Zonder zadel, slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

Zonder zadel, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 14:39

Naar aanleiding van dit topic:
[RT-P] bokken, zonder zadel.

Daarin werd gereageerd alsof zonder zadel rijden misschien wel goed is voor je houding,
maar (als je het te vaak doet) slecht voor je paard.
Nou heb ik als ik eerlijk ben nog nooit iets slechts over zonder zadel rijden gehoord,
dus dit verbaast me nogal. :j

Zelf rijd ik ook geregeld zonder zadel,
meestal toch wel een keer per week, de laatste tijd i.v.m. slecht passend zadel eigenlijk altijd zelfs.
Ik merk eigenlijk dat mijn verzorgpony alleen maar voorwaartser wordt (en dat is niet bepaald slecht :=),
daaruit trok ik altijd de conclusie dat hij dit prettiger vindt.

Daarom ben ik toch eigenlijk wel benieuwd wat hier nou van waar is.

ManUun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:51

jaa dit verbaast mij ook...Vroeger reden ze altijd zonder zadel toen bestond er nog niet eens een zadel.
Ik rij nu ook vaak zonder zadel.. Je paard of pony voelt je ook veel beter aan zonder zadel. De warmte voelt tie ook en dat is echt niet slecht. Voor een goeie band tussen de ruiter en het paard is het goed om een keer zonder zadel te gaan rijden en ik zou echt niet weten waarom het slecht is om zonder zadel te gaan rijden.

Appieee

Re: Zonder zadel, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:54

Ik kan me het best voorstellen dat het bij sommige ruiters verkeerd uitpakt. Sommigen zullen heel onstabiel zitten wat leid tot knijpen, verkrampt zitten en dus spanning bij het paard. Bovendien als je de draf niet netjes uit kan zitten zit je de hele tijd op en neer te stuiteren op de rug. Ik denk dat het heel goed is om zonder zadel te rijden af en toe, maar als je van jezelf weet dat je zit nog niet zo geweldig is dat je nog even moet wachten met het draven en galloperen totdat je ontspannen kunt zitten.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:54

Waarom zou het slecht zijn??
Volgens mij is zonder zadel beter.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:55

En het heeft ook te maken met drukverdeling denk ik.. Zonder zadel rijden wordt vooral zo aangeprezen omdat het voor de zit van de ruiter erg goed is, of het zo goed is voor de rug van het paard durf ik inderdaad ook nog wel te betwijfelen. Af en toe een keertje zal heus niet uitmaken en dat doe ik zelf ook, maar om het nou een aantal keren per week te gaan doen of er een gewoonte van te maken lijkt me niet verstandig.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:57

het is volgens mij niet heel slecht alleen is de drukverdeling veel minder en jij zit met je zitbeenknobbels in de rug van je paard te prikken.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:59

Ik denk dat zonder zadel rijden niet echt schade oplevert voor het paard. Als je zonder zadel zit, houdt je het zelf doorgaans niet héél erg lang vol. Minder lang dan met een zadel. Dus de tijd dat je er per keer op zit is relatief kort. (zelf hou ik het niet langer dan een uur vol).

De druk wordt misschien minder goed verdeeld, en een stuiterende ruiter lijkt me ook niet lekker voor het paard. Maar als je goed zonder zadel kunt rijden en dit zo af en toe eens doet, dan zal dit niet echt schadelijk zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:15

TE5 schreef:
Daarom ben ik toch eigenlijk wel benieuwd wat hier nou van waar is.

Als je zonder zadel op je paard gaat zitten, komt het meeste van je gewicht onder en rond je eigen zitbeenknobbels terecht, en van daar op twee punten op de rugspieren van je paard. Het geeft dus een sterkere puntbelasting van de rug als bij een zadel waarbij de boom je gewicht over een veel groter oppervlak van de rug gaat verdelen.
Of het overbelasting wordt hangt vervolgens af van hoe lang, hoe vaak, de bespiering van je paard, je eigen gewicht, je manier van zitten en bewegen en de manier van bewegen van het paard.

De zadelboom werd uitgevonden precies om het voor ruiters mogelijk te maken urenlang te rijden zonder het paard schade toe te brengen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:22

Volgens mij ts. ligt het bij jou meer aan dat het zadel haar méér pijn doet dan zonder zadel. Dus ze verkiest het zonder zadel, natuurlijk loopt ze dan meer ontspannen dan met. Hopelijk als je een goed passend zadel hebt zal dit nog veel prettiger gaan! ;)
Ik rijd ook wel is zonder zadel, maar meer omdat het zadel en niet paste en ik gewoon te groot was en om dan een nieuw [moest op maat gemaakt worden] zadel te kopen. nu ben ik gestopt met rijden.. ;( Helaas.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 16:03

@ ZusJacobs;
Ik geloof niet dat dat klopt :n
Of tenminste, voor zover ik weet komt het slecht passen van het zadel doordat hij de laatste paar maanden erg veel is afgevallen (en da's maar goed ook :+),
daarvoor paste het gewoon als het goed is :)

Ik snap iig wel dat het bij een slechte zit niet goed voor je paard kan zijn,
maar dat is immers ook zo mét zadel (al is dat wel minder).
Maar nog steeds betwijfel ik het eigenlijk een beetje of het als je echt een mooie zit hebt nou schade aanricht,
er zijn zat mensen die nooit met zadel rijden,
die zouden dan op een gegeven moment toch ook problemen moeten krijgen?

