Zsa Zsa @ training voor de Pavo-cup

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

Zsa Zsa @ training voor de Pavo-cup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 18:29

Vandaag was het een mooie dag om een wat foto's van mijn paardje Zaphira (officieel Zsa Zsa) te maken. Dank u aan mijn zus (studiogadjet@live.com) voor de foto's.

Zaphira is een 5-jarige merrie van Obelisk x Zeoliet. Op wedstrijd rijden wij op E- en A-niveau, thuis trainen wij eerder op L-niveau (M in Nederland) Wij zijn geselecteerd voor de finale van de jonge paarden in België en eindigen op andere wedstrijden meestal vanvoor. Ik heb ze vandaag ongeveer een jaar en wij hebben heel wat downs gehad. Gelukkig zijn wij er telkens sterken uit gekomen, Zaphira is in haar karakter enorm veranderd.

Op training let ik vooral op de ontspaning, het actieve achterbeen en correct uitgevoerde oefeningen. Ze durft nogal "lui" aan het been te zijn, waardoor ik soms eens wat harder moet doorkomen. Zelf ga ik nog wat teveel achterover hangen en moet ik mijn benen meer naar beneden laten hangen. Dit laatste is niet simpel, gezien ik er een heel stuk onderuit steek.

Op 11/07 doen wij mee aan de pavo-cup, ik ben zeer benieuwd naar haar commentaar!!!

1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding
7
Afbeelding
8
Afbeelding
9
Afbeelding
10
Afbeelding
gas geven, doet ook eens deugd!
11
Afbeelding
12
Afbeelding
13
Afbeelding
14
Afbeelding
15
Afbeelding

een blooper mag er ook wel bij... :D
Hier deed ze iets raars in galop, bij het weer oppakken was haar "hear in the wear"

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:34

Erg mooi paard! Mag nog wel wat meer spier op komen maar dat komt nog wel! Ze heeft een erg mooie sprong in de galop.

Je mag ook wat trotser gaan zitten, op sommige foto's zit je een beetje ingezakt. Je mag trots zijn op zo'n paard :D

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:35

Ik vind dat je haar zeer goed aan het lopen hebt!
Ontspanning komt duidelijk in jullie training voor en haar ruggebruik is zeer netjes!

Ik wens jullie heel veel succes samen

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:26

Leuk paard!!

Maar ik vind haar wel wat schraal, ik denk dat ze veel mooier wordt als ze wat voller is. :)
Misschien krijgt ze dan ook wat meer energie, zodat ze wat minder lui aan het been is.

Succes bij de pavocup!

Ingerr

Re: Zsa Zsa @ training voor de Pavo-cup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:29

je zit op somige foto;s voor al in het begin te ver naar voren
en latere foto;s iets te ver naar achter

maar je hebt echt een heel leuk paard
succes bij de pavocup

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:32

Rij je vaker in de wei van de manege? mag dit wel ? geen last gehad van kinderen die ineens hun paard op de wei wouden zetten? :o
in het begin zit je inderdaad naar voren & je voeten zitten iets te ver naar buiten, mooi rond je paardje houden!
ziet er wel heel leuk uit!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 19:45

Bedankt voor de reacties!!!
Ik rij in het begin bewust iets meer in verlichte zit, om ze beter over de rug te laten lopen.
Ja 't is in de wei getrokken, maar niks verraden he.. 't was ook maar een paar minutjes. :o

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:46

haha! das goed, 'k zal niets zeggen :D

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:49

ik vind het een mooi paard en een mooie combinatie, maar wat ik heel storend vind is dat ze met een valse knik in de hals loopt, hierdoor blokkeert rug en achterbeen waardoor ze waarschijnlijk ook niet naar voren komt van achter!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:11

Ondanks dat hij wat iel is, vind ik dat je 'm heerlijk aan het lopen hebt! Pas op dat hij met het wijken niet z'n hoofd kantelt. Veel succes bij de Pavocup!
Oja, probeer bij de eerste paar foto's je hoofd iets naar achter te houden, zodat hij recht boven je lichaam is. Dan heb je net een mooier beeld. Op de andere foto's doe je het trouwens wel heel goed :j

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:05

Knap gereden! mooie foto's ook. ze lijkt helemaal niet lui aan het been hoor, ze ziet er lekker actief uit.
Mooi paard, mooie combi! succes op de pavo cup!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:13

