Eerste proef van bitloze combinatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Eerste proef van bitloze combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 14:48

Jaja, Fahya en ik gingen vandaag voor het eerst samen op wedstrijd, vooral Fahya haar eerste keer natuurlijk.
Fahya is 6 jaar, en sinds 2008 dressuurmatig gereden. Sinds een dikke maand hebben we nu ook les zodat alles helemaal op zn plek komt!
eerst had ik geprobeerd knotjes te maken, maar ze heeft zulke lange manen, het is toch een hengstenvlecht geworden.

Op de helft kon ik niet meer...:
http://i59.photobucket.com/albums/g316/ ... C02134.jpg

Zie hier een schoon paard:
http://i59.photobucket.com/albums/g316/ ... C02138.jpg

maar die auto die stiiiennkt hoor:
http://i59.photobucket.com/albums/g316/ ... C02144.jpg

We deden onderling mee, omdat er helaas bitloos niet gestart mag worden. Na vandaag zou ik zeker een startkaart aangevraagd hebben, ze was zo braaf! Voor de eerste keer, met allemaal andere paarden enzo en veel mensen. Super deed ze het. Ik was bang dat ze sterk zou worden en gek zou gaan doen, maar niks was het geval. Ze was super relax, en we hebben het proefje vrolijk doorgereden. We zijn natuurlijk in de B begonnen.
Ik zelf zou het halsstrekken beter zien, ik zelf meer naar achter(ik duik wat naar voren vooral in de galop) en dat ik Fahya wat lager en rond krijg, ze loopt zo erg boven in en dan wel met een knik, en als ze het hoofd lager houd niet, ook wat makkelijker ademen.. Maar dat ligt natuurlijk aan mij ;)
En op de letters rijden kreeg ik als commentaar, en dat is een goede, heb namelijk steeds geoefend zonder letters dus dat is niet zo handig. Mocht ik nog een keer ergens mee kunnen doen, ga ik letters in de wei maken!

voor B5 had ik 190 punten
voor B6 had ik 189 punten.

Twee keer eerste!! :):)
Ik had 5jes voor:
halsstrekken: amper getoond -- Verdient: durfde haar weinig tot niets te geven ze ging steeds harder en dan wil ze wel es in galop aanspringen
verkeerde galop aanspringen. -- Tsja, doet ie ander nooit }:0
B afwenden en arbeidsstap: te Laat. -- dat zou kunnen dat ik niet goed oplette, was me er niet van bewust! Opletten dus!!

andere proef
BEB grote volte: niet rond -- stom van mezelf
AXA grote volte: niet rond -- toch es op gaan oefenen :=
verkeerde galop aanspringen -- doetie anders écht nooit hoor :O
E afwenden en stap: eerder afwenden -- Nou das duidelijk dan he, opletten Mariëlle!

De foto's!

Mogen we al?
1 http://i59.photobucket.com/albums/g316/ ... C02148.jpg

Ja daar gaan we
2 Afbeelding

middenstap?
3 Afbeelding

galop
4 Afbeelding

middendraf? (ondertussen plastron uit jasje gewaait, wist ik veel dat die daar ook met nóg een speld vast moest :P )
5 Afbeelding

even kijken of mn paard er ook nog is:
6 Afbeelding

van hand veranderen denk ik
7 Afbeelding

doei!
Afbeelding

Tweede proef:
pompomm
8 Afbeelding

ik en de ufo (links boven in beeld)
9 Afbeelding

middendraf?
10 Afbeelding

vroooem
11 Afbeelding

galop is nog wat lastig
12 Afbeelding

13 Afbeelding

geconcentreerd koppie (ja ik :P )
14 Afbeelding

galop!
15 Afbeelding

We waren heel blij, zo voor een eerste keer. Met alle opmerkingen op de protocols gaan we lekker aan de slag.
Graag opbouwende reacties, niet te afkrakent we zijn nog beginnende ;)
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 30-05-09 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

josewoos

Re: Eerste proef van bitloze combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:55

Wat een leuk paard!! En ook zo leuk dat het allemaal goed is gegaan! Gefeliciteerd!
Denk er wel om dat je rechtop blijft zitten, ik heb het idee dat je soms wat naar voren valt (kan ook moment opname zijn)
Maar ik vind het er verder super uit zien!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:56

Wowie ziet er super uit zeg! Erg netjes! :D
Soms wel wat meer voor je kijken en ze loopt volgens mij ietsje achter de loodlijn.. :)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:59

Jeetje het ziet er echt heel netjes uit en ja het neusje mag er iets meer uit maar dat zal misschien een beetje door de beginnersstress gekomen zijn... Ziet er echt toppie uit hur :D
(ben lichtelijk jaloers)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 15:00

josewoos: dankjewel. En idd ik val wat naar voren zoals ik al schreef. Verbeter punt :Y)
Sodeletuut: Dankje, en ze loopt inderdaad vaak achter de loodlijn, ze liep enorm diep in het begin, dus ben al blij met dit resultaat van "ietsje" :j
Axel: Thanks ja wellicht de stress weetniet, ze heeft ook de neiging om dat te doen (zal ik dr wel geleerd hebben :( ). Mja bij beginnersstress, hoort beginnersgeluk geloof ik dan maar :D

