Welk bit bij het inrijden paard? (Of bitloos beleren?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

schattemaud

Welk bit bij het inrijden paard? (Of bitloos beleren?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 21:40

Langzaam aan ben ik bezig om mijn pony/paard te beleren. Ik heb al een zadeltje op, al een keer opgezeten, maar ik vooral eerst wat grondwerk doen. Nu wil ik misschien bitloos gaan beleren. Heeft iemand hier ervaring mee?

En als ik zo nu en dan toch een bitje in wil doen, welke is dan aan te raden? Dubbel gebroken bit?
En hoe weet je eigenlijk ongeveer de maat?

Bedankt alvast
Laatst bijgewerkt door Judje op 08-06-09 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

8nnemiek

Re: Welk bit bij het inrijden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:46

Een dubbelgebroken bit wordt inderdaad het meest gebruikt, en werkt op zich goed.
Maar zelf houd ik meer van de myler of billy allen bitjes. Die werken net als een dubbelgeboken trens, alleen kunnen ze niet helemaal dubbelklappen, en daardoor liggen ze een stuk fijner bij de mondhoeken, ze kunnen niet knijpen.
De maat kun je misschien even opmeten met een oud bitje van jezelf of een stalgenoot. Of anders met een liniaal eronder, en hopen dat het klopt ^^

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:47

Ik gebruik een dubbel gebroken bit hiervoor :j

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 22:07

En als hoofdstel? Is een gewoon hoofdstel met dubbele neusriem oke?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:13

Voor het inrijden, bitloos, kan je verschillende optomingen gebruiken. Zelf vind ik het touwhalster bijzonder prettig :j, maar dat is meer geschikt voor als je met losse teugels rijdt. Als je met aangenomen teugels wilt rijden is een sidepull of kruislings systeem aan te raden.

Sassol

Re: Welk bit bij het inrijden paard? (Of bitloos beleren?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:42

Ik zou ook voor bitloos gaan, ik rijd zelf met een stalhalster, maar dat is voor het aanleren van dressuur niet echt een aanrader. Idd een side-pull of kruislingssysteem aan te raden:)

Als je met bit wil gaan rijden, zou ik geen dubbele neusriem pakken, maar een lage, deze noemen ze niet voor niets ook wel de africhtingsneusriem. Heb er nog wel eentje voor je liggen die je voor een tientje mag overkopen als je wilt. (Ik gebruik hem toch niet meer)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:51

Verplaatst van OPG naar RT-D.

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 22:27

Ik heb nu een halster besteld waar je een bitje aan vast kan maken, wanneer je dit wilt. Zo kan ik kijken hoe ze het oppakt.
Vind dit soms allemaal zo moeilijk. Zo jong en kent niets, wat is dan gewoon wennen of echt niet fijn... Najah, ze lijkt een bitje nog geen pretje te vinden... Dus even op deze manier kijken. Ben benieuwd...

Ik hoop dat ik later gewoon met een bitloos hoofstel kan rijden, maar ik vraag me af als je echt wilt dressuren of het met zo'n hoofdstel ook kan.

Bedankt voor jullie tips!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:39

schattemaud schreef:
Ik heb nu een halster besteld waar je een bitje aan vast kan maken, wanneer je dit wilt. Zo kan ik kijken hoe ze het oppakt.
Vind dit soms allemaal zo moeilijk. Zo jong en kent niets, wat is dan gewoon wennen of echt niet fijn... Najah, ze lijkt een bitje nog geen pretje te vinden... Dus even op deze manier kijken. Ben benieuwd...

Ik hoop dat ik later gewoon met een bitloos hoofstel kan rijden, maar ik vraag me af als je echt wilt dressuren of het met zo'n hoofdstel ook kan.

Bedankt voor jullie tips!

Daar zijn ze nu mee bezig om te bekijken of dat kan of niet bij het KNHS.
Er staat toevallig een stukje over geschreven in de P&S van juni.

Daylerma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:55

Ik gebruik met beleren altijd een dubbel gebroken bit, en eigenlijk rij ik alle paarden hiermee. Voor de maat; probeer eens wat bitjes van bijvoorbeeld stalgenoten.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:57

De eerste paar keer vinden paarden een bit nooit "fijn", gewoon rustig aan laten wennen. Sommige paarden klooien er wat langer mee, dus knauwen, gekke bekken trekken etc, maar als ze dat eenmaal gewend zijn.. Hoofdstel kan zowel een lage als gecombineerde neusriem zijn. En ik persoonlijk vind een dubbelgebroken bit het fijnste met het beleren (vaak ga ik, als ze er fijn op lopen, daarna gewoon met dat bit verder)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:01

Als een bit correct wrdt gebruikt dient het ter verfijning van de hulpen. Hier is bij inrijden niet bepaald sprake van. Ook is het zo dat als paarden worden ingereden ze meestal nog in de leeftijd zijn dat ze tanden wisselen. Hier kunnen ze pijn/last van hebben en een bit maakt dit er niet beter op.
Ik rij mijn pony in met een touwhalster: simpel, duidelijk en ook nog goedkoop. Zoals Arabesk al aangaf is dit geen optoming die geschikt is om met constante aanleuning/druk mee te rijden. Op bitloos.nl is een overzicht van allerlei bitloze optomingen en hun werking.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:03

laura1986 schreef:
Ik rij mijn pony in met een touwhalster: simpel, duidelijk en ook nog goedkoop.

