Paard accepteerd druk op bit niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bonzwa

Paard accepteerd druk op bit niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 18:03

Ik zal het even goed uitleggen, ik heb mijn paard gekocht toen hij 4 was hij liep met proefrijden heel erg diep en echt achter de teugel.
Maar omdat jonge paarden wel vaker die neiging hebben dacht ik dat het goed zou komen.
Het is al veel beter geworden ik heb meteen les genomen en ben altijd serieus blijven lessen, ben zelf rustig in mijn hand en heb vel bitten geprobeerd.

Wa hij preces doet: hij beweegt de hele tijd zijn hoofd (heel licht) naar voren en terug en soms (vroeger constant) kauwt hij dan ong om de 2 seconden op het bit. En hij heeft geen aanleuning je kan geen druk op de teugel krijgen dan gaat hij meteen achter de teugel lopen. Erg onrustig dus.

Wat ik heb geprobeerd: Qua rijden heb ik veel verschilende instructeurs gehad en veel zijn er ook op gegaan (die kregen het ook niet beter dan op dat moment) ik heb gebrobeerd hem voorwaarts neerwaarts te rijden en hem dan zelf de druk te laten pakken. Dit en halfjaar gedaan dat werkte niet.
Ik heb geprobeerd hem keihard naar voren te rijden met zijn hoofd in de lucht (maar wel druk op de teugel dus) maar dat hielp ook niet als je hem dan zachtjes naar beneden vroeg knikte hij weer achter de teugel.
Verder heb ik een tijd niet aan zijn mond gezeten tijdens het rijden dan loopt hij nog steeds onrustig en daarna ook niet beter.
Op dit moment zit ik bij een springstal en ik probeer er niet steeds op te letten tijdens het rijden ik werd hiewr gedviseerd hem gewoon door te vragen op de voltes (hij is natuurlijk ook niet lekker door zijn lijf en nagefelijk) en tot nu toe werkt dit nog het beste. Verder rijd ik veel recht uit (niet op de hoefslag) en ben ik gewoon zo stil mogeljk in mijn hand. In stap ishet het ergst dan loopt het gewoon in een nepkrulletje en mijn teugels hebben een boog.

Opzich is het is een fijn paard hij doet het op concour springen ook goed maar ik zou zo graag wat fijner dressuur kunnen rijden. Ben ook een jaar geleden maar gestoptmet dressuur wedstrijden want ja dat had natuurlijk geen zin.

Ik wil het voormijn paard graag zo optimaal mogelijk maken, wat hij overigens niet is is bang voor de hand, dit dacht is eerst maar dat scheint hij niet te zijn. Hij accepteerd gewoon echt geen druk op zijn mond.
Op de poetsplaats doet hij trouwens het zelfde met zijn hoofd maar dan erger de hele tijd schudden en onrustig.

Ik heb met dubbel, enkelgebroken water, bus trens gereden, ruber bit, gelongeerd aan halster, of met bit bijgezet met elastiek.
Nu rijd ik een bustrens enkel gebroken met bitringen, dit werkt tot nu toe het best.

Misschien heeft iemand nog tips voor mij (heb er ook een fysiotheraopeut en later en ostheopaatbij gehaald maar daarna niet beter)
ik wil heel graag leren en het probleem verkleinen.

Groetjes Bonnie

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:25

Wat zeggen ze er in Deurne van? Hebben ze daar geen manier van rijden aanbevolen om tot een oplossing te komen?
Als hij ook op de poetsplaats schudt, kan hij dan last hebben van zijn oren, tanden?
Wanneer je licht contact hebt en houdt met de mond knikt hij naar beneden begrijp ik, maar als je dan flink voorwaarts gaat rijden en je handen op de plaats houdt, blijft hij dan ook opgekruld lopen? (Dus hem dan niet voorwaarts neerwaarts, of met het hoofd omhoog rijden)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:26

Is ie niet aan het wisselen? Of is er iets anders loos in zijn mond?

