mijn 3.5 jarige net onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_charmeur

mijn 3.5 jarige net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 20:35

hallooow...

nou dit ben ik dus met mijn paard Beauty, ze is 3,5 jaar
1.80 m. het is een Johnson X Aktion.
Ze is een paard met KARAKTER.
als ze haar zin niet krijgt kan ze een draak zijn. heb haar
nu ongeveer 2 week echt onder het zadel en vind dat we goed vooruit gaan!
Samen vinden we het steeds leuker, ben in deze 2 weken er 1 keer afgevallen,
omdat ze schrok van een kat in een boom, toen begon ze te bokken en tja er was geen houden meer aan.
maar het gaata lekker!!!.

zelf heb ik ook een paar aandachts puntjes,
mijn houding, maar dat komt omdat ze nog wel steeds plotselinge tempo wisselingen maakt, en wel houd van wat steigeren, vandaar dat mijn beugels ook wat kort zijn
en af en toe wat meer de achterhad er onder houden.

maar niet te streng zijn voor ons we zijn nog maar net begonnen samen
1. het begin
Afbeelding

2. een beetje onwennig nog

Afbeelding

3. helemaal trots

Afbeelding

4. helemaal lekker

Afbeelding

5. wat een fijn paardje omte rijden.

Afbeelding

6. dit vind ik een fijn plaatje
Afbeelding

nou ik heb weer genoten van mijn paardje hoop jullie ook van de foto's,

owjah geen cap is mijn eigen keus
Laatst bijgewerkt door Bon_charmeur op 01-06-09 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnemiekvM

Re: mijn 3.5 jarige net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:38

Voor een jong paard is het erg belangrijk dat ze op hun eigen benen leren lopen. Daarom zou ik een hulpteugel niet gebruiken.
Cap zou verstandig zijn. Je weet nooit wat er kan gebeuren en je kan lelijk vallen.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 20:39

hulp teugel? je bedoelt die slof die ik aan me zadel had gezet omdat ze erg vervelend was met omhoog komen en die andere foto's is een borsttuig met martin gaal en die zit losjes dus heb em alleen voor als ze bokt. dus niet om naar beneden te rijden

en cap tja das eigen keus

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:41

Ik vind het altijd zo grappig om te lezen wanneer er staat; een paard met 'karakter' 'bokken etc'. en dan bekijk je de foto's zie je een grondman voor het paard lopen (niet heel slim, tenzij je een paard graag achter in je nek wil) en een amazone zonder cap! Verder heb je een leuk paard.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:42

2e foto is volgens mij'n slof en waarom geen cap? Vooral bij een jong net beleerd paard. %)

Verder moet die nog veel leren maar das normaal,loopt nu nog wat erg op de voorhand maar met trainen zal dat vast wel goed komen

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 20:42

Jeanine84 schreef:
Ik vind het altijd zo grappig om te lezen wanneer er staat; een paard met 'karakter' 'bokken etc'. en dan bekijk je de foto's zie je een grondman voor het paard lopen (niet heel slim, tenzij je een paard graag achter in je nek wil) en een amazone zonder cap! Verder heb je een leuk paard.

dat was de eerste keer dat ik er op zat dus moest eerst even rondje door de bak wennen,

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:43

Dan loop je naast het paard en niet voor het paard!

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:45

zoooooooo 1.80 nu al...tjong groot paard!!
cap is eigen keus iid maar slim vind ik het niet...
verder ziet het er netjes uit hoor voor pas 2 weken onder het zadel!
succes met je luchtkasteel :D

Meggggyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:46

Ik vind het er allemaal eerlijk gezegd niet zo verstandig uit zien. Je doet je beugels wat korter, omdat je paard wat steigert, maar een cap is teveel gevraagd? Verder ziet het eruit alsof het paard gedwongen wordt naar beneden te lopen door de slof, die overigens érg strak zit. Maar ik kan het natuurlijk fout hebben.
Veel succes verder in ieder geval.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:46

Ik ga met de rest mee.
Als je al weet dat ze omhoog kan komen en kan bokken, waarom doe je voor je eigen veiligheid dan geen cap op, maarja dat is inderdaad je eigen keuze.
Weet wel, dat ik beter zou nadenken, je kan lelijk terecht komen en dan kan een cap echt je leven redden.