Wat een leuk paardje zeg, ze oogt wel nog heel jeugdig, wat schraal, maar ik denk dat als ze wat voller wordt en verder ontwikkelt is dat het een schitterend paard is. Je rijdt haar fijn op lengte en ze lijkt ook heel fijn in de mond te zijn. In draf mag ze wat actiever blijven met het achterbeen. Let er zelf ook op dat je recht boven je paard blijft zitten en ook rechtop blijft.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 09:02

Bedankt voor de leuke reacties. Ja, ze is nog wat schraal, wij doen ons best om ze op een natuurlijke manier te laten bijkomen. Gezien het in omgang weleens een stresskip is, verliest ze eigenlijk nutteloos energie...
@ draflinger : Ik rij de pavo-cup op 11/07
Laatst bijgewerkt door webster543 op 05-06-09 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:45

kim1207 schreef:
ik vind het een mooi paard en een mooie combinatie, maar wat ik heel storend vind is dat ze met een valse knik in de hals loopt, hierdoor blokkeert rug en achterbeen waardoor ze waarschijnlijk ook niet naar voren komt van achter!

Ik ben het wel een beetje met Kim eens, op foto 4 12 en 13 kun je dat goed zien. Paard zet de achterhand niet zo goed onder, gebruikt de rug te weinig en knikt voor in. Misschien is dat zo'n moment waar ze impuls verliest? Goed dat je lekker gas geeft af en toen, want op veel foto's zie ook wel een goed onderkomend achterbeen en komt ze voor ook meer omhoog. Misschien af en toe afwisselen met lange teugel en flink door laten lopen? Dit om de rug meer te laten gebruiken. En vanuit die lange lijn en veel impuls, haar pas weer oppakken. En schijnovergangen zullen je misschien ook helpen?

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 10:00

Imitador schreef:
kim1207 schreef:

Ik ben het wel een beetje met Kim eens, op foto 4 12 en 13 kun je dat goed zien. Paard zet de achterhand niet zo goed onder, gebruikt de rug te weinig en knikt voor in. Misschien is dat zo'n moment waar ze impuls verliest? Goed dat je lekker gas geeft af en toen, want op veel foto's zie ook wel een goed onderkomend achterbeen en komt ze voor ook meer omhoog. Misschien af en toe afwisselen met lange teugel en flink door laten lopen? Dit om de rug meer te laten gebruiken. En vanuit die lange lijn en veel impuls, haar pas weer oppakken. En schijnovergangen zullen je misschien ook helpen?

Op de foto's 6 en 14 is een goed voorbeeld van haar achterhand activiteit! en zo loopt ze ook bijna altijd. De foto's 11, 12 en 13 zijn op een ander moment genomen. Dat is duidelijk te zien aan het feit dat haar voorbeen nog geplooid in de lucht hangt. Dit is een fractie van een seconde voor ze haar achterhand er verder onder zet en haar voorbeen strekt. Vandaar dat het een vertekend beeld geeft over het ondertreden. De laatste foto's zijn meer bedoeld om haar "hankenbiegung" te tonen. (gezien de ook de fotograaf net iets te vroeg heeft gedrukt)
Om haar sterke achterhand te tonen : hierbij een filmpje van een van haar laatste wedstrijden :

Verder werk ik veel met schijnovergangen en probeer ik ze geregeld buiten te rijden om haar zinnen wat te verzetten!
Dank u voor de tip's!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:19

Absoluut een heel knap paard. De foto's doen haar niet altijd even veel eer aan, het filmpje geeft een veel duidelijker beeld. Proper gereden, heel netjes onder controle, sterke gangen. Van mij zou ze ook zeker nog wat mogen uitzetten, hoewel ze niet te mager is, is ze wel aan de smalle kant. Mijn merrie (die trouwens heel sterk op de jouwe lijkt, met alleen minder goede gangen :+) is ook héél lang te schraal geweest, was met niks breder te krijgen... Die is rond haar 9jaar uiteindelijk beginnen uitzetten en echt 'paard' geworden. Hoop voor jou dat het niet zo lang duurt :D

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:36

gaaf beest hoor!! Mooie ruimte in zn gangen, sluitend achterbeen en los in zn bovenlijn.. ziet er keurig uit! Al zou ik wat meer spectacle willen zien!! Van nature heeft die en goede buiging in het achterbeen, maar hier gebruik van!! Maak hem sneller zodat zn achtervoetje zn voorvoet je wegslaat en hij echt opkomt in het voorbeen!! Dat is wat ze willen zien ;) succes, en hou me op de hoogte van jet resultaat!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 10:44

