shadi net zadelmak @ work + filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mang

shadi net zadelmak @ work + filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 22:03

shadi is een ruin van 4 jaar oud.
hij leert heel snel, en wil graag voor je werken
het is niet mn eigen pony maar mijn verzorgpony,
mijn eigen punten zijn:
*tenen naar binnen
*recht vooruit kijken
*pianohandjes
*in de galop heb ik mijn voeten te ver in de beugels dat komt omdat ie soms moeilijk aangallopeerd dan raak heb ik mijn voeten niet meer helemaal onder controle

[img]http://94.100.116.144/581500001-581550000/581541001-581541100/581541037_5_C_WH.jpeg[/img]
voeten te ver in de beugels
[img]http://94.100.113.101/581500001-581550000/581529001-581529100/581529047_5_BDBH.jpeg[/img]
tenen naar binnen
[img]http://94.100.114.29/581500001-581550000/581529101-581529200/581529134_2_3evP.jpeg[/img]
tenen weer

commentaar/ tips/ reacties zijn erg welkom

groetjes elles en hoefjes shadi

_Mellanie

Re: shadi net zadelmak @ work + filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 23:05

vind het er niet erg ontspannen uitzien ,
je zit in stappen klein stukje draven moeite om pony op hoefslag te houden en je gaat direct in galop .
en je spoort ook met je binnen been aan vind wel dat je bij jongen pony direct goed moet leren alleen met buiten been en stukje naar achteren dan galop

moet ook meer voorwaarts gehouden in draf wat je deed.
liep kort vond ik.
verder vind ik je beugels ook te lang

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 23:49

Leuk beestje zeg :)!

Het is moeilijk om een net zadelmak paard goed recht te richten maar probeer daar echt goed op te letten. Ook goed de hoek in rijden en zachtjes stelling naar binnen aanvragen :)
Rustig opbouwen met je paard, werken aan de ontspanning van het paardje :)

Nog veel succes en plezier samen!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 08:07

leuk paardje.
Fijn dat je ook niet meteen in de mond zit te plukken, maar ik ga ook wel met de rest mee.
Lange banen rechtuit, en dan pas met voltes beginnen.

Het feit dat het er niet ontspannen uitziet .. dat kan goed zijn omdat een paardje dat pas ingereden is, alles nog eng,nieuw en raar vind... ik zou me dan ook niet ontspannen, dat komt er vanzelf wel in.

Ik zou de galop ook achterwegen laten nu (ze kan het toch) en op de andere dingen richten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 09:59

Sterker nog, er is iemand geweest die het dier zou beleren.
Zij doet het professioneel, tegen een x-bedrag, aan huis.
Helaas is dat door omstandigheden niet door gegaan..

Even on topic..
Zoek iemand met een onafhankelijke zit die ervaring heeft met beleren. Het is even een inverstering maar uiteindelijk heb je er profijt van.
Nog even afgezien dat het zadel veel te ver naar voren ligt, waardoor je het dier hindert en gelijk een minder fijne ervaring mee geeft..

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 10:06

Ik vind dit er zeker slecht uit zien vooral op dat filmpje zadel ligt vrij ver naar voren waardoor het meisje de heletijd zit te bonken tegen de lepel aan vandaar ook het bok gedrag. Ik zou eerst even een goeie ruiter zoeken die het beestje met rust en goede manier kan beleren.. je gaat later anders erg veel problemen krijgen vooral als ze nu als zo begint.. Succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 11:13

Ik vind het filmpje er helemaal niet zo slecht uitzien. :=
Het meisje dat er op zit wordt gecorrigeerd door iemand die er verstand van heeft en dat volgt ze heel netjes op!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 11:18

KoudbloedKim schreef:
Ik vind het filmpje er helemaal niet zo slecht uitzien. :=
Het meisje dat er op zit wordt gecorrigeerd door iemand die er verstand van heeft en dat volgt ze heel netjes op!

