Wanneer vinden jullie een paard "te oud"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyJ

Wanneer vinden jullie een paard "te oud"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 11:45

Hallo,
Zoals de titel al zegt;
Wanneer vinden jullie een paard te oud?
En wat doen jullie nog met een ouder paard?
Dit gewoon uit nieuwsgierigheid, ik heb zelf een merrie van 21, kan er nog alles mee doen, maar dit is het eerste paard op leeftijd vandaar mijn vraag vroeger had ik paarden van 8 tot 12 jaar oud en nu merk ik dat ik toch wat meer rekening met mijn merrie houd dan voorheen met een jonger paard.

Groetjes ladyJ

BaiNar

Re: Wanneer vinden jullie een paard "te oud"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:46

Rekening houden is goed maar mijne is 26 en gaat straks weer lekker mee het bos in!! Goed voor hem!! ;-)

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 11:49

Ja vind ik ook!!!
Maar wilde gewoon eens graag weten hoe iedereen erover denkt en wat jullie zoal ermee doen.
Krijg op stal ook verschillende dingen te horen maar denk maar zo als paard geen last ervan heeft kan het gewoon nog, natuurlijk niet te gek en teveel maar gewoon normaal werk en er rekening mee houden.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:54

dat ligt aan zoveel dingen. Als je paard vroeger manege paard is geweest, of hoog in de sport gelopen heeft, kan het met 21 oud zijn. Maar als deze pas op een normale leefdtijd is ingereden, en nooit al teveel mee gedaan is, kan die net zo goed pas op de helft van 't leven zijn ;)

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 11:55

Mallow;
Dat laatste hoop ik natuurlijk hihih

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:15

De zadel maker kwam en die zei over 2 jaar moet het zadel zeker op een ander paard?! Mijn paard is 16 dus volgens de zadelmaker al oud!!

Een paard word pas oud als die zich er na gedraag, maar vind het altijd leuk dat oude paarden/pony s nog vlot meelopen met alles. Ken een pony van 23 geloof ik, geen fatsoenlijke tand meer in ze mond maar springt als een jonge blom van 4. Beestje word jong gehouden door afwisseling. Springen, bosritjes, hobbelen en beetje dressuur.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:20

Ja... Ik heb ook sinds dit jaar een boomloos zadel want ik merk toch dat zijn rug veranderd... Ik ben niet zo van het boomloze maar in dit geval is het wel erg handig... Past zich dan aan aan de rug!!

My_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:12

Een paard is 'oud' of 'jong' al naargelang wat je er mee doet natuurlijk. Een paard van 16 is best wel 'oud' in de sport, zeker jumping, terwijl een paard met dezelfde leeftijd maar bvb enkel recreatie gereden helemaal nog niet 'oud' is, laat staan versleten.

Zolang je paard er plezier in heeft en het fysiek nog aan kan, zijn er wat mij betreft weinig beperkingen!

xxuniquexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:12

ik vind een paard te oud als hij oud is en zich oud gedraagt dat ie bv dingen niet meer kan doen.
dat hij het niet meer aan kan dat je er op gaat rijden.
wat ga je met zn paard doen, als je de ruimte er voor hebt zou ik hem gewoon thuis laten staan, lekker zijn oude dag in het weiland tot ie dood gaat of bij kennisen in de wei, of een rust huis voor paarden als dat er goed uit ziet

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:13

Ik vind een paard oud, als je ziet dat het beestje geen lol meer erin heeft.

xSurvival

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:03

Denk dat het heel erg verschild per paard, de ene gedraagd zich al vroeger 'oud' dan de ander. Denk dat als je paard nog graag wil en er plezier in heeft dat hij langer 'meegaat' dan wanneer het er geen plezier meer in heeft.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:06

Ik ga dit topic ook even in de gaten houden ik vraag het me soms ook wel eens af. Hoe lang en wat kan ik nog doen met mijn 18-jarige kwpn ruin. Hij oogt nog zo fit en vrolijk echter, het is wel echt mijn oogappel en ik wil hem ook beslist niet meer overvragen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:23

mijn paard is 16 en hoor nu al aan alle kanten dat ze hem al behoorlijk oud vinden, nou dat vind ik dus niet.
ik heb wel vrij serieus dressur beoefend en door een aantel blesures aan een been heeft hij nu dus een slecht been en is dressuur nu uitgesloten, maar lester is nu gewoon an zijn 2e cariere begonnen als recreatiepaard en ik hoop dat hij op deze manier nog 30 mag worden.
ik vind een paard pas echt oud als je het echt aan van alles gaat merken.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:25

Hihi, Ik ken een paard van 27. Die is er laatst nog twee keer met zijn ruiter vandoor gegaan in het bos. :') Terwijl dat ook wel iemand met ervaring ed. is. Mevrouw was het er gewoon niet mee eens dat haar vriendje voorop liep ipv zij zelf!! Dan vind ik een paard nog echt niet oud hoor!

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:34

als je paard gewoon is van te "werken", wordt hij pas oud als je hem laat staan. Zolang hij nog mee kan, gaan met die banaan!! (met mate natuurlijk :P )

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:38

Paarden van rond de 20 vind ik meestal nog niet oud. Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat er allemaal mee gedaan is. Een paard als Bonfire is met 18 al met pensioen.

