Beugels vast aan singel maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misty2001

Beugels vast aan singel maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:28

ik weet niet of het hier goed staat,

maar ik erger zo erg aan mijn eigen houding,
ik rij gigantisch met kapstokken en was het vandaag wel zo zat,, ( ik rij namelijk ook met sporen en vind het gewoon zo sneu bij elke stap beweging hem te drijven terwijl niet nodig is ) dus gewoon echt tijd voor verandering, en ik denk er wel steeds aan, en in de stap is het wel echt super netjes,, al geef ik het zelf toe, maar in de draf en de galop dan lijk ik net charlin chaplin ( of hoe je het typt )

dus ik heb vandaag eens lekker getraint en met uitstappen toch maar eens van die hooitouwtjes te voorschijn gehaald,
en mijn beugels aan de singel vast gemaakt, zodat ik mijn voeten niet meer kon draaien,
echt alleen met uidraven en stappen gebruikt dus 10 min,
paard had er geen last van maar ikzelf wel,, ik weet niet of het wennen is omdat ik eerder automatisch mijn benen afstak of dat het nu wel echt irritatie is,

maar wat vinden jullie van dit idee??
heb ik het te strak of is het goed,,
de veiligheid is wel goed, mijn paardje kan je alles mee doen, en het ging om uitdraven en uistappen, en geen heel uur lang,

en nog en vraagje, zijn deze beugels wel goed bevestigd? of moeten ze juist andersom, het zat aan het zadel toen ik ermee begon met rijden de eigenaar heeft het er aan gemaakt, maar naar mijn idee en logica horen ze andersom, maar ook wel weer zo, dus wie weet of dit goed is?

Afbeelding

Afbeelding

deze foto hieronder was van afgelopen zondag:
Afbeelding

alvast bedankt.

lissisanne

Re: Beugels vast aan singel maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:33

ik denk niet dat het uitmaakt met die strotouwtjes als het niet schuurt (ff nakijken).
ook een vraagje aan jou, waarom rijd je eigenlijk met sporen als je je voeten niet goed houd naar mijn idee stomp je je paard dan alleen maar meer af...

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:40

ik reed eerder altijd zonder sporen maar kreeg geen reactie, kon drijven en als het ware schoppen wat ik wou, en met zweep rijden is bij die niet zo fijn, hij is er best bang voor, en heb liever niet dat hij gespannender gaat lopen, en met spoortjes krijg ik wel de juiste reactie, en voor de kleinere dingen is hij wat beter op het been, bijvoorbeeld, met wijken en schouder binnewaarts enz,

maar hoe heb jij het opgelost met je voeten?
kan het ook aan het zadel liggen??

groetjes,,

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:42

ik denk er gewoon elke stap aan en heb er verder ook nooit echt last van gehad.
maar ik rijd ook niet met sporen (manege) dus het maakt zelfs als ik ze had niet veel uit. (alleen met wedstrijd maar dat doe ik haast niet)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:58

Ik gebruik zelf ook strotouwtjes wanneer ik mijn beenligging niet stil genoeg vind. Alleen neem ik een hele lange, waarmee ik de beugels onder de buik door aan elkaar vast maak, zo kan je je been nog wel zodanig verplaatsen dat je ook nog goede hulpen kan geven.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:22

volgens mij is het wel vijlig, maar stel dat je paard wijger voor een sprong, en je valt voorover, dan blij je wel in de beugels hangen, maar als je zeker weet dat het vijlig is (kan je op een paard natuurlijk nooit 100% verwachten) dan lijkt het me geen probleem.
mischien juist wel een heel goed idee!! ik heb altijd dat ik mijn hakken op trek in de draf. en de galop zit ik perfct, maar jammer genoeg kan je dat niet corrigeren met een touwtje |(

cupcake__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:03

Die strotouwtjes zijn wel ruw, missch gaat het schuren. ander soort touw misschien? gewoon een suggestie hoor.
en wat die sporen betreft zou ik als ik jou was dan maar hele korte sporen kopen (als je dat niet al hebt :P)

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:08

loveidefix, ik geloof niet dat TS met die touwtjes aan der beugels gaat springen ;)

ik vind het een goede oplossing. misschien de volgende keer schoenveters pakken. oid wat minder schuurt indd.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:10

ik vind het echt heel gevaarlijk wat je doet, je beugels kunnen nu niet verder naar voren bewegen als er wel wat gebeurd (een bok, een schijnbeweging) ik zou je een stille been houding maar op een andere manier aanleren ik kan me niet voorstellen dat het beter zal zijn als je ze er weer afhaald.
over het verkeerd bevestigen snap ik neit helemaal wat je bedoeld.... ze kunnen er toch niet op een andere manier op?

