Rechts vastpakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_v

Rechts vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:30

Hoi,

Mijn paard pakt rechts enorm vast; hij loopt zelfs met zijn hals een beetje naar links, waardoor het mij ook niet lukt om links meer aanleuning te krijgen waardoor ik het vastpakken (rechts) wellicht op zou kunnen lossen...
Ook krijg ik hem niet aan het knabbelen en op de dagen dat hij echt vastpakt is een volte rechtsom al bijna te veel.... Ik rij hem met een dubbelgebroken bit; hiervoor met een rubberen bit maar die heeft hij doorgebeten... Liever wil ik niet van bit ruilen maar het probleem op een andere manier oplossen.

Wie kan mij daarbij helpen?
Hij pakt dus rechts erg vast en draait zijn hals naar links...

Alicia2u

Re: Rechts vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:32

Dit is een probleem met de rechtgerichtheid van je paard en waarschijnlijk ook deels je eigen houding. Dit moet je niet willen oplossen met ander materiaal, maar moet je oplossen door je paard recht te richten en zelf recht te zitten. Je instructeur kan je hierbij helpen.
Op de website van www.paardenbegrijpen.nl kun je veel informatie vinden over natuurlijke scheefheid en rechtrichten.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:35

Begin maar eens met rechts zelf niet vast te pakken en alleen links de teugel aan te nemen. Dan zal ie met het hoofd naar links lopen maar dat moet je niet erg vinden. Ook op de volte niet de rechterteugel zelf vastpakken. Consequent loslaten zelf en dat kan best even duren.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:55

Jou paard is ''scheef''. De oplossing is om je paard te gaan rechtrichten. Neem zelf evenveel druk op beide teugels, en laat de kant die je paard vastpakt ''los''. Waarschijnlijk hou jij je paard aan de rechterkant ook onbewust vast. Een goede oefening voor rechtrichten is een slangenvolte, let wel op dat je zelf ook recht op je paard blijft zitten!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:55

Een slangenvolte is geen oefening voor het rechtrichten, dat doe je namelijk door beide achterbenen onafhankelijk te trainen. Oefeningen daarvoor zijn correcte voltes, schouderbinnenwaarts, travers en renvers.
Als je alleen een slangenvolte of volte rijdt, kan je paard nog net zo goed scheef lopen. Bij het rechtrichten kom altijd een zijgang kijken.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:21

Idd is je paard scheef en zul je het recht moeten maken. Dat is niet eenvoudig zonder goede hulp en zonder hulp zullen de problemen steeds erger worden. Probeer eens op een volte naar binnen en naar buiten in te buigen, daar zul je ook het verschil wel merken. Ook op de hoefslag afwissend stelling naar binnen en naar buiten vragen en goed ondersteunen met je been.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:19

die van mij deed het ook en doet het nu af en toe ook nog, maar sinds ik les heb gaat het echt een stuk beter en komt er steeds meer ontspanning. dus mijn tip, neem les! zonder hulp is het erg lastig!

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:14

Ik zit even mee te lezen, want ik heb hetzelfde probleem, alleen dan andersom. Mijn paardje houdt vast op links, en neemt rechts dus niet aan. Ik ben me er al van bewust dan ik links ook moet loslaten, wat ik eerst niet deed. Het gaat al een stuk beter. Maar we zijn er nog niet.

Ik heb gekeken op de site die Alicia2u noemde, maar wat ik me dan afvraag. Welke kant moet je dan goed op trainen, als je paardje bijvoorbeeld links vast houdt.

De oplossong van maikeltje heb ik vaker gehoord. Maar ik vroeg me af, moet je op die kant dan vasthouden met constante druk, of juist ophoudinkjes maken?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:23

Als je paard links vasthoudt, is hij rechts gebogen. (Het volgende verhaal geld natuurlijk ook voor links gebogen paarden, maar dan andersom). Of een paard links of rechts gebogen is, is deels genetisch bepaald, maar ook omgevingsfactoren spelen een rol.

