Wat kan ik nou het beste doen met die gekke knol van mij???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelnardo

Wat kan ik nou het beste doen met die gekke knol van mij???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 18:30

Nou jongens, ik zal jullie eerst maar even een situatie schets geven want anders snappen jullie niks van deze titel...
Mijn lieve grote knolleke Leo is een ontzettend lief beest en we zijn in de loop der tijd echt maatjes geworden. Dressuur rijden kunnen we maar vinden we niks aan, (rijden L1 niveau), springen vindt hij geweldig maar ben ik niet zo kapot van(ga hier wel aan werken) en buitenrijden vindt ik heel erg leuk en mijn paardje ook. Geen probleem denken jullie toch, ga dan toch lekker buitenrijden maar zo simpel ligt het dus allemaal niet.
Leo is verkeersmak en harstikke braaf buiten maar er is één probleem: hij is DOODSBANG van koeien, zodra dat hij een }:0 ziet begint hij helemaal te flippen!! Dit is heel vervelend en aangezien hij heel sterk wordt, is het voor mij heel erg lastig om buiten te gaan rijden. Ik probeer veel met hem langs koeien te lopen maar hij blijft het eigenlijk heel eng vinden. ;( Als ze in het midden van de wei liggen dan gaat hij er (weliswaar met moeite) langs maar zodra ze bij het hek staan dan durft hij er niet meer langs. Bovendien wil hij zo snel mogelijk maken dat hij wegkomt. Hij bokt of stijgert niet maar hij wil gewoon er keihard vandoor. De vorige eigenaar (een meisje dat een paar jaar ouder is dan ik ben) (ik ben 16) gebruikte altijd een slofteugel als ze naar buiten ging maar ik heb zelf nooit met slof gereden en was het eigenlijk ook niet van plan ;( (omdat ik bang ben dat ik ze dan verkeerd gebruik). Ik wil zo graag buitenrijden :D en iemand bij mij op de manege durft het aan om met hem te gaan oefenen. Ik hoop dat het lukt maar wat moet ik nou doen als ik hem niet meer kan houden, als hij er volle bak uitpeert, hoe vang ik hem dan het beste op?? Kleine voltes ken ik en daar heb ik hem de eerste keer dat hij buiten ging met mij mee gestopt maar wat nou als ik op een smalle weg rij en ik geen mogelijkheid heb om te draaien, ik heb ook een one-rein stop geprobeerd maar dat gaat gewoon niet omdat hij dan te sterk wordt :( Heeft iemand goede tips??? En heeft iemand trouwens nog meer ideeen om hem van zn koeienschrik af te brengen?? Alvast bedankt }:0

Monster_tos

Re: Wat kan ik nou het beste doen met die gekke knol van mij???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:01

Mijn paard is ook extreem bang voor koeien. Ik ga haar dan altijd maar afleiden. Schouderbinnenwaarts er langs of in traver. Werkt niet super maar zo kan ik haar wel houden!
Heb ook geprobeerd haar te laten wennen door bij koeien in het land te zetten. Vond ze toen niet eng, maar toen we daarna weer op buitenrit gingen vond ze ze weer doodeng..

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:41

Ik volg dit ook even, mijn paard is bang voor alles wat in de wei staat en geen paard is. Ook vindt hij dat shetlanders in de wei horen en niet in het bos, hij gaat er dan echt voor op de loop... Een paard mee die niet bang is voor koeien etc helpt helaas niet, bij jou misschien wel?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:31

haha dat heeft die van mij ook Fem_daf. Laatst kwamen we ezels in het land tegen, nou dat was een drama! Maar ook shetlanders horen er niet. Of ze nou in het land staan of in het bos, zolang ze neit hoger als 1,30 zijn, zijn ze doodeng!!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 07:16

Mijn merrie vond ze ook eerst vreemd en eng. Ze staat nu op een pensionstalling waar ook koeien zijn. Regelmatig onsnappen er wel eens koeien die dan tussen de paarden lopen. Geen probleem meer, ze denk soms zelfs dat ze koeien moet vangen.
Dus als het nu echt een heel groot probleem is, is het misschien wel mogelijk om je paard eens een tijdje in een wei tussen of naast de koeien te zetten. Dan is ze zo over haar }:0 fobie heen.
Ik zie dat je in Tilburg woont. Er zijn bij de duinen genoeg boerderijcampings waar ze }:0 hebben en waar je je paard voor vakantie neer kan zetten.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 07:23

Mijn paard heeft er ook veel last van gehad vroeger, met af en toe best enge situaties.
Ik heb het opgelost door een paar keer samen met een ander paard buiten te gaan rijden die dan aan de kant waar de koeien stonden liep en er niet bang voor was. Op een gegeven moment ging het dan met andere paarden erbij goed. Nadeel is alleen dat koeien nieuwsgierig zijn en dat ze graag een stukje meelopen met je!! En daar word een bang paard niet blij van!
Inmiddels is het zo dat mijn paard mij behoorlijk vertrouwd en ik hem, dus als ik nu alleen ben en ik moet langs koeien, gaat ie er met behulp van mijn stem wel langs. Als de koeien dan zijn kant op komen wil hij wel graag weg, dan laat ik hem (gecontroleerd) harder gaan, en op het moment dat we voorbij de koeienwei zijn, neem ik hem weer rustig terug en beloon ik hem.
Ik moet zeggen dat het op deze manier steeds beter gaat.
In het begin probeerde ik hem in stap te houden of tegen te houden maar daar werd hij alleen maar sterker en banger van.

Gekkigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 07:42

Die van mij was ook altijd bang voor koeien, en ook voor shetjes haha... Maar inderdaad afleiden was het beste. In de loop der jaren is het stukken minder geworden. Ik heb ook uren bij weilanden gestaan met keoien erin, zo dichtbij als hij durfde, gewoon kijken. En ik ben niet zo erg van de hulpteugels maar met een buitenritje kon ik hem dan wel beter houden

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:29

Mag je hem niet een weekje bij een boer in de wei gooien? }:0

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:31

Ik zag toevallig een tijdje geleden een ITP topic dat over een paard ging dat bij koeien was langs geweest. Leek me een soort van clinic/gewennings training te zijn.
Misschien eens opzoeken en proberen?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:34

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:39

Dat topic bedoelde ik inderdaad, ik kon hem alleen niet vinden.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:44

vragen aan een boer of je paard een dag tussen zijn koeien mag lopen haha

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 12:11

Kijk daar heb ik dus ook aan zitten denken om hem gewoon tussen de koeien te gooien, het punt is alleen ik weet niet of dat wel zo'n strak plan is, ik ben namelijk bang dat hij dadelijk door de draad heen vliegt of zo... Langs de manege zit een boer met een hoop koeien dus ik ga het binnenkort wel vragen of ik misschien met wat pinken of zo mijn paardje mag gaan pesten!! Heeft iemand trouwens nog wat opvangtips???

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:40

mijn paard heeft een panische angst van ezels. voor de rest mag er een bom vallen, ziet of hoort hij nog maar ezels in de verte, bibbert hij op zijn benen. Ik begin er gewoon mee te lachen, om aan te geven dat er niks scheelt, om hem te ontspannen. Als het echt te erg wordt, als de ezels hem bijna kunnen aanraken, ben ik nogal geneigd om af te stappen, en te knuffelen met de ezels. Ik doe dit zolang tot hij een deel van zijn angst laat afglijden, en dan gaan we gewoon door. nu krijg ik hem al redelijk er voorbij. Ik laat hem nooit versnellen of gecontroleerd voorbijdraven, want zo leert hij te vluchten voor al waarvoor hij schrik zou kunnen krijgen. Ik zou het met koeien ook zo doen. Nu zijn de koeien nog een beetje gek, nu ze pas buiten staan, maar zou je paard zeker niet te fel afleiden; Hij moet leren zijn "angst onder ogen te zien". Zo leert hij ook vertrouwen krijgen in jou en zichzelf ( en de koeien) :P

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:48

Kelnardo schreef:
Kijk daar heb ik dus ook aan zitten denken om hem gewoon tussen de koeien te gooien, het punt is alleen ik weet niet of dat wel zo'n strak plan is, ik ben namelijk bang dat hij dadelijk door de draad heen vliegt of zo... Langs de manege zit een boer met een hoop koeien dus ik ga het binnenkort wel vragen of ik misschien met wat pinken of zo mijn paardje mag gaan pesten!! Heeft iemand trouwens nog wat opvangtips???

Ik denk dat een boer het niet leuk gaat vinden, die zitten namelijk niet te wachten op een stampede van wilde pinken en flippende paarden.. Tussen de melkkoeien gaat al helemaal niets worden, zelfs wij houden de paarden koeien gescheiden, aangezien de meeste koeien banger van een paard zijn dan andersom. Dus.. gekke koeien door de wei ( heeft verder geen gevolgen ivm enge ziektes, maar het is wel slecht voor de melkopbrengst en het weiland. ;)

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 16:21

Ja, ik snap wat je bedoelt maar ik kan misschien ook nog wel aankaarten om het in de binnenbak van de manege te doen, die is totaal afsluitbaar, maar ik moet het er dan zowieso met de boer over hebben en met de manegehouder.

Maar heeft iemand nog antwoord op mijn vraag over het opvangen als hij in volle galop wegstuift.