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:01

Wauw, je hebt echt een nette houding! Ook vind ik dat je paard een hele leuke draf heeft :j Let er wel op, dat je soms wat meer je tenen naar binnen doet, maar het ziet er verder erg netjes uit :) Jammer dat je niet officieel mag starten, waarschijnlijk was je dan grote concurentie geweest voor de rest.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:01

FahyaFemke schreef:
Sodeletuut: Dankje, en ze loopt inderdaad vaak achter de loodlijn, ze liep enorm diep in het begin, dus ben al blij met dit resultaat van "ietsje" :j

Oh dan is het helemaal goed! :D

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:03

Misschien dat het beeld vertekend omdat je witte handschoentjes draagt, maar ik heb het idee dat je wat pianohandjes hebt.

Verder echt super mooi paard. :D Ik had er een spaans paard van gemaakt, maar even in je profiel gespiekt, toch niet dus. ;)
Je Fries is ook heel erg mooi!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:05

Ja inderdaad want het ziet er niet schandalig uit ofzo.. Het ziet er zelfs een beetje uit alsof ze het door de "nieuwigheid" doet.. Maar als je der al zover met der neusje deruit krijgt vind ik dat ook goed nieuws.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 15:07

wake_up: dankje! Ik ben er altijd een beetje onzeker over. Maar dit doet me goed :j
Sushilla: pianohandjes, is dat als je je duimen niet bovenop, maar binnenlangs houd?
Grappig he, geen spaanse, maar een FriesxArabier (zo nu weet iedereen het gelijk :D )

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:28

oei,wat een mooi paard heb jij!
En wat een hals....helemaal geweldig!
En inderdaad een correct dressuurmatig lopend bitloos paard!
(een van de weinigen jammergenoeg!)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:29

Netjes hoor :j Wel heb ik het idee dat je erg veel drukt op de teugels hebt staan, aangezien het hoofdstel wat 'uitsteekt', het steekt van het hoofd af. Contact is wel gewenst, maar ik zie bij een bitloze optoming liever een stuk minder druk. Je noemde het aanspringen in galop bij de middendraf, was ze wat loperig?
Het neusje mag er ook wat meer uit, wat doet ze als je haar meer ruimte geeft?
Ze mag nog wat meer op haar achterhand, maar voor een eerste proef is dit helemaal geen verkeerd plaatje hoor! Gefeliciteerd met je punten!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 15:33

Geerke: dankjewel,maar ze mag van mij toch lager omdat ze niet veel ruimte tussen kaak en hals hebt geloof ik.
Berdien:dankje. En je zegt precies waar we allemaal aan werken. Goed om te horen eigenlijk. We willen met minder teugeldruk rijden (ze rent lekker ja :j )
Meer ruimte = dus harder harder. (vandaar ook halsstrekken een 5, af en toe lukt het maar dat is echt na veel oefenen, en moet losrijden had ik het eigenlijk helemaal niet geoefent, niet aan gedacht)
Achterhand er bij, goed oefenen denk ik? Veel overgangen, en ik denk dat als ik minder teugeldruk hoeft te houden, dat ze vanzelf wat op de achterhand zal lopen? Dat heeft toch met elkaar te maken ?

Nu moet ik wel zeggen, lichte druk laat het hoofdstel ook al wat afsteken, dat is eigenlijk best jammer. Maar misschien dat het met nóg minder druk moet zodat het niet meer is, ik zal het eens gaan testen als ik er naast sta.
Maar het is niet dat ik met een loodzwaar hoofd in mn handen rijd hoor, dat lijkt misschien wel op de fotos maar dat valt gelukkig in het echt best mee. Ze doet het juist heel knap al op eigen benen meest van de tijd! Galop voor 80% nog niet. Komt wel :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:39

Inderdaad veel schakelen en tempowisselingen rijden. Dat ze vertrekt en terug komt op je zit, dan kun je haar van voren ook meer los laten. Dat loperige, heeft ze dat altijd al gehad? Of heb je sinds kort iets veranderd? Zadel, voer, hoofdstel?
Ik heb zelf geen ervaring met dit hoofdstel, maar veel bitloze optomingen steken al snel af ja. Is op zich een mooie indicator van hoeveel druk je erop hebt staan.

Op de foto's toont ze ook niet zwaar, eerder snel.

