Lastige pony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nozidia

Lastige pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 16:39

Hoi allemaal,

Oke ik wil even mijn frustatie met jullie delen: Ik rijd een D-pony bij die bij m`n vriend thuis op stal staat, heel lief beest maar zodra je erop stapt veranderd het in een etterbak. Ik word dan best onzeker en ik heb het idee dat hij daar misbruik van maakt.

(Ik ben net pas begonnen met hem, dus ik doe het lekker rustig aan beetje stappen etc.)

Mijn probleem is dus: zodra ik erop stap begint de ellende! (als een dolle ervandoor gaan, omdraaien etc.) Het zadel ligt trouwens goed en lichamelijk is ook niks mis.

Wat kan ik doen om het vertrouwen weer terug te winnen? Heb er tijd terug ook op gereden en toen ging alles nog prima had hij ook z`n streken maar toen had ik het goed onder controle, ben er toen een poosje mee gestopt maar wil het nu weer rustig oppakken.

Moet ik nou juist boos worden in zo`n situatie als hij er vandoor gaat, of moet ik juist rustig en kalm blijven?

Ik hoop dat jullie tips hebben, ik ben zeker niet van plan om het op te geven ik ga gewoon lekker rustig aan doen met hem en we komen er wel!

Hihi heb trouwens wel voor de zekerheid een BP aangeschaft. :o

Anoniem

Re: Lastige pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:41

Ik weet niet hoeveel lef jij hebt, maar doorgaans werkt het uitstekend als je deze draakjes niet inhoudt zodra ze er van door gaan, maar gas erop gooien en pas laten stoppen als jij dat wil.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:42

Ik zou eens goed boos op hem worden!
Want waarschijnlijk is hij gewoon echt een grote etterbak, weet hij dat je onzeker bent en gaat dus lekker zijn gangetje.
Laat zien dat hij respect voor je moet hebben :)

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:43

suleilitha schreef:
Ik weet niet hoeveel lef jij hebt, maar doorgaans werkt het uitstekend als je deze draakjes niet inhoudt zodra ze er van door gaan, maar gas erop gooien en pas laten stoppen als jij dat wil.

Eens, als hij zonodig wilt rennen, dan MOET maar rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:44

xdniesje schreef:
Want waarschijnlijk is hij gewoon echt een grote etterbak, weet hij dat je onzeker bent en gaat dus lekker zijn gangetje.

En dit is een dikke afrader, en grote etterbakken worden doorgaans niet geboren maar gemaakt.
Boos worden is het domste wat je kunt doen, daarmee toon je alleen maar je onmacht en veroorzaak je stress.
Bij een pony als deze, is het enige wat helpt, rustig blijven en standvastig. Verder dwing je respect niet af, ook niet van een paard, dit moet je verdienen.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:09

Je zegt dat je een tijdje gestopt bent en het nu weer rustig wilt oppakken. Maar heeft de pony in de tussentijd nog gewerkt of stil gestaan? Vaak hebben ze na een periode van stilstaan toch meer de neiging om te willen rennen en klooien.
Heb je al geprobeerd om eerst te longeren om de pony de kans te geven even uit te razen? Dit zou ik (in het begin) elke keer voor het rijden doen.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:13

suleilitha schreef:
xdniesje schreef:

En dit is een dikke afrader, en grote etterbakken worden doorgaans niet geboren maar gemaakt.
Boos worden is het domste wat je kunt doen, daarmee toon je alleen maar je onmacht en veroorzaak je stress.
Bij een pony als deze, is het enige wat helpt, rustig blijven en standvastig. Verder dwing je respect niet af, ook niet van een paard, dit moet je verdienen.

en hier ben ik het heel erg mee eens.
met boos worden berijk je helemaal niets! Dan maak je hem alleen maar angstig.
Ik zou eerst maar eens beginnen met een band op te bouwen zodat hij je gaat vertrouwen ;)
(bijv door grondwerk)
Vertrouwen moet je winnen en dat berijk je niet door boos te worden of hem af te schilderen als etterbak.
het draait hier ook om respect naar elkaar toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:16

TS, dit is overigens niet zozeer op jou gericht, jij vraagt goeie raad, en die kun je natuurlijk altijd gratis krijgen. Het was meer een reactie op de aanpak van één van de posters...
Je moet wel baas blijven maar altijd op een rustige en redelijke manier, dan komt alles op zijn pootjes terecht...