_Athar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:48

Zorg dat je niet alleen bent. Mocht hi jdan wegstuiven en je valt eraf, is er sowieso iemand bij je en hoef je dus iets minder bang te zijn. Neem iemand mee, een oude rot in het vak, een paard dat niet bang is voor koeien en ook nergens van opkijkt. Wees zelf ook heel ontspannen; ga niet denken, o god een koe, hij schrikt vast! want dan heb je kans dat het ook gebeurd:P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:54

Het ligt aan de persoonlijkheid van je paard wat de beste oplossing is. Ik kan je vertellen wat bij mijn paard werkt, wie weet heb je er wat aan, wie weet kun je er niks mee. Ik ken je paard tenslotte niet ;)

Wat er aan de hand was: hij is bang voor de spoorwegovergang. Niet voor de trein, niet voor de lichten, niet voor de bel, maar voor de rails. Dat wilde ik oplossen. Hem erover jojoën (drijven, paar pasjes naar voren, paard zet weer paar pasjes naar achteren, ik weer drijven, paard reageert, loopt daarna weer achteruit tot ik het zo zat ben dat ik hem een tik geef en hij eroverheen loopt, zoals ik met mijn bijrijdkanjer die bang was voor water dat geluid maakt deed bij het sluisje) werkte niet. Ik moest dus uitzoeken wat wel werkte. Nou heb ik ontdekt dat mijn paard engs minder eng vindt wanneer hij achter mij aan kan lopen. Als hij kan aankoppelen en volgen krijgt hij een stonede blik in z'n ogen en volgt hij blindelings. Dat werkt dus voor ons, bij de spoorwegovergang stap ik even af, ga voor 'm staan en laat 'm meelopen. Daarna natuurlijk belonen, opstijgen en verder rijden. Het gaat steeds beter :) Ik vond altijd dat je op buitenrit niet mag afstappen maar in het geval van mijn paard werkt dat juist heel goed, als ik er op blijf zitten krijg je juist linke situaties en een flippend paard.

xxuniquexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:32

haha das wel een goed idee hestejente
maar paarden zijn zo verschillend en op verschillende manieren over te halen.
mijn paard wou bv niet over een bruggetje, steeds proberen maar het lukt gewoon niet
boos worden ,lief doen, zweep, niks help alleen achterwaarts, nu ga ik voor de brug omdraaien en ga er achterwaarst overheen. het is zn eng houten bruggetje die heel hol is en best eng 1 voorbeen erop en 10 achter uit. maar achter uit wil die wel .
maar dat kan natuurlijkk niet bij die koeien.
maar gewoon proberen met iemand of met een groep. na de les even uitstappen met een groep als er een boer naast de manege zit.
en misschien toch wel even de slof eraan, anders ga je er eerst een paar keer mee naar les. succes

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:35

Ik zou je paard zeker niet dwingen tussen de koeien te lopen, maar een tijdje op een wei zetten in de buurt van koeien met paarden die dat allemaal doodnormaal vinden zou een heel goede oplossing kunnen zijn.
Het werkt ook super om je paard zo aan verkeer te laten wennen. Als de rest van de groep maar het goede voorbeeld geeft, dan wordt het vanzelf gewoon.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:36

inderdaad tussen de koeien zetten :D :D

voor het wegstuiven kan je het volgende proberen :D maar dan moet je paard wel los zijn in zijn lijf :) hem wat ronder en dieper instellen met een hele lichte stelling :) daar kunnen ze moeilijk uit weg :)

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:43

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:21

Zeker eens zo'n koeientraining doen!

Oja, hoe lang heeft je paard die angst voor koeien al? Wie weet is er nog iets aan te doen door gewoon te laten wennen. Dus expres die koeien opzoeken.
Mijn vzpaard vind ze ook doodeng, maar hij heeft gewoon pech.
Het enigste wat we mijden is een smalle dijk met koeien en prikkeldraad, daar is namelijk gewoon geen ruimte voor schrikreacties. Maar we gaan echt niet omrijden omdat er koeien zijn. De andere 2 zijn niet bang, dus ik zet hem gewoon met zijn neus in de kont van zijn (zeer tolerante en gewaardeerde) voorganger. Inmiddels is zijn angst al een stuk minder, hij peert hem in elk geval al niet meer.

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 17:24

Die koeientraining is ergens in Friesland dus dat wordt al lastig want ik zit in Noord-Brabant. Ik ben een paar dagen geleden met Leo naar buiten geweest en met mijn vader (te voet met longeerlijn eraan) Het ging super, bij de koeienstal waar hij ze alleen kan ruiken liep hij er zonder problemen langs en toen we echt langs koeien liepen, liep hij door of hij ze nog niet eens gezien had. Ik ben echt superblij maar blijf natuurlijk nog wel voorzichtig, ga over een tijdje met een aantal paarden naar buiten en we proberen dan zo langzaam aan elkaar te wennen. Ik heb in ieder geval geen echte angst meer want ik weet nu dus dat hij het wel kan

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:26

Mijn paard wás bang voor koeien. Totdat we op onze nieuwe stal kwamen. Dat is een boerderij en daar hadden ze zo'n 100 koeien (wegens verhuizing nog maar 20) maar mijn paard ging dus gewoon bij die koeien in de wei, en voor we het wisten waren ze vriendjes :+: