C.H De heidenruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Piaffe123

C.H De heidenruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 17:24

Vandaag ben ik weer voor het eerst met Amara (4 jarige Tuschinski x Jackson x Zeoliet x Amor merrie) op buitenconcour geweest.
Dit was voor ons beide de eerste keer, van de winter heb ik haar wel al gestart in de B.

Amara heeft 3 weken geleden een hengst veulen gekregen en heb haar daarna na 5 maanden rust wengens dracht weer opgepakt, dit ging erg goed en bovenverwachting.
Vandaar dat ze vandaag mee mocht, ik starte weer B.
Ze keek nergens naar, niet naar de vlaggen en de vele paarden op het openveld maakte haar ook niks uit.
Helaas was het echt schuifgras en stond ze nog zonder ijzers, dus dat zorge voor de nodige schuivingen tijdens het losrijden, daardoor werd ze wel voorzichtiger.
Omdat dit ook voor mij de eerste buiten wedstrijd was, was het heel erg wennen om tussen de bordjes te blijven en goed te kunnen sturen.

De nummer 1 kwam te laat en ik mocht eerst starten van de jury, a fijn had mijn eerste onderdeel gereden komt de nummer 1 aanzetten, boos en beledigt stapt ze naar de jury terwijl ik mijn 2e onderdeel aan het rijden was.. wat ik dus echt niet gepast vond, ze moest maar wachten en de volgende keer wel optijd komen.

1e twee onderderelen gingen wel, toen de galop, paard was vergeten dat het glad was en schuift zo onderuit, daar lagen we.
Lezer paard overeind gehaald en ik er weerop, jury kwam naar me toe dat hij het me niet afstrafte en ik het onderdeel over mocht doen, natuurlijk erg aardig!
De rest van de proef was toch best gespannen, halsstrekken wilde niet meer en echt rond wilde ook niet meer.
Ondanks de valpartij en de niet zo geslaagde proef toch 5e met 187 punten, nu toch maar de volgende 2 slecties rijden en heel misschien kans op het kampioenschap

Ohja, iemand enig idee wat jury bedoelt met BOVENBEEN HULP??
dat kan toch niet.. heb het meerdere mensen gevraagt en die snapte het ook niet..

(2 paarden meer, zijn ook onderuit gegaan, de grond was echt bagger)

Maargoed hier dan de foto's:

1. Losrijden
Afbeelding

2. Drafje
Afbeelding

3.Afbeelding

4. Afbeelding

5. Middenstap
Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. Galop, zelf een erg strenge hand maar moest haar echt bij me houden om de volgende val te voorkomen
Afbeelding

Dit was het weer :evaw:

Summertjee

Re: C.H De heidenruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:28

heeey,,

ik heb jou zien rijden jij moest in de ring langs ons! ik schrok toen ik je zag vallen! lag je been er nou onder? heb het niet helemaal meer gevolgd want moest snel doorlezen :P wel leuk paard! liep ook wel netjes hoor!

waren heeeeel veel mensen met paarden gevallen denk wel een stuk of 10 2 of 3 zijn er naar het ziekenhuis gemoeten..

Piaffe123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 17:31

Hey, dat is ook toevallig!

Ja paard voelde het denk ik al aankomen want ze viel erg netjes, ik zat er idd met mijn been nog onder (nu ook een mooie blauwe plek :+)

Dankje, ben ook erg blij met der haha

Hoorde ook dat er mensen naar het ziekenhuis moesten ja.. echt sneu.
Amara is erg lang en slungelig dus nog niet er stabiel op haar benen, zo ook 2 andere vergelijkbare paarden onderuit gegaan.
Snel weer aan de ijzers en schroeven..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:32

Prachtig paardje!
Snap best dat er wat spanning in zit na een val.
Bovenbeenhulp: je kunt door aanspannen bovenbeen een soort 'ophouding' maken zonder er met je handen aan te zitten.

Piaffe123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 17:34

Bedankt!

Ophouding, zonder met mijn hand.. hm ja was volgens mij bij een onderdeel dat ik moest doorzitten dus dat zou wel kunnen dat ik 'klemde' maar dan duw ik toch op het zadel, voelt mijn paard dat dan ook?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:36

Dat vraag ik me soms ook af :+
Maar ze voelen het ook als je, je gewicht iets naar voren plaatst. Dus als je jezelf zwaar maakt en je bovenbenen aanspant krijgen ze daar vast wel wat van mee.