Mee eens. :) Alleen zou ik je met die schoenen nooit op hebben laten stappen. Je geeft zelf al aan dat je voeten soms een eigen leven leiden. Doe dan iig schoenen aan met een hakje zodat je nooit door de beugel kan schieten.

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:55

Let_be schreef:
Erg jammer voor het dier dat er in zijn 'beginfase' geen vaste ruiter is die ervaring heeft met zadelmak maken en hem vertrouwen kan bieden.

Joline rijd hem soms door de moeilijke punten heen en sophie heeft er nooit meer op gereden. Elles zit er mee op de club nu :)
Deze pony is al zadelmak en ingereden mensen. Nu rijd zij er verder mee. En hij is ingereden door iemand met ervaring :) De gene die hier al 3 pony's ingereden heeft.
Laatst bijgewerkt door rayo_de_sol op 23-05-09 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 13:00

femmefatale1 schreef:
Sterker nog, er is iemand geweest die het dier zou beleren.
Zij doet het professioneel, tegen een x-bedrag, aan huis.
Helaas is dat door omstandigheden niet door gegaan..

Even on topic..
Zoek iemand met een onafhankelijke zit die ervaring heeft met beleren.

De pony is inmiddels al ingereden hoor :) Dus we hoeven niet meer op zoek.
Elles heeft 3 x in de week les met hem en de andere x in de week ook begeleiding.
Gaat prima zo. Op de club zijn ze heel tevreden over hem en elles.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 15:44

Ik zie op het filmpje iniedegeval geen goeie doorgereden pony hij drukt zn rug der uit etc etc.. ik kan niet zeggen dat deze pony goed is ingereden. En als ik hem in de les zou krijgen zou hij bij de beginners komen of priveles met extra aandacht aan ontspanning en vooral ook houding en zit bij de ruiter.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:15

De ponyclublessen die genoemd worden zijn niet van een dergelijk niveau dat zij jullie kunnen helpen tot een toekomstige, ontspannen sportpony.

Edit; En dan geldt nog; je kunt niet verwachten dat je een ruiter zo op een pony kan zetten en hun 'leert' hoe ze hem zadelmak moet maken als haar niveau er nog niet naar is. De basis moet altijd gelegt worden door de juiste ruiter met voldoende ervaring (en tsja, het noemen van 3 pony's wil niet zeggen dat iemand 'zadelmak' kan maken, wie weet hoe die erbij lopen of hoe dat is gegaan?).
Sterker nog; Zet een 'beetje' ruiter op een Z paard en het ziet er netjes uit, zet deze op een jonge pony en alles is weg. Zoals Anky op een 3 jr., zie je ook niet meer. Die krijgt de paarden min. M/Z aangereikt. Zadelmak maken is een vak apart.
Laatst bijgewerkt door Let_be op 23-05-09 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:18

vooral het filmpje van galop ziet er niet erg fijn uit
je hebt je hakken ongelofelijk hoog opgetrokken, paard ziet er alles behalve vrolijk uit en drukt de rug weg
past dit zadel wel goed?

ik zou eens goed les nemen op een ervaren pony en deze laten doorrijden door een ervarener iemand

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:05

vind het ook niet echt een heerlijk plaatje..
Ze is in galop erg onrustig met haar handen dus ook in het paard zijn mond. Ook vind ik dat je op een jong paard in dit niveau/stadium een consequente ruiter op zijn rug nodig heeft. Hij valt op het filmpje gigantisch naar binnen, logisch voor een jong dier. Maar geef dan wel binnebeen,zodat hij leert op je hulpen te reageren.
Zou het jammer vinden van het paardje, als het zo verde rgereden zou wordne

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:08

Meis, doe jodpuhrs aan.. of laarzen als je een keer doorschiet met je voet.. of je valt er af..

Verder sluit ik me bij de rest aan.. Jij kan er niks aan doen.. maar jammer van de eigenaar

marjank1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:32

je zit op zich niet zo heel slecht maar voor de rest ben ik het wel eens met de rest.
Je schrijft bij je openingspost dat de pony PAS zadelmak is en dat wil dus zeggen dat deze pony nog heel veel moet leren en jij ook dus ik ben bang dat deze combinatie niet zo slim is. Maar daar kun jij natuurlijk niks aan doen.

