Boek ivm dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joni

Boek ivm dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 14:56

Hallo,

ik ben op zoek naar een goed boek in verband met dressuur. Ik zou graag wat meer willen bijlezen over de theorie achter (of over) dressuur, dus niet zozeer naar praktijkgerichte boeken. Over rechtrichten, buiging, impuls etc. Wie kan goede boeken aanraden?

Alvast bedankt.

PS: ik weet niet of dit in het juiste onderwerp staat, maar ik vond precies nergens een subforum over Dressuur of dergelijke. Alvast excuses als het fout staat.

Bramasole

Re: Boek ivm dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:58

Ik vind Das gymnasium des pferdes, in het Ned. vertaald uiteraard een heel prettig boek om te lezen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:14

Inderdaad

"Das gymnasium des pferdes" van Gustav Steinbrecht uitgeverij; Tirion Natuur ISBN 90.5210.445X

"Rijden met Gevoel" Wanless ISBN 90.246.0483.4

"Basis Rijkunst" Anne Muller uitg; Tirion Natuur ISBN 90.5210.549.9

Less schreef:
Ik vind Das gymnasium des pferdes, in het Ned. vertaald uiteraard een heel prettig boek om te lezen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:01

Ik vind het boek van Bent Branderup (Duits) ook erg fijn (en ik kan geen duits, alleen middelbareschoolduits 6 jaar geleden). Akademische Reitkunst.

Voor de meer biomechanische kant van de dressuur (hoe er precies bewogen wordt en welke spieren etc.) is het boek van Phd. Nicholson erg goed (Engels); dressage, a rider's atlas.

Verder ga ik met bovenstaande mee, dat zijn ook allemaal erg goede boeken.

Joni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 16:12

Bedankt voor de tips. Ik ga ze proberen te zoeken in de bib, en anders gewoon aanschaffen. Biomechanische kant vand ressuur lijkt me erg interessant.

Grtjs

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:14

Het boek van Nicholson is erg lastig te vinden. Zelfs bij ons in de bieb van de Universiteit van Wageningen hebben ze het niet. Je kunt het wel bestellen bij mediaboekzervice.nl

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:20

de eenvoud van de dressuur van johann hinnemann en coby van balen

en

basisboek dressuur van tineke bartels

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:20

Idd het boek van Nicholson. Ook ReitKunst van Philippe Karl is een echte aanrader! Hij legt heel duidelijk uit wat scheefheid is, en wat het (biomechanische) effect is van bepaalde oefeningen. Helaas alleen in het duits geloof ik...

Steinbrecht is niet verkeerd, maar vreselijk om te lezen...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:31

Steinbrecht is verouderd en wat me erg stoorde aan zijn boek was de bitterheid naar andere dressuurmeesters. Het lezen viel daardoor inderdaad vrij zwaar, ook door de vaak lange hoofdstukken zonder al te veel structuur. Toch vind ik dat je het gelezen moet hebben als je je echt wilt verdiepen in de dressuur. Dat geldt ook voor de schriften van andere grootmeesters.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:32

Eeensch :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:01

Idem dito. Andere bekendere boeken zoals de eenvoud van de dressuur en van Tineke Bartels is veel te eenvoudig en is niet geschikt als verdiepingsmateriaal. ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:23

Als je meer geintresserd bent in de manier van bewegen en de uitwerking van jouw zit, dus ook de biomechanica

Het boek "basis Rijkunst" van Anne Muller van uitg Tirion Natuur ik vermelde het al in het begin vorige posts is daar een schitterend voorbeeld van . En het is in het nederlands

Joni schreef:
Bedankt voor de tips. Ik ga ze proberen te zoeken in de bib, en anders gewoon aanschaffen. Biomechanische kant vand ressuur lijkt me erg interessant.

Grtjs

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:26

Dressuur met Kyra, van kyra kirklund. Erg fijn boek

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:00

vur schreef:
Andere bekendere boeken zoals de eenvoud van de dressuur en van Tineke Bartels is veel te eenvoudig en is niet geschikt als verdiepingsmateriaal. ;)

Helemaal mee eens!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:03

Ruiters en Rechters

Das Gymnasium des Pferdes

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:04

Dressuur onder Vuur, 'Wat elke ruiter moet weten om zijn paard gezond te houden'
van Gerd Heuschmann
Boek met een duidelijke anatomische uitleg van wat een paardenlichaam wel en niet kan. En wat de invloed van ons rijden is.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:12

LoesjeVis schreef:
Dressuur onder Vuur, 'Wat elke ruiter moet weten om zijn paard gezond te houden'
van Gerd Heuschmann
Boek met een duidelijke anatomische uitleg van wat een paardenlichaam wel en niet kan. En wat de invloed van ons rijden is.