Van goedkoop hoort in dit geval geen sprake te zijn. Een hoofdstel zul je, als je verder wilt met bit, toch aan moeten schaffen. Als je gaat voor een touwhalster, omdat dit lekker goedkoop is, moet je ook niet aan het inrijden etc beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:03

Ik sluit me aan bij de post van Arabesk.

Voor evt. later bitgebruik gewoon even testen wat voor mondstukje het paard het prettigst vindt. Dubbelgebroken is erg onrustig, veel paarden vinden enkel- of ongebroken zéker zo prettig.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:06

Ik zou persoonlijk bitloos beleren, mochten ze later goed op alle hulpen staan (zit, been, stem, etc), bitje er in en dan teugels aan neus en bit zodat ze wennen en dan overstappen naar bit. Een kaptoom kan hier heel goed bij helpen!
In sommige gevallen wat sneller of wat langzamer, per paard verschillend. Zeker omdat ze in de tijd van beleren en inrijden vaak bezig zijn met wisselen hebben ze het al zo druk en gevoelig in de mond dat ik daar dan liever vanaf blijf. Plus dat je nare ervaringen veel makkelijker kan voorkomen.

Ook touwhalster is maar net afhankelijk van het paard, mijn pony is er niet mee te rijden, die vind het vreselijk :n

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:08

Ik gebruik nu een dubbelgebroken K&K watertrens 15mm, vanaf het begin deed hij het hier al goed op. Wel heb ik voor ik een bit ging gebruiken een tandarts laten komen om te controleren op wolfstandjes en deze heb ik meteen laten trekken :)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:11

Ik ben ook bezig met mijn 2 ;) 5jarige pony's en die beleer ik met een bitloos hoofdstel, het is een crosslinksysteem.
En persoonlijk vind ik die erg fijn. Mijn pony's hebben een hekel aan een stuk ijzer in hun mond.
Dat zegt me dus genoeg.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:12

Toch ben ik wel van mening dat je een paard altijd moet laten wennen aan een bit, ook al ga je zelf de rest van je leven bitloos rijden. Wat nu als je ooit je paard moet verkopen, het zit misschien de komende 20-30 jaar niet in de planning, maar je weet nooit hoe het leven loopt. Dan komt er een paard, perfect beleerd, kent alles bij iemand op stal, maar kent geen bit... Leg dat maar eens uit, áls je het al hebt uitgelegd. Dan wordt het beest bestempeld als moeilijk en vervelend en is het einde zoek. Terwijl hij het gewoon niet kent, maar paarden kunnen niet praten :n

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:14

Amanda_T schreef:
laura1986 schreef:
Ik rij mijn pony in met een touwhalster: simpel, duidelijk en ook nog goedkoop.

Van goedkoop hoort in dit geval geen sprake te zijn. Een hoofdstel zul je, als je verder wilt met bit, toch aan moeten schaffen. Als je gaat voor een touwhalster, omdat dit lekker goedkoop is, moet je ook niet aan het inrijden etc beginnen.

Uhu logisch :? Probeer je nu te zeggen dat je geen goedkope dingen mag gebruiken omdat die zgn niet goed zijn?
Het is iig stukken goedkoper dan een sidepull, die je 9 vd 10 keer ook niet kunt gebruiken om een bit in te hangen, en je alsnog een hoofdstel aan zou moeten schaffen (maar zo duur zijn die niet toch, vanaf 40 euro?). Ik bedoelte te zeggen dat er zijn nog wel duurdere optomingen zijn, denk aan een Glucksrad of een Bosal & Mecate van de juiste kwaliteit.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:17

BrittKitt schreef:
Toch ben ik wel van mening dat je een paard altijd moet laten wennen aan een bit, ook al ga je zelf de rest van je leven bitloos rijden. Wat nu als je ooit je paard moet verkopen, het zit misschien de komende 20-30 jaar niet in de planning, maar je weet nooit hoe het leven loopt. Dan komt er een paard, perfect beleerd, kent alles bij iemand op stal, maar kent geen bit... Leg dat maar eens uit, áls je het al hebt uitgelegd. Dan wordt het beest bestempeld als moeilijk en vervelend en is het einde zoek. Terwijl hij het gewoon niet kent, maar paarden kunnen niet praten :n

Paarden kunnen wel praten, als mensen ze dan ook willen verstaan en ernaar willen luisteren..
Je weet nooit hoe het leven loop, dat is wel een heel zwak excuus om een paard een ijzeren geval in zn mond te doen... Mocht, stel, ooit een paard worden verkocht dat geen bit kent, dan kan hij/zij daar toch gewoon alsnog aan wennen?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:20