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:45

Ik denk dat de meeste hier mij verkeerd begrepen hebben.
Ik bedoel met boos worden niet slaan, schoppen schreeuwen oid. Maar doorzetten naar wat jij wilt, met respect voor het paard
zodat je waarschijnlijk ook respect terug krijgt.

Dus sorry voor de mensen die mij verkeerd begrepen hebben/hadden.

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 18:10

Muizenissen schreef:
Je zegt dat je een tijdje gestopt bent en het nu weer rustig wilt oppakken. Maar heeft de pony in de tussentijd nog gewerkt of stil gestaan? Vaak hebben ze na een periode van stilstaan toch meer de neiging om te willen rennen en klooien.
Heb je al geprobeerd om eerst te longeren om de pony de kans te geven even uit te razen? Dit zou ik (in het begin) elke keer voor het rijden doen.

Hij heeft inderdaad een poosje stilgestaan, maar ik doe hem iedere keer voor het rijden een halfuurtje in de molen, misschien kan ik hem inderdaad eens longeren bedankt. :)

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:21

wat ik zou doen is zegmaar met wat lossere teugels rijden, en zoals hierboven al is gezegd, laat hem uitrazen, en als hij dan dus weer trager gaat, meteen weer drijven, even uitputten.
En ik weet niet of hij ook bokt enzo? want dan zou ik naar achteren gaan zitten, aangezien een paard eerst bokt met zijn hoofd tussen zijn benen ipv zegmaar soort van stijgeren...
Veel succes

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 18:24

Nee hij bokt gelukkig nog niet. ;)
Hij draait zich meer de hele tijd om en weigert dan de kant op de gaan die ik dan wil.
En hij schiet er gewoon telkens van door!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:57

Ik zou beginnen met wat grondwerk en dan vooral gericht op het leiding geven. En tijdens het rijden toch wat meer aanpakken ipv rustig rijden.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:43

Ik ga mee met Paan. Dat uitputten en zo zie ik zo niet zitten hoor, hier leren ze niks mee behalve dat je hen afbeult. ze maken de link niet met hun verkeerd gedrag.En het is nog gevaarlijk ook. Grondwerk, in alle maten en gewichten op alle mogelijke manieren, want zelfs longeren op een fatsoenlijke manier is grondwerk.
Als hij ervandoor gaat terwijl je erop zit, gewoon in een cirkel leiden, eerst een grote, totdat je hem onder controle hebt, en stilletjes aan verkleinen. Zo komt hij ook weer tot rust, en kan je rustig met hem verder werken; Na verloop van tijd krijg je zo een paard dat rustiger in het hoofd zit, en dus niet meer zoals "een etterbak" gaat reageren. Niet panikeren als het eerst niet lukt, maar blijven vragen, mss met aandrang :P . Vooral altijd zelf kalm blijven.
En mss eerst losgooien voor je hem berijdt, kan ook altijd helpen om het scherpste eraf te krijgen.

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 16:28

Bedankt allemaal voor de tips, ik ga me wat meer richten op grondwerk. :)

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:36

Zorg dat jij je eerst vertrouwd voelt naast je pony en ga dan beginnen met rijden.. (of eventueel longeren voor het rijden).
Succes en het met grondwerk beter wordt!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:44