Piaffe123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 17:39

Ja dat zou idd kunnen, vond het nogal een rare opmerking.. maar nog ontspannener gaan zitten ;)

xPlayboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:05

handen recht op en bijelkaar ,
verdere ziet het er erg leuk uit :D

Piaffe123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 18:15

Ja mijn linkerhand heeft de neiging om vlak te gaan, let er op maar met een wedstrijd denk ik daar nog niet genoeg aan :o

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:25

wat een gewedlig dier zeg!

erg stoere uitstralig en rijtechnsich helemaal top!

let alleen op je handen,die hebben lijkt een hele strenge inwerking..:)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:27

Ik wilde maar even zeggen dat ik je een keurige zit vindt hebben! Ik zie zo vaak opgetrokken beentjes, en jouw benen zijn gewoon mooi lang. Mooi hoge handhouding.

Erg mooi paard ook! Veel succes er mee, dat gaat vast wel lukken!

Kleine tip: misschien zou je haar halshouding nog iets ontspannener kunnen houden, zoals bij die middenstap foto. Voor de B hoeft ze eigenlijk nog niet zo verheven te zijn. Komt misschien ook door de spanning van het gladde gras.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:11

jeetje, wat een prachtig paard heb je onder je!
Maar wat erg, dat je bent gevallen :\ Zou ik werkelijk doodeng vinden! Vind het erg knap dat je daarna nog bent doorgegaan :j
Probeer soms je teugels íéts korter te pakken, nu zit je met de armen erg ver naar achter, als je snapt wat ik bedoel :) Op die manier heb je ook meer mogelijkheid om je teugelhulpen subtiel over te brengen.

Piaffe123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 19:28

Bedankt voor de leuke reacties :)
en bedankt Jethafa, ik ben zelf maar 1.60 het paard 1,73 dus voor mij erg lastig om uit te zitten of aan elkaar te houden.
Omdat ze dus moet sluiten wil ze nogwel eens eruit trekken vandaar dat mijn hand soms sterk in moet werken om dat een beetje te voorkomen als ik het aan voel komen.

Ze stapt erg ruim, had daar dan ook een 8 voor ze had idd wat langer gemogen.

Ook over de teugels ben ik het met je eens wake_up, met doorzitten kan ik haar wel aan elkaar houden en heb mijn teugels ook iets korter, met lichtrijden doet ik zelf nog teveel waardoor ik mijn handen/teugel lengte niet altijd onder controle heb.

Genoeg om aan te werken dus ;)

zilverster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 20:39

Heej concurrent!

Zo te lezen aan het commentaar van de jury heb je in dezelfde ring gereden :P Alleen ik moest meer bovenbeenhulp in de middendraf gebruiken.
Maar jeetje, het was echt glad ja! Die van mij is wel wat geslipt maar niet gevallen.. Jakkes, maar er zijn idd veel mensen gevallen.
Het was niet echt geruststellend dat er een ambulance op het losrijterrein stond toen ik ging rijden. Vooral niet toen mijn paard zo achterlijk ging doen. Ze heeft in het begin alleen maar op haar achterbenen gestaan :S
Was uiteindelijk nog wel derde :)

Maar je hebt een erg knap paard! Ben je er ook bij 2e pinksterdag? :)

Piaffe123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 21:00

haha concurrent ook in ring 2 gereden? :P

Was eigenlijk niet vanplan 1 juni mee te rijden maar nu ga ik de laatste 2 selecties nog flink m'n best doen voor het kampioenschap!

Gefeliciteerd met je 3e plek.

Toen we naar het concour gingen reed de ambulance achter ons, fijn idee..

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:16

Ik heb je ook zien rijden.
Stond er erg dicht bij toen je onderuit ging!

Zodra Amara meer over de rug naar de ontspanning komt heb je er echt een fijn paard aan.
Ze is nu nog wat groen maar als je haar helemaal onder controle krijgt zal het vast wel goed komen met jullie!!!

Suc6 weer op de volgende wedstrijd! Ik was (en ben) trots op jullie!!!!!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:09

En ik heb in jullie ring geschreven! Haha.

De jury heeft denk ik bij iedereen wel bovenbeenhulp neer gezet, dus bij de derde keer vroeg ik wat hij daar nou mee bedoelde. (heb hem ook gehad en ook mijn staatje stond vol met "bovenbeenhulp")
Hij bedoeld er dus mee dat je dan meer in het zadel moet gaan zitten, zwaar maken en daardoor het paard van voren de ruimte gaat geven en voor je gevoel het zadel naar voren duwen. Werd voornamelijk gezet bij middendraf, het paard dan op deze manier van voor de ruimte geven om het ook te laten verruimen. Veel ruiters gingen in de middendraf juist naar voor zitten en hielden zo het paard tegen. Jury zei ook dat het nu waarschijnlijk een stuk meer was omdat de paarden bang waren om te lopen en de ruiters bang waren om te rijden. en zo onbewust juist de paarden tegen gaan houden in plaats van de ruimte te geven.

