Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
schattemaud schreef:Ik heb nu een halster besteld waar je een bitje aan vast kan maken, wanneer je dit wilt. Zo kan ik kijken hoe ze het oppakt.
Vind dit soms allemaal zo moeilijk. Zo jong en kent niets, wat is dan gewoon wennen of echt niet fijn... Najah, ze lijkt een bitje nog geen pretje te vinden... Dus even op deze manier kijken. Ben benieuwd...
Ik hoop dat ik later gewoon met een bitloos hoofstel kan rijden, maar ik vraag me af als je echt wilt dressuren of het met zo'n hoofdstel ook kan.
Bedankt voor jullie tips!
laura1986 schreef:Ik rij mijn pony in met een touwhalster: simpel, duidelijk en ook nog goedkoop.
Amanda_T schreef:laura1986 schreef:Ik rij mijn pony in met een touwhalster: simpel, duidelijk en ook nog goedkoop.
Van goedkoop hoort in dit geval geen sprake te zijn. Een hoofdstel zul je, als je verder wilt met bit, toch aan moeten schaffen. Als je gaat voor een touwhalster, omdat dit lekker goedkoop is, moet je ook niet aan het inrijden etc beginnen.
Probeer je nu te zeggen dat je geen goedkope dingen mag gebruiken omdat die zgn niet goed zijn?BrittKitt schreef:Toch ben ik wel van mening dat je een paard altijd moet laten wennen aan een bit, ook al ga je zelf de rest van je leven bitloos rijden. Wat nu als je ooit je paard moet verkopen, het zit misschien de komende 20-30 jaar niet in de planning, maar je weet nooit hoe het leven loopt. Dan komt er een paard, perfect beleerd, kent alles bij iemand op stal, maar kent geen bit... Leg dat maar eens uit, áls je het al hebt uitgelegd. Dan wordt het beest bestempeld als moeilijk en vervelend en is het einde zoek. Terwijl hij het gewoon niet kent, maar paarden kunnen niet praten

BrittKitt schreef:Ja klopt, maar ga eens na hoeveel ruiters tegenwoordig nog de tijd nemen om naar het paard te kijken?
Ik vind het uit bescherming van het paard wél noodzakelijk dat hij gewend is aan een bit. Stel dat hij ooit bij een handelaar terecht komt die niks van een paard weet (wat niemand ooit wenst voor zn dier, maar you never know what happens) en het dier dus gewoon bestempeld als een rotzak.
Ik zeg ook niet dat je hier maar altijd mee moet gaan rijden, ik zeg alleen dat het dier het bit wel moet kennen
Jíj kijkt naar het paard, ík ook (mijn pony accepteerde geen bit in het begin uit angst), maar hoeveel mensen nog meer? Een paard moet gewoon luisteren naar wat ík zeg en doen wat ík wil, dat is een veel meer gehoorde (en geaccepteerde) instelling dan de jouwe en de mijne
:
). Ga je met een bitloos hoofdstel rijden dat inwerkt op de neus, bv touwhalster, dan ga eigenlijk iets totaal anders doen dan met een bit, en ik vrees dat deze 2 uitersten voor een jong, pas beleerd paard, nogal verwarrend gaat zijn. Langs ene kant het bit, dat zijdelings inwerkt, en langs de andere dat bitloos hoofdstel dat langs onder en boven inwerkt... vandaar mijn voorkeur voor crosslink of sidepull, heeft inwerking op dezelfde richtingen als een bit. Sassol schreef:Als je met bit wil gaan rijden, zou ik geen dubbele neusriem pakken, maar een lage, deze noemen ze niet voor niets ook wel de africhtingsneusriem. Heb er nog wel eentje voor je liggen die je voor een tientje mag overkopen als je wilt. (Ik gebruik hem toch niet meer)