Nou, ik als manegeruiter waag weer eens een poging tot een HAW-topic
Ditmaal met de fjord Kwero!
Kwero is fjordenruin van 1.36 die sinds 2002 op onze manege staat.
Manege de Blijde Ruiters is voornamelijk voor geestelijk en/of lichamelijk gehandicapten. Wij 'normale' ruiters lessen hier ook, in ruil voor (naast lesgeld) vrijwilligerswerk in de begeleiden van deze mensen te paard. Ik doe dit al jaren met veel plezier

Kwero wordt zowel onder het zadel als voor de kar getraind. Met een gehandicapte erop (dit voelt hij feilloos aan) is hij superbraaf en kan hij zijn gangen helemaal aanpassen, maar zodra er een 'normale' ruiter opstapt kan hij veranderen in een monster
Hij is op zn fjords sterk en eigenwijs, en heeft er een handje van om zijn hoofd in de lucht te steken, nek erop zetten en flink de bak door te tanken.
Het is dan ook ons werkpunt om het tempo onder mijn controle te krijgen, waarbij hij wel voorwaarts/nageeflijk blijft. Ik ben erg aan het werk met mijn houding.
Even ter vergelijking van hoe mijn houding een half jaar geleden was (schaamschaam)
:http://img258.imageshack.us/img258/1467/12394696at6.jpg
Is mijn houding vooruit gegaan?
Er is nog steeds veel werk aan! Ik moet met name letten dat ik mijn handen niet te breed zet. Hier graag tips voor!
Ik start geen wedstrijden (Kwero ook niet) dus een officiëel niveau ontbreekt. De oefeningen die we in de lessen meepakken zijn: alle gangen, verzameling en uitstrekken; buigingsoefeningen als schoudervoor/binnen/buiten; keertwendingen, wijken, pasje travers.
Nou, hier de foto's! (Ik heb helaas geen foto's van het losrijden, dit is dus halverwege)
Een drafje. Mag hier nog actiever vanuit achter.

Draf, even iets actiever maken.

Eindelijk wat meer activiteit in dat achterbeen

Afwenden in draf om een stukje te wijken (dat staat er dan helaas weer niet op). Wel mooi actief van achter.

Even een stukje stap.

Iets meer doorstellen op de volte.

Stukje schouderbinnen in stap rechterhand.

Schouderbinnen in draf linkerhand.

Nog een stukje schouderbinnen linkerhand in draf. Hier nog een probleem: hier kantelt hij wat met het hoofd. Tips?

Even een stukje draven tussendoor, wat verzamelen/oprichten. Kropt zich hier iets op.

Terug naar stap: achterhand wat naar binnen plaatsen (voorbereiding travers)

Inzet pasje travers.

En natuurlijk wil ik jullie ook de minder mooie momenten niet onthouden
Dit gebeurt er als Kwero er geen zin in heeft: rennen!

Nou, nog maar even een leuke om het af te sluiten dan

Maf paard.
Dat waren ze, brand los met al dat nuttige commentaar!
Lees alsjeblieft wel even de openingspost voor je reageert, dat scheelt een hoop herhalingen!
Groetjes, Sara