Is hij ingereden met hulpteugels? Halsverlenger, bijzetteugels oid? Wat je dan vaak ziet is dat paarden in een bepaalde houding gaan lopen, maar daarbij de rug niet /niet goed gebruiken. Hij kan ook te ruw gereden zijn, waardoor hij geen druk accepteert omdat hij hard is aangepakt in de mond.

Als je geen druk op de teugels hebt, dan is het ruggebruik en het achterhandgebruik niet goed. Je krijgt druk omdat je impuls opwekt vanuit de achterhand en dat via de rug wordt doorgegeven naar voren. Dan ga je gewicht in je handen voelen, anders niet.

Een paard wat achter de teugel gaat, krult zich op, drukt zijn rug weg en kan nooit fijn over de rug lopen.

Imo moet je een paard ook niet naar beneden vragen, maar komt een paard in de hand doordat je hem van achteren naar voren rijdt en de achterhand activeert.

Wat doet hij als je overgangen rijdt? Stap-draf-stap bv. Krijg je dan wel druk?

Tegen achter de teugel gaan werkt voorwaarts rijden toch het best. En dan misschien niet keihard, maar op een volte een flink tempo rijden en dan een tijdje volhouden. Van voren niets doen, maar alleen met je benen rijden en met je handen rustig meegaan met de beweging van je paard (dus niet teveel op 1 plek houden). Je moet je paard ook beter aan het been maken, dus been=reactie, anders tikje met de zweep.

Vervolgens veel tempowisselingen rijden, veel schakelen en van hand veranderen, niet te lang achter elkaar doorrijden op 1 hand, maar veel wisselen en stoppen voordat je paard moe wordt.

Trouwens, dat hij op het bit kauwt, zie ik totaal niet als een probleem eigenlijk. :?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:32

Citaat:
Ik heb geprobeerd hem keihard naar voren te rijden met zijn hoofd in de lucht (maar wel druk op de teugel dus) maar dat hielp ook niet als je hem dan zachtjes naar beneden vroeg knikte hij weer achter de teugel.

Een paard hoor je niet naar beneden te vragen, die hoort het zelf op te zoeken. Contact op 2 teugels en tempo erin houdemn, niks gaan vragen. Knikt hij in dan haal je je handen snel omhoog en weer omlaag, als het goed is brengt hij zijn hoofd dan weer omhoog. Want hij is helaas bij de vorige eigenaren geleerd om zo te lopen en moet het nu weer afleren, en jij moet hem daar op corrigeren.

Oja wat hebben ostheo en fysio gezegd? :) Meestal is het na 1 behandeling namelijk niet over, tenminste als hij een punt heeft..

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 16:30

Merlijn schreef:
Wat zeggen ze er in Deurne van? Hebben ze daar geen manier van rijden aanbevolen om tot een oplossing te komen?
Als hij ook op de poetsplaats schudt, kan hij dan last hebben van zijn oren, tanden?
Wanneer je licht contact hebt en houdt met de mond knikt hij naar beneden begrijp ik, maar als je dan flink voorwaarts gaat rijden en je handen op de plaats houdt, blijft hij dan ook opgekruld lopen? (Dus hem dan niet voorwaarts neerwaarts, of met het hoofd omhoog rijden)

In Deurne zegt elke leraar wat anders de 1 zei dat ik hem dus naar voren moest schoppen en nergens aanzitten en hem dan weer naar beneden proberen te vragen, en weer een ander zei dat ik hem alleenmaar mocht laten hals strekken zonder verbinding op de teugels te houden.
Ook zeiden ze dat ik betert een ander paard voor de dressuur kan nemen.
Zijn tanden dacht ik inderdaad eerst ook hij is al 3 keer naar en andere tandarts geweest en gaat nu om het jaar daar was niks vreemds te zien. Zijn oren ja dat zou kunnen hoe zo ik hier achter kunnen komen?
Nee dan gaat hij met zijn hoofd in de lucht lopen dan blijft hij niet in de krul. En na een tijdje gaat hij gewoon met zijn hoofd vooruit lopen.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 16:40