Een rechtsgebogen paard:
• Gaat in stap en draf makkelijker rechtsom
• Gaat in galop makkelijker linksom
• De ruggengraat buigt naar rechts
• Het zadel en de ruiter schuiven naar links
• Het paard valt tegen het rechterbeen van de ruiter
• Het paard valt over de rechterschouder
• Het paard zet de achterhand naar rechts en plaatst daarmee het rechterachterbeen naast de massa
• De rechterheup is hoger
• Het paard draagt meer gewicht op het linkervoorbeen
• Het paard zet meer druk op de linkerteugel

Hoe kun je deze symptomen verklaren?
Laten we als voorbeeld een rechtsgebogen paard nemen. Bij dit paard loopt de ruggengraat in een bocht naar rechts. Hierdoor worden de spieren aan de rechterkant van de ruggengraat samengetrokken en verkort. De spieren aan de linkerkant van het paard worden opgerekt en lang.
Het rechtsgebogen paard heeft een sterk linker achterbeen. Het zadel en de ruiter worden bij voorkeur op dit achterbeen gedragen. Samen met de lange spieren aan de linkerkant van het paard zorgt dit ervoor dat ruiter en zadel soms aan de linkerkant van het paard belanden.
Het paard moet natuurlijk aan de voorkant compenseren voor dit ene sterke achterbeen. Dat doet het paard door meer gewicht te dragen op het linkervoorbeen en door over de rechterschouder te vallen. Dit ervaart de ruiter doordat het paard tegen het rechterbeen steunt en door meer druk op de linkerteugel. Ook kun je het zien als het paard de bocht doorloopt: In plaats van recht overeind de bocht te maken, valt het paard naar binnen of naar buiten.
Omdat de rechterkant van het paard verkort is, is het makkelijker om linksom te galopperen. Dan grijpen de buitenste benen (de korte kant) namelijk minder ver naar voren en hoeven de spieren aan die kant zich minder op te rekken bij elke pas, wat oncomfortabel kan zijn. Ook is het sterke linkerachterbeen nu aan de binnenkant, wat voordelig is omdat het paard zich hierop in de bochten moet dragen.

Oplossingen
De oplossing is simpel: rechtrichten. Maar hoe doe je dat nu precies?
Het belangrijkste is om de achterbenen van je paard even sterk te maken, zodat hij jou gewicht op alle vier de benen gelijk kan dragen. Je traint de achterbenen door schouderbinnenwaarts en travers te rijden. Je doel daarbij is om de voorhand recht voor de achterhand te zetten.
In het geval van het rechtsgebogen paard met het sterke linker achterbeen moet het rechterachterbeen dus meer getraind worden. Dit doe je door schouderbinnenwaarts rechtsom en travers linksom te rijden. Bij die oefeningen moet het paard namelijk het rechterachterbeen onder de massa zetten. Als het ware doet hij bij elke pas een push-up met dat been, waardoor het langzaam steeds sterker zal worden.
Natuurlijk moet je de andere oefeningen niet verwaarlozen: voor de soepelheid van het paard is het belangrijk dat beide achterbenen getraind worden.

Rechtrichten van een paard is vaak een lang traject en vergt veel wilskracht en vaardigheden van de ruiter. Immers, als de ruiter scheef zit, kan het paard nooit recht gaan lopen! Daarom moet de ruiter eerst leren om recht te zitten en dat is niet altijd even gemakkelijk. Het paard zal namelijk blijven proberen om de ruiter met het sterke been te dragen, waardoor de ruiter zijn of haar houding steeds zal moeten blijven corrigeren en aanpassen.
Heeft de ruiter dan uiteindelijk de juiste bewustwording geleerd en kan hij of zij recht zitten, dan kan er begonnen worden met het trainen van het paard. In tegenstelling tot mensen kun je tegen een paard niet zeggen dat hij recht moet gaan lopen. Zijn oude, scheve houding is bovendien veel comfortabeler in het begin. Hoe sterker het paard echter wordt, hoe makkelijker het zal gaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:31

Wat ikzelf zou doen in zo'n geval is; eerst checken of fysiek alles echt helemaal in orde is (ik laat mijn paard jaarlijks door een chiropractor checken) en vervolgens met het recht richten beginnen (dat moet sowieso, vind ik zelf), liefst met behulp van iemand die daar kundig in is. Je kunt met grondwerk gelukkig al een hoop voorbereidend werk doen, zodat, als je er weer op gaat, het allemaal veel makkelijker gaat en je verder bezig kunt gaan met recht richten. Geduld en oefening zijn hierbij zeker nodig (ojaaaaaa, geloof me :D ) en persoonlijk vind ik het niet de meest leuke bezigheden :o , maar ja, het is wel veel beter voor je paard en jezelf.

Ik heb namelijk ook een paard die op zijn tijd aardig kan 'vast pakken' en ben er ook druk mee deze issues op te lossen. Is best pittig, maar het is me veel waard. :)

Succes ermee, hoor!!!

