Doe ik dit juist? (Galop)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eclaiire

Doe ik dit juist? (Galop)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 16:42

Axel, een draver, ben ik nu de galop aan het "aanleren". Bij ons op stal kreeg ik te horen dat ik hem eerst hard moest laten draven en dat hij dan vanzelf in galop springt. Maar dat vind ik persoonlijk fout. Vandaag in de grote bak gereden + de galop erbij gepakt.

Nu deed ik het dus zo:

Ik leg mijn been extreem naar achter en zeg galop/ja. Als hij dan keihard begint te draven, neem ik hem terug en laat hem een paar tellen stilstaan om vervolgens weer te gaan draven. Dan begint het dus weer van vooraf aan, rustig laten draven been naar achter + commando. Wanneer hij wel aanspringt extreem belonen.

Dit verliep bij mij echt goed, zo heeft Axel dus ook gegaloppeerd, allebei de kanten op. Maar mijn vraag doe ik dit nu goed? Want de meeste zeggen dat hij hard moet galopperen etc.

Alvast bedankt! Lianne

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:49

Imo doe je dit goed hoor. :)
Een paard moet gewoon vanuit een rustige draf in een beheerste galop kunnen aanspringen. Als je hem eerst keihard laat draven en dan in galop vallen, leer je hem ten eerste dat hij bij galophulp moet gaan rennen, en ten tweede laat je hem niet aanspríngen maar in galop vallen. Als je hem dit aanleert zal hij altijd bij een galophulp eerst keihard gaan draven en dan in galop vallen, en dat wil je net niet.

Inderdaad, gewoon vanuit rustige draf galophulp geven, reageert hij goed, meteen belonen (met stem of klopje). Sprint hij weg, niet boos worden, (want het is wel reactie op je been, alleen niet de goede) terugpakken naar rustig draftempo, en opnieuw proberen. Dit is imo de enige juiste manier om het aan te leren.
Dus ja je doet het goed. ;)

Appieee

Re: Doe ik dit juist? (Galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:53

Dit doe je goed hoor!
Vind het een veel betere oplossing dan hem keihard naar voren laten draven, je jaagt je paard dan echt gigantisch uit elkaar.
Volgens mij doen ze dit wel eens met jonge paarden, maar mijn manier zou het niet zijn :n!
Succes!

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 16:57

Bedankt voor jullie snelle reactie's! Had ik het toch goed! Het kriebelde wel een beetje eigenlijk. Axel springt vrij rustig aan, zeker voor een draver! Hij had er voorheen wel erge moeite mee, maar ik moet zeggen dat het vandaag super ging!

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:00

Oh dat is fijn om te horen. :) Je bent op de goede weg en door gewoon veel herhalen en belonen als hij het goed doet wordt het uiteindelijk automatisch.
Veel succes !

kenolia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:07

Je bent volgens mij ook inderdaad goed bezig. Ook goed dat je in een grote bak aan het rijden bent dan hoef je eerst niet te veel wendingen te rijden in galop.
Heeft je paard ook echt draverijen gelopen of niet?

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:58

Bij ons op stal hebben ze een hele kleine bak. Ivm concours die hier ion het bos gehouden worden, wordt de bak daar beschikbaar gesteld voor ons!

Ja, hij heeft zowel in het buitenland als in nederland koersen gestart:)

[offtopic] Hier is een draffoto, in de bak trouwens. Erg fijn plaatje vond ik, wel jammer van mijn houding..

Afbeelding

Hier zie je trouwens ook dat de bak totaal niet zwaar is, en dus ook heerlijk is! Bedankt voor de reactie's weer, ik galoppeer gewoon lekker 'rustig' door ;)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:00

Klinkt alsof je prima bezig bent :j Ik raad het zelf ook altijd af om ze vanuit een harde draf erin te laten vallen, je kan veel beter oefenen op een nette overgang. Mijn eigen merrie kan nu ook prima vanuit stap in galop aanspringen.