@ Agnes: Hij is niet aan het wisselen dat heeft hij al gedaan ik had er niet bijgezet dat hij dus al vaak gecontroleerd is door de tandarts die zag verder niks vreemds.
Ik weet niet hoe hij is ingereden maar hij gebruikt zoals je zegt zijn rug absoluut niet heeft ook een beetje een week ruggetje om te zien en loopt snel in een houdingkje ja. Te ruw zou ook kunnen maar hij lijkt toch niet echt bang voor de hand. Misschien nog een punt hij is best kopschuw altijd al geweest (ik heb hem nooit geslagen of ermee gedreigd en schreeuw ook nooit tegen hem).
Oke ik snap wat je bedoelt ikheb heel erg veel aan je tips alvast erg bedankt ga er mee aan de slag!
Bij overgangen doet hij of nog erger zijn hoofd diep of hij drukt zich eruit.
Nee ik ook niet maar hoe leg ik het uit hij kauwt echt heel hard en knikt daarbij dus met zijn hoofd, ook knarst hij weleens op het bit ok om de paar seconden.

Bedankt alvast!

@ Mar: Bedankt voor je tips ik heb hier echt wat aan. Ze zeiden beide dat hij erg vast zat in zijn rug en lendenen, ik heb hem toen een tijd moeten longeren met een halsverlenger dat ging erg goed het rijden daarna ook stukken beter maar toen ging ik weer naar school en ging het weer bergafwaarts.

Ik ga in juli trouwens met hem naar Harry Hoeven ook een soort ostheophaat die heel veel van het paard scheint te voelen.

aerdenhout1

Re: Paard accepteerd druk op bit niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:51

Dit probleem heb ik met een paar ( jonge) paarden van lessers ook wel gehad. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat die het alleen maar met rijden deden en zeker niet met gewoon vaststaan.
Wat ik liet doen, was de handen extreem naar voren brengen over de manenkam en het hoofd als het ware even "optillen" met een kriebeltje van de hand tot de neus weer ver voor de loodlijn was. Vooral belonen met stem en steeds weer proberen direkt daarna de aanleuning weer in orde te krijgen. Tot nu toe is dit altijd gelukt naarmate ze verder kwamen in de africhting. Duurt wel even voor ze snappen wat de bedoeling is!

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 16:56

aerdenhout1 schreef:
Dit probleem heb ik met een paar ( jonge) paarden van lessers ook wel gehad. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat die het alleen maar met rijden deden en zeker niet met gewoon vaststaan.
Wat ik liet doen, was de handen extreem naar voren brengen over de manenkam en het hoofd als het ware even "optillen" met een kriebeltje van de hand tot de neus weer ver voor de loodlijn was. Vooral belonen met stem en steeds weer proberen direkt daarna de aanleuning weer in orde te krijgen. Tot nu toe is dit altijd gelukt naarmate ze verder kwamen in de africhting. Duurt wel even voor ze snappen wat de bedoeling is!

Het is ook niet dat hijnu exact het zelfde doet op de wasplaats hij is gewoon heel onrustig met zijn hoofd altijd. Dan gaat ie schudden met die kettingen en dan komen ze tegen zijn gezicht aan wat doe je nu denk ik dan ;(

Ik heb hier overleg gehad erover en ga vanaf volgende week op dressuur les bij iemnd hier in de buurt. Ik heb vanaf het begin al gezeurt over dressuur les maar dat kon niet.
Dus hopelijk leer ik daar ook weer goede dingen van.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:47

Je zegt dat het slechter ging toen je weer naar school ging.

Wat heb je dan veranderd? Ben je minder vaak gaan rijden? Het kan ook dat je hem weer vast gereden hebt, dan zul je toch heel kritisch naar je rijstijl moeten laten kijken, want dan doe je ergens iets niet goed. Heeft hij wel genoeg kracht om te doen wat je van hem vraagt? Ontspan je wel genoeg, laat je vaak genoeg halsstrekken? Houd je genoeg je buitenteugel er aan etc.? Is ie wel goed aan je been? Laat je nieuwe instructrice er eens goed naar kijken!

Als ie in de overgangen gaat hangen, dan komt dat zeer waarschijnlijk door een zwakke achterhand. Het gewicht wat je in je handen voelt, zou hij moeten dragen met zijn achterbenen. Dus je moet hem sterker maken.