Jullie zijn in ieder geval een hele mooie combinatie, en ik denk dat jullie zeker heel ver gaan komen :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 16:00

Nou ze loopt gewoon stevig door, en ik heb de neiging haar in te houden. dus dat kan ook de verkeerde manier zijn.
Van mn instructrice moet ik haar ook vaak harder laten lopen en dan komt het ook mooier uit.
Maar ik was nog wat zenuwachtig zo op het gras..en die bochten..hihi. Dus dan had ik liever dat ze wat langzamer liep. Misschien is dat het!

Ze loopt gewoon lekker door, buiten ook maar dan hoeft ze niet altijd aan de teugel zogezegd, dan gooit ze dr hoofd echt als een Fries de lucht in..

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:08

Wat ziet dat er goed uit! Heerlijk paard heb je :o ben wel een tikkeltje jaloers..
Dat te diep lopen kost gewoon wat tijd om er uit te rijden, ik vind echt dat jullie enorm goed opweg zijn!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:13

lager moet ze tijdens een proef niet lopen hoor,dit is een prima hoofd/halshouding....misschien wat constanter...dus dat ze constant,dus ook in de galop dezelfde houding houd.
Maar dat is gewoon een kwestie van oefenen,voor een eerste wedstrijd is het helemaal niet slecht.

Je kunt haar wel lager instellen tijdens het trainen,wel zorgen dat ze niet op de voorhand valt,goed tempo erin houden mocht ze die neiging hebben.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 16:24

mvs dankje dankje hihi.ben er ook erg blij mee :j
geerke: ok. Nou die houding in de galop word dus aan gewerkt. Ze doet het al best goed. kan t niet vaak genoeg zeggen:
ben al mega trots op dr :j
We trainen in het begin van de les dus heel laag en diep, in stap gaat dat prima tot uitstekend. In draf gaat het sinds deze week ook al aardig. oohh ben zo blij met dr *\o/*

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:32

Heey wat goed!!
Wat zijn jullie een prachtige combinatie zeg.
Tipjes.. je drukt je hakken op sommige momenten erg uit waardoor te veel spanning krijgt op zowel je boven als onderbenen en je bekken.
o.a ook voor in de bochten, laat je paard voelen dat je er bent en blijf met 2 zitbeen knobbels in je zadel zitten. (hoed je rompbalans boven je paard)
Op dun ijs zitten is niet fijn voor jou , maar ook niet voor de rug van je paard.

Maar keep on going!!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 16:38

annebe: Dankje :j dus ik hang te veel in de bochten bedoel je?
Ik moest ook als ik een bocht neem in de les, naar de staart van mn paard kijken (buiten om). Ik voel het nog niet zo goed, maar ik snap de oefening wel. Denk dat dit om hetzelfde gaat dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:54

Mooie combi hoor. Probeer goed voor je uit te kijken.

Als tip voor het halsstrekken, ga dat thuis op je gemak oefenen, begin met overgangen op de zit te rijden. Maak jezelf zwaar. Zo kun je hem ook op een langere teugel terug rijden.
Succes!

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:03

Voor een eerste wedstrijd samen ... knap hoor!!!!!
Ik heb er in de Z veel slechter zien rijden. Lekker door oefenen op alle tips die je gehad heb en dan gaat het allemaal goed komen! Petje af hoor!!!

Succes Martina

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 21:01

joolien bedankt. ze kan het ook wel hoor, en thuis rijd ze prima naar beneden, maar af en toe denkt ze (doe ik dus iets waardoor ze dat denkt) dat ze harder mag en dus ook gaat. Ik oefende er van de week wel extra op,door halsstrekken over te laten gaan in stappen, en daarna weer weg te draven. Dit deed ze goed.
Oefen ik het de volgende dag: ging ze weer lekker rennen haha. Ik heb zelf ook het idee dat dit komt, omdat ik haar dus wat inhoud tijdens het gewone draven, en als ik haar dus hals laat strekken, denkt ze zo das wat minder druk: dus mag ik eigen tempo. Dat zou betekenen dat ik dus echt nog te veel druk op de teugels heb ook tijdens de draf.
We gaan het allemaal testen/oefenen/ontdekken.
Myangel: thanks we zullen zien of we binnenkort nog eens een wedstrijdje doen. Als ik Z zou starten zou het er ook slecht uit zien hoor hihi, dit was natuurlijk maar B ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:07

Netjes gedaan hoor. En bitloos. Wat voor hoofdstel gebruik jij? Ik heb vroeger gereden met hte hoofdstel van Meroth, het lijkt er volgens mij wel op.

En dan niet durven halsstrekken? waarom eigenlijk niet? (En niet aanvallend bedoeld hoor, dat zou het laatste toch zijn waar je moeite mee zou moeten hebben toch??)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:11

Wat een gaaf paard en volgens mij ook een hoop actie.
Ik vind het er leuk uitzien en knap gedaan.
Alleen dat nerveuze koppie :D maar dat is logisch voor de eerste keer, is ook heel erg spannend.
Lekker doorgaan.