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:08

Hoi, ik heb ook een draver ik heb de mazzel dat ze nooit gekoersd heeft maar ik heb het haar aangeleerd door op de volte te gaan rijden goed me hulpen geven met me been en natuurlijk me stem..... Als ze dan wat harder ging heb ik haar laten gaan totdat ze aansprong na een paar keer oefenen hoefde ik alleen maar me been naar achter te doen en daar ging ze al... Dus denk dat je ook een beetje moet kijken wat het beste aanvoeld bij jouw paardje

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:15

Of ze gekoerst hebben maakt weinig uit hoor. Ik merk geen verschil tussen degene die gekoerst hebben en degene die nooit een baan hebben gezien.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:21

Wat wij hier doen, we leren ze eerst galoperen aan de longe, dan kun je dat commando zo meenemen onde rhet zadel :D

toetyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:02

Klinkt goed! Succes met het verder doorrijden

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:24

Mijn leasepaard is ook een draver! Hij heeft meer dan 100 wedstrijden voor de sulky gelopen maar vond galop dus ook best wel moeilijk voornamelijk de linker hand. (nog steeds overigens) Maar ik laat hem gewoon rustig in de hoeken aangalopperen en zeker niet rennen want dan neem ik hem ook terug net zoals jou ! =)
Maar in het begin liet ik hem vooral door galopperen en afsnijden. Hij kreeg zo iig het idee dat hij mocht galopperen en dat het niet fout was. Nu ben ik hem aan het leren wat rustiger en ontspannen te lopen. Ook opbouwen dus! =)
Goede manier die je gebruikt hoor

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:48

Ik probeer het zoveel mogelijk op stem ook te doen, zodat ze inderdaad vrij makkelijk aan gaan springen en de beenhulp aan de stemhulp kunnen koppelen die ze nog kennen uit het longeerwerk.
Idealiter springen ze dan vanaf een ontspannen arbeidsdraf aan in galop op je eerste hulp (ja soms word ik er zelf door verrast :P ), maar wanneer ze beginnen te 'jagen' in draf zet ik wel even door en moeten ze toch even in galop. De nette overgang komt wel, eerst maar eens leren dat die galophulp ook echt galop betekent. Ik vind het verwarrend voor een paard om ze voorwaarts te rijden, weer terug te rijden, weer naar voren etc. omdat ik denk dat het zo voor een paard niet duidelijk is dat ik de galop wil hebben.
Maar er is geen vastomlijnde methode, je moet dat doen wat er werkt. Als het doorzetten van de hulp betekent dat jouw paard als een idioot 26 rondjes door de bak gaat maken in draf, leert hij er ook niks van ;)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:54

jouw manier is de juiste, maar ik zou het 'paar tellen stilstaan' weglaten. gewoon terugnemen in een rustige draf, en na een paar rondjes opnieuw proberen.
de rustige draf is de basis, en als iets fout gaat ga je eerst terug naar de basis alvorens het opnieuw te proberen.
succes! ;)

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 21:09

Bedankt voor de tips ! DuChambre, als ik Axel door laat draven wordt hij dus te heet. Ik haal hem dan liever even een paar tellen halt, of stap, voordat ik weer een poging waag. Maar dat doe ik liever natuurlijk.

Gister weer gegalopeerd, hij was die dag wel vreselijk druk maar toch een poging gewaagd. Rechts was even sleutelen, maar links sprong hij zowaar in één keer aan! Trots!:D

Chen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:45

Zo doe je het juist, als je misschien voelt dat ze te heet word idd even stappen ipv stil staan misschien en een keer de handen naar voren en laten ontspannen, daarna weer overnieuw beginnen zoals je het nu doet. Met geduld krijg je echt een hoop voor elkaar.....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:17

Urielle schreef:
Ik probeer het zoveel mogelijk op stem ook te doen, zodat ze inderdaad vrij makkelijk aan gaan springen en de beenhulp aan de stemhulp kunnen koppelen die ze nog kennen uit het longeerwerk.
Idealiter springen ze dan vanaf een ontspannen arbeidsdraf aan in galop op je eerste hulp (ja soms word ik er zelf door verrast :P ), maar wanneer ze beginnen te 'jagen' in draf zet ik wel even door en moeten ze toch even in galop. De nette overgang komt wel, eerst maar eens leren dat die galophulp ook echt galop betekent. Ik vind het verwarrend voor een paard om ze voorwaarts te rijden, weer terug te rijden, weer naar voren etc. omdat ik denk dat het zo voor een paard niet duidelijk is dat ik de galop wil hebben.
Maar er is geen vastomlijnde methode, je moet dat doen wat er werkt. Als het doorzetten van de hulp betekent dat jouw paard als een idioot 26 rondjes door de bak gaat maken in draf, leert hij er ook niks van ;)

ik ben het hier ook erg mee eens
de fries dat ik rij heeft nogal moeite met de linkergalop (is er grotendeels uit)
ik ben tegen het principe van: hard laten draven en in galop laten vallen.
omdat je imo dan geen echte galophulp eraan koppelt.
wat eerder helpt is in de hoek je galophulp geven, springt hij aan, belonen, springt hij niet aan en begint hij te jagen, de galophulp wat sterker herhalen (bij voorkeur in de volgende hoek) met tikje van de zweep
zo heeft hij wel al de snelheid, en net dat beetje extra om in galop te springen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:19

Eclaiire schreef:
Bij ons op stal hebben ze een hele kleine bak. Ivm concours die hier ion het bos gehouden worden, wordt de bak daar beschikbaar gesteld voor ons!

Ja, hij heeft zowel in het buitenland als in nederland koersen gestart:)

[offtopic] Hier is een draffoto, in de bak trouwens. Erg fijn plaatje vond ik, wel jammer van mijn houding..

Afbeelding

Hier zie je trouwens ook dat de bak totaal niet zwaar is, en dus ook heerlijk is! Bedankt voor de reactie's weer, ik galoppeer gewoon lekker 'rustig' door ;)

zijn het mijn gedachten of zie ik op de foto een grove tactfout?
(het is een draffoto hé? dus dan zouden rechterachterbeen en linkervoorbeen beide op dezelfde plaats boven de grond moeten hangen, hier is het achterbeen al bijna tegen de grond terwijl het voorbeen nog halverwege hangt)

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:36

Duhelo schreef:
Urielle schreef:

de fries dat ik rij heeft nogal moeite met de linkergalop (is er grotendeels uit)
wat eerder helpt is in de hoek je galophulp geven, springt hij aan, belonen, springt hij niet aan en begint hij te jagen, de galophulp wat sterker herhalen (bij voorkeur in de volgende hoek) met tikje van de zweep
zo heeft hij wel al de snelheid, en net dat beetje extra om in galop te springen.

Met beide ben ik het niet eens.
Jagen heeft geen zin. Ze vallen dan in de galop en zo zijn ze niet goed aan de hulpen. en is een makelijke uitweg.
Toevallig vandaag in mijn les erover gehad.

Ik zou niet stil gaan staan(anders snapt ie er natuurlijk helemaal niets meer van,eerst vooruit, lukt niet dan stilstaan), maar gewoon weer rustig oppakken en verder draven. Op je zit langzamer gaan lichtrijden tot een normaal tempo. Stelling naar binnen en opnieuw proberen. Hierna kan je hem tussen 2 teugels en 2 benen vooruit houden. Dan het liefst goed voorwaarts. Verzameld is zowiezo nog te moeilijk en komt pas later.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:22

Ik vind bovenstaande dus allemaal leuk en aardig voor paarden die verder doorgereden zijn en de galop prima kennen maar niet voor een dier wat nog geen jota snapt van de galop.

Je vraagt galop, paard snapt het niet of mist even de handigheid in de benen of de balans om aan te springen en daarna pak je terug en zeg je feitelijk: het hoeft niet meer, waarna je het opnieuw gaat proberen. Dan wordt het galopperen bijna meer toevalsfactor dan een vaste reactie op een vaste hulp.

