Mijn pony loopt niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PaardPonyL

Mijn pony loopt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 18:34

Ik heb een pony van 11 en heb hem een paar maanden, het is een hengst.
bij de vorige eigenaar helemaal niks mee gedaan, nu kent hij het aan de hand stappen draven en halthouden.
ik wilde hem gister voor het eerst longeren, omdat ik over een tijdje onder begeleiding in wil gaan rijden, maar hij loopt gewoon niet.
kijkt totaal niet op van de zweep, een doek oid richting zn kont zwaaien, niks hij blijft gewoon staan en vertikt het om te lopen.
heb geen hulp om iemand ernaast te laten lopen(1x in de 2 weken gaat mn broer mee maar wil toch zelf aan het werk), dus iemand misschien tips hoe ik hem toch vooruit krijg?
ben al blij als hij gewoon aan de longe zou stappen, maar dat doet hij dus gewoon niet..wil toch echt dat hij de longe kent voordat ik verder iets aan het zadelmak maken ga doen, want anders mist hij de basis en krijg ik er denk ik alleen maar meer problemen mee..

Dani

Re: Mijn pony loopt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:36

Misschien snapt hij het gewoon niet..

Probeer eens de longe korter te nemen, zodat je naast hem loopt, en dan steeds een klein stukje meer ruimte geven, zodat hij om je heen gaat lopen. En natuurlijk belonen (met stem, of een aai) als hij het goed doet.

PaardPonyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 18:38

Okej dank je wel, ik ga het proberen;)
nog meer tips?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:40

als je een longeer ring heb kan je hem los laten lopen?
en als die gewoon lui is een keer een stuk geven of een plastic zak om je zweep vindenen daaar mee rammelen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:42

Zoek begeleiding!
Een pony van die leeftijd, en ook nog eens hengst, de basis aanleren, is hartstikke moeilijk! Dus vraag of een ervaren iemand, die vaker paarden beleert heeft, je wilt helpen. Is niets om je voor te schamen, het is erger wanneer je het verprutst. En het is natuurlijk al helemaal zonde als je pony hierdoor angst krijgt.

Dus kijk of je gewoon lekker kunt poetsen voorlopig, en inderdaad wandelen. Zo in je eentje is dat al supergoed!

Tip van DaniBanani is goed. Naast hem lopen op de cirkel, steeds iets verder naar achteren, en naar het midden. Als hij naar je toekomt met de zweep naar zijn buik wijzen, gaat hij langzamer, wijs naar zijn kont. (En ga dan een beetje meer naar zijn kont toe staan, blokkeer hem niet met je schouder.)

Oja, luisterd hij niet, ga dan aan de slag met wijken voor de druk. Ook een basisprincipe. Niet zoals wanneer je erop zit, maar eigenlijk moet hij achterwaats, opzij en voorwaarts voor je gaan, op hele kleine commando's.

@roybrit: Pony snapt het gewoon niet, op deze manier stomp je hem enkel meer af. En je wilt 'm toch geen angst voor plastic aanleren?

PaardPonyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 18:43

Los heb ik idd ook al geprobeerd, maar het lijkt wel of hij het gewoon vertikt om te lopen als ik dat wil.
Af en toe draait hij zich ook naar mij toe en doet een beetje uitdagend..hoewel ik verder toch met alles de baas ben en hij ontzettend braaf is, maar zodra ik van hem vraag om in beweging te komen(zonder dat ik er zelf langsloop)slaat hij gewoon om in een koppig en vervelend paardje..verder is hij altijd zo rustig en braaf..maar de zak aan de zweep zal ik ook eens proberen, dank je;):D

PaardPonyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 18:46

Okej dank je wel:D
Ik heb tot nu toe zelf 3 paarden ingereden, maar dit waren paarden die de basis al kende en die dus alleen nog moesten wennen aan het gewicht op de rug en de beenhulpen ed..
Dit is toch wel lastig..probleem voor mij is meer, hoe vind ik iemand die me erbij kan helpen?en ik weet ook niet of daar hoge kosten ofzo aan vastzitten?
Maar bedankt!:D

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:47

@roybrit: Pony snapt het gewoon niet, op deze manier stomp je hem enkel meer af. En je wilt 'm toch geen angst voor plastic aanleren?[/quote]

nee als die t niet snapt is dat niet nodig maar als die lui is kan dat best! waarom niet? ja dan word die bang voor een plastic zak ja, dat is dan niet anders, als t werkt werkt het!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:48

PaardPonyL schreef:
Los heb ik idd ook al geprobeerd, maar het lijkt wel of hij het gewoon vertikt om te lopen als ik dat wil.
Af en toe draait hij zich ook naar mij toe en doet een beetje uitdagend..hoewel ik verder toch met alles de baas ben en hij ontzettend braaf is, maar zodra ik van hem vraag om in beweging te komen(zonder dat ik er zelf langsloop)slaat hij gewoon om in een koppig en vervelend paardje..verder is hij altijd zo rustig en braaf..maar de zak aan de zweep zal ik ook eens proberen, dank je;):D

Heeft dan niks met de zweep te maken...
Hij is gewoon dominant. En omdat jij niet doorzet, wint hij steeds. Als hij bang is van plastic zal hij mischien lopen, maar je hebt ook kans dat als je doorzet hij je aanvalt.
Zoek echt hulp.. Hoe braaf hij ook luisterd aan de hand, hij ondermijnt gewoon jou gezag.
Kijk eens of er een bokker bij je in de buurt woont die je kan helpen.
Je pony snapt namelijk WEL de bedoeling als ik het zo lees, alleen JIJ snapt het niet.

