handen, waar horen ze nou?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

handen, waar horen ze nou?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 09:27

(geen idee of het hier hoort)

Graag zou ik hier een discussie willen starten, en uitleg uit willen halen, over waar je handen nou precies horen tijdens het rijden. Ik stuit de laatste tijd op zoveel tegenstrijdigheden dat ik het even kwijt wil en graag uitleg over hoe jullie er tegenaan kijken.

Het probleem :

Ik heb 2x les in de week. 1x op de rijverening, groepsles en 1x prive. Echter wat ik in beide lessen over mijn handen te horen krijg gaat flink tegen elkaar in. De instructrice van de rijverening wil dat ik mijn handen op de schoft zet zo ongeveer, flink laag dus. Mijn prive instructeur wil dat ik ze draag, Echt draag, dus weer vrij hoog. Zijn uitleg hier achter, waar ik zelf ook de logica uit kan halen : Als jij je paar het voorbeeld zet door zelf je handen netjes te dragen, kun je van je paard gaan verwachten dat hij ook zijn nek gaat dragen. Uitleg van waarom die handen zo laag moeten heb ik nooit goed onderbouwd gehad... Naast dan de vuistregel -> onderarm en teugel in 1 lijn.

is er iemand die me dit wel uit wil leggen? Hoe denken jullie hier over? Voor het idee en de duidelijkheid van het niveau waar het omgaat, ik start L2.

foto's ter illustratie wat beide partijen ongeveer zien willen :

Privee instructeur :
Afbeelding
Al heb ik hier dan mijn handen net iets te laag voor zijn standaart

en hier wil de rijverenigings instructrise mijn handen zien :
Afbeelding

Stravero

Re: handen, waar horen ze nou?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:31

De bovenste foto is de beste. Je paard loopt hier in een goede hals- hoofdhouding en je elleboog moet in 1 lijn lopen tot het bit. dat is bij de 2e foto ook, maar daar loopt je paard te diep/uit elkaar. Op de 2e foto zie je ook dat je je schouderpartij naar voren brengt mdat je je handen omlaag doet. op de eerste foto is het algehele plaatje veeeeel mooier. :)

Gewoon lekker door oefenen met hogere handen. ;)

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:35

ik zie zelf liever het eerste plaatje. omdat bij het tweede plaatje zoals stravero ook al zegt je je schouders naar voor brengt. hierdoor gaat je gewicht dus naar voor en gaat je paard steeds meer op de voorhand lopen. en in mijn ogen kan je met je handen zoals op de tweede foto nooit je paard een mooie uitgestrekte draf laten lopen doordat hij vanvoor al helemaal uit elkaar valt.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 09:53

2e foto was een poging tot middenstap, vandaar zijn hals wat lager. Neusje had er alleen iets meer uit gemogen en actiefer achter. maargoed, dat hele plaatje is opzich het punt niet, meer de positie van de handen ;)

_Athar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:11

het eerste plaatje ziet er beter uit denk ik.
maar heb je in een wedstrijd al eens commentaar gehad? het gaat er toch ook om wat je jury vind?

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:17

Het hangt ervan af waar jij wilt dat je paard met z'n hoofd loopt. Wil je naar voorwaarts-neerwaarts moet je je handen lager en breder zetten, zoals foto 2. Wil je dat je paard meer aan de teugel gaat en zijn hoofd en hals meer zelf gaat dragen, moet je je handen een tiental cm (of wat meer) bij elkaar boven de schoft houden. Zoals op foto 1 dus.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:19

Het is idd maar net wat ze willen zien,ook op wedstrijden.
als je je handen draagt zegt de ene: 'handen te hoog' en de ander: 'mooi dragende hand'
en als je je handen lager houd is het net zo :? soms wordt jeer niet goed van :=
Ik ben meer van de dragende hand :j zo zet je jezelf ook minder snel vast.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:23

Ik heb altijd geleerd dat je handen in ieder geval een handbreedte boven de schoft moeten zijn. Foto 1 dus.