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:17

Om regelmatig even mee te oefenen, geen probleem en kan goed helpen.
Heb sinds kort de wintec pro dressuur, en daarbij zitten de zweetbladen vast. Voor mijn gevoel rijd dat precies het zelfde als de keren dat ik weleens met een spoorriempje aan de singel reed.
Zorg er wel voor dat je nog wel voldoende bewegingsvrijheid hebt zodat je been in de natuurlijke houding hangt..

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:33

Je hebt tegenwoordig ook zoiets idee te koop in de winkels :j Ik zou eerder eens nagaan of het niet aan je zadel ligt. Een zadel waar je goed in zit steek je je benen niet af :n

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 08:44

bedankt voor de tips:
@ lissisanne: ik denk er elke stap wel aan :P voorals als ik echt alleen maar aan het rijden ben voor mijn houding, dan let ik helemaal op wat ik doe .:P, maar in de draf lukt het mij gewoon niet,

@ _San87_: oke, dus jij maakt de beugels niet vast aan de singel maar aan elkaar, onder de buik voor anar de andere beugel,? :P, dan kun je idd wel je benen verplaatsen, dat was voor mij gisteren ook wel ff wennen, dat ik geen voltes enzow, kon rijden :P, want been kun je niet verder naar achteren leggen :P,

@ loveidefix: ik ga niet springen met die touwtjes eraan hoor :P, daar heb je gelijk aan,, kan veel gebeuren, nee ik had gisteren alleen mer uitdraven/stappen gedaan en was dressuurmatig bezig hihi

@ cupcake__: ik geef je gelijk met ruw, dat vind ik eerlijk gezegt zelf ook wel, maar kwam zo niet op een ander idee en voor 10 min uitproberen en kijken kon het wel toch? :o Mijn spoortjes is een klein stompje, de kleinste dus :P, op de foto lijken ze best wel lang, maar komt door een bewogen beeld, sorry daarvoor,

@ Vicky_88: schoenveters daar heb ik nog niet aan gedacht, bedankt, dus jij zegt wel dat het kan/mag en zal helpen? Maar mag je het dan ook met de hele training gebruiken of wel gewoon door blijven gaan met uitstappen en draven?,

@ Mjay: ik snap jou volkomen, en ik zal het ook echt niet bij elk paard proberen, maar deze doet echt geen vlieg kwaad ( ff afkloppen ) je kan van zijn kont glijden, je kan zonder zadel zonder hoofdstel het maakt hem echt helemaal niets uit en is nu ook 21 jaar dus kent al wel heel wat, dus geloof niet dat er zoveel zal gebeuren :o, en als er wat gebeurt haal ik meteen de voeten uit de beugels ( dat is mijn snelle reactie )
maar ik zit er zelf ook aan te denken wat er dan gaat gebeuren als ik ze inderdaad af haal?
maar deze stijgbeugels zijn A-symmetrische, maar hoe bevestig je die aan de beugelriem? zoals ze nu zitten of met de platte/korte kant naar de singel wijzend?

@ czarina: oke, ik hoor verschillende dingen, maar meeste komen overeens met het kan goed helpen, hoelang kan ik hiermee doorrijden? is het binnen een week al bijna verholpen of juist een maand mee rijden?

@ malloesje: ik heb zelf het idee dat het ook idd aan het zadel licht, dat andere zadel die eerst op hem lag had ik absoluut niet zulke afstekende voeten, maarja ik heb nu eenmaal geen ander zadel dat deze, want die oude past hem niet, en het harnachement blijft van de eigenaar, en kan me niet zo even een nieuw zadel kopen, maar ik was er wel benieuwd naar of het aan het zadel zou kunnen liggen, het is verder een paard/springzadel, en voor mij ook net een inc te groot, maar om daardoor benen te afsteken?
maar jij had over ziets te koop in de winkel, weet je daar misschien iets meer over, hoe het eruit ziet, werkt en prijs is? :D

bedankt allemaall..