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:56

Alicia2u schreef:
Als je paard links vasthoudt, is hij rechts gebogen. (Het volgende verhaal geld natuurlijk ook voor links gebogen paarden, maar dan andersom). Of een paard links of rechts gebogen is, is deels genetisch bepaald, maar ook omgevingsfactoren spelen een rol.

Een rechtsgebogen paard:
• Gaat in stap en draf makkelijker rechtsom
• Gaat in galop makkelijker linksom
• De ruggengraat buigt naar rechts
• Het zadel en de ruiter schuiven naar links
• Het paard valt tegen het rechterbeen van de ruiter
• Het paard valt over de rechterschouder
• Het paard zet de achterhand naar rechts en plaatst daarmee het rechterachterbeen naast de massa
• De rechterheup is hoger
• Het paard draagt meer gewicht op het linkervoorbeen
• Het paard zet meer druk op de linkerteugel

Hoe kun je deze symptomen verklaren?
Laten we als voorbeeld een rechtsgebogen paard nemen. Bij dit paard loopt de ruggengraat in een bocht naar rechts. Hierdoor worden de spieren aan de rechterkant van de ruggengraat samengetrokken en verkort. De spieren aan de linkerkant van het paard worden opgerekt en lang.
Het rechtsgebogen paard heeft een sterk linker achterbeen. Het zadel en de ruiter worden bij voorkeur op dit achterbeen gedragen. Samen met de lange spieren aan de linkerkant van het paard zorgt dit ervoor dat ruiter en zadel soms aan de linkerkant van het paard belanden.
Het paard moet natuurlijk aan de voorkant compenseren voor dit ene sterke achterbeen. Dat doet het paard door meer gewicht te dragen op het linkervoorbeen en door over de rechterschouder te vallen. Dit ervaart de ruiter doordat het paard tegen het rechterbeen steunt en door meer druk op de linkerteugel. Ook kun je het zien als het paard de bocht doorloopt: In plaats van recht overeind de bocht te maken, valt het paard naar binnen of naar buiten.
Omdat de rechterkant van het paard verkort is, is het makkelijker om linksom te galopperen. Dan grijpen de buitenste benen (de korte kant) namelijk minder ver naar voren en hoeven de spieren aan die kant zich minder op te rekken bij elke pas, wat oncomfortabel kan zijn. Ook is het sterke linkerachterbeen nu aan de binnenkant, wat voordelig is omdat het paard zich hierop in de bochten moet dragen.

Oplossingen
De oplossing is simpel: rechtrichten. Maar hoe doe je dat nu precies?
Het belangrijkste is om de achterbenen van je paard even sterk te maken, zodat hij jou gewicht op alle vier de benen gelijk kan dragen. Je traint de achterbenen door schouderbinnenwaarts en travers te rijden. Je doel daarbij is om de voorhand recht voor de achterhand te zetten.
In het geval van het rechtsgebogen paard met het sterke linker achterbeen moet het rechterachterbeen dus meer getraind worden. Dit doe je door schouderbinnenwaarts rechtsom en travers linksom te rijden. Bij die oefeningen moet het paard namelijk het rechterachterbeen onder de massa zetten. Als het ware doet hij bij elke pas een push-up met dat been, waardoor het langzaam steeds sterker zal worden.
Natuurlijk moet je de andere oefeningen niet verwaarlozen: voor de soepelheid van het paard is het belangrijk dat beide achterbenen getraind worden.

Rechtrichten van een paard is vaak een lang traject en vergt veel wilskracht en vaardigheden van de ruiter. Immers, als de ruiter scheef zit, kan het paard nooit recht gaan lopen! Daarom moet de ruiter eerst leren om recht te zitten en dat is niet altijd even gemakkelijk. Het paard zal namelijk blijven proberen om de ruiter met het sterke been te dragen, waardoor de ruiter zijn of haar houding steeds zal moeten blijven corrigeren en aanpassen.
Heeft de ruiter dan uiteindelijk de juiste bewustwording geleerd en kan hij of zij recht zitten, dan kan er begonnen worden met het trainen van het paard. In tegenstelling tot mensen kun je tegen een paard niet zeggen dat hij recht moet gaan lopen. Zijn oude, scheve houding is bovendien veel comfortabeler in het begin. Hoe sterker het paard echter wordt, hoe makkelijker het zal gaan.