Als je je handen laag hebt net als op foto 2 dan is de kans groter dat je je handen vast zet. Een vorige instructrice zei dan altijd dat je er net zo goed bijzetteugels aan kan doen, dat heeft dan hetzelfde effect.

_Athar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:25

ik heb er eerlijk gezged niet zoveel over nagedacht, ik hoor altijd gewoon: handen mooi rechtop, in vuisten. meer eigenlijk niet maar er zit dus meer aan vast :P

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:55

Ik heb zelf geleerd, en leer tijdens de lessen ook altijd, 1 hand boven de schoft, zoals jou bovenste foto dus. Hierbij draag je je handen, is de kans dat je de handen vastzet een stuk kleiner. Ook vind ik dat het iets hoger dragen van je hand een positief effect heeft op je houding.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:01

Ik zou ook zeggen de 1e foto, ziet er beter uit.
Bovendien ga je op de 2e foto als het ware “achter je hand-aan” zitten en krijg je een belabberde houding.

Wel kan ik me voorstellen dat als je paard geen constante aanleuning heeft, regelmatig met het hoofd gooit of zijn kaak naar voren duwt, dat de andere instructeur wilt dat je je handen laag/lager houdt.
Ook in het geval je je handen niet stil kunt houden tijdens het rijden.

Echter, zou je dit van iemand die L2 start, niet meer verwachten!!!

(Ik wil dat de manegekindertjes wel hun handjes daar houden zoals op foto 2 maar dit is puur omdat hun handjes nog mee omhoog wippen bij het lichtrijden of omdat ze zo op hun eigen kinhoogte hun handen hebben als een paard niet direct halt houdt…Echter van een meer gevorderde combinatie, zo te zien bij jou dus ook, mag je echt wel een handhouding verwachten zoals op foto 1).

Leg het uit aan de instructrice van de verenigingsles of stop met bij haar te lessen! Maar ga niet die ene keer per week je eigen handhouding aanpassen want zo raak niet alleen jij in het warretje maar je paard ook!
Oh en je zou haar nog vriendelijk kunnen vragen waarom je je hand zo laag moet houden en uitleggen wat je instructeur daartegen weer heeft in te brengen.

Succes met je tweestrijd!

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:14

Dat op de eerste foto ziet er veel beter uit. Maar heel veel hoger hoeven je handen ook niet hoor. Je moet gewoon datgene doen wat natuurlijk aanvoelt en niet teveel forceren. Dan ziet het er automatisch netjes uit.

cocolate

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:21

het mooitste is je handen hoog dat raden ze ook aan met wedstrijden de 1ste foto is het mooits!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 16:26

het vreemde is dat het niet alleen de vaste instructrice op de rijvereniging is. Zij is er wel eens niet en word dan door meestal de zelfde persoon vervange + ze hebben een keer extra lessen georganiseerd met iemand van buitenaf de vereniging. Overal kreeg ik te horen dat m'n handen te hoog zaten. Weet nog goed dat ik stom verbaasd was, die eerste extra les. De anderen zaten allemaal met van die rechte stokjes van armen op het paard, hand plat. En alleen ik heb commentaar gehad.. :?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:16

Verplaatst van RUI naar RT-P.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:00

Ik ben het niet eens met mijn voorgangers. Je draagt je handen op de hoogte van de aanleuning die je rijdt. Bij jonge paarden, onervaren paarden en paarden aan het begin van je trainingssessie rij je de aanleuning lager en staan je handen dus ook later geplaatst. Zodra je je paard meer opwaarts gaat rijden plaats je ook je handen hoger.
Ik vind dus plaatje twee correcter qua handhouding. Je kunt je hand prima lager plaatsen zonder je handen naar voren te brengen en met bolle schouders te rijden, dat staat er buiten. Het paard loopt op beide foto's op de voorhand en dat moet niet met de hand gelift worden, dat moet met het been meer opwaarts gereden worden.
Mijn motivatie: de verbinding moet altijd elastisch blijven, dat gaat niet met een knik in je verbinding. Zolang je dus laag instelt, handen ook lager.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:01

