wanneer veranderen van instructrice?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

wanneer veranderen van instructrice?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 11:21

Sinds een maand of 2 ben ik weer begonnen met lessen. Ik heb advertentie gezet, maar kreeg alleen maar reacties van mensen zonder papieren. Aangezien ik het toch allemaal vrij prijzig vind, heb ik liever iemand met papieren en die heb ik ook gevonden. Ze gaf al les aan 2 vriendinnen van me.

Nu vallen de lessen me nogal tegen
haar manier van lesgeven is heel anders dan ik gewend ben. Ik heb L2 gereden, en kom nu met lessen niet verder dan linksom en rechtskom, stap, draf en gallop, aantal figuren en voltes. Verder niks. geen stelling, geen wijken, niks van dat alles

Nu snap ik dat de basis eerst goed moet zijn, en je zo stapje bij stapje steeds meer erbij kan pakken, maar ik heb nu het gevoel dat ik "" onder mijn niveau"" les

Vorige week was mijn paard aan klieren, sterk aan maken en vroeg zij of ze er even op mocht
Ja, tuurlijk, ze reed haar meteen voorwaards en vroeg haar om te zakken, wat ze ook braaf deed, reed aantal rondjes en mocht ik er weer op. Ja zegt ze, bij mij doet ze niks, en heb ik niks in handen.
Nu is het zo, dat ik haar echt wel aan de teugel gereden krijg, maar dan moet ik haar voorwaards rijden eerst.
In de les moet ik haar juist steeds in haar eigen rempo laten rijden, wat in mijn ogen echt te langzaam is.

Wat nu doen?? Ik zal het straks ook aangeven, maar hoelang zouden jullie blijven proberen?
20- per uur, voor een les die lager in niveau ligt dan mijn eigen trainingen vind ik jammer geld

Lielle

Re: wanneer veranderen van instructrice?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:24

wat moet je dan doen in de les? Noem eens wat concrete aanwijzingen die je krijgt? Op zich kan de les die jij beschrijft heel goed zijn, maar dat hangt er helemaal vanaf wat je doet in die voltes en rechte lijnen.

Overigens vind ik erop stappen om het op te lossen niet altijd handig. En hoe staat ze tegenover jouw opmerkingen over tempo e.d.?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:28

Als eerste is 20,00 per uur weinig voor een gediplomeerd instructrice. Verder vind ik dat je dit met haar moet kunnen bespreken, vraag waarom zij jou les geeft op deze wijze. Stelling vragen is erg belangrijk, dus dit onderdeel zou ik zeker aankaarten. Wellicht vind ze jou en/of je paard nog niet toe aan wijken. Wil ze zelf eerst een compleet beeld krijgen van jullie kunnen.

Hoeveel lessen heb je precies gehad tot nu toe?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 11:31

nou, enige wat ze zegt is, rechtop zitten, handen sluiten en niet met tong klikken
verder alleen maar prima, prima prima

de aanwijzingen die ik krijg zijn telkens hetzelfde ( niet om de 5 meterer, maar verdeeld over het uur)
rechtop zitten klopt, komt doordat mijn bak schuin afloopt en ik een nieuw zadel heb waar ik erg aan moet wennen, handen sluiten en tong klikken klopt ook, maar dat weet ik en ben ik zelf ook al op aan het letten
verder krijg ik met voltes geen aanwijzingen over
meer/ minder stelling of groter of kleine rijden
Blijkbaar doe ik het dus goed, daarom heb ik ook het idee dat ik stilsta

Ik heb het gevoel dat ik elke les hetzelfde doe, heb teugels op 1 maat, rijd hele uur hetzelfde tempo, en word niet eens gevraagd om aan teugel te rijden
ik ben gewend, als ik les heb, om te doen wat gezegd word, en dat doe ik dan ook.
Heb altijd vrij fanatieke instructrices gehad, moeilijke paarden gereden en was ik kapot na een les
Nu stap ik af en heb echt het gevoel dat ik wienig bereikt heb

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:33

dat zou voor mij geen les zijn. En dat heeft niet te maken met het al of niet wijken (ik kan ooit een hele les alleen maar rechtuit rijden en werken aan overgangen) maar wel aan het niveau van het commentaar.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 11:34