Wauw! Duidelijk verhaal, daar heb ik wat aan!
Maar nog even een vraagje! ;)
Als je linksom travers rijdt dan is het paard als het ware om je linkerbeen gebogen. Waardoor de spieren aan de rechterkant worden opgerekt. Wat goed is omdat een rechtsgebogen paard juist aan de rechterkant kortere spieren heeft.
Maar als je rechtsom schouderbinnenwaarts rijdt dan is het paard om je rechterbeen gebogen, waardoor juist de spieren aan de linkerkant worden opgerekt. Maar die zijn juist toch al lang?
Schouderbuitenwaarts zou toch ook kunnen? Mits tegengesteld aan de schouderbinnenwaarts?

Hmm, nou maar hopen dat ik het goed begrijp! Haha, ingewikkeld verhaal, met al dat rechts/links! :+

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:03

Het gaat er niet om om de spieren op te rekken, maar om het zwakkere achterbeen te trainen (in het geval van een rechtsgebogen paard dus het rechterachterbeen).

Voor zowel mensen als paarden geldt dat je een goede houding krijgt door korte spieren langer te maken en zwakke spieren sterker te maken. Dat laatste duurt langer dan het oprekken van spieren. Zolang je te maken hebt met ongelijke kracht in de achterbenen, zal het paard zich niet recht dragen. Het oprekken van de korte spieren kun je echter binnen een week bewerkstelligen als je het op de goede manier doet. Het trainen van een zwakke spier duurt vaak weken/maanden.
Het is daarom belangrijker om de zwakke spieren te trainen dan om te rekken, omdat dat rekken toch wel gebeurd als je de oefeningen met elkaar afwisseld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:40

Behalve dat je paard naar we zo kunnen inschatten scheef is moet je ook eens nagaan (of door iemand laten kijken) wat je zelf doet met je handen. Mijn paard pakte aan de linkerkant het bit beet, ik ben linkshandig en ik ben er nu achter dat ik met mijn linker hand veel meer vasthoud. Sinds ik mijn linkerhand bewust meer ontspan gaat het al beter, paard hoeft nu alleen nog even recht te worden :+

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:44

hestejente schreef:
Behalve dat je paard naar we zo kunnen inschatten scheef is moet je ook eens nagaan (of door iemand laten kijken) wat je zelf doet met je handen. Mijn paard pakte aan de linkerkant het bit beet, ik ben linkshandig en ik ben er nu achter dat ik met mijn linker hand veel meer vasthoud. Sinds ik mijn linkerhand bewust meer ontspan gaat het al beter, paard hoeft nu alleen nog even recht te worden :+

In mijn onderzoek kwam naar voren dat net de handen maar de gewichtsplaatsing van de ruiter de grootste invloed had op de scheefheid van het paard. Handen waren bijzaak: zodra het gewicht in het midden was, werd de scheefheid van het paard minder en de handhouding werd dan ook automatisch gecorrigeerd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:47

Ik bedoelde ook dat het twee oorzaken zou kunnen hebben (dat ik me kan bedenken): scheefheid of een te strenge ruiterhand :)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:53

In de meeste gevallen is het een combinatie van beiden: Als de ruiter namelijk in staat is recht te zitten, is hij/zij ook in staat aan te voelen dat het paard scheef is en om dat te corrigeren :) Ruiters die zich niet bewust zijn, hebben vaak ook niet de ervaring of capaciteit om de scheefheid van het paard te corrigeren. Les is hoe dan ook hier de juiste oplossing, want het ontbreekt de TS duidelijk aan kennis :) Dat is mooi, want nu heeft ze ook de kans die kennis aan te vullen.

Linda_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 21:27

Dank je wel allemaal!!

Nog 1 ding: hij drukt aan de rechterkant ook zijn tong naar buiten (zowel met ijzer als rubber bit); zou dit ook op te lossen zijn door hetgeen bovenstaande als antwoord is gegeven?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:41

Linda, hoe oud is je paard? Dit zou evt ook met wisselen te maken kunnen hebben. Hoeft niet perse een scheefheidsprobleem te zijn. Doet je paard dit al lang?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 07:21

Linda_v schreef:
Dank je wel allemaal!!

Nog 1 ding: hij drukt aan de rechterkant ook zijn tong naar buiten (zowel met ijzer als rubber bit); zou dit ook op te lossen zijn door hetgeen bovenstaande als antwoord is gegeven?