En ik ga ook mee met: "waarom in helsnaam weer een jong paard mét een hulpteugel".
Ik vind dat mensen dat teveel en te snel al doen.
Het beestje kan amper op eigen benen lopen en dan al meteen een hulpteugel eraan.
Daarbeneden heeft ze nog helemaal geen goed evenwicht.
Lekker op eigen benen laten lopen, des te sneller zoeken ze het heus wel op om omlaag te komen.

Verder heb je wel een onwijs leuk paardje.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 20:47

Zonder cap dat is mijn eigen keus. zoals ik al zei maargoed ik snap jullie wel...het is ook niet verstandig maargoed

en slof heb ik 1 keer om gedaan omdat ik niet zo goed wist wat ik er mee moest. dus daarna meteen er af gedaan en heb nu alleen een borsttuig met martingaal dus nee ze word niet gedwongen naar beneden te lopen:D

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:47

je hebt de slof wel in contact, vind het zeer not done bij een jong paard! hoe rijd ik mijn paard kapot en/ of teugelkreupel zo dus.

cap laat ik me niet overuit.

Paard drukt de rug enorm weg, ziet er dus niet fijn uit. zou der voornamelijk lekker van voor wat laten en vooral op eigen benen leren lopen uiteraard wel met ontspanning van voor maar ze hoeft nog niet direct in de aanleuning. lekker goed voorwaarts rijden en leren dat ze goed op je been en zit reageerd.

martingaal kan weinig kwaad maar zou hem toch iets langer maken, op een foto heb je hem toch aardig kort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:49

je zadel ligt te ver naar voren, en waarom zoveel toeters en bellen( hulpteugels dus :+ ) aan een jong paard dat net onder t zadel loopt? laat hem eerst zijn eigen evenwicht vinden en op eigen benen lopen.
Tsja bokken komt wel eens voor bij een jong dier, vind ik geenr edne om hem in de hulpteugels te zetten.
Nee vind dat niet zo fijn.

Cap vind ik eigen keus, als ze er een keer goed hard vanaf stuiteren enzo zetten ze hem vanzelf wel op ( reed ookal altijd zonder, nu 9 van de 10 keer met ).

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:49

Beauty_J schreef:
Jeanine84 schreef:

dat was de eerste keer dat ik er op zat dus moest eerst even rondje door de bak wennen,

en dan ga je zonder cap?
neit echt slim,...
wel een leuk beestje en je houding is wel goed verder maar je bent wel onhandig
met het inrijden van jonge paarden,....
en waarom een slof of martingaal? :+

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:50

Beauty_J schreef:
en slof heb ik 1 keer om gedaan omdat ik niet zo goed wist wat ik er mee moest.

Krijg jij wel goede hulp bij het inrijden?

Dolano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:51

Onzettend leuk paard!
Ik vind de merrie netjes lopen voor een jong paard maar let op dat je niet te hard van stapel loopt!
Verder ga ik het ook nog een keer zeggen, wees wat voorzichtiger als je nog lang van je paard wil genieten!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:51

Nog een tip: Zeker bij een groot paard rustig de tijd nemen. Die hebben over het algemeen wat langer de tijd nodig om zich te ontwikkelen.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 20:52

jup:D heb een goeie instructeur, en hij heeft inderdaad gezegt geen slofteugel. dus heb ik ook niet weer gebruikt. een martingaal voor de veiligheid.. ookal klinkt het dom omdat ik geen cap op heb maargoed dat wist ik al.

en inderdaad we doen het rustig aan, hierna krijg ze een paar maandjes lekker rust en kan ze ff late bezinken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:53

overigens lijkt je zadel ook te klein voor jou, er moet een handbreedte tussen de lepen en jouw kont zitten zeg maar

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 20:54

klopt maar dit is een veelzijdigheid zadel en heb zelf een dressuur zadel en das niet verstandig om daar mee te beginnen dacht ik:D

neej geen speciale reden. maar ik rij thuis nooit met cap lompheid denk ik..

daisy_tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:58

waarom een martingaal om?
Omdat ze bokt en steigerd?
Dat kan je ook anders op lossen, als ze dat bijvoorbeeld doet naar voren rijden of als je het merk er "aan het werk zetten"..

ik vind het een beetje overbodig allemaal!
En al helemaal zonder cap, bij een jong paard, die volgens jouw ook nog bokt en steigerd. |o :n Goed het is je eigen risico.....