Less schreef:
Als eerste is 20,00 per uur weinig voor een gediplomeerd instructrice. Verder vind ik dat je dit met haar moet kunnen bespreken, vraag waarom zij jou les geeft op deze wijze. Stelling vragen is erg belangrijk, dus dit onderdeel zou ik zeker aankaarten. Wellicht vind ze jou en/of je paard nog niet toe aan wijken. Wil ze zelf eerst een compleet beeld krijgen van jullie kunnen.

ik heb nu 8 lessen gehad
20- is ook weinig per uur, maar ik kan geen andere vinden in de buurt die gediplomeerd is
Ik ben bereid om meer te betalen, of half uur les te nemen, Losrijden kan ik ook in mijn eigen tijd

de andere reacties die ik kreeg op mijn advertentie waren va ongedilpomeerde mensen, die ook 20- per uur vroegen, en dat vind ik gewoon teveel

en als we niet klaar zijn voor het wijken, kan ik evt begrijpen, maar dan hoef je toch niet elke les hetzelfde te doen?? je kan dan bv wel al beginnen met stelling te vragen op de lange zijde, de beginselen voor wijken
Wijken neem ik in mijn eigen training namelijk wel mee
Mijn paard kan het en ik ook

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:35

Als je echt niks meer leert dan kun je misschien veranderen van instructrice
Heb ik ook gedaan, ik leerde op een gegeven moment niks meer en toevallig had ik ook iemand anders leren kennen en daar ben ik toen naar toe gegaan
Ik reed trouwens op een manege het was een leuke manege maar ik leerde er niks meer
Nu rijdt ik op een manege waar ik elke keer weer wat leer of mee krijg waar ik op moet letten
Hier kunnen we tenminste buitenritten maken en wedstrijden rijden (krijg je een andere training dan kinderen die gewoon rijden) maar daar gaat het niet om bij jou denk ik

Als je echt niks meer leert en alleen dezelfde aanwijzingen krijgt is het misschien beter om een andere te zoeken ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:35

Ik betaal een vergelijkbaar bedrag maar dat zijn wel lessen van een heel andere orde. Persoonlijk zegt dat diploma me nog steeds helemaal niets, ik heb een paar keer meegereden bij de ORUN en dat vond ik gewoon bagger.

Gewoon rechtuit rijden zonder concrete oefeningen is vrijetijdsbesteding maar geen training.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:36

Less schreef:

Ik ben het met je eerste zin niet helemaal eens, ik heb jarenlang bij een instructrice gelest welke t/m orun 3 had gevolgd (oid ik weet niet precies hoe dat zit daarmee, maar wel gediplomeerd :) ) en zeer veel eigen ervaring had voor 15 euro per uur :)

Voor de rest ben ik het wel met je eens, ze wil waarschijnlijk eerst zelf een beeld krijgen van de combinatie en langzamerhand steeds iets verder werken. Maar als je er nu al geen goed gevoel bij hebt dan zou ik in ieder geval tegen haar zeggen wat er in je gedachten speelt, want ze is zich waarschijnlijk helemaal niet bewust van. Als je haar feedback geeft kan ze daar iets mee doen :)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:37

Persoonlijk vind ik tempo wisselingen wel van belang en zoals ik al eerder schreef is stelling vragen ook niet overbodig. Toch heb ik het idee dat je dit een kans moet geven. Het is misschien voor jou te veel basis gedoe maar zij zal dit wellicht met een reden doen... heb het er over.

En als het daarna nog steeds niet klikt dan houd het gewoon op en kun je opzeggen. Je bent immers niet met elkaar getrouwd en vrij om iemand anders te zoeken

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 11:37

overgangen word idd wel op gelet, dat ik niet terugval in stap zodra ik ga zitten, maar we maken weinig overgangen
meestal instappen, van hand veranderen, aandraven, andere hand draven, galop, draf, van hand veranderen , weer galop, draven en stappen lange teugel

geen tempowisselingen, weinig overgangen en veelal vooruit rijden

ik wil haar verder niet afkraken, ze is erg vriendelijk, maar vroeg me af wat jullie zouden doen en hoelang je het zou proberen

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:39

Misschien even met d'r praten dat je eigenlijk alleen maar dezelfde aanwijzingen krijgt en ook meer tempowisselingen en overgangen wilt rijden
Ik vraag ook wel eens of we met iets die les heel goed kunnen oefenen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:39

