Veyanetta Roses @ M2 wedstrijd te Heerjansdam.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irisssssje

Veyanetta Roses @ M2 wedstrijd te Heerjansdam.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 12:32

Omdat mijn vorige topic op slot ging, ivm te weinig achtergrond informatie ga ik het opnieuw proberen! :D :D
1. Hoii :D
Afbeelding

Vaya is een KWPN merrie van 6 jaar oud (Karandasj X Amulet). Ik heb haar nu bijna 2 jaar :) :)
Met rijden ben ik nu vooral bezig met mijn eigen houding, ik stoor me heel erg aan mijn handen, want die staan nooit echt netjes rechtop en ik heb ook onrustige benen.
Met een keertwending ga ik ook altijd heel gespannen zitten en hang ik helemaal naar buiten. Dan probeer ik dit weer op te lossen maar dat is allemaal zo lastig! :+ :+ dus als iemand nog tips heeft voor een goede keertwending, heel graag!
Verder ben ik met Vaya bezig om haar meer op het achterbeen te krijgen en dat ze wat gaat stijgen in haar hoofd-hals houding, waardoor ik ook kan gaan verzamelen.
In de training rijd ik veel tempo wisselingen en overgangen.

Met Hemelvaart hadden we selectie wedstrijd in Heerjansdam, Vera (Captain_ hier op bokt) kwam foto's maken.
De foto's zijn van het losrijden en van de eerste proef. Ik had hier 183 punten en een tweede plaats. :) :)

Het commentaar laat ik helemaal aan jullie over! Blijf vriendelijk en graag opbouwend.

2. stukje travers in stap
Afbeelding

3. draf
Afbeelding

4. schouderbinnenwaarts
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. keertwending
Afbeelding

7. slangevolte in contragalop
Afbeelding

8. galop
Afbeelding

9. middenstap
Afbeelding

10. galop
Afbeelding

11. draf
Afbeelding

12. draf
Afbeelding

13. afgroeten
Afbeelding

14. braaaaf paard :+:
Afbeelding

Liefs Iris. :*

__AM

Re: Veyanetta Roses @ M2 wedstrijd te Heerjansdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:29

Ziet er echt goed uit :))
Probeer idd je handen rechtop te zetten, maar ik kan er over mee praten ik ga ze ook al snel kantelen. Verder zie ik niet echt aan de foto´s dat je onrustig bent me je benen. Op de meeste foto´s vind ik ze netjes!
Succes nog in het M2!

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 16:06

Angel___ schreef:
Ziet er echt goed uit :))
Probeer idd je handen rechtop te zetten, maar ik kan er over mee praten ik ga ze ook al snel kantelen. Verder zie ik niet echt aan de foto´s dat je onrustig bent me je benen. Op de meeste foto´s vind ik ze netjes!
Succes nog in het M2!

Dankjewel! :D
Nja, m'n benen zijn niet echt onrustig, het is niet zo dat ik constant zit te prikken en te duwen tegen d'r buik, maar ik vind 't moeilijk om mijn benen mooi lang te houden. Als ik ze probeer mooi lang te houden, worden ze onrustig. Ook vind ik het moeilijk om goed recht in het zadel te blijven zitten, helemaal bij oefeningen die nog niet goed lukken, zoals de keertwendingen.
Maarja, ik ben me er zelf van bewust en dat is een goed begin om eraan te gaan werken! :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:46

Hee iris :D

Ziet er goed uit hoor , maar omdat het HAW -> tenen wat meer naar binnen houden en je handen goed rechtop naast elkaar boven de schoft.

Hoeveel Wp's heb je nu in het M2 :) ?

