Mijn lieve grote knolleke Leo is een ontzettend lief beest en we zijn in de loop der tijd echt maatjes geworden. Dressuur rijden kunnen we maar vinden we niks aan, (rijden L1 niveau), springen vindt hij geweldig maar ben ik niet zo kapot van(ga hier wel aan werken) en buitenrijden vindt ik heel erg leuk en mijn paardje ook. Geen probleem denken jullie toch, ga dan toch lekker buitenrijden maar zo simpel ligt het dus allemaal niet.
Leo is verkeersmak en harstikke braaf buiten maar er is één probleem: hij is DOODSBANG van koeien, zodra dat hij een
ziet begint hij helemaal te flippen!! Dit is heel vervelend en aangezien hij heel sterk wordt, is het voor mij heel erg lastig om buiten te gaan rijden. Ik probeer veel met hem langs koeien te lopen maar hij blijft het eigenlijk heel eng vinden.
Als ze in het midden van de wei liggen dan gaat hij er (weliswaar met moeite) langs maar zodra ze bij het hek staan dan durft hij er niet meer langs. Bovendien wil hij zo snel mogelijk maken dat hij wegkomt. Hij bokt of stijgert niet maar hij wil gewoon er keihard vandoor. De vorige eigenaar (een meisje dat een paar jaar ouder is dan ik ben) (ik ben 16) gebruikte altijd een slofteugel als ze naar buiten ging maar ik heb zelf nooit met slof gereden en was het eigenlijk ook niet van plan
(omdat ik bang ben dat ik ze dan verkeerd gebruik). Ik wil zo graag buitenrijden
en iemand bij mij op de manege durft het aan om met hem te gaan oefenen. Ik hoop dat het lukt maar wat moet ik nou doen als ik hem niet meer kan houden, als hij er volle bak uitpeert, hoe vang ik hem dan het beste op?? Kleine voltes ken ik en daar heb ik hem de eerste keer dat hij buiten ging met mij mee gestopt maar wat nou als ik op een smalle weg rij en ik geen mogelijkheid heb om te draaien, ik heb ook een one-rein stop geprobeerd maar dat gaat gewoon niet omdat hij dan te sterk wordt
Heeft iemand goede tips??? En heeft iemand trouwens nog meer ideeen om hem van zn koeienschrik af te brengen?? Alvast bedankt
Ik vond altijd dat je op buitenrit niet mag afstappen maar in het geval van mijn paard werkt dat juist heel goed, als ik er op blijf zitten krijg je juist linke situaties en een flippend paard.