De plaats waar je je handen houdt hangt af van wat je wilt van je paard. Wat breder en lager nodigt uit tot zakken en meer lengte in de hals, wat je in bijv. de middenstap graag wilt of tijdens het losrijden. Wel moet je de activiteit van de achterhand dan goed in de gaten houden. Als je je handen meer gaat dragen, nodig je je paard uit om zich wat hoger in te stellen. Hierbij moet je de nageeflijkheid in de gaten houden en het ruggegebruik. Paarden hebben dan gauw de neiging om de rug weg te drukken en net niet nageeflijk te blijven. Houdt je je handen te hoog, wat ik persoonlijk vind op foto 1, dan moet je oppassen dat je het hoofd niet op gaat tillen zeg maar en dat het paard te veel gaat verkorten in de hals.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 18:42

niet Te critisch naar de foto's kijken hoor! Het wou die dag totaal niet lukken dus schort inderdaad een hoop aan.. :o

en tot zover iedereen bedankt voor de reacties, zitten al wat dingen tussen die me goed opheldering geven +:)+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:26

Urielle schreef:
Ik ben het niet eens met mijn voorgangers. Je draagt je handen op de hoogte van de aanleuning die je rijdt. Bij jonge paarden, onervaren paarden en paarden aan het begin van je trainingssessie rij je de aanleuning lager en staan je handen dus ook later geplaatst. Zodra je je paard meer opwaarts gaat rijden plaats je ook je handen hoger.
Ik vind dus plaatje twee correcter qua handhouding. Je kunt je hand prima lager plaatsen zonder je handen naar voren te brengen en met bolle schouders te rijden, dat staat er buiten. Het paard loopt op beide foto's op de voorhand en dat moet niet met de hand gelift worden, dat moet met het been meer opwaarts gereden worden.
Mijn motivatie: de verbinding moet altijd elastisch blijven, dat gaat niet met een knik in je verbinding. Zolang je dus laag instelt, handen ook lager.

Helemaal mee eens, zo heb ik het ook geleerd. Het hangt van je niveau af, en wat je wilt.
Bij beginners leer je, handen boven de schoft en netjes bij elkaar. Als je een paard nagevelijk kunt gaan rijden, handen wat lager, eventueel wat breder (zolang je maar niet vastzet). Omdat het zo 1 al moeilijk genoeg is, en 2 dat nodigt het paard wat meer uit om lekker neerwaarts te gaan.
En kijk, als je dan hoger komt, en je hebt de aanleuning goed voor elkaar, dan word het tijd om wat meer op te gaan richten, en je handen wat hoger en wat meer bij elkaar dus ook. :)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:55

Ook ik ben het met Urielle eens, met toevoeging dat de handhouding ook afhankelijk is van wat je paard je aanbiedt. Je handen heel laag houden terwijl je paard zijn hoofd op god op schoot heeft, nodigt alleen maar uit tot je handen vastzetten.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:03

Helemaal met Urielle eens. De lijn van je elleboog tot aan het bit moet altijd recht zijn. Dat is op je bovenste foto ook niet het geval.
Op de onderste foto zie je die lijn wel, hoewel je daar je schouders niet naar achteren hebt vind ik deze toch een veel fijner beeld geven.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:21

Ik ben het met een aantal van hierboven geplaatste opmerkingen niet eens.

Ik vind namelijk niet dat je moet instellen wat je paard aanbiedt, maar dat je je paard op elke gewenste hoogte moet kunnen instellen. Echt heel hoog bovenin doe je natuurlijk niet met een bv. 3-jarige, je bent al blij als die over 4 benen gaat maar een L2-combinatie mag je natuurlijk wel al wat meer van verwachten. Die moet lang en laag kunnen, halsstrekken, horizontaal en zelfs al wat meer bovenin ingesteld kunnen worden.
Bovendien: als je gaat halsstrekken, ga je toch ook niet met je handen beneden de schoft van het paard rijden?