@Roybrit: Hij lijkt me duidelijk niet lui. Zowiezo vind ik dit soort dingen echt onzin.

PaardPonyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 18:49

Ja ik denk dat hij het wel snapt hoor..hij kent het commando stap, met het aan de hand oefenen ed(wat ik de afgelopen 4 maanden heb gedaan, sinds ik hem heb), maar zodra ik dat commando geef gaat hij met zijn hoofd hoog gewoon naar me staan kijken alsof hij me uitlacht haha zo lijkt het wel een beetje..hij wilt gewoon de baas zijn denk ik zo, maar wat ik dan raar vind is dat hij dat echt alleen aan de longe doet en verder juist alles behalve bazig, hengsterig, dominant is..

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:51

Ik weet niet waar je precies woont, maar er zijn vaak wel hulpvriendelijke paardenmensen bij je in de buurt. En instructie hoeft in principe ook niet erg duur te zijn, plaats een advertentie hier op bokt en marktplaats.
Ik denk trouwens zoals hierboven is gezegd, dat je begeleiding nodig hebt. Al is het alleen maar om iemand er naast te laten lopen, want volgens mij begrijpt hij het hele idee gewoon niet. Het beste is hem dus ook niet met angst vooruit te jagen oid, daar krijg je later problemen mee.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:51

@Roybrit: Hij lijkt me duidelijk niet lui. Zowiezo vind ik dit soort dingen echt onzin.[/quote]

zij zal het paard zelf het beste kennen ;)
hij word echt niet gelijk bang voor pastic hoor! dan zouden alle paarden bang zijn voor een zweep daar tik je toch ook mee op de grond :?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:54

roybrit schreef:
@Roybrit: Hij lijkt me duidelijk niet lui. Zowiezo vind ik dit soort dingen echt onzin.

hij word echt niet gelijk bang voor pastic hoor! dan zouden alle paarden bang zijn voor een zweep daar tik je toch ook mee op de grond :?[/quote]

Een zweep is een verlengstuk van je arm. Niet iets om je paard mee op te jagen of te slaan. Je kunt ermee wijzen. Op de buik wijzen, is van je af, wijs je achter de kont, is naar voren, wijs je voor de borst, is langzamer, of naar achteren. Aangevuld met lichaamstaal.
Meer als dit is niet nodig. Reageert je pony hier niet op, dan is er iets mis. Dus moet je de oorzaak vinden, in plaats van de symptonen te bestrijden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:55

PaardPonyL schreef:
Ja ik denk dat hij het wel snapt hoor..hij kent het commando stap, met het aan de hand oefenen ed(wat ik de afgelopen 4 maanden heb gedaan, sinds ik hem heb), maar zodra ik dat commando geef gaat hij met zijn hoofd hoog gewoon naar me staan kijken alsof hij me uitlacht haha zo lijkt het wel een beetje..hij wilt gewoon de baas zijn denk ik zo, maar wat ik dan raar vind is dat hij dat echt alleen aan de longe doet en verder juist alles behalve bazig, hengsterig, dominant is..

Dan inderdaad hulp zoeken, zoals Martina1 zegt.
Dat is de enige manier om het op te lossen.
Waar staat je pony?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:57

Miss_Malfoy schreef:
roybrit schreef:

hij word echt niet gelijk bang voor pastic hoor! dan zouden alle paarden bang zijn voor een zweep daar tik je toch ook mee op de grond :?

Een zweep is een verlengstuk van je arm. Niet iets om je paard mee op te jagen of te slaan. Je kunt ermee wijzen. Op de buik wijzen, is van je af, wijs je achter de kont, is naar voren, wijs je voor de borst, is langzamer, of naar achteren. Aangevuld met lichaamstaal.
Meer als dit is niet nodig. Reageert je pony hier niet op, dan is er iets mis. Dus moet je de oorzaak vinden, in plaats van de symptonen te bestrijden.[/quote]

ja dat snap ik ook! maar als dat nou helpt dan helpt het toch?
ik zie zelf ook regelmatig dat paarden bijgetikt worden onder het longeren of vrij springen met de zweep, die paarden zijn er ook niet panisch voor. beetje raar allemaal:S

PaardPonyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 19:01

Hij staat in Roermond..
Heb volgende week een cursus(iets van vidar geloof ik...)en dan kan ik ook wel even wat hulp vragen..