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:46

ik snap niet waarom dan dan met sporen rijd als je je benen niet eens fatsoenlijk stil kan houden :n
dan zou ik eerder zonder sporen rijden en trainen tot hij wel deftig op je been reageert.
sporen zijn er immers om je hulpen te verfijnen

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:50

Misty; een zadel moet niet alleen op het paard passen maar ook bij de ruiter. Elke zit van elk zadel is anders en dat ligt je of ligt je niet. Ik snap dat je niet zomaar een ander zadel kan kopen, maar zit dan niet al te veel in over je beenhouding. Als je koste wat kost jou beenligging wil veranderen betekent dat dat je spierspanning elders in je lichaam opbouwt. Een slechte zit (al dan niet door dwangmatig zitten) is nog veel slechter voor je paard.

Waar ik die dingen gezien heb, volgens mij op de site van de paardendrogist.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 09:00

malloesje schreef:
Misty; een zadel moet niet alleen op het paard passen maar ook bij de ruiter. Elke zit van elk zadel is anders en dat ligt je of ligt je niet. Ik snap dat je niet zomaar een ander zadel kan kopen, maar zit dan niet al te veel in over je beenhouding. Als je koste wat kost jou beenligging wil veranderen betekent dat dat je spierspanning elders in je lichaam opbouwt. Een slechte zit (al dan niet door dwangmatig zitten) is nog veel slechter voor je paard.

Waar ik die dingen gezien heb, volgens mij op de site van de paardendrogist.

ja daar zit wel wat in idd, je hebt wel gelijk,
vergeleken met het andere zadel vind ik deze niets, maar ik vind zelf belangrijker dat het op de rug van het paard beter ligt dan dat voor de mens, maar ik dacht dat het wel te verhelpen was met mijn beenhouding,
ik ga vandaag eens zonder sporen rijden, kijken hoe hij vandaag aan het been is, en anders werk ik daar gewoon na toe, want het is denk ik dan wel het zadel, ( ook wel beetje mijn houding maar heb er nu al zoveel aan gedaan )
want blijven drijven met je been terwijl je kapstokken hebt is voor paard ook niet fijn,
ik laat jullie vanavond wel weten hoe het ging zonder sporen en of het echt aan het zadel ligt..

groetjes,,

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:01

De beugels horen met de korte zijde naar binnen om te werken tegen kapstokjes en met de korte zijde naar buiten tegen fladderende knieën.

Ik zou trouwens sowieso voor veiligheidsbeugels gaan als je de beugels vastbind.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:21

Zou je misschien niet beter zit lessen kunnen gaan volgen?

Als je zo gaat oefenen en je haalt ze er straks weer af dan mis je de steun...dan ga je waarschijnlijk weer met je benen bewegen.
Je beweegt met je benen omdat je de verkeerde spieren aanspant bij het rijden.
Ik denk dus dat je dit beter eerst kunt oplossen
Misschien zou je dit eens kunnen navragen bij een manege bij jou in de buurt of waar je altijd komt.
Of ze misschien van zulke lessen geven

Heel veel succes in ieder geval!!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:28

Ik kom even heel kort uit de bocht, maar hier heb ik maar 1 ding op te zeggen: Als jij je knieën en/of enkels aan gort wilt hebben, moet je je stijgbeugels vast gaan binden.
Kapstokjes ontstaan niet vanuit het onderbeen, en kunnen dus ook niet vanuit het onderbeen gecorigeerd worden, zoals jij nu dus wel probeert. Het enige wat er dan kan gebeuren, is een draaiing in je knie of enkel. Aangezien die twee gewrichten schokken van boven naar beneden op moeten kunnen vangen, wil je die recht hebben staan, en dus absoluut niet gedraait!!!

Kapstokjes moet je oplossen waar ze wegkomen, dus uit je heupen. Je héle been moet naar binnen draaien, en dat werkt alleen van boven naar beneden. Je voet vastpakken en eraan draaien gaat niet maken dat je heup goed gaat staan, gezien het feit dat je onderbeen loshangt en je op je bovenbenen zit. Je bent nu dus in de omgekeerde volgorde bezig.