Wel moet je altijd het contact blijven onderhouden. Door middel van vraag aan het paard, bied jij een ontspannen en licht geopend handcontact met het paard aan en het gaat erom dat je het paard dúsdanig traint dat deze dus aanbiedt. Dus het contact met jouw hand op elke gewenste hoogte (hoofd-halshouding) dus van jou oppikt.

Mijn paard is dan wel wat verder doorgetraind maar ik kan hem binnen no-time van halsje strekken tot een horizontale verbinding rijden en van daaruit hoog ingesteld. Hoe hoger ik instel, gaan mijn handen ook niet hoger.

Buiten dat, die regels uit het boekje bestaan dan wel maar zijn gewoonweg niet altijd mogelijk door lichaamsbouw ruiter maar ook lichaamsbouw van het paard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:11

Imago01 schreef:
Ik ben het met een aantal van hierboven geplaatste opmerkingen niet eens.

Ik vind namelijk niet dat je moet instellen wat je paard aanbiedt, maar dat je je paard op elke gewenste hoogte moet kunnen instellen.

Mijn paard is dan wel wat verder doorgetraind maar ik kan hem binnen no-time van halsje strekken tot een horizontale verbinding rijden en van daaruit hoog ingesteld. Hoe hoger ik instel, gaan mijn handen ook niet hoger.

ik denk dat je daar net twee belangrijke punten aanhaald.
je moet je paard op de gewenste hoogte kunnen instellen
Akkoord, mits het paard het aankan en er zodanig naar getraind is.
bij een beginnende combinatie ben je al blij als het paard wil en kan nageven, en netjes vanachter naar vanvoor blijft lopen, dat op hoogte instellen komt pas later.
dus zowiezo kijk je eerst wat je paard je aanbied, maar train je wel in die mate dat het paard uiteindelijk méér begint aan te bieden
=>
uw paard is dan ook al zodanig verder getraind dat hij kleine verschillen kan opmerken. een beginnend paard heeft meestal meer ondersteuning nodig, in de zin van, hogere instelling => handen een heel stuk hoger, lagere instelling => handen een heel stuk lager.

dus beginnende paarden bieden eerst maar een houding aan (het nageven zelf dus) en naarmate ze sterker worden bieden ze een lagere/hogere/whatever houding aan, en vanaf dan kun je in mijn ogen je paard beginnen instellen op de hoogte dat je wil ...

Maargoed, uiteindelijk bedoelen we wss allebei wel hetzelfde

de vraag is nu mss wel: wat is de doorgaanse handhouding, dus bv bekeken bij een doorgetraind paard die wel de subtielere hulpen kent en kan onderscheiden, worden de handen dan gehouden zoals op foto 1 of op foto 2, of nog anders?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:24

Ik heb geleerd mijn handen zoals foto 1 te houden, omdat je dan in schijnt te werken op een prettiger deel voor het paard in zijn mond.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:38

@Imago01

Ik stel ook graag zsm de hoogte zelf in, maar daarbij verandert mijn handhoogte wel degelijk. Bij het halsstrekken zijn mijn handen zeker niet hoog boven de schoft, maar eerder ter hoogte van de schoft.

Lichaamsbouw ruiter heeft imo qua handhouding niet zoveel relevantie, maar eerder bij dingen als 'ellebogen in de zij' wat niet kan als iemand erg brede schouders heeft etc.
Lichaamsbouw van het paard heeft imo meer te maken met op welke hoogte je het paard het beste kunt instellen om hem te trainen (over het algemeen het tegenovergestelde van wat het paard zelf fysiek aanbiedt) en trainingsfase (driejarige lager rijden om eerst de rugspieren goed te ontspannen en correct te ontwikkelen, voor hij sterk genoeg is om meer opwaarts te rijden).