Mijn verzorgpony Duco is net 29 geworden en hij rijdt nog met alle plezier lesjes mee. Er zitten dan wel geen grote en zware kinderen op en veel doet hij niet, maar hij loopt zijn rondje en hij heeft er lol in. Verder gaat hij met mooi weer soms het bos in en hij rijdt onderlinge wedstrijden mee (en hij wint ze :D). Hij is nog heel fit maar begint wel wat dun te worden, ik moet er echt op letten dat hij elke dag zijn portie slobber krijgt.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:39

ik vind dat een paard heel goed zelf aan kan geven wanneer het te oud wordt.
wij hebben hier een kwpn ruin van 19 jaar die vroeger jarenlang hoog in de sport heeft gelopen. ZZ-licht en mocht zwaar starten.
nu wordt hij (natuurlijk) niet meer op dat niveau gereden maar heeft nu een amazone die er 4 keer per week leuk mee rijd en waarschijnlijk gaan ze B starten.
wanneer zij op vakantie is vind ik het wel leuk om de knopjes weer een beetje op te poetsen, zoals pirouette en wisseltjes maar dit zeker met mate! en ook niet meer iedere dag zoals hij vroeger heeft gedaan

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:40

Ik vind dat een paard zo oud is als hij zich gedraagt en voelt.
IK heb zelf een 21jarige Ruin en hij loopt nog steeds helemaal geweldig :) rij op het moment M1 met hem en ben nog druk bezig ;)
maar je hebt ook paarden die 18 zijn en eruit zien alsof ze elk moment om kunnen vallen.. en dan noem ik ze wel oud..

Ik noem hem wel altijd oudje :+

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:44

Bitloos rijden vind mijn paard ook helemaal geweldig daar word hij super lekker van.! en buitenritten is ook hele goed en minimaal om het half jaar naar de tandarts ;)
en ook vaak naar de fysio daar blijven ze ook goed van ;)
het is wel zo dat als je je ''oude'' paard lekker op niveau rijd en hij krijgt een blessure en moet ene HELE lange tijd stil staan dat het nog wel is kan zijn dat hij/zij heel erg snel achteruitgaat..
soms ook tot het ergste aan toe ... maar dat gebeurt niet vaak gelukkig.! maar het is dan vaak wel zo dat je hem niet meer zo krijgt als voor die blessure ( heeft me instructrice gehad en vaak meegemaakt met andere mensen )

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:45

Als ik een paard zou kopen, moest deze zeker niet ouden zijn dan 15 jaar..

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:46

Nee dat vind ik ook :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:09

Mijn moeder die verder niks met paarden heeft, beweert telkens dat paarden wel 40 kunnen worden. Het paard van de schillenboer werd makkelijk die leeftijd zegt ze.

Als je dat legt naast 15 jaar wat in de sport al heel oud is....

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:13

Mijn pony is nu 31 en daar moet ik laatste tijd steeds meer rekening houden.. op zijn tumor na is z'n gezondheid echt geweldig maar ik merk gewoon aan hem dat hij stijver wordt terwijl ik voorheen eigenlijk nog prima met hem kon rijden
Nu rijd ik dus niet meer, ik ben niet de lichtste dus dat ga ik hem helemaal niet meer aandoen. Mijn eigen rondjes rijd ik nu gewoon weer op de manege.
Maar dat geeft niet, nu gaat hij gewoon lekker de hele dag de wei op, binnenkort ook weer de nachten, en elke dag rijden we gewoon zonder zadel/hoofdstel een rondje dorp zodat hij toch niet altijd helemaal stil staat en het bevalt me echt prima :)
Ik ben blij dat ik begonnen ben met een ouder paardje, als je soms ziet hoeveel gezeik sommigen hebben die net hun eerste eigen paard nemen en dan direct een jonge nemen en vervolgens het vertrouwen in paarden verliezen...
Maar bij het paard dat ik na deze wil, wil ik eigenlijk toch wel een maximum leeftijd van 9 jaar aanhouden

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 22:14

aliealie schreef:
Ik ga dit topic ook even in de gaten houden ik vraag het me soms ook wel eens af. Hoe lang en wat kan ik nog doen met mijn 18-jarige kwpn ruin. Hij oogt nog zo fit en vrolijk echter, het is wel echt mijn oogappel en ik wil hem ook beslist niet meer overvragen.

Dat gevoel heb ik precies hetzelfde

Pikeur;
Ik heb ook liever een iets ouder paard dan een jongere, die kunnen zo onvoorspelbaar zijn (nu niet met zijn allen meteen aanvallen, je hebt uitzonderingen en ook oudere paarden die er een potje van maken maar in de regel zijn de iets oudere toch wat vaster qua karakter zijn mijn bevindingen) alhoewel ik een haflinger van 8 had en die was toch ook echt wel super hoor.

Ben alleen bang dat het straks voorbij is... en weet dat ik niet zo moet denken maar ja dat zit toch wel altijd in je hoofd he.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:18

Ach ja oud...wat is oud. Toen ik vorig jaar diverse stalgenoten adviseerde om een paard van een jaar of 8 a 10 te kopen omdat je daar gewoon lekker mee weg kunt was dat al te oud. 8)7

Mijn Haflinger wordt volgende week 18...nou hij was gister helemaal maf en hij zit er dit jaar super goed uit, hij is super vrolijk en hij lijkt zelfs weer wat leniger te worden :D