. en 9 van de 10 verlies ik dus al die hoop bij de eerste hertensprong...
op het moment heb ik al meer dan een half jaar niet meer gegalopperd, dus met dat 'even niet galopperen' zit het wel goed, haha ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:44

Alleen privéles kan je hiermee helpen, en het best dan nog op jouw paardje tis ook daarmee dat je het probleem hebt he, zoiets moet je met de hulp van je instructeur dus leren zelf te overwinnnen.
Les,..... Les ..... en nog heeeeeellll veel Les nemen dus.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:57

patserke schreef:
misschien instructrice dat je gallopeerd aan de longe, ze kan hem dan terug nemen als hij er vandoor gaat

Dat is gevaarlijk, als het paard zich omdraaid dan gaat die lijn om de ruiter heen. kan er zo afgesleurd worden...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:01

Dan longeer je niet goed als dat gebeurd, de lijn blijft als het goed is gewoon op hoogte van de paardenmond.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:10

[quote="duChambre"]áls hij eenmaal galoppeert gaat het wel aardig. behalve dat hij nog steeds niet helemaal zijn benen goed neer kan zetten, en we gaan dus plat door de bocht. op de lange zijdes gaat het goed, maar in de bochten ben ik vooral bang om met paard en al uit te glijden.

nou wat jij dus beschrijft heb ik dus echt meegemaakt tot 3 keer toe
ik ben met paard en al uit de bocht gevlogen en we zijn dus samen gevallen
en dan galopeerde ze dus gewoon rustig en op een droog weiland waar een paard normaal totaal geen problemen mee heeft

ik ben dus ook nog steeds ddodsbang om te galoperen gelukkig had ik een friesje die me daar grotendeels overheen heeft geholpen maar nog steeds als ik op een vreemd paard rijd en vooral buiten dan ben ik nog steeds bang hoor
maar het wordt wel steeds minder

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:27

Als ik zo lees wat hij doet met galopperen lijkt het of je het over een draver hebt! Weet je wat voor ras het is waar je op rijd? Er zijn rassen die veel meer moeite hebben met de galop. dan is het een kwestie van veel oefenen op een paard die het wel goed kan zodat je zit verbeterd en daarna weer op dit paard proberen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:39

Zelf rijd ik naast mijn eigen paard, ook manegelessen.
Mijn eigen paard is al ouder, dus met hem rijd ik voornamelijk buitenritten.
Voor mijn eigen 'training' ben ik dus op een manege gaan rijden.
En dat bevalt super.
Door verschillende paarden te rijden word ik weer 'handiger' en dat geeft vertrouwen. En daar heb ik ook profijt van bij mijn eigen paard.
Ik denk dus dat het je echt kan helpen. Niet alleen priveles, maar ook in de groep (een stuk minder duur).
Ik denk dat het juist kan helpen bij het terugvinden van je vertrouwen.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 19:49

ja ik weet wel wat voor ras mijn pony is ;)
de vader is een hannoveraan, en de moedere een kruising tussen een arabier en een new forest. een vuilnisbakkie dus..

ben vandaag even op een manege in de buurt wezen kijken, en denk dat ik maar met een privelesje ga beginnen om te proberen

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:52

Wel een apart vuilnisbakkie! ;)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 10:00

ja he, heel aparte combi..
de moeder is natuurlijk een vrij normale kruising. was een schimmel en de eigenaar wou er graag een bont veulen uit fokken. hengst er op gezet die 100% zeker bont zou fokken, was toevalling een hannoveraan.
veulen is idd bont geboren, maar werd later wit :+

foto's in mn profiel als je nieuwsgierig bent ;)