Zoek dus iemand die je zitles kan geven, en die het probleem vanuit je romp en heup aanpakt. Want dáár zit je probleem, niet in je voeten. Voor je jezelf nog meer slechte dingen aanleert en je straks ook nog problemen met je gewrichten hebt. Echt, dit is het slechtste wat je kan, en nog symptoombestrijding bovendien.......

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:45

ik ga helemaal mee met lalidan, zitlessen is de goede oplossing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:21

OOk ik ga mee met Lalidan :)

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:34

ff stipje, kan ik het van de week ff lezen.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 21:50

Lalidan schreef:
Ik kom even heel kort uit de bocht, maar hier heb ik maar 1 ding op te zeggen: Als jij je knieën en/of enkels aan gort wilt hebben, moet je je stijgbeugels vast gaan binden.
Kapstokjes ontstaan niet vanuit het onderbeen, en kunnen dus ook niet vanuit het onderbeen gecorigeerd worden, zoals jij nu dus wel probeert. Het enige wat er dan kan gebeuren, is een draaiing in je knie of enkel. Aangezien die twee gewrichten schokken van boven naar beneden op moeten kunnen vangen, wil je die recht hebben staan, en dus absoluut niet gedraait!!!

Kapstokjes moet je oplossen waar ze wegkomen, dus uit je heupen. Je héle been moet naar binnen draaien, en dat werkt alleen van boven naar beneden. Je voet vastpakken en eraan draaien gaat niet maken dat je heup goed gaat staan, gezien het feit dat je onderbeen loshangt en je op je bovenbenen zit. Je bent nu dus in de omgekeerde volgorde bezig.

Zoek dus iemand die je zitles kan geven, en die het probleem vanuit je romp en heup aanpakt. Want dáár zit je probleem, niet in je voeten. Voor je jezelf nog meer slechte dingen aanleert en je straks ook nog problemen met je gewrichten hebt. Echt, dit is het slechtste wat je kan, en nog symptoombestrijding bovendien.......

als eerste bedankt voor je reactie,, je hebt me echt aan het denken gezet, en op een ander spoor gezet,
ik heb idd een draaiing in mijn enkel ( knie niet, die is gewoon los van zadel )
ik snap jou wel dat het vanuit je heupen opgelost moet worden en je hele been daarbij hoort, maaar hoe werkt dat? :o, want ik begrijp jou wel, maar hoe los je dat op, ga je dan niet gespannen met je heupen rijden? en hoe maak je die draaiing?

zitles kan ik zaterdag wel eens vragen of mijn instructrice dat eens wil geven :o, op mijn paardje is dat goed te leren, hij is echt heel braaf en heb veel van hem geleerd, en zijn samen de beste maatjes, dus ik denk dat ik dat van hem ook kan leren, ik ga er zeker achteraan zaterdag,

ik heb na lang rijden ( meestal na 2½ 3 uur rijden ) krijg ik echt kramp in mijn enkels, en als ik dan van paard stap ( rustig ) kan ik de eerste passen haast niet lopen en is erg pijnlijk,, komt dat ook door de draaiing in mijn enkels die al die tijd dan de schokken opvangen terwijl mijn enkels gedraaid zijn?

na een min of 10 kan ik wel weer gewoon lopen zonder pijn,
ik ga dit toch wat verder uitzoeken en vragen aan mijn instructrice zoals jij het zegt heb jij wel gelijk,

bedankt.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:34

Mizora schreef:
De beugels horen met de korte zijde naar binnen om te werken tegen kapstokjes en met de korte zijde naar buiten tegen fladderende knieën.

Ik zou trouwens sowieso voor veiligheidsbeugels gaan als je de beugels vastbind.

vind ik nou een super tip!! springt hij opzij, kan er alsnog niets gebeuren :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:22

Allereerst super dat je mijn post zo opgepakt hebt en er over bent gaan nadenken. Er zijn er heel veel die liever voor de makkelijkere oplossing zouden kiezen (dus die touwtjes aan je beugels) dan dat ze echt aan het werk moeten. Terwijl deze oplossing misschien moeilijker is, wat langer duurt, maar je uiteindelijk zoveel verder zal helpen! En bovendien de óórzaak van je probleem aanpakt, en niet alleen het plaatje. Super!

