Allereerst super dat je mijn post zo opgepakt hebt en er over bent gaan nadenken. Er zijn er heel veel die liever voor de makkelijkere oplossing zouden kiezen (dus die touwtjes aan je beugels) dan dat ze echt aan het werk moeten. Terwijl deze oplossing misschien moeilijker is, wat langer duurt, maar je uiteindelijk zoveel verder zal helpen! En bovendien de óórzaak van je probleem aanpakt, en niet alleen het plaatje. Super!
Zitles zou ik nemen van iemand die weet waar ze mee bezig is. Veruit het meerendeel van de instructeurs hebben werkelijk geen idee hoe je goed zitten kan bereiken. Hoe vaak hoor je wel niet opmerkingen als (inderdaad) tenen naar binnen, hakken naar beneden, handen hoog, hoofd stil, handen stil etc? Terwijl dat allemaal problemen zijn die uit de romp komen..... Een leerling kan dus ook helemaal niks met zulke opmerkingen, behalve verkrampen!
Verder heeft domweg aan de longeerlijn gaan zitten ook weinig nut. Je moet eerst in de goede houding op je paard gezet worden, en dat kan alleen iemand doen die ziet wat er fout gaat. Blijkbaar ziet je instructrice dat niet, want anders had ze er al lang wat van gezegd!!! Maakt haar dat een slechte instructrice? nee, natuurlijk niet. Zoals gezegd geld dit voor veruit de meeste instructeurs. Alleen, dat maakt haar wel ongeschikt om jou zitles te geven!! Als zij het je kon leren, dan zou ze het toch allang gedaan hebben??
Je heupen zijn een zogenaamd kogelgewricht. Dat betekend dat ze enigzins rond kunnen draaien. Ga maar eens staan en draai je been eens in zijn geheel wat naar binnen en buiten. Dat is geen enkel probleem. In het begin kan er in bepaalde houdingen wat spanningen in je spieren ontstaan, maar dat is een kwestie van trainen. Maar je hoeft absoluut niet met aangespannen heupen te gaan rijden. Als jij op de juiste manier gaat zitten, blijf je min of meer vanzelf goed zitten en kan je je benen onstpannen laten afhangen. Jouw vraag aan mij was echter hoe je goed op je paard kan gaan zitten, en dat is helaas iets wat ik je niet via de computer uit kan leggen. Om je er een beeld bij te geven: je zit nu min of meer op de achterkant van bovenbenen. Je moet op de binnenkant van je bovenbenen komen te zitten. Maar om dat te bereiken, echt waar, zoek iemand die daarin weet wat ze doen. Want via de computer is het niet uit te leggen.
Voor zitlessen zijn er een aantal bekenden die errug goed zijn.
Een daarvan is
Akasha school voor rijkunst van Anne Muller.
Een andere bekende is
de Balingehof van Monya en John Erb.
Er zullen er vast meer zijn, maar die weet ik zo niet uit mijn hoofd. Van deze twee weet ik in elk geval dat ze weten waar ze mee bezig zijn, en dat je met 1 tot 2 lessen al een heel eind verder bent. Dit zijn echt aanraders. Het kost wat, maar dan heb je ook echt wat. En je enkelklachten, die kunnen hier best mee te maken hebben. Of ze hebben een andere oorzaak. Niet te beoordelen zo achter de computer, maar ook daar kom je met hun wel uit.
Veel succes er mee!