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:42

Het enigste wat me niet prettig voor het paard lijkt als je geen goede vaste zit hebt
en overal heen en weer hobbelt :=

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:44

TE5 schreef:
Maar nog steeds betwijfel ik het eigenlijk een beetje of het als je echt een mooie zit hebt nou schade aanricht,er zijn zat mensen die nooit met zadel rijden,
die zouden dan op een gegeven moment toch ook problemen moeten krijgen?

Zoals ik hierboven al schreef.. het is allemaal een kwestie van duur, maten en gewichten. En waar de grens ligt, ontdek je vermoedelijk pas als het te laat is.
Ik vind even of voor een keer wel kunnen, maar systematisch zonder zadel, dat risico zou ik niet nemen. Het is de logica zelf dat met een goed passend boomzadel rijden minder belastend is voor de paardenrug, dus waarom zou je zonder..

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 16:46

Omdat zonder zadel rijden (soms) prettiger zit, je meer contact hebt, enz..
Ik kan zo nog wel een paar redenen verzinnen :P

Maar ik snap je punt :j

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:04

TE5 schreef:

Als je je zit wil oefenen, dan kan het wel af en toe eens hoor.
Om echt te rijden.. waarom geen zadel zonder zweetbladen? Dan heb je ook lekker veel contact ;)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:06

Het is wel slecht (op de langere termijn) voor je paard. Je 'zitknobbels' drukken namelijk in de ruggegraat van je paard waardoor je paard last kan krijgen van zijn rug (puntbelasting). Met een zadel verdeel je de druk en je gewicht meer. Een enkele keer rijden zonder zadel is overigens niet bezwaarlijk.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:09

toen mijn paard een druk plek had moest ik 3 maand zonder zadel rijden op advies van de dierenarts. dus of het zo slecht is denk ik niet? en we konden wel doortrainen, en we zijn er toen ook op vooruit gegaan en heeft nooit last van de rug gehad

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 19:48

Bandida schreef:
TE5 schreef:

Als je je zit wil oefenen, dan kan het wel af en toe eens hoor.
Om echt te rijden.. waarom geen zadel zonder zweetbladen? Dan heb je ook lekker veel contact ;)

Het wordt een boomloosje,
ook meer contact :j

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 19:49

yildiz schreef:
Het is wel slecht (op de langere termijn) voor je paard. Je 'zitknobbels' drukken namelijk in de ruggegraat van je paard waardoor je paard last kan krijgen van zijn rug (puntbelasting). Met een zadel verdeel je de druk en je gewicht meer. Een enkele keer rijden zonder zadel is overigens niet bezwaarlijk.

Dat klopt niet heel precies,
je zitbeenkobbels komen allebei net naast de ruggegraat :)
Maar dat van je puntbelasting snap ik :j

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:30

TE5 schreef:

En ook minder gewichtsverdeling als een zadel met een passende boom ;)

tamara2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:53

aan de ene kant zeg ik volgens mij kan het geen kwaat..
maar aan de andere kant als je inderdaad geen vaste zit hebt dat dat gebonk niet echt goed is voor de spieren van het paard.
natuurlijk speelt de kracht van de rug en de spieren van het paard ook een rol mee.
Gr Tamara

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:53

mijn pony is alleen maar beter geworden van rijden zonder zadel. Ze snapt veel beter wat ik bedoel en is veel beter op de hulpen. Ik rijd nu met zadel, zonder zweep en sporen en ze is na heel veel oefenen zonder zadel voorwaartser en alerter dan ooit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:55

Drukverdeling is voor veel mensen belangrijk, en zitbeenknobbels zorgen voor puntbelasting.

Tegelijkertijd hebben mensen geen moeite met een bit dat rust op 2 x één vierkante cm, waar soms bijna net zo veel druk op staat als 15 pakken melk bij normale aanleuning. :7

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 21:57

Bandida schreef:
TE5 schreef:

En ook minder gewichtsverdeling als een zadel met een passende boom ;)

Misschien wel, maar er is genoeg over na gedacht,
en er rijden zat mensen mee om het voor mij vertrouwd te laten zijn :)
Bovendien is het altijd nog beter dan een slecht passend zadel,
en ik ga niet nóg meer geld dan dit uitgeven aan een verzorgpony.
Bovendien is dit gewoon beter voor zo'n veranderlijke pony :)

@ Aberesk;
ik ben eigenlijk best wel benieuwd met wat voor optoming jij dan rijd :)
(als je überhaupt al een hoofdstel gebruikt :) )

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:10

TE5 schreef:
maar er is genoeg over na gedacht

Je hoeft je niet te verdedigen hoor, ik heb zelf 2 boomloze zadels gehad, en ik ben geen tegenstander. Maar boomloos rijden heeft wel zijn grenzen, dat moet je gewoon in gedachten houden ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:12

zonder zadel ben je meer 1 met je paard. Natuurlijk veer je in elke draf en galoppas mee met iedere beweging en dan valt het volgens mij reuze mee met die puntbelasting. Voor iemand die goed kan zitten en vaak zonder zadel rijd kun je zelfs beide benen er vanaf houden en nog goed en licht blijven zitten. En voor wat die druk van de bit betreft. Het is maar net wie die teugels in handen heeft, maar als het goed is, is er alleen licht contact dat met de beweging meegaat. Na spanning komt weer ontspanning.

Overigens mooie profiel arabesk, ik ben het eigenlijk met alles wat er staat wel eens