Zitles zou ik nemen van iemand die weet waar ze mee bezig is. Veruit het meerendeel van de instructeurs hebben werkelijk geen idee hoe je goed zitten kan bereiken. Hoe vaak hoor je wel niet opmerkingen als (inderdaad) tenen naar binnen, hakken naar beneden, handen hoog, hoofd stil, handen stil etc? Terwijl dat allemaal problemen zijn die uit de romp komen..... Een leerling kan dus ook helemaal niks met zulke opmerkingen, behalve verkrampen!
Verder heeft domweg aan de longeerlijn gaan zitten ook weinig nut. Je moet eerst in de goede houding op je paard gezet worden, en dat kan alleen iemand doen die ziet wat er fout gaat. Blijkbaar ziet je instructrice dat niet, want anders had ze er al lang wat van gezegd!!! Maakt haar dat een slechte instructrice? nee, natuurlijk niet. Zoals gezegd geld dit voor veruit de meeste instructeurs. Alleen, dat maakt haar wel ongeschikt om jou zitles te geven!! Als zij het je kon leren, dan zou ze het toch allang gedaan hebben??

Je heupen zijn een zogenaamd kogelgewricht. Dat betekend dat ze enigzins rond kunnen draaien. Ga maar eens staan en draai je been eens in zijn geheel wat naar binnen en buiten. Dat is geen enkel probleem. In het begin kan er in bepaalde houdingen wat spanningen in je spieren ontstaan, maar dat is een kwestie van trainen. Maar je hoeft absoluut niet met aangespannen heupen te gaan rijden. Als jij op de juiste manier gaat zitten, blijf je min of meer vanzelf goed zitten en kan je je benen onstpannen laten afhangen. Jouw vraag aan mij was echter hoe je goed op je paard kan gaan zitten, en dat is helaas iets wat ik je niet via de computer uit kan leggen. Om je er een beeld bij te geven: je zit nu min of meer op de achterkant van bovenbenen. Je moet op de binnenkant van je bovenbenen komen te zitten. Maar om dat te bereiken, echt waar, zoek iemand die daarin weet wat ze doen. Want via de computer is het niet uit te leggen.

Voor zitlessen zijn er een aantal bekenden die errug goed zijn.
Een daarvan is Akasha school voor rijkunst van Anne Muller.
Een andere bekende is de Balingehof van Monya en John Erb.

Er zullen er vast meer zijn, maar die weet ik zo niet uit mijn hoofd. Van deze twee weet ik in elk geval dat ze weten waar ze mee bezig zijn, en dat je met 1 tot 2 lessen al een heel eind verder bent. Dit zijn echt aanraders. Het kost wat, maar dan heb je ook echt wat. En je enkelklachten, die kunnen hier best mee te maken hebben. Of ze hebben een andere oorzaak. Niet te beoordelen zo achter de computer, maar ook daar kom je met hun wel uit.

Veel succes er mee!

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 15:01

Lalidan schreef:
Allereerst super dat je mijn post zo opgepakt hebt en er over bent gaan nadenken. Er zijn er heel veel die liever voor de makkelijkere oplossing zouden kiezen (dus die touwtjes aan je beugels) dan dat ze echt aan het werk moeten. Terwijl deze oplossing misschien moeilijker is, wat langer duurt, maar je uiteindelijk zoveel verder zal helpen! En bovendien de óórzaak van je probleem aanpakt, en niet alleen het plaatje. Super!

Zitles zou ik nemen van iemand die weet waar ze mee bezig is. Veruit het meerendeel van de instructeurs hebben werkelijk geen idee hoe je goed zitten kan bereiken. Hoe vaak hoor je wel niet opmerkingen als (inderdaad) tenen naar binnen, hakken naar beneden, handen hoog, hoofd stil, handen stil etc? Terwijl dat allemaal problemen zijn die uit de romp komen..... Een leerling kan dus ook helemaal niks met zulke opmerkingen, behalve verkrampen!
Verder heeft domweg aan de longeerlijn gaan zitten ook weinig nut. Je moet eerst in de goede houding op je paard gezet worden, en dat kan alleen iemand doen die ziet wat er fout gaat. Blijkbaar ziet je instructrice dat niet, want anders had ze er al lang wat van gezegd!!! Maakt haar dat een slechte instructrice? nee, natuurlijk niet. Zoals gezegd geld dit voor veruit de meeste instructeurs. Alleen, dat maakt haar wel ongeschikt om jou zitles te geven!! Als zij het je kon leren, dan zou ze het toch allang gedaan hebben??