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 16:47

Hey Yvanka, dankjewel!
Ik heb nu 8 winst in het M2 :) :) maar ik blijf zoiezo nog een tijdje doorkarren in het M2, voor het Z zijn we echt nog niet klaar.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:42

Heel leuk paardje,ik vind het alleen wat strak tonen..Daarintegen draaft hij heerlijk op het achterbeen ! en de galop is lekker bergop! :)

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 18:27

vilouma schreef:
Heel leuk paardje,ik vind het alleen wat strak tonen..Daarintegen draaft hij heerlijk op het achterbeen ! en de galop is lekker bergop! :)

Dankje!!
Maar wat bedoel je met strak?
Want in de stelling in buiging is ze juist heel soepel, ze noemen haar wel vaker 'net een elastiekje' :P :P

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:16

wat zou ik jou graag eens een zit lesje geven haha! je zit al wel beter hoor maar ik weet zeker dat als jij beter gaat zitten dat vaya ook veeeel beter kan gaan lopen, en zeker hoe die moet gaan lopen in de Z. en dan heb ik het natuurlijk ook wel over je benen, en handen maar vooral over je bekken en rug.
En dat is allemaal nogal moeilijk uit te leggen zo.
Ik vind het er netjes uit zien alleen je moet der echt wat meer opgerichter gaan rijden, zelf handen omhoog, benen lang, mee gaan met die bewegingen en dat ze echt gaan zitten aan de achterkant.

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 14:40

irisssssje schreef:
Hm, eerlijk gezegd ben ik het niet helemaal met je eens :) :) ik reageer zo ook nog wel even in het topic, maar aan mijn houding en zit is inderdaad nog veel te verbeteren, maar ik zit vaya níet in de weg. En ik vind dat Vaya juist heerlijk loopt. Tuurlijk, ze mag opgerichter en ze mag meer zakken van achter, maar dat bereiken we alleen maar door te trainen, te trainen en nog eens te trainen. We doen niets fout waardoor ik de oprichting en de achterhand verpest. Wanneer haar achterbeen sterker wordt, gaat ze zakken en komt er oprichting.
In mijn tweede proef liep ze voor het totaal plaatje wel wat lekkerder, maar ik zie aan deze foto's niet helemaal wat je bedoeld.
Er zijn namelijk genoeg foto's in dit topic waar ze haar achterhand laat zakken en naar de oprichting komt.

Amandie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:31

Hee iris!
Wat een heerlijk paard heb je toch. Inderdaad je houding, maar ach, er moet toch iets zijn waar je aan kunt werken. En je bent je er van bewust, dus dat komt helemaal goed!
Vind zelf ontspanning 20.000 belangrijker dan goede oprichting! En dat is bij jou knapperd ook goed te zien!
Train maar lekker door, veel overgangen rijden. En als het goed is, word de achterhand dan ook sterker!

Succes meid!

ThatsHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 06:44

Ik vind het er netjes uitzien!
Van die onrustige benen heb ik zelf ook last gehad, maar dit is op één of andere manier wonderlijk verdwenen na een paar keer zonder beugels rijden op kleine dribbelpony's ;)
Misschien kun je er op letten dat je je tenen iets meer naar binnen plaatst, dan gaan je hakken ook iets makkelijker een klein beetje naar beneden. Eigenlijk zijn je hakken al redelijk naar beneden, maar een klein beetje meer zou niet erg zijn, denk ik :D

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 06:50

_bloempje01_ schreef:
wat zou ik jou graag eens een zit lesje geven haha! je zit al wel beter hoor maar ik weet zeker dat als jij beter gaat zitten dat vaya ook veeeel beter kan gaan lopen, en zeker hoe die moet gaan lopen in de Z. en dan heb ik het natuurlijk ook wel over je benen, en handen maar vooral over je bekken en rug.
En dat is allemaal nogal moeilijk uit te leggen zo.
Ik vind het er netjes uit zien alleen je moet der echt wat meer opgerichter gaan rijden, zelf handen omhoog, benen lang, mee gaan met die bewegingen en dat ze echt gaan zitten aan de achterkant.