Het punt met dit soort dingen is vaak, dat je te voorzichtig begint.
Daardoor geef je ze onbewust ruimte om grenzen op te zoeken en grenzen te overschrijden.
Wat helpt is er op stappen en ook direct duidelijk gaan paardrijden. Dus...been er aan en JIJ bepaalt het tempo. Niet te veel gaan "trutten" als je begrijpt wat ik bedoel.
Laat de energie die je pony nu gebruikt om te klieren, zich omzetten naar energie voor het werk.
En dat gaat alleen als jij vol overtuiging opstapt dat er ook gewerkt gaat worden (en daarmee bedoel ik niet afraggen, maar gewoon verstandig werken) en niet met het idee van ik ga alleen even rustig stappen.
Grondwerk lijkt altijd maar heilig te zijn en het wonderadvies in zulke dingen. Ik vind dat onzin. Grondwerk kan jou helpen je vertrouwen terug te krijgen, maar als je er daarna weer op gaat zitten met het idee van "oeh...rustig aan" dan heb je het zelfde gedonder weer, omdat je dan weer niet duidelijk leiding neemt.
Je zou hem ook kunnen longeren. En daarmee bedoel ik niet dat hij mag uitspatten aan de longeerlijn, maar bedoel ik correct longeren met een bijzetje (bijv. touwtje), waarbij de pony ook aan de bak moet en jij geen race partijen tolereert. Als je dat onder controle hebt en je past dat ook toe als je er op zit, moet het wel lukken, denk ik.
En anders lijkt het me een goed idee dat je er iemand bijhaalt die jou kan begeleiden om dit met overtuiging aan te pakken. Want daar zit 'm de kneep: hoe overtuigd ben jij van jezelf dat je dit aankunt. Zolang er nog twijfel zit in jouw eigen overtuiging, blijf je ruimte geven aan de pony om je te testen.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:03

polly2 schreef:
Daardoor geef je ze onbewust ruimte om grenzen op te zoeken en grenzen te overschrijden.
Wat helpt is er op stappen en ook direct duidelijk gaan paardrijden. Dus...been er aan en JIJ bepaalt het tempo. Niet te veel gaan "trutten" als je begrijpt wat ik bedoel.
Laat de energie die je pony nu gebruikt om te klieren, zich omzetten naar energie voor het werk.
En dat gaat alleen als jij vol overtuiging opstapt dat er ook gewerkt gaat worden (en daarmee bedoel ik niet afraggen, maar gewoon verstandig werken) en niet met het idee van ik ga alleen even rustig stappen.
Grondwerk lijkt altijd maar heilig te zijn en het wonderadvies in zulke dingen. Ik vind dat onzin. Grondwerk kan jou helpen je vertrouwen terug te krijgen, maar als je er daarna weer op gaat zitten met het idee van "oeh...rustig aan" dan heb je het zelfde gedonder weer, omdat je dan weer niet duidelijk leiding neemt.
Je zou hem ook kunnen longeren. En daarmee bedoel ik niet dat hij mag uitspatten aan de longeerlijn, maar bedoel ik correct longeren met een bijzetje (bijv. touwtje), waarbij de pony ook aan de bak moet en jij geen race partijen tolereert
. Als je dat onder controle hebt en je past dat ook toe als je er op zit, moet het wel lukken, denk ik.
En anders lijkt het me een goed idee dat je er iemand bijhaalt die jou kan begeleiden om dit met overtuiging aan te pakken. Want daar zit 'm de kneep: hoe overtuigd ben jij van jezelf dat je dit aankunt. Zolang er nog twijfel zit in jouw eigen overtuiging, blijf je ruimte geven aan de pony om je te testen.

Tegenstelling: longeren op een fatsoenlijke manier is ook grondwerk, alleen geven we die term er niet aan :P en grondwerk lijkt niet altijd heilig, maar in dit geval kan het wel HULP bieden. al is het maar om bij TS het vertrouwen te laten toenemen, en dit neemt ze dan mee op het paard.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:44

meliciana schreef:
polly2 schreef:
Je zou hem ook kunnen longeren. En daarmee bedoel ik niet dat hij mag uitspatten aan de longeerlijn, maar bedoel ik correct longeren met een bijzetje (bijv. touwtje), waarbij de pony ook aan de bak moet en jij geen race partijen tolereert
. Als je dat onder controle hebt en je past dat ook toe als je er op zit, moet het wel lukken, denk ik.

