Zware rijbaan goed voor pezen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw2014

Zware rijbaan goed voor pezen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 12:11

Hoi,

Van het weekend had ik een onderlinge wedstrijd en moest me paard letterlijk door de bak slaan, ik deed het niet want de bak was veelste zwaar dus ik begreep waarom hij zo langzaam ging. Zelf hebben we op stal een agterbergbodem.

Me proef ging zwaar knudde paard niet voorwaarts...tja hij zakte onderhand een hoef diepte weg en de draf liep hij bijna kreupel volgens de jury. Ik moest zelf maar kijken hoe serieus ik het commetaar nam vanwege de zware rijbaan (volgens mij vonde hun het wel meevallen, had eigelijk moeten zeggen ga zelf maar een rondje rennen ;) )

Nu het mooiste een vrouwtje van die stal zei lachend tegen mij toen ik zei van sjonge jonge die bak is veeeeelste zwaar. Zei de dus dat het goed voor de pezen is worden ze lekker sterk van!
Heb der stom aan zitte kijken want volgens mij is het juist hartstikke slecht voor de pezen!

Klopt het dat een zware rijbaan slecht is voor de pezen?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:13

Een zware baan is een zwaardere belasting voor de pezen. Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al: ga zelf maar een rondje rennen. Echt lekker lopen doet zwaar zand niet.

Whinnylando

Re: Zware rijbaan goed voor pezen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:14

Een zware aan zou ik persoonlijk nog niet eens starten. Ik vind het té slecht voor de pezen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:16

zware bak is echt onwijs slecht voor de banden en pezen. dat hij niet goed liep ka kloppen, een zware bak vind je zelf natuurlijk ook niet lekker lopen.

soms gaan paarden zelf harder lopen in een zware bak omdat ze denken dat ze bergopwaarts lopen.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 12:17

Hoe komt zo iemand er dan op dat het goed is? om die rijbaan goed te praten of dat ze gewoon de balledeverstand er niet van heeft?

Volgende keer doe ik denk ik ook niet meer mee, als ik me paard na de klote wil helpe doe ik het wel op een andere manier...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:20

jsuit harde rechte wegen zijn goed voor de pezen dacht ik? een TE zware bak is een TE zware belasting.... overal waar TE voor staat is niet geod (behalve tevreden ;) )

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:23

ik vind eerlijk gezegd dat je dit altijd een beetje moet nuaceren.
Een paard kan heel wat hebben, en beter dat ze wegzakken, dan een bodem die niet doorlaat en als gevolg hard en glad is.

Perfecte bodems zijn zeker voor dressuur een aanrader, omdat je toch ritme takt etc moet aanhouden.
Echter is een goede moddertraining ook goed. Tuurlijk geen uren aan een stuk.

In de winter hebben we hier een lang zandpad dat dan uiteraard omgetoverd is tot modderpoel. En Ja dan zakken ze daar tot bijna de knie in. Lekker vatsig, maar die beesten hebben daar zin in ;-) en idd maakt dit pezen sterker.

Probleem is nu dat paarden niet meer weten wat een bodem is. Ze worden getraind op professionele bodems, staan op kunstmatig aangelegde, vaak gedraineerde weides, met ingebouwde matten zodat er geen diepe putten (gegraven worden) ontstaan. Paddocks als minipistes etc.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 12:27

Er zal best wel een leer na gedaan zijn om te weten wat wel en niet goed is. Anders worden er niet zulke bodems gebruikt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:31

er zijn ook bodems die na verloop van tijd zwaar worden
(had er ervaringen over gelezen op bokt. weet zo gauw niet meer waar)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 12:40

Dit was geen officieel rijbakzand ;)
Gewoon een boer die creatief is geweest door een kuil tegrave en er zand/aarde troep in te gooie

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:43

zij schreef:
jsuit harde rechte wegen zijn goed voor de pezen dacht ik? een TE zware bak is een TE zware belasting.... overal waar TE voor staat is niet geod (behalve tevreden ;) )

klopt....harde weg is goed om de pezen sterk te maken....wel stappen...
een zware bak is niet goed....voor niets is het goed,en zeker niet voor jonge paarden.
Kijk maar naar hoe diep de dressuurbak is op de olympische spelen....de hoeven zakken er niet in weg.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:49

een zware bak is idd niet goed voor de pezen. ook niet voor de rest van je paard.
er komt een vel grotere strekkracht op de pees te staan om het moment dat je paard zn been op moet tillen uit en zware bodem dan wanneer hij dit moet doen vanaf en vlakke, egale, lichtverende bodem.

en idd, de harde weg is goed voor de pezen. Zelfs draven op het harde, heel af en toe, is ontzettend goed voor de pezen van je paard.
nadeel is dat het niet erg goed is voor de gewrichten als je dit vaak zou doen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:01

ik sluit me aan bij Raja, harde ondergrond is goed om de pezen aan te sterken, maar sletig voor de gewrichten zelf

nu is er ook een verschil tussen zware bodems:
Als je bv op een losse zandbodem rijdt die heel mul is en waar je een hoef diep in wegzakt. dan kan dit nuttig zijn in de training, want hier bouw je spierkracht mee op. Hier rijd je best wel alleen rechtdoor in een vlotte stap, draf of galop. Kan een goede aanvulling/afwisseling zijn.
Een modderige bodem die schuift en aanzuigt, is ronduit slecht. paarden lopen onregelmatig, schuiven met kans op verrekkingen of blijven steken met kans op gewrichtskwetsuren en ijzers aftrappen.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 13:08

petitparis schreef:
Als je bv op een losse zandbodem rijdt die heel mul is en waar je een hoef diep in wegzakt. dan kan dit nuttig zijn in de training, want hier bouw je spierkracht mee op. Hier rijd je best wel alleen rechtdoor in een vlotte stap, draf of galop. Kan een goede aanvulling/afwisseling zijn.
.