De pony loopt nog ver weg van het ontspannen ga hier eerst aan werken, ook heb ik het idee dat hij zijn rug weg drukt en hierdoor weg loopt van het been, als ik goed zie op het filmpje. Ik zou rustig aan doen en beginnen met veel stappen en die ontspanning gaan opzoeken. Ik weet niet hoe lang je rijd per keer, maar ik zou zeker niet beginnen met een uurtje, doe lekker rustig aan en begin eens met een 15,20 min.

Ik denk dat als de pony ontspannender loopt het plaatje er al een stuk beter uit ziet. Als het niet lukt ben ik bang dat de pony echt een betere ruiter met ervaring nodig heeft of pijn/last heeft van het zadel.

edit: de tweede foto ziet er vind ik niet zo heel slecht uit, dit is wel een begin

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 21:33

vind het ook niet echt een heerlijk plaatje..
Ze is in galop erg onrustig met haar handen dus ook in het paard zijn mond. Ook vind ik dat je op een jong paard in dit niveau/stadium een consequente ruiter op zijn rug nodig heeft. Hij valt op het filmpje gigantisch naar binnen, logisch voor een jong dier. Maar geef dan wel binnebeen,zodat hij leert op je hulpen te reageren.
Zou het jammer vinden van het paardje, als het zo verde rgereden zou wordne

luister; denk je dat een pony die niet vaker als 10 x is bereden gelijk aan de teugel loopt en ineens de piaffe kan ofzo.
als je alles zo goed kan, kom dan naar ons en ga jij hem dan lekker verder trainen..
en als je toch alleen kan zeuren en mij kan afzeiken in je reactie geeef dan maar gewoon GEEN reactie.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 07:35

Toch zou ik ook graag een paar keer per week een goede ruiter op de pony zien.
Huidige ruitertje zit helemaal nog niet zo verkeerd, maar heeft duidelijk veel te weinig ervaring om een dergelijke pony echt wat te leren.

Pony loopt erg moeilijk, zet zich helemaal vast in rug en hals, en dat kan op den duur problemen geven .
Aangaloperen met een jonge pony kun je beter gewoon vanuit lichtrijden doen, nu zit je te butsen en dat komt de rug niet ten goede.

Zoals ik lees kun jij er verder niets aan doen en is de eigenaresse degene die beter zou moeten weten. Maar opper het wel, stel voor dat er een goede ruiter komt om de pony een beetje op het spoor te krijgen.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 15:44

Ben het helemaal eens met de rest. Ik zag ook dat je bij het aandraven, al begon te lichtrijden voordat hij in draf was. Nogal vaag, vooral toen je daarna al meteen in galop ging. Gewoon nog wat aan de basis werken, en het paardje lekker soepel laten lopen. ;)

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:13

Vind het niet zo gek dat de pony zijn rug wegdrukt, je ziet het zadel ontzettend wippen met lichtrijden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:25

Piaffe_Girl schreef:
vind het er niet erg ontspannen uitzien ,
je zit in stappen klein stukje draven moeite om pony op hoefslag te houden en je gaat direct in galop .
en je spoort ook met je binnen been aan vind wel dat je bij jongen pony direct goed moet leren alleen met buiten been en stukje naar achteren dan galop
moet ook meer voorwaarts gehouden in draf wat je deed.
liep kort vond ik.
verder vind ik je beugels ook te lang

:= nou.. dit zou ik dus NIET aanleren, als je op een volte rijdt en stelling vraagt, gaat je buitenbeen ook nara achteren. niete cht handig als je paard elke keer vrolijk in de galop gaat.
dus wel binnenbeen aanleggen ( en buitenbeen achter de singel), dan gaat dat binnenachterbeen eronder en springt de pony goed aan.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:34

[quote="Let_be"]