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:12

Noujah het geen-cap verhaal lijkt me duidelijk al ben je er wat mij betreft erg koppig over...Maargoed eigen keus.

En ik ben het vooral eens met de reactie dat wanneer een paard raar begint te doen moet je zorgen dat ie voorwaarts gaat.
Het maakt niet uit hoe, als ie maar vooruit gaat. Ik deed gewoon elke keer dat ik dan ging rijden en dan is er gewoon iemand in de buurt die in de gate houdt of hij niet gaat bokken, zowel samen zorgen dat ie naar voren gaat!

Plus, jouw paard loopt dus nog niet op eigen benen aangezien er in je beginpost staat dat ze nog heel erg veel
onverwachtte tempowisselingen maakt. Dit is een teken van onstabiliteit. Daarom vindt ik het ook raar dat ze een martingaal
om heeft. Wanneer ze wel plots de martingaal strak trekt kan ze vallen of zichzelf stuk trekken, dit alles door het onbalans.

En het is een hele mooie merrie dus wees er zuinig op zou ik zeggen. Het zijn allemaal tips en wij zijn allemaal paardenliefhebbers hier.
Daarom geven wij dit advies, niet om jou persoonlijk aan te vallen.

Veel plezier nog met je paardje!

Ps even een edit: Dit is mijn 3 jarige (in mijn onderschrift) en hij is al een maandje bezig met het zadel enzo maar als ik erop ga is dat alleen maar zitten, gewoon met boogjes in je teugels rijden. Des noods met een longeerlijntje.
het is heel belangrijk om een paard niet te overheersen

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 21:15

thnx:D.. axel. maargoed tuurlijk begrijp ik de reacties wel. maar op de manier waarop het word gezegt , dat lees ik ook altij dbij anderen. en dan denk ik net of jullie nooit leer momenten hebben gehad. maargoed zo werkt dat hier blijkbaar.. maar thnx jou reactie kan ik waarderen;)

en wat teugels betref, ze zoekt zelf het bit op dat is wel fijn je hebt bijna geen teugel in je handen.. dus ze loopt ook lekker los in haar mondje en geen getrek of iets dergelijks

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:18

Wat een leuk paard er ook al groot zeg!! Ben benieuwd hoe groot hij uitgroeit.

Met slof is gewoon niet zo verstandig, wat als ze schrikt jou eerste reactie is aan de teugels trekken en door dat je de slof er aan heb trek je zo haar hoofd tegen haar borst waardoor ze haar rug strak gaat zetten en dan vervolgens last van haar rug kan gaan krijgen. Wat je ook had kunnen doen is een touw om haar nek waar jij je aan vasthoud en de teugels een beetje maar daardoor heb je meer hou vast. Zou nu ze net 2 weken onder het zadel is eerst haar balans laten vinden en zo weinig mogelijk aan haar voorkant gaat zitten. Ook omdat ze zo groot is is het voor haar nog wat moeilijker om haar balans te vinden.

Bon_charmeur

Re: mijn 3.5 jarige net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 21:21

klopt met slof is inderdaad niet vestandig en dat wist ik ook maar voordat ik daar op kon reageren was de foto al geknipt hihi. was ook maar 1 keer gelukkig:D.. en inderdaad ze moet haar balans nog vinden maar ze loopt zowieso al heel rond van zichzelf, en ze zoekt zelf de teugel op zeg ma. dus ja.. maar z emoet inderdaad meer voorwaarts en daar zijn we mee aan het werken..:P