Harry Hoevers hoor ik goede verhalen over. Als je paard ook in de stal rare dingen doet, dan zou ik het toch eens na laten kijken. Kan stress zijn, maar kan ook iets aan het hoofd zijn wat niet goed zit. Bij knarsende tanden denk ik aan een kaak die vast zit, of aan nekwervels die niet lekker zitten. Problemen in de mond komen heel vaak voort uit problemen in de rug en achterhand.

Komt hij trouwens wel op de wei, of staat hij de hele dag op stal?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:20

Je zei dat hij het op de poetsplaats ook doet. Bedoel je dan als hij zijn bit al in heeft of ook gewoon met halster?
Als hij z'n bit al in heeft, heb ik een vrij simpele oplossing: bitloos gaan rijden. Helaas mag je dan geen dressuurwedstrijden rijden (domme regels... grrrr) maar volgens mij met hackamore wel springwedstrijden.

Als ie nog gewoon aan het halster staat, zou het misschien de druk achter z'n oren kunnen zijn. Doet ie het in de wei ook? Of op stal als ie niks om heeft?
Ik zou zolang je hier problemen mee hebt dan ook niet gaan rijden, tot je weet wat de oorzaak is. Het is in ieder geval geen teken dat ie lekker relaxed loopt en er plezier in heeft, dus zou het ook gewoon even niet doen.

Je kan met je handen ook kijken hoe hij reageert op druk op bepaalde plekken. Als hij kopschuw is, zou ik hier eerst maar eens aan gaan werken.

Succes ermee!

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:32

bonzwa schreef:
In Deurne zegt elke leraar wat anders de 1 zei dat ik hem dus naar voren moest schoppen en nergens aanzitten en hem dan weer naar beneden proberen te vragen, en weer een ander zei dat ik hem alleenmaar mocht laten hals strekken zonder verbinding op de teugels te houden.
Ook zeiden ze dat ik betert een ander paard voor de dressuur kan nemen.
Zijn tanden dacht ik inderdaad eerst ook hij is al 3 keer naar en andere tandarts geweest en gaat nu om het jaar daar was niks vreemds te zien. Zijn oren ja dat zou kunnen hoe zo ik hier achter kunnen komen?
Nee dan gaat hij met zijn hoofd in de lucht lopen dan blijft hij niet in de krul. En na een tijdje gaat hij gewoon met zijn hoofd vooruit lopen.

Nou, dat laatste is in ieder geval een goede reactie; hij komt omhoog met zijn hoofd. Als hij met zijn hoofd te hoog wil gaan lopen moet jij dit voorzichtig opvangen in je hand, maar ook voorwaarts blijven rijden en probeer dan met contactteugels, dus nooit losgooien, zijn neusje er uit te rijden.
Hij mag dan best een beetje lang zijn in de hals, graag zelfs, zolang jij maar voorwaarts blijft denken en dòen :D èn vriendelijk contact met de mond houdt.
Ik denk dat hij niet goed genoeg aan je been en zit is en jij dan toch probeert hem na te laten geven.

Quote:Ik weet niet hoe hij is ingereden maar hij gebruikt zoals je zegt zijn rug absoluut niet heeft ook een beetje een week ruggetje om te zien en loopt snel in een houdingkje ja.

Juist hierom moet je hem voorwaarts neerwaarts rijden. Voorlopig niet oprichten, maar door oefeningen zijn achterhand sterker maken en hem zijn rug leren gebruiken. Les nemen bij een goede instructeur/trice.
Een oefening die je kunt gebruiken: op de grote volte de achterhand een pas of 5 naar buiten zetten. Dan weer even recht op de volte en dit herhalen.

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:57

Ik ga je geen advies geven wat je wel moet doen maar wel wat je niet moet doen en dat is hulp zoeken bij je docenten.
Ik krijg nu waarschijnlijk half bokt over me een maar de docenten die ik ken uit deurne begrijpen niet dat een paard een levend dier is en je niet even op een knop kunt druken en dan doet hij het wel en anders dan is het een rot beest.