En Elles; Paard hoeft niet in no time nageeflijk te lopen, maar je ziet hem juist zijn rug wegdrukken. Er zit daar nog een verschil in.

quote]

En om dit voor elkaar te krijgen moet je de pony voorwaarts rijden!! Niet zo inhouden een lekker rustig drafje willen mensen wel eens maar als die over de rug moet lopen moet je hem echt meer voorwaars rijden, dan zal die ook niet zo veel meer met het hoofd slaan en de rug in 2en vouwen. Waarschijnlijk zal die mits goed op die manier gereden binnen een aantal dagen nagefelijk worden. Als ie namelijk niet voorwaarts wordt gereden zal die echt nooit zijn balans vinden.

Neem deze tip alsjeblieft aan en ook in de ponyles niet achter elkaar aan rijden das echt niet goed voor een jonge pony hij moet zijn eigen balans vinden, straks wil die er niet meer tussen weg en kan je nooit alleen op pad.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 15:07

Bolzak23 schreef:
Let_be schreef:

En Elles; Paard hoeft niet in no time nageeflijk te lopen, maar je ziet hem juist zijn rug wegdrukken. Er zit daar nog een verschil in.

quote]

En om dit voor elkaar te krijgen moet je de pony voorwaarts rijden!! Niet zo inhouden een lekker rustig drafje willen mensen wel eens maar als die over de rug moet lopen moet je hem echt meer voorwaars rijden, dan zal die ook niet zo veel meer met het hoofd slaan en de rug in 2en vouwen. Waarschijnlijk zal die mits goed op die manier gereden binnen een aantal dagen nagefelijk worden. Als ie namelijk niet voorwaarts wordt gereden zal die echt nooit zijn balans vinden.

Neem deze tip alsjeblieft aan en ook in de ponyles niet achter elkaar aan rijden das echt niet goed voor een jonge pony hij moet zijn eigen balans vinden, straks wil die er niet meer tussen weg en kan je nooit alleen op pad.

hij word voorwaarts gereden en ik houd hem niet dat lijkt omdat hij zijn hoofd omhoog houd doordat ie zn evenwicht nog niet heeft gevonden.

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:12

ellesjee schreef:
hij word voorwaarts gereden en ik houd hem niet dat lijkt omdat hij zijn hoofd omhoog houd doordat ie zn evenwicht nog niet heeft gevonden.

Wat ik op het filmpje zie, is een rustig drafje,hij onstapnt ook meer zijn hoofd als je je handen stil houdt. Tijdens de galop is goed te zien dat als jij onrustiger wordt met je handen je pony ook gaat schudden met het hoofd. Daarom is het ook belangrijk om je hadnen rustig en stil op de goede plek te houden. Als je m meer voorwaarts rijdt, rijdt je hem van achter naar voren. Wat het begin is van een ontspanning en later een nageeflijkheid. Probeer eerst ontspannen te draven en dergelijke

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:14

Sorry maar dit is echt geen fijn plaatje.

Wat ik zie is een pony die wel graag goed wil doen maar gehinderd wordt door het zadel en de ruiter.
Ik denk dat je zadel niet past, het ligt te ver naar voren.
In het filmpje kun je duidelijk zien dat hij last heeft van zijn rug, laat daar zsm iemand naar kijken.

Het is beter voor hem als hij leert nageeflijk te lopen en zijn rug te gebruiken, deze houding doet hem pijn en zal op de lange duur voor problemen zorgen.
Longeer hem eens met een bijzetje, gewoon losjes eraan zodat hij kan leren zijn rug te gebruiken zonder dat een ruiter hem in de weg zit.
Jij moet meer terug zitten, je teugels korter maken en je handen stil houden. Je teugels zijn steeds om en om waslijntjes en strakgespannen, zo maak je het hem onnodig moeilijk. Let op dat je niet voorover gaat zitten als je hem een bocht door stuurt, blijf rustig rechtop zitten, het enige wat mag bewegen zijn je pinken en je hakken.