Ja klopt, maar ga eens na hoeveel ruiters tegenwoordig nog de tijd nemen om naar het paard te kijken?
Ik vind het uit bescherming van het paard wél noodzakelijk dat hij gewend is aan een bit. Stel dat hij ooit bij een handelaar terecht komt die niks van een paard weet (wat niemand ooit wenst voor zn dier, maar you never know what happens) en het dier dus gewoon bestempeld als een rotzak.
Ik zeg ook niet dat je hier maar altijd mee moet gaan rijden, ik zeg alleen dat het dier het bit wel moet kennen :j
Jíj kijkt naar het paard, ík ook (mijn pony accepteerde geen bit in het begin uit angst), maar hoeveel mensen nog meer? Een paard moet gewoon luisteren naar wat ík zeg en doen wat ík wil, dat is een veel meer gehoorde (en geaccepteerde) instelling dan de jouwe en de mijne ;)
Laatst bijgewerkt door Britt op 11-06-09 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:21

Ik gebruik met inrijden wel een gewoon trensje. Ik longeer aan de kaptoom waar het bit dan al aan zit zodat het paard kan wennen aan het bit zonder dat eraan gelongeerd word. Het eerste opstijgen en stappen en draven gebeurd ook aan de longe. Ik heb het paard nog steeds aan de kaptoom en de ruiter neemt met stemhulp rustig wat druk op het bit. Paarden hebben zit zoooo snel door. Zodra je los kan is het paard gehoorzaam aan je stem en hoef je weinig druk op het bit uit te oefenen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:29

BrittKitt schreef:
Ja klopt, maar ga eens na hoeveel ruiters tegenwoordig nog de tijd nemen om naar het paard te kijken?
Ik vind het uit bescherming van het paard wél noodzakelijk dat hij gewend is aan een bit. Stel dat hij ooit bij een handelaar terecht komt die niks van een paard weet (wat niemand ooit wenst voor zn dier, maar you never know what happens) en het dier dus gewoon bestempeld als een rotzak.
Ik zeg ook niet dat je hier maar altijd mee moet gaan rijden, ik zeg alleen dat het dier het bit wel moet kennen :j
Jíj kijkt naar het paard, ík ook (mijn pony accepteerde geen bit in het begin uit angst), maar hoeveel mensen nog meer? Een paard moet gewoon luisteren naar wat ík zeg en doen wat ík wil, dat is een veel meer gehoorde (en geaccepteerde) instelling dan de jouwe en de mijne ;)

ok nog ff offtopic, dan hou ik ook op ;) :
Ik vind het bij je verantwoordelijkheid als eigenaar horen dat je paard goed terecht komt als je hem/haar ooit niet meer kunt of wil houden. Het idee alleen al van een handelaar vind ik te griezelig voor woorden. Verder wordt er wel steeds meer aandacht besteed aan paardenwelzijn, dus er zullen eerder meer mensen komen die wel naar het paard kijken dan dat het er minder worden lijkt me.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:05

als ik jonge paarden zadelmak maak en inrij, gebruik ik meestal een vrij dikke trens, met zacht rubber. meestal nemen ze dit goed op, omdat ze hierop kunnen kauwen, en dus minder ingrijpend is dan een stuk ijzer bloot. Zo houden ze ook hun mond zacht, en kan je ze heel fijn leren rijden. Het minste dat je dan aangeeft op het bit, voelen ze, omdat hun mond niet hard is. Zo kan je leren rijden op been-en zithulpen, met enkel teugelhulpen als ondersteuning.
Je kan ook bitloos gaan, waarom niet. Mijn ervaring is wel dat, als je met beiden wilt rijden, je beter een bitloos hoofdstel neemt dat zijdelings inwerkt (zoals een bit een beetje, snap je?). Dus een crosslink of sidepull lijkt het meest logische bitloze hoofdstel voor een paardje dat ook met bit wordt gereden. (ik hoop dat je de redenering snapt :P ). Ga je met een bitloos hoofdstel rijden dat inwerkt op de neus, bv touwhalster, dan ga eigenlijk iets totaal anders doen dan met een bit, en ik vrees dat deze 2 uitersten voor een jong, pas beleerd paard, nogal verwarrend gaat zijn. Langs ene kant het bit, dat zijdelings inwerkt, en langs de andere dat bitloos hoofdstel dat langs onder en boven inwerkt... vandaar mijn voorkeur voor crosslink of sidepull, heeft inwerking op dezelfde richtingen als een bit.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:12

Sassol schreef:
Als je met bit wil gaan rijden, zou ik geen dubbele neusriem pakken, maar een lage, deze noemen ze niet voor niets ook wel de africhtingsneusriem. Heb er nog wel eentje voor je liggen die je voor een tientje mag overkopen als je wilt. (Ik gebruik hem toch niet meer)

Persoonlijk vind ik dat onzin.
Ik heb jaren lang paarden beleerd en eigenlijk alleen in het begin een lage neusriem gebruikt.
Ik zag vaak dat paarden juist tegen de (lichte) druk op de neus in protest kwamen.

Als je van plan bent om later bitloos te gaan rijden zou ik het proberen om bitloos in te rijden.
Ben je van plan om met bit te gaan rijden zou ik nu ook met bit in rijden.