Toch eerst even je probleem aankaarten bij de instructrice.
Als jij niet aangeeft dat de les niet is wat je wil, kan zij er natuurlijk ook niets mee. Misschien heeft zij wel het idee dat je heerlijk rijd en dus tevreden bent.
En let wel...een diploma zegt ook niet alles he! ER zijn legio grand prix ruiters die geen les kunnen geven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:41

maar dit is geen basiswerk, tenminste niet als er geen andere inhoudelijke aanwijzingen gegeven worden dan hierboven genoemd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 11:42

aerdenhout1 schreef:
Toch eerst even je probleem aankaarten bij de instructrice.
Als jij niet aangeeft dat de les niet is wat je wil, kan zij er natuurlijk ook niets mee. Misschien heeft zij wel het idee dat je heerlijk rijd en dus tevreden bent.
En let wel...een diploma zegt ook niet alles he! ER zijn legio grand prix ruiters die geen les kunnen geven.

maar ook niet alle grand prix ruiters hebben ook geen papieren om les te geven...
Al heb ik wel les gehad van grand prix ruiter, en met haar paarden gereden op stage ( is wel al tijd geleden)

daarom zoek ik juist iemand wel met papieren, want al kan een ruiter zelf nog zo goed rijden, het aan een ander uitleggen is een vak apart

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:23

Kiek ik hoop dat je vandaag wel fijn les hebt gehad. Het moet natuurlijk ook klikken tussen instructrice en ruiter. De lessen die ik van haar gehad heb waren wel met meer te doen in een uur, nageven, zijwaarts, schouderbinnenwaarts, halthouden, achterwaarts enz.
Het klopt dat ze erg lief lesgeeft (geen vergelijking met die andere waar we het wel eens over hebben gehad). Het is wel dat je het haar moet aangeven wat je wilt, ga anders een gewoon rijden hoe je normaal rijd en blijf niet op haar wachten tot ze een figuur aangeeft of zo. Kijk hoe ze dan reageert en lesgeeft. Ik zou wel kijken dat als je het aangegeven hebt dat je meer wilt, moe van het paard wilt afstappen enz. en dit niet bereikt hebt binnen een x aantal lessen om dan er wel mee te stoppen. Niet voor haar ze is een schat maar je moet wel het idee hebben dat je er wat aan hebt natuurlijk.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:27

Hihi papieren zeggen daar niets over hoor, of iemand wel of niet dingen uit kan leggen. Ik haal uit principe de ORUN niet. Waarom? Omdat het duur is en voor mij persoonlijk geen toegevoegde waarde heeft. En ja, ik heb de lesstof en praktijklessen gezien...

Daarnaast ben ik over maar weinig instructeurs te spreken. Mensen hebben geen anatomische, fysiologische of trainingstechnische achtergrond meer... *Geld overigens ook voor de ruiters*

Maar volgens mij heb jij je keus al gemaakt ;)

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:33

Ik rij les bij iemand die niets van "papieren" heeft, diene mens is gewoon zoveel bezig met zijn eigen paarden bezig ed., dat hij geen lange cursussen wil doen.

Wat niet wil zeggen dat diene niet supergoed weet waar het zit.

Ik rij afwisselend met 4jarige & 8jarige, zijn lessen zijn telkens aangepast aan het niveau van het paard, en na enkele x bij hem voel ik ze véél beter aan, mits gebruik van zijn tips.

Als mijn gezondheid niet meewil, dan houdt hij er rekening mee, en andere keren gaan we echt tot het uiterste, als hij ziet dat ik het kan. Hij durft ook al es te lang lesgeven (als iets niet goed gaat), of vroeger stoppen als ze echt lekker gelopen heeft.

Waarom probeer je niet gewoon es enkele proeflessen van niet-gediplomeerde instructeurs die zich aangemeld hebben?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:35

Ik zou er mee stoppen. Ik vind dat je altijd met een instructeur een soort van klik moet hebben en die mis ik hier een beetje... De lessen houden te weinig in, waardoor je niet tevreden van je paard af stapt omdat je niet echt gewerkt hebt.
En een papiertje zegt voor mij helemaal niks! Ik ken meerdere mensen die geen papiertje hebben, maar die echt super lessen geven en echt alles zien. En daar tegenover stond dat ik ook lessen heb gehad die echt niks in hielden van mensen met papieren.
Ga gewoon proeflessen nemen van diegene zonder diploma zou ik zeggen! Misschien heb je daar wel veel meer aan en is het die 20 euro echt waard ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:36

Heb je dit ook besproken met de instructrice? Wat was haar reactie daarop?