Ken hem ook nog niet 100% hoor;)
heb hem sinds 4 maanden..was wel even een teleurstelling gisteren dat het longeren niet lukt, had het totaal niet verwacht, hij doet verder alles zo goed en pakt alles snel op..maar ik denk dat ik gewoon nog een paar weekjes verderga met het aan de hand oefenen, en idd wat al gezegd werd, het wijken voor druk, achterwaarts had ik trouwens al geoefend, ook weer zoiets, dat lukte namelijk al binnen een paar minuutjes..maar ik hoop dat het goedkomt:D
en ik denk idd ook dat ik een advertentie ga plaatsten op marktplaats, en dan hopen dat ik iemand vind:D
vanavond ga ik het proberen op de manier van DaniBanani, en wie weet helpt dat, zo niet, dan laat ik het gewoon even en wacht hulp af denk ik;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 19:50

Oké, leuk! :)

Goed bezig dan, ik hoop dat je iemand vind die je goed kan helpen om de puntjes op de i te zetten.
Heb je er ook over gedacht om hem te castreren? Echte hengstestreken zal hij niet meer afleren, maar het kan fijn zijn (voor allebei) als hij niet meer zoveel hormonen heeft.
Bovendien kan hij dan gezellig met andere paarden in de wei.

PaardPonyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 20:52

Ben net terug van Rico en ik
heb de manier van DaniBanani geprobeerd en de eerste keer lukte het supergoed, heb hem (wel alleen linksom) ongeveer 10 min kunnen laten lopen(bewust alleen nog laten stappen, ben al heel blij dat dat lukte:D), daarna sloeg hij weer even om, heb ik er weer opnieuw eventjes langsgelopen, daarna ging het weer goed en toen ben ik gestopt, wilde stoppen op het moment dat het goed ging:D
Ben er dus wel blij mee, ik denk dat het zo wel goed zal gaan als ik dit elke dag eventjes op deze manier doe!
Dus heel erg bedankt;)

Ja castreren hebben we het wel over gehad, maar hij gedraagt zich eigenlijk totaal niet hengsterig, en ook niet tegenover ruinen en andere hengsten, hij is echt ontzettend onderdanig..
Dus ik denk dat hij voorlopig zowiezo nog hengst blijft;)
Het uitdagende af en toe met longeren is denk ik ook nog een beetje uitproberen, en dat is ook het enige minpunte aan hem wat hij doet zeg maar, schoppen en bijten ed doet hij ook niet dus wat hengstenstreken betreft heb ik er wel geluk mee:D
hij staat nu in gezelschap van een hengstje en een grote ruin, maar als hij daar ooit weg zou moeten dan zal hij idd gecastreerd moeten worden, omdat ik anders denk ik vrij moeilijk stalling/weide vind voor hem.

Bedankt allemaal;)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:54

waarom moet je een hengst van 11 nog castreren als hij super braaf is..

nee hoor zou ik niet doen.. is weer een ingreep voor niks.. als hij gewoon braaf is, is het helemaal niet nodig..

kleine streken die hij heeft (beetje dominantie) krijg je er toch niet meer uit..

sterker nog.. hengsten die op oudere leeftijd gecastreerd worden, worden vaak ook een beetje luier..

PaardPonyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 20:56

Ja heb ik idd ook gehoord..maar voorlopig hoeft het ook niet, alleen als ik ooit een andere plek moet vinden wordt het lastiger met merries in de buurt..maar daar hoef ik voorlopig niet echt aan te denken:D
Heb ook gehoord dat het infectiegevaar groter is als ze ouder zijn?
weet niet of het klopt..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:57

Gewoon een optie, maar als hij bij een andere hengst en ruin staat hoeft het wat mij betreft ook niet. ;)

Edit: Sorry! Namen verwisseld!
Even opnieuw!

Fijn dat het zo goed ging, gewoon volhouden, vind dat je het goed aangepakt hebt!

Sucses verder!

Over dat met die plastic zak toch nog even: Een paard dient respect te hebben voor de signalen die jij met je lichaam (al dan niet met een verlengstuk eraan) geeft. Zonder allerlei atributen.
Reageert een paard niet goed op een zweep, dan zul je het wijken voor de druk moeten oefenen.
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 06-06-09 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:58

ze heeft niks met een zak gedaan

ze heeft een stukje meegelopen en is naar het midden terug gelopen...

PaardPonyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 20:59

Hihi nej, niet die manier, de manier van eerst erlangs lopen en dan steeds meer afstand nemen;)
de eerste tip dus, bovenaan in mn topic;)
Maar dank je!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:01

Oké, even verandert dus, alleen maar lof nu!
Pfff wat een domme fout zeg, echt heel erg sorry!!!

PaardPonyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 21:05

Haha maakt niet uit hoor:P
Maar nog bedankt voor je tips ed, ga ook aan het wijken voor de druk verder werken, het achterwaarts gaan pakte hij ook super op, het zijwaarts wat moeilijker, ook het 'omgaan' met poetsen is vanaf het begin al een beetje lastig, maar ik heb er nu wel vertrouwen in:D