Dan heb je meer aan het boek van Nicholson, die gaat daar nog veel dieper op in. Ik vond Heuschman niet echt verdiepend en veel meer basis. Dingen die je ook op internet kunt lezen.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:17

Less schreef:

Ik vond het niet echt prettig om te lezen :o , ik heb me er echt doorheen moeten worstelen. Kreeg het advies om gewoon steeds een hoofdstuk te lezen en het dan weer weg te leggen en dat heb ik dan ook gedaan. Pak nu nog steeds een hoofdstuk (lees het boek nu voor de 4e keer) en steeds weer lees ik dan toch andere dingen of ga over dingen nadenken. Steinbrecht zet je wel aan het denken ;)

Basis Rijkunst van Anne Muller is een absolute aanrader, leest stukken makkelijker weg als Steinbrecht :D

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:19

Alicia2u schreef:
LoesjeVis schreef:
van Gerd Heuschmann

Dan heb je meer aan het boek van Nicholson, die gaat daar nog veel dieper op in. Ik vond Heuschman niet echt verdiepend en veel meer basis. Dingen die je ook op internet kunt lezen.

Tja ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoeveel je al gelezen hebt. En deze stond er nog niet bij. Vind het zelf wel een heel verduidelijkend.
Nicholson is idd ook goed. Met veel tekeningen en foto's. Echt een studieboek!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:23

Noppert schreef:
Less schreef:

Ik vond het niet echt prettig om te lezen :o , ik heb me er echt doorheen moeten worstelen. Kreeg het advies om gewoon steeds een hoofdstuk te lezen en het dan weer weg te leggen en dat heb ik dan ook gedaan. Pak nu nog steeds een hoofdstuk (lees het boek nu voor de 4e keer) en steeds weer lees ik dan toch andere dingen of ga over dingen nadenken. Steinbrecht zet je wel aan het denken ;)

Ik hoor dat wel vaker maar ik vind het een fijn boek om te lezen; terwijl ik helemaal geen studiebol ben maar het leest gewoon helder. Ik pak mijn schrijfblok erbij en schrijf alles uit, zo ben ik er doorheen gekomen. Doe ik eigenlijk met alle boeken, uittreksels maken.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:36

in mijn rij verleden van 13 jaar heb ik tot nu nog het meeste geleerd van het boek verlichte rijkunst van Heather Moffet. heb er zelfs meer van geleerd als van mijn instructeurs.
maar ik ben er wel handig in om de theorie ook om te zetten in de praktijk en zelf te voelen en te proberen wat het beste werkt, als je het alleen leest en er niks mee doet en je gaat op je paard zitten en je denkt verder niet na dan kom je nooit ergens. de kunst is het ook om de stof in je op te nemen, en er over te denken terwijl je op je paard zit, en dat valt niet mee, gezien de duizend dingen waar je al om moet denken als je er op zit :D

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:15

Verplaatst van RT-P naar RT-D.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:52

hafjegek schreef:
in mijn rij verleden van 13 jaar heb ik tot nu nog het meeste geleerd van het boek verlichte rijkunst van Heather Moffet. heb er zelfs meer van geleerd als van mijn instructeurs.
maar ik ben er wel handig in om de theorie ook om te zetten in de praktijk en zelf te voelen en te proberen wat het beste werkt, als je het alleen leest en er niks mee doet en je gaat op je paard zitten en je denkt verder niet na dan kom je nooit ergens. de kunst is het ook om de stof in je op te nemen, en er over te denken terwijl je op je paard zit, en dat valt niet mee, gezien de duizend dingen waar je al om moet denken als je er op zit :D

Klopt! Het is wel meer praktisch dan theoretisch, maar geeft hele goede uitleg over het hoe en wat van de hulpen, incl goed fotomateriaal waarop je veel dingen kunt herkennen! Had m toevallig weer eens uit de kast getrokken laatst ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:38

Dressuur onder vuur

http://www.mediaboek.nl/product/22733_D ... 20?lang=nl

Afbeelding

'Dressuur onder vuur' geeft antwoorden en levert argumenten voor wat 'goed' en 'fout' is in de ruitersport. De titel is bewust gekozen, want auteur Dr. Gerd Heuschmann (ervaren paardendierenarts, paardenhouder, ruiter en trainer) benoemt openlijk de ontwikkelingen in de wedstrijd- en vrijetijdsruitersport die hij onjuist acht.

Zijn boek is echter meer dan een aanklacht: op grond van anatomische en fysiologische kennis toont hij aan hoe onjuiste rijtechnieken van invloed zijn op de gezondheid van een paard. Zijn gedetailleerde uitleg maakt duidelijk waarom het voor iedere ruiter en amazone de moeite waard is zijn of haar paard te trainen volgens de principes van de klassieke rijkunst: opdat het dier gezond blijft!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:37

Das gymnasium des Pferdes (is geen eenvoudig boek, maar is eigenlijk verplichte kost voor iedereen die iets met paarden doet)
Ruiters en Rechters.
Die klassische Reitkunst.
Het paard zijn leraar en leerling.
De Kunst van het paardrijden.
de laatste 2 zijn nog wel 2e hands te krijgen.