Je heupen zijn een zogenaamd kogelgewricht. Dat betekend dat ze enigzins rond kunnen draaien. Ga maar eens staan en draai je been eens in zijn geheel wat naar binnen en buiten. Dat is geen enkel probleem. In het begin kan er in bepaalde houdingen wat spanningen in je spieren ontstaan, maar dat is een kwestie van trainen. Maar je hoeft absoluut niet met aangespannen heupen te gaan rijden. Als jij op de juiste manier gaat zitten, blijf je min of meer vanzelf goed zitten en kan je je benen onstpannen laten afhangen. Jouw vraag aan mij was echter hoe je goed op je paard kan gaan zitten, en dat is helaas iets wat ik je niet via de computer uit kan leggen. Om je er een beeld bij te geven: je zit nu min of meer op de achterkant van bovenbenen. Je moet op de binnenkant van je bovenbenen komen te zitten. Maar om dat te bereiken, echt waar, zoek iemand die daarin weet wat ze doen. Want via de computer is het niet uit te leggen.

Voor zitlessen zijn er een aantal bekenden die errug goed zijn.
Een daarvan is Akasha school voor rijkunst van Anne Muller.
Een andere bekende is de Balingehof van Monya en John Erb.

Er zullen er vast meer zijn, maar die weet ik zo niet uit mijn hoofd. Van deze twee weet ik in elk geval dat ze weten waar ze mee bezig zijn, en dat je met 1 tot 2 lessen al een heel eind verder bent. Dit zijn echt aanraders. Het kost wat, maar dan heb je ook echt wat. En je enkelklachten, die kunnen hier best mee te maken hebben. Of ze hebben een andere oorzaak. Niet te beoordelen zo achter de computer, maar ook daar kom je met hun wel uit.

Veel succes er mee!

hartstikke bedankt,
ik ga er zekers eens achter aan vermelden, en zoals jij zegt krijg je idd vaak te horen, tenen naar binnen, handen rechtop enz,
nu jij het over zulke zitlessen heb kijk ik ook anders tegen zitlessen hihi, ik dacht eerst dat zitlessen echt de ontspanning in de mens opzoeken ( is het ook wel, maar ik zag het van de andere kant )

nu jij het zo zegt over dat het vanuit de romp opgelost moet worden is het ook wel erg logische, en is het ook waar, maarja daar heb ik eerlijk gezegt niet zo over na gedacht, en hoe je het kan veranderen is idd niet vanaf de computer te doen, wel jammer natuurlijk maar zo zie je maar dat je via internet/bokt wel veel kan leren hihi,

ik denk idd ook niet dat mijn instructrice dat idd ziet, anders had ze het er wel over gehad, ( ookal heb ik nog niet zolang les van haar ), ze heeft me wel geholpen met mijn te holle rug, maar dat is iets wat ook erg zichtbaar is,

ik ga die sites eens goed doorlezen nu :P, heb wel ff vlugjes gekeken en was wel erg aantrekkelijk, en zag er goed uit, maar wil wel eens iets meer informatie over hun dus ik ga ze allerbei eens goed bekijken,
en over de prijs doe ik eerlijk gezegt niet zo moeilijk, ik wil mijn houding gewoon verbeteren en dat kan alleen bij mensen die het echt goed kunnen zoals hun en daar verstand van hebben en dan zit je idd met hogere prijsklassen, maar ik wil mijn paard zo min mogelijk storen met mijn hulpen/houding, dus ik vind dit een hele goede tip dat jij mij gegeven hebt,

misschien nog een dom vraagje je maakt me nu zo nieuwschierig, hihi heb jij les gehad van hun? :o,
en hoe kom jij achter zulke dingen? :D, hihi gewoon ff nieuwschierig hoor,
want zoals jij het zegt dat veel instructrices dat niet weten ben ik wel nieuwschierig hoe jij erachter bent gekomen,

maar ik heb eigenlijk 1 keer met die touwtjes gereden ( toen die foto's ook :P, maar sinds die keer al niet meer gedaan, en denk dat ik dat ook niet meer ga doen sinds ik jou tegen ben gekomen )

ik ga gauw op zoek naar beter hulp,, ( anne muller lijkt me wel wat :D)

harstikke bedankt,,
groetjes,