Ben het hier enorm mee eens, met het verbeteren van je zit doe je alleen maar goed aan. Een niet helemaal correct houding kan zeker het paard storen, het is zelfs een van de hoofdpunten die de ruiter in orde moet hebben voordat het paard zich kan gaan ontspannen en goed lopen. Ook zeg je dat je hem, tegen je wil, prikt met je spoor. Eigenlijk vind ik dat je dan of er enorm hard aan moet gaan werken of de sporen af. Ookal wordt je paard er niet onrustig van als je prikt je maakt het paard bot en je hebt de kans als je wel correct rijdt dat je paard amper meer reageerd op lichte kuitdruk omdat het paard steeds wel wordt ondersteund met prikjes. Buiten dat dat nu toch ongeveer wel helemaal in orde mag zijn, vooral door een paar zitlessen bereik je al veel meer, vind het toch wel een goed aanbod ;)

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:13

Ik vind dat het er best netjes uitziet! Wel zou ik graag zien dat je graag je handen zelf wat meer tilt. Het lijkt alsof je op de zadel steunt met je handen.... Als je ze zelf wat meer draagt ziet het er nog beter uit!

Je hebt een erg leuk paardje onder je kont moet ik zeggen:)

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 10:21

ThatsHeleen schreef:
Ik vind het er netjes uitzien!
Van die onrustige benen heb ik zelf ook last gehad, maar dit is op één of andere manier wonderlijk verdwenen na een paar keer zonder beugels rijden op kleine dribbelpony's ;)
Misschien kun je er op letten dat je je tenen iets meer naar binnen plaatst, dan gaan je hakken ook iets makkelijker een klein beetje naar beneden. Eigenlijk zijn je hakken al redelijk naar beneden, maar een klein beetje meer zou niet erg zijn, denk ik :D

Ja, ik vind 't heel erg vervelend. Maar het gebeurd alleen maar als ik mijn been goed lang wil maken. Ik ga snel in de galop en in de keertwending mijn knie buigen, en mijn been optrekken. Als ik dan probeer mijn been weer lang te maken, worden ze dus onrustig, omdat ik dan allerlei rare manieren ga zoeken om mijn been mooi lang te houden.

Ik heb ook een keer zonder beugels op haar gereden en misschien moet ik dat gewoon vaker gaan doen, dan móet ik mijn been wel lang houden omdat ik geen steun heb aan de beugels.

Het probleem zit dus meer in mijn benen dan in mijn voeten.

Bedankt voor je reactie!

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 10:31

Joceline schreef:
Ben het hier enorm mee eens, met het verbeteren van je zit doe je alleen maar goed aan. Een niet helemaal correct houding kan zeker het paard storen, het is zelfs een van de hoofdpunten die de ruiter in orde moet hebben voordat het paard zich kan gaan ontspannen en goed lopen. Ook zeg je dat je hem, tegen je wil, prikt met je spoor. Eigenlijk vind ik dat je dan of er enorm hard aan moet gaan werken of de sporen af. Ookal wordt je paard er niet onrustig van als je prikt je maakt het paard bot en je hebt de kans als je wel correct rijdt dat je paard amper meer reageerd op lichte kuitdruk omdat het paard steeds wel wordt ondersteund met prikjes. Buiten dat dat nu toch ongeveer wel helemaal in orde mag zijn, vooral door een paar zitlessen bereik je al veel meer, vind het toch wel een goed aanbod ;)

Tuurlijk is een goede zit enorm belangrijk, maar daar moet aan gewerkt worden voordat hij goed is. Dat gebeurd niet zomaar. Ik ben me er van bewust en ik werk er aan. Verder zeg ik nérgens in mijn topic dat ik haar prik met mijn spoor, mijn voeten heb ik namelijk wel redelijk stil, het probleem zit meer in mijn knie en bovenbeen. En bovendien heb ik de kleinste van de kleinste spoor met een bolletje eraan :D :D
Ik denk ook dat er geen pony zo ontspannen loopt als dit dier, op elk terrein, op elke wedstrijd is het dier één en al ontspanning. Ik zou willen dat ze is een beetje spanning opbouwde, dan ging ze is swingen onder mij.