Dus laat ga voor een second opinion haal er een andere osteopaat bij en tandarts ik denk dat er wat anders is dan dat hij gewoon vervelend is. Waarschijnlijk wil hij niet omdat hij ergens pijn heeft. Dus ga op zoek naar het probleem en mocht het toch niet lichamelijk zijn kun je altijd verder zoeken maar sluit dat eerst uit.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:11

Agnes75 schreef:
Je zegt dat het slechter ging toen je weer naar school ging.

Wat heb je dan veranderd? Ben je minder vaak gaan rijden? Het kan ook dat je hem weer vast gereden hebt, dan zul je toch heel kritisch naar je rijstijl moeten laten kijken, want dan doe je ergens iets niet goed. Heeft hij wel genoeg kracht om te doen wat je van hem vraagt? Ontspan je wel genoeg, laat je vaak genoeg halsstrekken? Houd je genoeg je buitenteugel er aan etc.? Is ie wel goed aan je been? Laat je nieuwe instructrice er eens goed naar kijken!

Als ie in de overgangen gaat hangen, dan komt dat zeer waarschijnlijk door een zwakke achterhand. Het gewicht wat je in je handen voelt, zou hij moeten dragen met zijn achterbenen. Dus je moet hem sterker maken.

Harry Hoevers hoor ik goede verhalen over. Als je paard ook in de stal rare dingen doet, dan zou ik het toch eens na laten kijken. Kan stress zijn, maar kan ook iets aan het hoofd zijn wat niet goed zit. Bij knarsende tanden denk ik aan een kaak die vast zit, of aan nekwervels die niet lekker zitten. Problemen in de mond komen heel vaak voort uit problemen in de rug en achterhand.

Komt hij trouwens wel op de wei, of staat hij de hele dag op stal?

Ik heb daar van iemand anders (2 verschillende) les gekregen, en het probleem zit natuurlijk ook bij mij ik vindhet erg moeilijk om van de binnenteugel af te blijven dit gaat nu beter maar ik blijf mezelf controleren dat is lastig daar ik gen les krijg hier maar ik ga dus nu elke maandag lessen bj een dressuurinstructrise!
Op school moest ik hem alleenmaar laten halsstrekken, ik moet ook meer onstpannen in mijn eigen lijf zit wel heel stil maar span mijn knieen soms aan.
Hij is opzichgoed aan het been ik denk ook dat het komt omdat ie op school staat hij (en vele andere paarden) is daar erg gestrest. De dagen zijn lang voor ze en ze staan de hele dag op stal ik denk dat ook dat mee speelt.

Ja daarom wil ik ook heel graag dat die meneer eens naar hem kijkt. Ik wil alles voor hem doen.

Hij komt hier op stage om de dag in de wei maar hij kan niet zolang wantna een uur ong wil hij eruitgaat ie heel hard heen e weer galoperen en bezeerd zichzelf (en elke keer ijzers eronder uit) op school gooi ik hem los in de paddock en thuis staat hij wel in de wei met een ander paard van ons dat gaat goed.

Bedankt voor je hulp.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:14

Sassol schreef:
Je zei dat hij het op de poetsplaats ook doet. Bedoel je dan als hij zijn bit al in heeft of ook gewoon met halster?
Als hij z'n bit al in heeft, heb ik een vrij simpele oplossing: bitloos gaan rijden. Helaas mag je dan geen dressuurwedstrijden rijden (domme regels... grrrr) maar volgens mij met hackamore wel springwedstrijden.

Als ie nog gewoon aan het halster staat, zou het misschien de druk achter z'n oren kunnen zijn. Doet ie het in de wei ook? Of op stal als ie niks om heeft?
Ik zou zolang je hier problemen mee hebt dan ook niet gaan rijden, tot je weet wat de oorzaak is. Het is in ieder geval geen teken dat ie lekker relaxed loopt en er plezier in heeft, dus zou het ook gewoon even niet doen.

Je kan met je handen ook kijken hoe hij reageert op druk op bepaalde plekken. Als hij kopschuw is, zou ik hier eerst maar eens aan gaan werken.

Succes ermee!