Tongproblemen kunnen inderdaad een syptoom van scheefheid zijn, maar er kunnen ook andere problemen zijn. Zoals een te harde hand, een verkeerd bit, tandproblemen, zadelproblemen of blokkades in de rug. Deze dingen spelen ook een rol bij het corrigeren van de natuurlijke scheefheid en je doet er dan ook goed aan bovenstaand rijtje minimaal één keer per jaar te laten checken door experts.

DenNa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:14

Alicia2u

Mijn paard is ook rechtsgebogen, en ben bezig met rechtrichten, wat zeker de goede kant op gaat. Je had het o.a. eerder over het hoger zijn van de rechterheup, (toen ik mijn paard kocht was hij net ingereden, en had nog geen bespiering, je kon toen goed zien dat z'n linkerheup lager was, het is nu bijna gelijk) maar ik ging er eigenlijk vanuit dat omdat links lager was, dit de zwakke achterhand was - ook omdat hij in het begin hier soms in stap een kortere pas mee maakte (dit doet hij gelukkig zelden meer). Maar zoals ik het nu lees is dit dus precies andersom? Ben hier erg nieuwsgierig naar - ik hoor graag van je, dan weet ik direct welke kant om ik wat vaker mijn sb en travers ga rijden (ga hier direct mee aan de slag!)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:14

@DenNa: Bij een rechtsgebogen paard is de rechterheup hoger en de linkerheup lager in de meeste gevallen (dus niet altijd!). Het rechterbeen is het zwakke achterbeen wat naast de massa wordt geplaatst. de ruggengraat van het paard loopt in een bocht naar rechts. Het paard wil graag het linkerbeen onderzetten en daarmee dragen omdat dat het sterke been is. Dit kan het paard alleen maar doen, door het bekken iets te kantelen, om zo het rechterbeen meer ruimte te geven om naast de massa te komen. Bovendien is het rechterachterbeen ongetraind en meestal wat stijver dan het linker, wat wel vaak onder de massa komt waarbij de hoeken in de gewrichten kleiner worden.
Het is een beetje moeilijk uitleggen vanachter de pc, het is het makkelijkste als je het gewoon kan zien.

Bij een rechtsgebogen paard zijn schouderbinnen rechtsom en travers linksom de belangrijkste oefeningen, al moet je de andere oefeningen niet vergeten!

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:38

Zie voor meer info ook: Stalkarmie.nl, hoefkatrol.com en/of paardenrecht.org

Ik zou zelf met veel simpeler oefeningen beginnen als het losser laten van de sterke teugel en het meer aannemen van de losse, dat het paard daarbij de hals in het begin nog niet recht voor zijn lichaam houdt is geen punt, dat wordt steeds minder, hij richt zichzelf als het ware recht. Pas als het paard verticaal in evenwicht is op rechte lijn en volte., zou ik aan oefeningen als schouderbinnen etc. gaan denken.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:01

Mijn paard gaat zich juist op rechts vastpakken als hem iets niet goed zit. Bijv. eind vorig jaar, toen bleek dat hij nogal wat haken op zijn tanden had. Na een bezoek van de tandarts werd het vastpakken weer veel minder. En een paar weken terug deed hij het weer, toen had ik ook het idee dat mijn zadel niet meer goed lag. Dit ligt na een bezoek van de zadelmaker weer goed en mijn paard pakt weer veel minder vast.
(hiernaast ben ik ook bezig met het nog meer rechtrichten van mijn paard, aangezien het vastpakken veel minder is geworden maar nog niet helemaal weg is.)
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je ook een andere oorzaak niet moet uitsluiten.

Linda_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 18:42

Hoi,

Hij drukt idd zijn tong aan de rechterkant naar buiten:
echter ik heb er al eens een zadelexpert bijgehad (zadel is goed), een tandarts (geen tandproblemen) EN een osteopaat (blokkades in hals en rug behandeld)....

Weten jullie wat ik er alsnog tegen kan doen? Of kan het ook zo zijn dat hij het toch wel blijft doen??

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:01

komt wel een beetje bekent voor maar bij mij in mindere mate. mijn volbloedje van 13 jaar buigt rechtsom wat moeilijker, maar houdt ook weer niet vast. nu rijdt ik hem onder het zadel in het begin wat meer op de makkelijke kant en even tussendoor een paar oefeningen op de moeilijke kant. dit gaat steeds beter. mischien zou je het met longeren kunnen proberen. netjes bijzetten en eerst makkelijke kant dan moeilijk en rustig heel iets stelling aan vragen. dit geld niet voor alle paarden.