Je moet er dus geen dressuurproefje in doen? Gewoon recht toe recht aan?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:35

@ts wat wil je nu horen?

feit blijft dat je paard dus geen balans heeft en gevoelig loopt op minder perfecte bodems. Dus dat is mss de boodschap waaraan je moet werken....
Jij hebt gekozen om te starten in die bak, dus vind het een beetje raar dat je achteraf klaagt.
Paarden zijn niet van suiker, als ze niet 5minuten op die niet perfecte bodem kunnen lopen, denk ik dat er wel iets mis is.
Wat doe je dan in het bos? in de duinen of in het water op strand?

Sorry een gezond paard loopt overal doorheen, dat ze wat zoekerig zijn, dat kan, onregelmatig in een piste die overal hetzelfde ligt, das al wat anders.
Tuurlijk is 'te' nooit goed, maar gewoon de 3 gangen en wat oefeningen moet toch te doen zijn.

Maar bon, je kiest alsnog altijd zelf om te starten...

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 14:33

@Bulck,

Als je mijn berichtje goed had gelezen, had je begrepen dat het over de pezen ging en niet over het starten in die rijbaan.

En vraag of het nou wel of niet goed is voor de pezen en niet om commentaar.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:36

Euwh..
Tevreden.. is één woord dus er staat geen TE voor :P
xx Sorry ff offtopic

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:43

Dat had ik wel door hoor. :-)
Enkel kan ik me niet van de indruk ontdoen dat je een uitvlucht zoekt in de bodem als verklaring voor de 'slechtere prestatie'.
En dat kan, enkel vind ik het overdreven. als jij vind dat het te zwaar is voor de pezen beslis je toch alsnog om niet te starten.
Zwakke pezen moet je sterker maken en dat leer je niet op perfecte bodems, maar door eens off road te gaan.
Laat ze maar eens voelen wat evenwicht is, laat ze maar eens trekken aan hun benen. Tuurlijk moet je niet overdrijven, maar kom op zeg, tegenwoordig wordt elk paard behandeld als een poppetje. Op de wei kliederen ze er ook gewoon door hoor.
Een pees kan wel wat aan, maar uiteraard als het niets gewoon is kan je geen rare dingen uithalen en kom je dus sneller problemen tegen.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 14:50

We gaan elk weekend 5 uur na het bos en komen we alle ondergronden tegen maar dat is puur ontspanning en dat is heel anders rijden als een proefje. Als iets niet goed voelt doe ik het liever ook niet. Volgende keer doe ik ook niet meer mee op die rijbaan.

Dat van die poppetjes heb je gelijk dekentje voor dit dekentje voor dat, beschermer dit beschermer dat. Die paarden mankeren vaak sneller iets als dat je er wat makkelijker mee omgaat. Die zware bak kan hij ook makkelijk aan voor 1 keer maar als ik het kan vermijden doe ik dat graag. Ben namelijk ook verhuis omdat bij me vorige stal een gevaarlijke rijbaan was met kuilen en er werd gewoon niks aan gedaan!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:08

als ik kan kiezen, dan dressuur ik liever op een te harde dan te zachte/zware bodem ivm het aansterken van de pezen, maar ik ga regelmatig bij ons op de renbaan en die ligt bij lang droog weer heel zwaar, in de zin van los. Dus snelheid kan je niet halen, alleen kracht en conditie.
op deze ondergrond zou ik nooit van mijn paard verlangen voltes 10m, wijken, schouderbinnen,...
op wandeling stuur ik mijn paard ook meestal door de plassen, de modder, bult op en af, maar zoals gezegd dit doe je rustig aan en je verlangt geen verzameling, oprichting,...
van zodra de rijbaan glibberig is, zou ik er geen dressuurproef in rijden, niet zozeer omdat het slecht is voor de pezen, maar omwille van het risico op blessures algemeen. Op de weide hoeft een paard geen rekening te houden met het ruitergewicht om z'n evenwicht te bewaren bij een schuiver.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:13

Mijn paard heeft chronisch verdikte annulair ligamenten (of iets dergelijks, het vlies om de pezen)

Komt waarschijnlijk van het trainen in een te zware/ongelijke bak...

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:15

Is echt heeell sleecht.!
maar dat is togh ook onverantwoord om je in zoan bak te laten starten :O
ga hem dan sproeien fzo XD

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:21

@ Bulck: TS zegt niets over prestaties, maar vooral over opmerking van die vrouw over pezen.

Een zware bodem is slecht voor de pezen. Dit kun je zelf ook testen door er doorheen te lopen. Is het zwaar voor jou, geldt dit ook echt voor je paard... Snap die redenatie niet van sommigen die denken dat een zware bodem de pezen sterker maakt, zijn geen spieren namelijk ;) een harde bodem maakt pezen sterker.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:05

vooral als je paard er gevoelig voor is zou ik oppassen!

en als je in een zware rijbak moet rijden,niet te kort draaien en benen afspuiten doe ik meestal om dikke benen te voorkomen..

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:27

Ik rij de hele winter in een blubber bak die dan best wel zwaar is.

Tot nu toe heb ik daar nog nooit geen problemen mee gehad.
Paarden die gezonde en sterke benen hebben zullen hier geen problemen aan ondervinden!
Maar als er alleen al een kleinigheidje fout zit dan zullen deze paarden er sneller last van hebben.
Ik zou dus niet starten met een paard die kort geleden al een pees blessure heeft gehad