Lorna @ hoekelum (eerste buitenwedstrijd)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie_M

Lorna @ hoekelum (eerste buitenwedstrijd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 09:18

Info: 16 jarige eigenwijs en pittige merrie, heeft volgens mij M dressuur en springen gelopen voor ik kwam.
Ik rijd dr nu 2,5 jaar vooral dressuurmatig met soms een sprongetje.
Op dit moment rijd ik dr nog maar 3 dagen per week nadat ik verhuisd ben heb ik 1 dag moeten minderen maar ik heb wel elke week les.
In de les werken we vooral aan rond werken, ontspanning en de galop die lorna nogal moeilijk vind.
Lorna's galop is erug ruim en ze is heel moeilijk bij elkaar te rijden conclusie of te weinig impuls en een rond en bij elkaar gereden paard of een paard dat niet rond loopt en uit elkaar valt maar wel veel impuls heeft, ik kies op wedstrijd het eerste XD anders vrees ik dat ik de ring uit vlieg.
Lorna is dus niet mijn paard maar het paard van mn oude buren en ik rijd dr samen met Leanee.

Nouja zaterdag had ik dus mijn 4e wedstrijd en mijn eerste buitenwedstrijd!, mensen hadden mij erop voorbereid dat ze altijd tussen hekjes reden op dat terrein dus ik denk zal toch wel goed komen!?

Kom ik daar aan zijn mijn ringen tussen BORDJES ja echt BORDJES!!! ik schrok me echt kapot denk neeeeee help me XD.
Maargoed ging maar even positief de ring in en mocht gelukkig eventjes een paard rondjes met paard(die ook al denk ik zo'n 6 jaar niet meer tussen bordjes had gereden) de ring rond sturen dat ze wel een beetje wist wat dr te wachten stond:p.

De proefjes die ik moest rijden kende ik gelukkig ook aardig uit mn hoofd wat scheelt dat je je ergens op voor kan bereiden en je niet voor onverwachte dingen komt te staan. Middendraf was matig voor lorna's doen had net wat meer gekund heb er wel 4x een 7 voor maar ik weet heel goed dat ik daar 4x een 8 uit had kunnen rijden, de galop was in het eerste proefje met wat te weinig impuls maar netjes de figuren en rond dus ik was allang blij, en het hals strekken een 6 mensen! jaja hier was ik zo bang voor krijg er altijd 4en voor want lorna VERTIKT t letterlijk om dr hals te strekken en nu met een buitenwedstrijd had ik verwacht dat t alleen maar rennen zou worden maar nee t rennen viel mee en lorna ging gewoon wat met dr neus naar beneden =:) Dus toen kwam dr een big smile op mn face en k was zoo blij dat ze me niet had laten stikken! oef en dan krijg je nog t van hand veranderen in middenstap njah blijft een probleem maar wel een 6je dus was er tevreden mee alhoewel ik ergens wel weet dat ze t kan maar om het eruit te krijgen is zo verdomd moeilijk.

Maargoed ik kwam met een aardig fijn gevoel de bak uit wetend dat paard dr best heeft gedaan dat er wel net wat meer in zat maar dat ze binnen de bordjes is gebleven en dat was prio nummer 1.

Toen kregen we t 2e proefje mocht gelukkig nog een keer eventjes fijn door de ring heen rijden lorna had zich tussendoor eventjes lekker sterk gemaakt dus die kon ik weer ffies los gaan peuteren en ze kreeg iets minder zin dus ging een beetje etteren. Maargoed mn gebroken lijnen waren dit keer niet te klein, ze ging weer iets met dr neus naar beneden met halst strekken en tjuah de galop... ze kon dr niet op wacht en zo gauw als ik ging doorzitten wou ze aanspringen wat op een klein gevecht eindigde aventoe. dus dat was bij me houden en dan maarwat minder impuls anders was ze letterlijk het hele terrein overgevlogen volgens mij, helaas schrok ze ook een keer van het paard in de ring naast dr dat een bordje omver trapte mijn ring in en ze struikelde in de middendraf over een zandhoop in de ring, voor mijn gevoel een iets mindere proef dus.

Drna eventjes paard lekker uitgestapt, en laten grazen en toen naar mn punten kijken.
Had ik voor de eerste proef 181 en voor de 2e(die voor mijn gevoel slechter ging) 183 punten!:) dus weer 2 winstpunten erbij.
Met deze punten heb ik een 6e plek en een 5e prijs behaald dus toen was ik helemaal gelukkig en mn dag kon niet meer stuk toen ik ok nog eventjes 2 mooie foto's heb gekocht bij actieshot!:).

Nou ik zal niet verdergaan met de story en nu de foto's maar, ze staan niet op volgorde.