Dank u voor de laatste twee berichten! Ik hoop dat ze sneller wat meer uitzet, maar liever laat dan nooit. ;)

Romyv, bedankt, ik zal er zeker aan werken. Ik denk met wat te springen (laag, in-uitjes) dat dat wat zal helpen. Ik zal er voor zorgen dat ze scherp staat op de pavo-cup! :Y)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:47

dat is goed voor de buiging in het achterbeen, kracht en balans maar worden ze niet sneller van. DIt worden ze alleen door heel veel scherpe overgangen te rijden. Hij moet echt bijna stil kunnen staan in draf, gaan zitten en dan vertrekken naa ruitgestrekte draf toe! Is heel moeilijk, maar zeker niet onmogelijk voor een paard van 5! Als je dit lukt, heb je ineens zo gigantisch veel paard onder je, je vliegt dan voor je gewoon :D

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 10:53

Romyv schreef:
dat is goed voor de buiging in het achterbeen, kracht en balans maar worden ze niet sneller van. DIt worden ze alleen door heel veel scherpe overgangen te rijden. Hij moet echt bijna stil kunnen staan in draf, gaan zitten en dan vertrekken naa ruitgestrekte draf toe! Is heel moeilijk, maar zeker niet onmogelijk voor een paard van 5! Als je dit lukt, heb je ineens zo gigantisch veel paard onder je, je vliegt dan voor je gewoon :D

dank u, ga ik zeker proberen!!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:01

Erg mooi paard! Het zZiet er erg fijn en ontspannen uit, je heb een hele zachte hand als ik die foto's zo zie :)

Ze is misschien schraal, maar ze is ook nog jeugdig en dat is helemaal niet erg. Je heb helemaal gelijk dat je haar rustig op natuurlijke wijze wat voller probeert te krijgen en niet gaat forceren, daar doe je meer kwaad dan goed mee. Eerlijk gezegd begrijp ik het ook niet zo goed dat een paard er pas goed uit ziet als ie 'vol' is.
Ik dacht dat mijn jongere merrie ook wat schraal was, maar volgens de DA was ze juist erg mooi in sportconditie. Hij gaf ook aan dat de 'volle' paarden 9 van de 10 ook voor het goede te dik zijn, dat volle is namelijk helemaal niet natuurlijk voor een paard.

Sorry, even weer on-topic.
Heel veel succes met de pavo-cup, als jullie zo blijven gaan dan maak je vast wel kans :)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 14:29

Monnie_ en Malibu : bedankt voor de reacties!! Ik zou wel liever een struisse beer hebben, maar dat wordt ze misschien wel in de toekomst..

paardpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:48

Heeft er dan niemand gezien hoe mooi haar oufit met het het dekje/bandages matched? Geslaagde combinatie vind ik :)
Verder denk ik dat dat 'schraal' zijn nog wel zal bijtrekken.. zeker aangezien je op haar dieet let. Niet al te veel aan doen.
Soms lijkt het wel alsof hij nog een beetje balans mist... hij is nog zoekende maar het is zeker niet slecht. Al helemaal aangezien hij pas vijf jaar is. Ik denk dat als hij eenmaal zijn balans heeft gevonden dat hij nog mooier/krachtiger zal lopen.
Hoe dan ook: ik heb eigenlijk weinig commentaar.. je rijdt heel vriendelijk en qua rijden zou ik niet zeggen dat het een vijfjarige is.
Succes!

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:22

Nu ik het filmpje zie, vertekenen die foto's inderdaad. Maar ik had ook aangegeven dat ik op andere foto's wel een actieve achterhand zag, en het daarom misschien een moment was ;)
Laatst bijgewerkt door lindake op 08-06-09 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: off topic verwijderd

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 11:44

Imitador, ik heb je profiel niet bekeken. Wie hier reageerd maakt mij niet uit, zolang het maar onderbouwd is. Ik weet dat zo over het algemeen ver onderkomt met haar achterhand, daarmee dat ik minder aandacht heb gegeven aan de opmerking betreffende het actieveren van de achterhand.
Ik heb bewust eens andere foto's genomen dan altijd die gestrekt voorbeenpositie, dit geeft een idee van het "plooivermogen" van de achterhand. Een belangrijk aspect bij een jong paard.
Bedankt voor je reactie!! je hebt volledig gelijk met je laatste zin!