Je hebt er zeker goede punten tussen zitten, je zegt dingen die zeker waar zijn, maar ik vind je onderbouwing niet correct, omdat ik dit namelijk helemaal niet terug zie in mijn pony.

Verder vind ik dit
''Buiten dat dat nu toch ongeveer wel helemaal in orde mag zijn''
een beetje een rot opmerking.
Ik ben enorm snel naar het M2 gereden en ik weet zelf ook wel dat het ergens stopt, dat ik ergens hard moet gaan trainen om weer het niveau te halen waar we op rijden. Maar om nou in het L2 te blijven rijden en steeds 200 punten te halen, leek me ook geen goed idee.
We trainen hartstikke hard, doen allebei hard ons best, nemen les & trainen zelf, ik denk dat het wel goed komt :) :)

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 10:36

BSensation schreef:
Ik vind dat het er best netjes uitziet! Wel zou ik graag zien dat je graag je handen zelf wat meer tilt. Het lijkt alsof je op de zadel steunt met je handen.... Als je ze zelf wat meer draagt ziet het er nog beter uit!

Je hebt een erg leuk paardje onder je kont moet ik zeggen:)

Mijn handen zijn inderdaad een probleem! M'n moeder schreeuwt ook altijd voor de proef ''puntjes op de i, handen rechtop!!'' hihi :D :D ik werk hier aan en zeker voor het beeld is het veel mooier als ik mijn handen mooi rechtop ga dragen.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:04

Ziet er erg netjes uit iris!
je weet zelf al de punten waar je op moet letten, dus het komt helemaal goed!
De opmerkingen die hierboven gemaakt worden kloppen wel ergens, maar wat jij zegt ben ik het ook mee eens. jij weet het beste hoe jou paard loopt en dat kan een ander niet van foto's beoordelen.
Ik vind het top dat je al zover bent gekomen en porbeer er aan te werken dan komt het helemaal goed. :)
Heel veel succes nog met je paardje!

xNele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:19

Wauw, zit er netjes uit :)
Juist je handen nog, maar komt goed.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:24

Ten eerste wat heb je een prachtig paard onder je kont. Maar ik ga ook mee wat de anderen zeggen. In het M2 mag je wel verwachten dat je je zit aardig wat voor elkaar hebt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:28

irisssssje schreef:
Ik ben enorm snel naar het M2 gereden en ik weet zelf ook wel dat het ergens stopt, dat ik ergens hard moet gaan trainen om weer het niveau te halen waar we op rijden. Maar om nou in het L2 te blijven rijden en steeds 200 punten te halen, leek me ook geen goed idee.We trainen hartstikke hard, doen allebei hard ons best, nemen les & trainen zelf, ik denk dat het wel goed komt :) :)

:D Je hebt helemaal gelijk hoor Iris. Je bent echt super snel gegaan met weinig moeite, en het heeft weinig zin om in de L te blijven hangen en zulke bizar hoge punten te rijden.

Je houding is best netjes hoor, er zijn wat kleine puntjes zoals dat je rechter mag gaan zitten, maar dat is moeilijk te zien vanaf deze foto's.

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 19:29

Naomi_unique schreef:
Ten eerste wat heb je een prachtig paard onder je kont. Maar ik ga ook mee wat de anderen zeggen. In het M2 mag je wel verwachten dat je je zit aardig wat voor elkaar hebt.

Ten eerste, hartstikke bedankt!

Maar als je misschien even mijn reactie op dit verhaal leest, heb je kunnen zien dat ik enorm snel naar het M2 ben gereden en ik verder niets anders kan doen dan aan mijn houding werken, werken en nog eens werken! :) :)

Verder vind ik dat als je zegt dat mijn houding niet in orde is, je dit best mag onderbouwen! Ik weet dat mijn houding niet perfect is hoor, maar waarom vind jij dit en waaraan zie je dit op de foto's?