Je kunt best aan de instructrice aangeven wat je niveau is, wat je doet in de training en wat je verwacht van de les. Zo na 8 lessen zou daar toch enige duidelijkheid in moeten komen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 20:10

nou, vandaag les gehad, ze kon het topic wel gelezen hebben want ineens gingen we wijken :D
Ik heb dit keer gewoon gereden zoals ik normaal ook train, spoortje om, voorwaards rijden en aan telkens aan werk zetten, niet wachten totdat zij een figuur liet rijden, maar echt voor mezelf gereden
Het ging vandaag dan ook erg goed en heb haar dat ook gezegd.

Toch heb ik besloten om ermee te stoppen.......
Mijn oude instructrice ( van dik 10 jaar geleden) is nu op de manege aan het vervangen ivm zwangerschap van een ander, en ze heeft straks weer tijd om prive lessen te geven
Ik mag zelfs gebruik maken van de binnenbak op manege, die 5 min, van mij vandaag ligt
handig als het weer een keer slecht is of het later in de avond word

Ik heb met haar zadeltje 10 jaar geleden mijn pony ingereden, die ik nu nog heb, en zij kent haar dus ook goed. Ik ken haar manier van lesgeven, en dat is vrij fanatiek, maar past bij mij

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:34

Nou kiek doe haar in elk geval de groeten van me. Ik denk dat W beter bij je past qua temperament van lesgeven. Je moet ook met plezier les hebben natuurlijk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:03

Misschien is dat meer de manier waarop je instructrice les geeft, zelf kijken naar wat de combinatie aangeeft en daar op inspelen. Ik kan me voorstellen dat als jij de eerdere lessen afwachtender was terwijl de instructrice juist wachtte totdat jij begon met rijden dat ze daardoor een verkeerd beeld kreeg van je niveau. Dat jullie eigenlijk op elkaar aan het wachten waren.

Maar goed, je stapt nu over naar een ander, dat lijkt me een prima besluit :-)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:10

Als je niet tevreden bent kan je idd best naar een ander gaan.

Het hangt misschien ook allemaal af van hoe je gewend bent om les te krijgen.

Ik rijd in de lessen eigenlijk vaak op mezelf, beslis dus zelf welke figuren ik rijd en wanneer en neem bv wijken er zelf bij, voor zo'n dingen wacht ik niet op de instructrice. Zij moedigt dit ook aan en zegt ook dat ik zelf moet bepalen welke oefening nodig is om iets te bereiken. Zij zal nooit simpelweg zeggen 'rijd bij B een volte', zonder meer. Soms zegt ze wel eens dat ik m'n paard op de volte moet zetten rond haar, maar dat is dan om iets specifiek te oefenen.

Bij het losrijden wordt ze zelfs boos als je gewoon maar simpelweg wat hoefslagrondjes rijd :+ .

Wat we dan daadwerkelijk doen tijdens de lessen kan verschillen. Ik heb al veel voldoening kunnen halen uit lessen waar we niets anders deden dan rechte lijnen en voltes, niks wijken en zelfs geen galop (met jonge paarden zijn zo'n lessen in het begin moeilijk genoeg) en soms had ik wel lessen waar we veel verschillende dingen deden en ik toch nog het gevoel had dat we eigenlijk maar wat simpel rondgehobbeld hadden.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:18

Ik begrijp je zo goed! Ik heb ook een fanatieke instructrice nodig hoor! Ik ben ook gewend te 'werken' in een les en moe/voldaan/bezweet/met een rood hoofd af te stappen.

Ik weet nog heel goed de eerste les van één van mijn instructrices (les geregeld bij 2 verschillende die elkaar heel goed aanvullen) en ze zei tegen mij dat ik moest beginnen en zelf moest gaan rijden, zodat zij kon kijken hoe ik reed en dan zou zij het op een gegeven moment oppakken. Na het eerste pasje draf had ze al genoeg gezien en werd ik gelijk overspoeld met instructies :P. Heerlijk! Ik ben ook fanatiek en wil dan ook fanatiek leskrijgen :j

Ik denk dat het heel goed is dat je overgestapt ben. Een instructrice die bij je past is niet altijd makkelijk te vinden, zeker de goede niet!

heel veel plezier bij je 'nieuwe' instructrice!