1. Middendrafje, sterk paard
Afbeelding

2. Lekker drafje(een van de foto;s die ik besteld heb)
Afbeelding

3. Ik gok inzet middendraf (tenen??)
Afbeelding

4. Overgang galop -> draf denk ik gezien het feit dat ze dan altijd even sterk word
Afbeelding

5. Lekker paard even nieuwe frontriem showen!(waar gaan mn tenen heen)
Afbeelding

6. Ring in stappen denk ik
Afbeelding

7. stapje
Afbeelding

8. hals strekken (neusje naar beneden!!!!)
Afbeelding

9. Waar gaat mijn been heen?
Afbeelding

10. Galopje
Afbeelding

11. Drafje 2e proef
Afbeelding

12. Stap, geen flauw idee wat we hier deden XD denk B - E
Afbeelding

13. Middendrafje
Afbeelding

14. Klaar! en gossiejs wat was het heet!
Afbeelding

Conclusie veeellll overgangen gaan rijden, en weer vaker foto-filmpjes maken XD.

Patriciavt

Re: Lorna @ hoekelum (eerste buitenwedstrijd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:41

Nette foto's Steph :j
Lorna is weer flink vooruit gegaan!!

Een sterk paard in je proef is lastig.. heeft ze dat ook tijdens je trainen??? Dan zou ik zeggen handen naar voren en haar jou opnieuw op laten zoeken. terugwerken heeft geen zin, want ze zijn toch sterker dan wij :P

IK vind dat je ondanks je been die af en toe zweeft, netjes op je paard zit!!

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:58

Gefeleiciteerd met je winstpunten. Ook leuke foto's.
Bij Hoekelum is al jaren echt alleen de Z tussen de hekjes. (of de M ook maar dat weet ik niet zeker)

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 10:00

Iemand die ik ken heeft vorig jaar op hjoekelum in de B tussen hekjes gereden dus ik had ook verwacht tussen hekjes te rijden XD.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:37

Gefeliciteerd met je punten, altijd fijn als er alleen bordjes staan...

Waar je wel op moet letten is dat jij jezelf niet te sterk maakt in je armen, op sommige foto's heb je die heel strak.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 12:46

weet het probeer er aan te werken:) alleen armen ontspannen is niet mn sterkste punt dus als iemand daar tips voor heeft?

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:05

Leuk paard, nette punten voor een eerste buitenconcours!
Probeer je handen iets hoger te houden, en heel belangrijk, om zelf ontspannen te blijven (vooral in je armen). Want op deze manier bouw je zelf veel spanning op, waardoor je paard snel sterk kan worden. Hoe meer ontspanning er vanuit jou komt, hoe fijner je paard zal ontspannen, en reageren op je teugelhulpen.

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:10

Ziet er lekker uit hoor :)
alleen af en toen even opletten dat ie niet te diep loopt ;)

lonni_kirby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:44

leuke combinatie zijn jullie en gefeliciteerd met je winstpunten

Sanne_Amiga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:47

Ziet er leuk uit!
Af en toe letten op je been en je tenen, maar dat geef je zelf ook al aan :o

Leuk paard heb je!

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:44

Hee, leuke foto's! Ziet er goed uit! Je zit is weer een stuk beter, je zit nu meer rechtop. Ga mee in het commentaar van je handen, die mogen idd wat hoger. Maar was wel heet daar, hè? Ik moest rond half 4, had het echt stikheet... Maar gefeliciteerd met je punten, je gaat hard zo! :)

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:07

ziet er goed uit!:D
mar af en toe goed op je tenen letten ;)

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:28

Ik zou als tip meegeven, je handen daar heb je af en toe pianohandjes en je laat ze nog soms is wat zakken hou ze mooi recht op en iets hoger..... ziet er verder echt heel netjes uit.... top :D

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 08:49

Anandi? >> ik legde het af jo om 9 uur sochtends toen was t al zo heet! XD.

Mn tenen en handen probeer ik op te letten maar momenteel is het meestal eerst paard en dan mezelf.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:30

Ziet er goed uit Stephanie! Jammer dat ik er niet bij was :o

Op naar de volgende wedstrijd zou ik zeggen!

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:51

StephanieHC schreef:
Anandi? >> ik legde het af jo om 9 uur sochtends toen was t al zo heet! XD.

Mn tenen en handen probeer ik op te letten maar momenteel is het meestal eerst paard en dan mezelf.
Ja, kan me voorstellen. Wordt leuk deze zomer haha, straks met 30 graden... :)) Haha, ja, heel herkenbaar, heb ik ook hoor! Wanneer moet je weer?

