probleem bij opstijgen.!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

banditlove

probleem bij opstijgen.!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 19:27

hallo,

Ik heb een lusitano ruin( net gecastreerd) 8 jaar (valk).
Hij heeft altijd in het circus gelopen,, en is vorig jaar 2 maanden onder het zadel geweest!
Nu ben ik hem weer zadelmak aan het maken maar ik heb 1 probleem, Als ik mijn been over het zadel doe , daan gooit hij zijn hoofd omhoog en gaat er bokkend vandoor !! soms doet hij dat ook met hangen ,, maar meestal niet, het zadel past goed , en hij heeft niks met zijn rug, hij heeft ook geen slecht verleden ofzo..
Kunnen jullie mij opweg helpen.. hoe moet ik dit oplossen?

ik hoor graag reacties!!!! :D

Monster_tos

Re: probleem bij opstijgen.!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:52

Voorlopig even met hulp opstijgen ? Dat iemand je paard vasthoud. En terug zetten als hij weg loopt.
Weet je ook zeker dat er niks met het gebit is ? Want het omhoog gooien van zn hoofd klinkt wel als een pijn reactie

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 19:57

Monster_tos schreef:
Voorlopig even met hulp opstijgen ? Dat iemand je paard vasthoud. En terug zetten als hij weg loopt.
Weet je ook zeker dat er niks met het gebit is ? Want het omhoog gooien van zn hoofd klinkt wel als een pijn reactie

ja iemand houdt hem vast als ik opstijg. maar hij draait zich om en gallopeerd heel hard weg, dus het enigste wat je dan nog kan doen is loslaten! nee , ik denk geen pijn reactie , want er wordt niet aan de teugels getrokken met opstijgen , Het hoofd omhoog doen,, is ook maar een heel klein beetje ,, ik denk meer een reactie van : ' o , er gaat iets beuren '.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:06

Ga na het rijden, als hij dus moe is, op en af stappen zodat hij er aan went.
Het is belangrijk dat je rustig gaat zitten in het zadel. Iemand die ervaring heeft moet hem vast houden, die moet zorgen dat hij stil blijft staan en zorgen dat hij rustig blijft. Neem de tijd als je op stapt, zodat hij goed ziet en voelt wat je gaat doen, ga in het begin een paar keer alleen hangen en weer op de grond, zodat hij merkt dat er niks spannends gebeurd. door alles vaak en rustig te herhalen en consequent te zijn in het stil laten staan, leer je hem dat er niks aan de hand is als je op stapt.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:09

dit is denk ik gewoon gedrag omdat hij het nog niet goed kent...hij vindt het waarschijnlijk allemaal een beetje eng en paarden zijn vluchtdieren dus dan sprint hij maar weg!
gewoon zoals al eerder aangegeven...heel veel blijven oefenen en na het rijden ook een aantal keer op en af stappen...maar wel consequent blijven...degene die hem vast houdt kan er een longeerlijn aan vast klikken zodat hij in ieder geval niet heeel ver weg kan rennen...veel succes!

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 20:27

Rena100 schreef:
dit is denk ik gewoon gedrag omdat hij het nog niet goed kent...hij vindt het waarschijnlijk allemaal een beetje eng en paarden zijn vluchtdieren dus dan sprint hij maar weg!
gewoon zoals al eerder aangegeven...heel veel blijven oefenen en na het rijden ook een aantal keer op en af stappen...maar wel consequent blijven...degene die hem vast houdt kan er een longeerlijn aan vast klikken zodat hij in ieder geval niet heeel ver weg kan rennen...veel succes!

ik kan er nog niet oprijden.. Want hij rent steeds weg als ik erop wil stappen, Longeerlijn hebben we eraan maar dat helpt niet want je houdt het echt niet hij gaat er heel hard vandoor met touw enal.. ik heb er pas 1 keer een rondje op kunnen stappen,, na veel hangen en alles ,, maar hij is gewoon heel angstig voor je been die je eroverheen zwaait

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 20:29

en hangen hebben we al heel vaak gedaan en dat gaat allemaal super ,, het is alleen het been die je erover moet zwaaien ,, dat is het probleem

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:31

vraagje;
hoe heb je dan voor de koop een proefrit kunnen maken??
of heb je dat sowieso niet gedaan? en hoe kom je aan het paard? rechtstreeks via het circus of een handelaar?
een goed circus paard zonder kuren wordt namelijk niet zomaar als rijpaard verkocht
het kost immers veel tijd en energie om een paard dergelijke stunts te leren

tinkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:35

Als je opstijgt ga je dan ook gelijk met je lichaam omhoog of blijf je nog laag bij de nek. Paarden kunnen schrikken doordat je opeens hoog boven ze bent, wellicht gaat het hangen daarom wel goed. Als je opstijgt blijf dan met je lichaam laag, langs de nek. Dit werkte bij mijn dochter ook goed.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:36