Nee gewoon met het halster maar niet constant ik denk ook aandacht vragen alleen als er iemand in de buurt is dan doethij namelijk ook soms schrapen.
Ik vind die opossing niet zo simpel ze zien me al aankomen op school! Dat mag echt never nooit.
In de wei doet hij het niet nee en op stal ook niet.

Bedankt!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:17

simpel.............. dan zet je geen druk :D :D

tis niet zo moeilijk :)

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:18

Nou, dat laatste is in ieder geval een goede reactie; hij komt omhoog met zijn hoofd. Als hij met zijn hoofd te hoog wil gaan lopen moet jij dit voorzichtig opvangen in je hand, maar ook voorwaarts blijven rijden en probeer dan met contactteugels, dus nooit losgooien, zijn neusje er uit te rijden.
Hij mag dan best een beetje lang zijn in de hals, graag zelfs, zolang jij maar voorwaarts blijft denken en dòen :D èn vriendelijk contact met de mond houdt.
Ik denk dat hij niet goed genoeg aan je been en zit is en jij dan toch probeert hem na te laten geven.

Quote:Ik weet niet hoe hij is ingereden maar hij gebruikt zoals je zegt zijn rug absoluut niet heeft ook een beetje een week ruggetje om te zien en loopt snel in een houdingkje ja.

Juist hierom moet je hem voorwaarts neerwaarts rijden. Voorlopig niet oprichten, maar door oefeningen zijn achterhand sterker maken en hem zijn rug leren gebruiken. Les nemen bij een goede instructeur/trice.
Een oefening die je kunt gebruiken: op de grote volte de achterhand een pas of 5 naar buiten zetten. Dan weer even recht op de volte en dit herhalen.[/quote]
Heel erg bedankt voor de tips ik ga er zeker mee aan de slag!

@ Ris: ja maar wat doe ik eraan aan die leraren op school ik hoor heel veel mensen die het echt niet fijn vinden.
Ik ga hem zeker nog verder laten onderzoeken!
Bedankt~!

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:18

KiWiKo schreef:
simpel.............. dan zet je geen druk :D :D

tis niet zo moeilijk :)

Kan je dit wat uitleggen waar wil je dat ik druk zet?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:19

Je mag op je school niet bitloos rijden?
Weet je ook wat hun redenen daarvoor zijn?

Mja... ben er niet zo kapot van wat ik allemaal nu hoor... (met name de school dan, niet jou;) )

Ik weet niet hoe het zit met de tijd dat je privé kan rijden enzo, of dat je bepaalde dingen met je paard moét doen, maar als het probleem zo groot is dat je hele rijden ervan door de war is zou ik gewoon helemaal opnieuw beginnen.
Doe maar net alsof je hem in wilt rijden (maar dan net iets sneller:P), dus ga er van uit dat hij het aan het bit moet wennen en de druk die daarop komt. Op deze manier kun je namelijk ook niet zo teleurgesteld worden omdat je heel weinig verwacht.

Succes ermee!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:25

jahoor gewoon niet druk zetten............ dat is waar je NIET druk moet zetten......... op je zit gaan rijden........... kost wat moeite maar je krijgt er veel voor terug :)

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:30

Sassol schreef:
Je mag op je school niet bitloos rijden?
Weet je ook wat hun redenen daarvoor zijn?

Mja... ben er niet zo kapot van wat ik allemaal nu hoor... (met name de school dan, niet jou;) )

Ik weet niet hoe het zit met de tijd dat je privé kan rijden enzo, of dat je bepaalde dingen met je paard moét doen, maar als het probleem zo groot is dat je hele rijden ervan door de war is zou ik gewoon helemaal opnieuw beginnen.
Doe maar net alsof je hem in wilt rijden (maar dan net iets sneller:P), dus ga er van uit dat hij het aan het bit moet wennen en de druk die daarop komt. Op deze manier kun je namelijk ook niet zo teleurgesteld worden omdat je heel weinig verwacht.

Succes ermee!