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 19:31

Tulandro schreef:
irisssssje schreef:
Ik ben enorm snel naar het M2 gereden en ik weet zelf ook wel dat het ergens stopt, dat ik ergens hard moet gaan trainen om weer het niveau te halen waar we op rijden. Maar om nou in het L2 te blijven rijden en steeds 200 punten te halen, leek me ook geen goed idee.We trainen hartstikke hard, doen allebei hard ons best, nemen les & trainen zelf, ik denk dat het wel goed komt :) :)

:D Je hebt helemaal gelijk hoor Iris. Je bent echt super snel gegaan met weinig moeite, en het heeft weinig zin om in de L te blijven hangen en zulke bizar hoge punten te rijden.

Je houding is best netjes hoor, er zijn wat kleine puntjes zoals dat je rechter mag gaan zitten, maar dat is moeilijk te zien vanaf deze foto's.

Dankjewel Marjolein! :D een beetje mening van iemand die mij ook irl ziet rijden is altijd handig.
* Leuk dat je nu ook bij ons op stal staat trouwens! :D :D :D

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:55

De rede dat ik zeg dat ik vind dat je aan je houding moet werken is vooral de galop foto's. Je lijkt nogal voorover te vallen.
Wat door anderen ook al naar voren is gebracht is dat je je tenen wat lijkt af te steken. Dit is natuurlijk moeilijk 1,2,3 te corrigeren (heb er zelf ook ervaring mee) maar als je elke keer dat je merkt dat je je tenen afsteekt ze bewust naar binnen draait ga je al een hoop vooruit. (uiteindelijk doe je het automatisch) Ik vind dat je je ellebogen netjes gebogen langs je lichaam houdt, maar (weer zoals anderen ook zeiden) je zou je handen wat meer mogen dragen en dichter bij elkaar houden.
Wees trots op je paard! Ga fier rechtop zitten, en laat dat ook voor je armen gelden! :D Succes!

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 20:29

Naomi_unique schreef:
De rede dat ik zeg dat ik vind dat je aan je houding moet werken is vooral de galop foto's. Je lijkt nogal voorover te vallen.
Wat door anderen ook al naar voren is gebracht is dat je je tenen wat lijkt af te steken. Dit is natuurlijk moeilijk 1,2,3 te corrigeren (heb er zelf ook ervaring mee) maar als je elke keer dat je merkt dat je je tenen afsteekt ze bewust naar binnen draait ga je al een hoop vooruit. (uiteindelijk doe je het automatisch) Ik vind dat je je ellebogen netjes gebogen langs je lichaam houdt, maar (weer zoals anderen ook zeiden) je zou je handen wat meer mogen dragen en dichter bij elkaar houden.
Wees trots op je paard! Ga fier rechtop zitten, en laat dat ook voor je armen gelden! :D Succes!

Je hebt helemaal gelijk hoor :) :) in de galop ben ik nog hard bezig om haar mooi verzameld te krijgen, ik ben dan zo hard aan het werk dat ik mijn rug een beetje vergeet. In de stap en de draf heb ik dit totaal niet. Ook met mijn gewone houding, als ik bijvoorbeeld op een stoel zit, heb ik problemen. Ik heb mijn schouders altijd naar voren en zit nóóit rechtop. Hierdoor ook al met rib- klachten bij de dokter gezeten. Maar dit is dus terug te zien aan mijn houding op mijn paard. Overigens krijg ik irl bijna nooit commentaar op mijn rug, maar vaker op mijn handen. Mijn handen zijn ook een probleem, wat ik zelf ook het lastigst vind. Ik heb een hele rare knik in mijn linkerpols, wat mijn nicht toevallig ook heeft :+ en alleen als ik me daar voor de volle 100% op concentreer, krijg ik dit goed voor elkaar.
Mijn tenen zijn vooral in galopoefeningen en met keertwendingen, hier ben ik dan veel te druk met de oefening bezig, en vergeet ik mijzelf even helemaal. Ik corrigeer dit wel altijd meteen dus we zijn goed opweg met dit verbeteren :) :) :)
Bedankt voor je reactie! :) :)

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:56

Ziet er wel goed uit hoor!
Alleen idd puntjes over je houding.