Is ie duidelijk bang als je opstapt, of is het iets anders, denk je? (Misschien geef je onbedoeld wel een rare hulp die hem in het circus geleerd is, weet jij veel :P )
Heb je een afgesloten ruimte waar je evt. het opstappen zou kunnen oefenen? Als wij jonge paarden beleren beginnen we met hangen en opstijgen in de schuur waar de stallen zijn. Daar is de ruimte ongeveer 4 x 4 meter. Daar kan er niet zo heel veel gebeuren als je het rustig opbouwt. Hoop dat je er uitkomt!!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:39

Ik heb ook een paard gehad wat in het begin erg bang was als ik mijn been over hem heen wilde gooien. Hangen was geen probleem. Zadel, gebit etc. was allemaal goed. Een dek over hem heen slaan vond hij ook doodeng.
Ik heb hem toen dagelijks dek op en af gedaan en als ik wilde opstappen eerst voorzichtig er over heen hangen en iemand aan de rechtekant laten staan tussen zijn rechter oog en mijn been.
Als ik eenmaal zat had hij geen probleem het was alleen eng als er iets over hem heen zwaaide.

Kan er ook zoiets bij jouw paard zijn? Weet je wat er in het verleden met hem is gebeurd?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:41

Zorg voor een goede hulp met opstijgen! Iemand die voor je paard staat en beide teugels (vlakbij het bit) vast heeft zodat het paard niet de kans heeft om te vluchten. Stel beide het paard gerust! Ga eerst weer een paar keer voorzichtig over hem heen hangen. Stap elke keer weer naar voren zodat hij je kan zien en beloon hem als hij nog steeds stil staat. Gebruik trouwens een krukje zodat je niet zo hoeft te hangen in je stijgbeugel. Bouw dit langzaam uit todat je rustig je been over hem heen kan slaan. Veel blijven praten, op zijn gemak stellen en belonen. Eventueel zelf een snoepje geven als je er op zit. Dan er weer af en nog een keer proberen. Veel oefenen en herhalen. Dan komt het wel goed.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:44

Inderdaad bij het begin beginnen, paard longeren, zadel erop, hangen, armen en benen zwaaien bij het hangen. VEEEL belonen, vertrouwen winnen, het leuk maken. Een zadelmak paard is nog lang niet klaar, je blijft oefenen en leren. Je zult nog even geduld moeten hebben voordat je kunt gaan zitten. een vluchtdier vlucht, jij moet hem leren dat er niets is om voor te vluchten.
Verder ook goed kijken of het zadel past, bit goed zit, en zijn rug niet gevoelig is ergens.

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 21:25

super bedankt!! ik laat zowieso de tandarts nog eens komen en de paardenfisio

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 21:27

rindin schreef:
Is ie duidelijk bang als je opstapt, of is het iets anders, denk je? (Misschien geef je onbedoeld wel een rare hulp die hem in het circus geleerd is, weet jij veel :P )
Heb je een afgesloten ruimte waar je evt. het opstappen zou kunnen oefenen? Als wij jonge paarden beleren beginnen we met hangen en opstijgen in de schuur waar de stallen zijn. Daar is de ruimte ongeveer 4 x 4 meter. Daar kan er niet zo heel veel gebeuren als je het rustig opbouwt. Hoop dat je er uitkomt!!

maar als hij dan flipt is het wel gevaarlijk want als je er dan af wordt gegooit ,, kan je tegen een muur komen ofzo ,,

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:28

Als je opstapt doe je dat met een opstapje of voet in de beugel en optrekken, want misschien vindt hij de druk aan 1 kant eng.

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 21:36

astridelise schreef:
Als je opstapt doe je dat met een opstapje of voet in de beugel en optrekken, want misschien vindt hij de druk aan 1 kant eng.

ik doe gewn in de beugel ,, maar de druk vind hij niet eng wat hangen aan 1 kant gaat super!!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:50

banditlove schreef:
rindin schreef:

maar als hij dan flipt is het wel gevaarlijk want als je er dan af wordt gegooit ,, kan je tegen een muur komen ofzo ,,

Ja, in de bak kun je er in volle vaart afgegooid worden. Meestal zijn paarden in een gesloten ruimte een stuk rustiger, omdat ze geen kant op kunnen. Dat kunnen ze in de bak wel. In een afgesloten ruimte kun je rustig beginnen met alleen opstappen en het paard laten wennen aan iemand boven zijn belevingswereld. Ik vind het een hele fijne methode en er zijn bij ons nog nooit rare dingen mee gebeurd.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:53

Een paard is een prooidier, misschien ziet hij in jouw opzwaaiende been wel een aanvaller en dan moet je vluchten.
Heb je al geprobeerd om als je naast hem staat dingen over zijn rug te gooien?