Ja ik baal ook van school had het me heel anders voorgesteld. Prive rijden kan niet je hebt maandag t/m vrijdag les in in het weekend staan ze 2 dagen op stal waarvan ze (of op zaterdag of zondag) 1 uur in de stapmolen komen.
Dit wil ik niet voor mijn paard daarom regel ik atijd dat hij op zaterdag aan de molen gaat en zondag ga ik alvast naar school en gooi ik hem lekker los en graas met hem zulke dingen.
Maar die leraren zeggen gewoon heel snel koopmaar een ander,dat is niet leuk ik wil het graag met dit paard doen.
Waarom dat niet mag, geen idee ze willen het gewoon zo standaard mogelijk denk ik.

@ Kiwiko: Ik vind dit echt een hele goede tip van je toevallig zei ieman dat laatst en ben ik er mee aan de slag gegaan bijvoorbeeld van stap naar halt op mijn zit en het zelfde in draf naar stap. Hetis erg latig maar ik vind dit een hele vriendelijke goede manier en ga hier zeker serieus mee door.
Het is alleen lastig hier ze zijn hier echt totaal niet van de dressuur maar daarom ga ik dus ook ergens anders lessen heb daar veel zin in.
Bedankt!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:34

Op je zit rijden zou eigenlijk overal aangeleerd moeten worden. Erg leuk om te oefenen!
Het is nu weer wat verslapt, ik rij de laatste tijd vooral buiten en ben bezig met grondwerken, maar ik kon echt alle bochten maken die ik wilde zonder teugels: zeggen hoe scherp ik de bocht wil hebben, ineens de andere kant op. Echt super als het lukt!

Je zou eens kunnen vragen waarom zij tegen bitloos rijden zijn.
Laatst bijgewerkt door Sassol op 05-06-09 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:34

super meis :) :) gaat je geen windeieren leggen....... kan ik je verzekeren. :) :)

er zijn wel meer paarden die niet tegen druk kunnen, en dan moet je echt op je zit dingen oplossen......... super :)

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:54

Ik ken trouwens iemand die heel goed (vind ik) rijdt en alles volledig op de zit ik heb net bedacht dat ik haar ookom les zal vragen als ik weer thuis sta! Kan ik het goed leren en zij kan me dan wijzen op mijn fouten.

Ik ga maandag weer rijden en dan heb ik dus les ben benieuwd ik vind het echt super dat iedereen zulke aardige tips heeft ik ga er ook echt mee aan de slag.
Vandaag lekker ontspannen gereden en veel overgangen en daarna zoveel mogelijk op mijn zit was erg tevreden ook over mezelf morgen kan hij lekker buiten staan even zijn hoofd leegmaken :D

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:39

Probeer een zo licht mogelijke (kunststof happy mouth o.i.d.) ongebroken trens en leg deze net voor de eerste kiezen in de mond (even voelen!)
Een ongebroken trens ligt stabieler in de mond en nodigt de tong meer uit er tegen te drukken Door het bit meer naar achter te leggen helpen de mondhoeken een beetje bij de aanleuning.

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:45

Sassol schreef:
Op je zit rijden zou eigenlijk overal aangeleerd moeten worden. Erg leuk om te oefenen!
Het is nu weer wat verslapt, ik rij de laatste tijd vooral buiten en ben bezig met grondwerken, maar ik kon echt alle bochten maken die ik wilde zonder teugels: zeggen hoe scherp ik de bocht wil hebben, ineens de andere kant op. Echt super als het lukt!

Je zou eens kunnen vragen waarom zij tegen bitloos rijden zijn.

Mag ik ook antwoorden?
Ik heb er namelijk ook op school gezeten :r
Omdat het vriendelijk is en ze vinden dat het niet hoort
ALs je naar de gemidelde docent of leerling gaat wordt er gezegt een paard is een gebruiks voorwerp en moet doen wat jij zegt als hij het niet doet geef je hem gewoon een rotklap.
Ze vinden daar dit zijn de knopen en zo moet het en elk paard is het zelfde wat natuurlijk totaal niet waar is.
En vragen waarom je het niet op een andere manier die voor jou werkt mag doen moet je helemaal niet doen dan wordt je alleen maar uitgekafferd.
Alles en iedereen moet hetzelfde want er is voor hun maar 1 manier waarop het kan.
Ze heben niet voor niks van die hippe school univorms he die ook nog een vermogen kosten.