Tips voor "hangen"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Tips voor "hangen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 18:21

Af en toe rijd ik wel eens paarden die verschrikkelijk hangen. Dit is echt vervelend, hoe kun je dit oplossen?
(Ik hoef trouwens niet te horen dat ik naar mijn instructrice moet stappen, ik wil het eerst zelf proberen. ;) )

FriesWytske

Re: Tips voor "hangen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:27

Wat ik wel eens doe als mijn paarden gaan hangen. Is gewoon de teugels losgooien. Misschien heb je hier iets aan.

LuckyShot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:46

Inderdaad,, soms helpt het om het paard meer ruimte te geven. wat ik meestal doe is een kleine ophouding en voorwaarts rijden. bij mij helpt het meestal wel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:47

Ik geef dan voor meer ruimte en dan achter meer druk :)

ElinevsElsja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:18

bedoel je met hangen aan het bit of dat ie gewoon één kant op hangt?

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:22

Ik ga ervan uit dat je hangen in je handen bedoeld. Ik zou veel tempo wisselingen rijden en daarnaast veel figuren, dat houd het voor het paard afwisselend dus zal hij vermoedelijk ook minder gaan hangen

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:55

Inderdaad veel overgangen en figuren rijden

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 20:10

Als mijn paard dat doet maakt ik altijd een ophouding omhoog en rij ik haar naar voren.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:31

Ophouding in combinatie met been, als ze omhoog komt met haar hoofd beloon ik haar meteen! Daarna zo snel mogelijk weer aanleuning opzoeken en verder rijden.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:55

Ik druk dan altijd goed mijn zit erin met soms ietsje been erbij. Moet weer niet teveel zijn, want dan schiet hij er weer naar voren. Balansprobleempje...

Tessa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:59

Op de manege bij ons word heel erg gehangen (omdat de beginners natuurlijk "niet" kiunnen rijden)
er word ons dan geadvizeerd erg veel met de benen te rijden en veel aansporen en afleiden van het in de teugels hang vaak helpt het!!

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:05

Paard op zijn eigen benen laten lopen en dus niet op jouw handen.

Meteen vanaf het begin van instappen met de lange teugel goed door laten stappen & zorgen dat ze aan je been worden (Dus tempowisselingen in de stap). Niet hun eigen sukkelige tempo laten wandelen maar goed stevig doorstappen. Tempowisselingen kun je ook in draf etc natuurlijk doen en zelf je handen gewoon ontspannen rechtop houden, zelf geen druk geven met je handen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:32

Hangen kunnen ze alleen wanneer jij daar gelegenheid toe geeft, dus wanneer het contact steeds hetzelfde is. Wissel dat dus af (bijvoorbeeld door regelmatig wat stelling te vragen op een rechte lijn), en zorg dat het paard meer de achterhand gebruikt. Achterkant omlaag = voorkant omhoog. Zorg dt je de teugels niet te kort hebt, het paard zal zich zo lang maken als jij toestaat, dus hou 'm een beetje bij elkaar zodat hij niet op de voorhand kan sloffen.
Oefeningen die je kunt gebruiken om 'm zijn reet meer te laten gebruiken: overgangen, schijnovergangen, heel veel wendingen en voltes. Hou 'm actief en wissel genoeg af, zodat hij er bij blijft met z'n hoofd.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:22

Die van mij doet het dus alleen op buitenrit wat moet ik dan doen?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:51

lekker voorwaarts/neerwaarts rijden......

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:11

Goed met je been van achter naar voren rijden en niet voor vast blijven houden. Veel stelling vragen op volte of lange zijde, en afwisselen links/rechts

Nataliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:16

Ik krijg van mijn instructeur (priveles) altijd te horen dat ik moet spelen met het bit. Dus de teugels kneden in mijn handen zegmaar. Dan gaat hij meteen ontspannen lopen en hangt geen moment. Dus wiebelen die vingers haha! (Uiteraard niet trekken aan zn mond;))

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:43

Emaartje schreef:
Die van mij doet het dus alleen op buitenrit wat moet ik dan doen?

en wat kan het zijn dat hij het alleen op buitenrit doet?kan dat van de tanden nog komen?zijn 2 weken geleden wel gedaan

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:49

met een buitenrit zou je een thiedemann om kunnen doen......

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:51

tylando schreef:
met een buitenrit zou je een thiedemann om kunnen doen......

heb ik wel geprobeerd maar prutsmuts strakker ik hem zet hoe meer hij gaat hangen,en sterk wordt

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:26

pelham bit gebruiken? ( of hoe je dat schrijft )......is meer een stang, maar werkt goed...doen ze hier bij een fjord ook wel eens die is ijzersterk in zijn mond.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:09

ik grijp niet zo gauw naar een strengere bit,hij heeft momenteel wel heel veel energie,dus een combinatie van denk ik,maar wel verveledn moet ik zeggen,rijdt normaal altijd met martingaal buiten,maar helpt nou weinig moet ik zeggen,trekt er gewoon doorheen

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:49

Soms kan het ook helpen door van je teugels een soort bruggetje te maken in je hand
( Linker teugel ook doorlopen in je rechterhand, rechter ook in je linkerhand)
Ik heb dat ergens een keer gelezen en ze zeiden dat het paard daardoor zijn eigen hoofd weer moet gaan dragen
en er snel genoeg mee ophoud

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:41

tylando schreef:
pelham bit gebruiken? ( of hoe je dat schrijft )......is meer een stang, maar werkt goed...doen ze hier bij een fjord ook wel eens die is ijzersterk in zijn mond.

Lijkt me hartstikke slim, zo wordt hij vast niet nog harder in de mond 8)7 Ook al is een pelham geen stang.

Hoezo zou je buiten geen tempowisselingen kunnen rijden en niet af en toe wat stelling kunnen vragen? Gewoon lekker bezig houden die handel, ik rijd ook wel eens een paar pasjes achteruit wanneer ik buiten rijd, krijgt 'ie niks van hoor. Buitenritje betekent niet automatisch slofritje. Mijn paard hangt in ieder geval steeds minder, ook buiten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:47

Nog harder gaan trekken misschien?? Sorrie, maar als je al begint met.... ik wil het zelf eerst proberen op te lossen, ben je in mijn ogen al verkeerd bezig. Ik neem dan aan dat je alles wat je denkt te weten al hebt geprobeerd?
Les nemen van iemand die jou zegt dat trekken geen zin heeft en een paard vele malen sterker is dan ons mensen! OOK in hun mond! En je dan gaat vertellen hoe je dit kan oplossen!