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 07:31

oke,, ik zal het eens proberen of dat wel gaat, ja ik heb al een keer een longeer singel erover heen gegooit dekje, zadel, ik ga de deken een keertje nog proberen..

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 08:35

tamaramt schreef:
vraagje;
of heb je dat sowieso niet gedaan? en hoe kom je aan het paard? rechtstreeks via het circus of een handelaar?
een goed circus paard zonder kuren wordt namelijk niet zomaar als rijpaard verkocht

nee ik heb geen proefrit gemaakt, Ik hem hem gekocht bij een man die met de paarden en kamelen in het circus werkt..
de pony heeft ook in ierland in het circus gelopen,, dus hij heeft heel wat meegemaakt, veel gereist , met circus.
Het was ook geen koopje, we konden hem eigenlijk niet betalen , maar die man ,, heeft speciaal voor mij meer dan de helft van de prijs eraf gedaan !! dus daar was ik ook wel blij mee het is een super mooi en lief paardje , maar hij is gewoon bang voor het been die je over het zadel zwaait

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:39

banditlove schreef:
tamaramt schreef:
vraagje;

nee ik heb geen proefrit gemaakt, Ik hem hem gekocht bij een man die met de paarden en kamelen in het circus werkt..
de pony heeft ook in ierland in het circus gelopen,, dus hij heeft heel wat meegemaakt, veel gereist , met circus.
Het was ook geen koopje, we konden hem eigenlijk niet betalen , maar die man ,, heeft speciaal voor mij meer dan de helft van de prijs eraf gedaan !! dus daar was ik ook wel blij mee het is een super mooi en lief paardje , maar hij is gewoon bang voor het been die je over het zadel zwaait

??klinkt mij in de oren dat je ze genept hebben; speciaal voor jou meer dan de helft vd prijs afegdaan terwijl je geen proefrit hebt gemaakt dus niet weet hoe hij onder het zadel is, aan de hulpen en of jij hem fijn vind rijden
je kunt niet eens gaan rijden want je kunt niet opstappen
meid; circuspaarden worden alleen verkocht als ze iets mankeren of dus niet goed genoeg zijn
dikke kans dat jij nu met een moeilijk paard opgescheept zit welke geheel omgeschoold dient te worden
dus wordt denk ik duurkoop en veel heel tijd en energie
weet niet hoeveel ervaring jij zelf hebt met paarden en moeilijke /angstige paarden maar anders kun je hem het beste naar een goede trainingsstal brengen voordat hij nog meer verpest word

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:02

Ik ga mee met Tamaramt... Zit een luchtje aan, verkopers halen niet zomaar de helft van de prijs af. Ik hoop voor je dat je eruit komt met het beestje. Er gaat veel tijd en energie in zitten denk ik, en er is professionele hulp bij nodig. Succes ermee!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:17

dit kan zomaar niet... :n ik denk dat jij hier te weinig ervaring voor hebt als ik eht zo hoor...
dit kan nog wel eens duur worden als je echt wilt rijden erop...

vind het maar een vreemd verhaal, en waarom zou je in vredesnaam een circuspaard kopen? als die verkocht worden... mankeert er ook echt wat aan...

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 11:02

Jolliegirl schreef:
dit kan zomaar niet... :n ik denk dat jij hier te weinig ervaring voor hebt als ik eht zo hoor...
dit kan nog wel eens duur worden als je echt wilt rijden erop...

vind het maar een vreemd verhaal, en waarom zou je in vredesnaam een circuspaard kopen? als die verkocht worden... mankeert er ook echt wat aan...

neee ,, ik heb hem niet van het circus gewoon partuculier , hij moest weg wegens tijdgebrek, en dat over de prijs, is niet omdat het een slecht paard is of iets mee is, want wij vonden de prijs te hoog voor z'n pony die niks kent , behalve circus kunstjes, dus hebben wij veel minder voor de pony geboden en ze gingen accoord .. ik heb er 2 dagen geleden op kunnen stappen 2 rondjes ,, maar de volgende dag vond hij het ineens weer eng,,