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 08:10

Misschien 7 juni in leusden sta daar reserve.
En 5 juli in heteren als k vrij krijg van mn werk want sta al een hele tijd ingeschreven maar ze kondigde eergisteren ineens aan dat 4 en 5 juli alle voorraden geteld moeten worden en dat IEDEREEN verplicht is om te komen... -:(-

Wie gaat zoiets nou in een schoolweek en in de RIJNWEEK plannen? je gaat toch geen minderjarigen verplichten om in feite 7 dagen per week te werken?? dat is verboden ...

Maargoed krijg k geen vrij kunnen ze nog de pest krijgen want ik wil mn wedstrijd gewoon rijden.

Die wedstrijd rijd k liever als 3 uurtjes dubbel betaald krijgen. moeten ze er maar niet zo laat mee aan komen kakken.

xMoose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:20

Mooi dier hoor! :)
Let op je tenen, dan komt het wel goed! :D

Kladversie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:52

Ziet er goed uit. Let op de knik in je armen, onderarmen dragen. Maar volgens mij ben je eraan aan het werken. Prima! Mooi dier heb je trouwens.

karin_1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:04

je zegt het zelf al van je tenen idd, hier heb ik zelf ook best wel last van,
maar je moet ook voor je kijken en niet naar je paard;)

En je zegt zelf dat je paard heel sterk is, weet je hoe je dat kunt aanpakken? Je ellebogen gebogen houden, dus je handen verder omhoog zodat je onderarmen echt een verlengde van de teugel wordt;) Hierdoor kun je je paard ook beter aan...

Verder ziet het er mooi en netjes uit, nog veel succes op wedstrijden enzo ;)
Dikke kus,,

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:26

probeer je handen wat hoger te houden en te dragen, ik heb het idee dat je ze wat vastzet. Dit zie ik ook een beetje terug in je paard die gespannen is in de bovenlijn. Probeer echt aan die onspanning te werken en dan gaat het er denk ik goed uitzien!

verder vind ik je wel netjes zitten, veel succes nog!

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 19:58

Morgen gaan er waarschijnlijk weer foto's gemaakt worden ga ik is iets meer op mn houding letten.
Weet zoo goed hoe het moet maar als je bezig bent vergeet je het soms net zo snel:P!.

Bedankt voor de tips!:), en als iemand nog tips heeft om het paard meer bergopwaarts te laten galloperen? dat is ook nog wel eens een probleem.

Lorna gallopeerd of voorwaarts en er is niks mee te beginnen.

Of je houd er bij je en je mist net een beetje impuls maar ze loopt wel lekker rond.

t punt rond en goede impuls is bijna niet te bereiken bij haar alleen met heel veel moeite die je elke keer weer moet zien op te brengen, misschien zijn er oefeningen voor?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:04

Stephanie; misschien een idee om eens aan onze instructrices te vragen? :) Of hun daar tips van hebben.. Ik moet haar van Anouk zoiezo rond zien te rijden en voorwaarts, maar dat krijg jij van Corina waarschijnlijk ook wel mee :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 05:55

leuk paard zeg en gefeliciteerd met je punten.

wat me opvalt,op de foto's die jij aanmerkt dat je paard daar sterk word,daar zie ik eerder een stugge en sterke hand van jou,logisch dat je paard daar ook sterk op word.
probeer zelf licht in je hand te blijven,en te ontspannen.

succes

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 10:08

Voorwaarts en rond snap ik wel:P maar als lorna voorwaarts is valt ze gewoon helemaal uit elkaar en is ze niet meer rond te rijden, niet zoals ze hoort te lopen en kan ontspannen in idd geval.

Lorna heeft een hele ruime galop dus het eerste wat ik meestal doe is zorgen dat die iets minder ruim word en proberen iets meer bergopwaarts in plaats van voorwaarts, alleen het punt is dat ze eigenlijk niet bergopwaarts wilt lopen want dan moet ze te veel moeite doen om het maar zo te zeggen.
Je kan lorna als ze voorwaarts is wel rond rijden maar dan zul je merken dat t een getouwtrek word en dat ze niet lekker kan ontspannen.

Probleem onderdruk ik dus op een wedstrijd door iets minder voorwaarts(wel aan het been) en iets meer bij mezelf te rijden dan kan ze wel lekker ontspannen in die galop, alleen je mist echt gewoon dat laatste stukje sprong, het is dr wel maar ook net weer niet.

En het probleem met mijn handen is dat k lorna niet zo snel durf los te laten.
Ik weet zo gauw als ik dr rond heb gereden en k laat dr ontspannen zoekt ze zo snel mogelijk weer een rede(figuur, overgang) om er heel hard weer uit te piepen(jaa jaa liever lui dan moe) dus daar moet ook hard aan gewerkt worden maar daar zijn we druk mee bezig door meer overgangen te rijden en dr soms wat dieper te laten lopen als hoort en vooral met losrijden eventjes een paar keer extra om links en rechts heen dat die hals een beetje los word.