Tegenstelling: longeren op een fatsoenlijke manier is ook grondwerk, alleen geven we die term er niet aan :P en grondwerk lijkt niet altijd heilig, maar in dit geval kan het wel HULP bieden. al is het maar om bij TS het vertrouwen te laten toenemen, en dit neemt ze dan mee op het paard.

Dat zeg ik dus.....als je grondwerk doet om het doen van grondwerk....dat vind ik onzin....als het daarna niet het effect heeft dat je vol overtuiging op de pony stapt. Dan draagt je grondwerk op geen enkele manier bij aan het effect op de gehoorzaamheid bij het rijden. En longeren is ook grondwerk...maar dat noemen we idd niet zo. Wat ik bedoel is dat de magie die velen aan grondwerk toedichten, eigenlijk niks eer en minder is dan op de juiste manier je dier hanteren, longeren, geleiden naar de wei etc.. Wie dat goed in de vingers heeft, heeft geen games van Parelli nodig of whatever.
Maar wie dat niet in de vingers heeft, kan daar een hulpmiddel aan hebben.....maar alleen als je in staat bent die leidinggevende houding ook aan te nemen als je er weer op stapt, want anders doe je al je energie die je in grondwerk hebt gestoken weer te niet.
Dus volgens mij bedoelen we hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 23:44

Wat is grondwerk eigenlijk??

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 23:52

Gewoon duidelijk je grenzen aangeven, en standvastig blijven. En als hij er vandoor schiet, gewoon weer terugzetten naar het tempo waar jij hem had, en verder niks. En als hij zich in 1 keer omdraait, gewoon weer terug omdraaien, en blijft hij dan mieren, dan laat je m maar eens een keer schrikken... Kan weinig kwaad naar mijn idee.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 10:35

suleilitha schreef:
Wat is grondwerk eigenlijk??

Voor de meesten zijn het de spelletjes en de oefeningen die door allerlei goeroes op het gebied van NH gepromoot zijn.

Voor mij is grondwerk, alles wat je in de dagelijkse omgang met het paard doet, als je er niet op zit.
Dus de normale opvoeding zeg maar, zoals die ook op goede paardenbedrijven wordt gehanteerd.
Als jij in en rond de stal en de wei een goede manier van omgaan met paarden hebt, heb je geen spelltjes en oefeningen nodig om het paard leiding te kunnen geven.

Echter, voor mensen die niet van kinds af aan hiermee zijn opgegroeid, kunnen de NH oefeningen wel inzicht verschaffen in het paard en daardoor de omgang verbeteren.

En dan zijn er ook nog mensen die het gewoon leuk vinden om te doen en nog veel verder gaan en allerlei oefeningen doen die ook in het circus te zien waren vroeger. Waarmee ik bedoel dat die mensen het waarschijnlijk leuk vinden om hun paard dingen als buigen, knielen etc. te leren, zoals anderen het leuk vinden om het paard dressuuroefeningen te leren.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 10:39

Eerst longeren om de energie er wat uit te krijgen (miss voor jou als extra steun) en dan overtuigend erop,niet alleen wat zoetje's aan stappen want dan heeft die juist tijd om streken te gaan leveren,zet hem maar aan het werk op de volte,maak maar figuren zodat hij op jou moet letten,8je's maken,slangevolte's etc.
En les nemen want zo te lezen heb je dat niet(??)

raelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:26

geef hem misschien een klap (niet te hard) als hij niet luistert
als hij wel luistert beloon hem dan gelijk": wortel bijvoorbeeld
of zeg nadrukkelijk : braaf braaf goed gedaan enz
heefd bij mij gehopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:35

Misschien een beetje overdreven wat raelle hieboven zegt, maar idd belonen wanneer een paard iets goed wordt vaak vergeten. Dus wanneer hij braaf is, laat dat dan ook merken.