In deze ring waren er denk ik 4 of 5 vol onder uit gegaan, laat staan in de andere ringen. Jury heeft, vind ik !!, dit enorm netjes opgelost. Zo waren er paarden die achter onder uit ging in het aangalopperen en dan gaf hij een 6, omdat dit dan niet rechtvaardig te oordelen was. Zo was de galop er lastig te punten, veel glibberde de voltes door en dan zijn ze natuurlijk niet rond. Ook mochten de mensen die gevallen waren verder rijden, dit mag normaal gesproken niet.

Verder was er goed te zien welke paarden wel goed liepen op het gladde gras en welke niet, over het algemeen was er vrij hoog gepunt. Uiteindelijk was er maar 1 iemand die volgens de jury nog echt durfde te rijden en dat was terug te zien op de uitslagen. (scheelde geloof ik 20 punten!) De andere ruiters (en paarden) waren erg bang om te rijden en te lopen over het natte en gladde gras.

Piaffe123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 15:50

Heel erg bedankt Roancka, ga m'n best doen op de volgende wedstrijden en haar vooral trainen om haar nog meer over de rug te krijgen. Had jou ook zien rijden en het zag er erg netjes uit, een verdiende 4e en 2e plek dus!

En wat is bokt handig zeg, Quir, ben erg blij dat je me hebt kunnen vertellen wat hij ermee bedoelde ;)
ik had voor onderdeel 19 (middendraf) als nog een 6 met commentaar bovenbeen hulp, middendraf had ik ook nauwlijks getoont omdat ze anders in de hoek weer zou gaan glibberen.

De jury heeft het idd erg netjes op gelost, ik mocht de oefening opnieuw doen en had nog een 5 voor het aanspringen en een 7 voor mijn volte bij A.
Was wel hoog gepunt, maar ben toch erg blij met mijn 5e plek en ga der snel op ijzers zetten om de volgende selecties (hoop ik) beter te kunnen doen.

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:08

Hoihoi!
Echt toppie gedaan zeg! Je mag er trots op zijn. Ik moet zeggen dat ik vind dat je amara echt top voor elkaar hebt sinds de laatste keer dat ik jullie heb gezien!
Heel erg mooi! Ze is ook super mooi in conditie zeg!
Vervelend dat je onderuit bent gegaan, en knap dat je jezelf zo hersteld hebt!
Probeer inderdaad je handen iets meer voor je te houden, verder ziet het er top uit!
Zet hem op volgende week :D

elientje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:37

Grappig ben je op bokt rond aant kijken zie je heideruiters staan. Toevallig ben ik gister ook op wedstrijd geweest in Deurne had gereden in ring 1. Maar het was inderdaad echt super glad zeg. Mijn paard heeft alleen maar voor ijzers dus ook alleen maar voor schroeven. Ze was al paar keer bijna onderuit gegaan dus heb mijn proef heel voorzichtig gereden. Was wel jammer want als je meer kan rijden krijg je er veel meer uit maar had toch nog winstpunt 180 punten dus wel tevreden.

elientje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:38

trouwens wel een leuke combinatie zijn jullie heb jullie niet zien rijden want was er pas om half tien.

Piaffe123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 16:59

bedankt!

Frannik, ben ook erg blij dat ik haar zo heb kunnen oppakken na 5 maanden rust en een veulen.

Elientje, de baan was idd erg slecht, fijn dat je toch nog een winstpunt hebt kunnen rijden

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:05

Ik weet aan de hand van 'bovenbeen hulp' dat het jury E. v.d. A is :D
Ik ben gister ook de hele dag geweest. Er zijn verschillende paarden onderuit geschoven, erg glad terrein.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:20

Emeraldo schreef:
Ik weet aan de hand van 'bovenbeen hulp' dat het jury E. v.d. A is :D
Ik ben gister ook de hele dag geweest. Er zijn verschillende paarden onderuit geschoven, erg glad terrein.

Haha! Ik ook en hij is ook altijd de gene die dat opschrijft! :D
Hij was het dus inderdaad. ;)

Piaffe123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 20:27

haha dat klopt, werd van te voren al tegen me gezegd, hij praat veel over handen dit handen dat en bovenbeen hulp :P