Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Less schreef:Ik vind Das gymnasium des pferdes, in het Ned. vertaald uiteraard een heel prettig boek om te lezen.
Joni schreef:Bedankt voor de tips. Ik ga ze proberen te zoeken in de bib, en anders gewoon aanschaffen. Biomechanische kant vand ressuur lijkt me erg interessant.
Grtjs

LoesjeVis schreef:Dressuur onder Vuur, 'Wat elke ruiter moet weten om zijn paard gezond te houden'
van Gerd Heuschmann
Boek met een duidelijke anatomische uitleg van wat een paardenlichaam wel en niet kan. En wat de invloed van ons rijden is.
Less schreef:Ik vind Das gymnasium des pferdes, in het Ned. vertaald uiteraard een heel prettig boek om te lezen.
, ik heb me er echt doorheen moeten worstelen. Kreeg het advies om gewoon steeds een hoofdstuk te lezen en het dan weer weg te leggen en dat heb ik dan ook gedaan. Pak nu nog steeds een hoofdstuk (lees het boek nu voor de 4e keer) en steeds weer lees ik dan toch andere dingen of ga over dingen nadenken. Steinbrecht zet je wel aan het denken
Alicia2u schreef:LoesjeVis schreef:Dressuur onder Vuur, 'Wat elke ruiter moet weten om zijn paard gezond te houden'
van Gerd Heuschmann
Boek met een duidelijke anatomische uitleg van wat een paardenlichaam wel en niet kan. En wat de invloed van ons rijden is.
Dan heb je meer aan het boek van Nicholson, die gaat daar nog veel dieper op in. Ik vond Heuschman niet echt verdiepend en veel meer basis. Dingen die je ook op internet kunt lezen.
Noppert schreef:Less schreef:Ik vind Das gymnasium des pferdes, in het Ned. vertaald uiteraard een heel prettig boek om te lezen.
Ik vond het niet echt prettig om te lezen, ik heb me er echt doorheen moeten worstelen. Kreeg het advies om gewoon steeds een hoofdstuk te lezen en het dan weer weg te leggen en dat heb ik dan ook gedaan. Pak nu nog steeds een hoofdstuk (lees het boek nu voor de 4e keer) en steeds weer lees ik dan toch andere dingen of ga over dingen nadenken. Steinbrecht zet je wel aan het denken
![]()
hafjegek schreef:in mijn rij verleden van 13 jaar heb ik tot nu nog het meeste geleerd van het boek verlichte rijkunst van Heather Moffet. heb er zelfs meer van geleerd als van mijn instructeurs.
maar ik ben er wel handig in om de theorie ook om te zetten in de praktijk en zelf te voelen en te proberen wat het beste werkt, als je het alleen leest en er niks mee doet en je gaat op je paard zitten en je denkt verder niet na dan kom je nooit ergens. de kunst is het ook om de stof in je op te nemen, en er over te denken terwijl je op je paard zit, en dat valt niet mee, gezien de duizend dingen waar je al om moet denken als je er op zit