Duhelo, ook een fijne oefening: vanaf de hoefslag halve volte halve baan naar de middellijn, pasjes wijken om ze meer op de buitenteugel te krijgen en dan de galophulp. Die werkt ook heel fijn met paarden die moeite hebben met de galop.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:25

je doet het zo super goed hoor`! (wel proberen om je been gewoon iets achter de singel te houden anders moet je dat daarna weer doen, en gaat je paard wachten tot je jou been zo vet na achter leg) Als je paard aanspringt gewoon voorwaarts laten galoperen dat is makkelijker voor t paard en voor zijn evenwicht :D :Y) maar dat doe je waarschijnlijk al ;)
suc6

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:28

Duhelo schreef:
Urielle schreef:

een paard moet niet in galop (vallen) hij moet er in springen

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:47

Urielle schreef:
Ik vind bovenstaande dus allemaal leuk en aardig voor paarden die verder doorgereden zijn en de galop prima kennen maar niet voor een dier wat nog geen jota snapt van de galop.

Je vraagt galop, paard snapt het niet of mist even de handigheid in de benen of de balans om aan te springen en daarna pak je terug en zeg je feitelijk: het hoeft niet meer, waarna je het opnieuw gaat proberen. Dan wordt het galopperen bijna meer toevalsfactor dan een vaste reactie op een vaste hulp.

Duhelo, ook een fijne oefening: vanaf de hoefslag halve volte halve baan naar de middellijn, pasjes wijken om ze meer op de buitenteugel te krijgen en dan de galophulp. Die werkt ook heel fijn met paarden die moeite hebben met de galop.

Nee hoor zo doe ik het ook bij me eigen paard die het ook moeilijk vind + dat hij ataxie heeft.
Waarom zou je ze in galop laten vallen. Alleen omdat dat het makkelijkste is voor de ruiter.
Door ze in galop te laten vallen gaan ze ongelooflijke tact fouten maken en betekend het galop alleen maar hard hard hard ze bouwen spanning op.
Natuurlijk moeten ze gewoon goed opgeleid zijn en ook het commando galop kennen via het longeren.

Maar denk dat iedereen het anders leert en anders toepast. Je moet gewoon kijken wat bij jou paard het beste past

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:58

sharir schreef:
Duhelo schreef:

Met beide ben ik het niet eens.
Jagen heeft geen zin. Ze vallen dan in de galop en zo zijn ze niet goed aan de hulpen. en is een makelijke uitweg.
Toevallig vandaag in mijn les erover gehad.

Ik zou niet stil gaan staan(anders snapt ie er natuurlijk helemaal niets meer van,eerst vooruit, lukt niet dan stilstaan), maar gewoon weer rustig oppakken en verder draven. Op je zit langzamer gaan lichtrijden tot een normaal tempo. Stelling naar binnen en opnieuw proberen. Hierna kan je hem tussen 2 teugels en 2 benen vooruit houden. Dan het liefst goed voorwaarts. Verzameld is zowiezo nog te moeilijk en komt pas later.

Lezen is blijkbaar weer moeilijk
we zeggen beide dat we tegen ht jagen zijn.
het in galop laten vallen is in mijn ogen paard zo hard laten draven (express dus) totdat hij niet anders kan dan in galop vallen, met als gevolg dat ze vaak in verkeerde galop vallen, halverwege de hoefslag, en de koppeling nog altijd niet kennen.
ik probeer aan te springen in de eerste hoek van de korte zijde, indien het daar niet lukt, geen probleem, maar ik ga hem in die 5 meter van de ene hoek naar de andere niet terugnemen naar een verzameldere draf, om dan opnieuw aan te springen, daar is er simpelweg niet genoeg tijd voor (als ik probeer aan te springen in de hoek voor de lange zijde, dan uiteraard wel)
als hij de eerste hoek niet aanspringt dan blijf ik ook niet aansporen, maar herhaal ik in de tweede hoek mijn galophulp, eventueel met een extra impuls in de vorm van een zweepje/spoortje/hardere hulp

heeft imo niks met in galop laten vallen te maken ...

urielle: dus dan vanaf de middellijn pasje wijken, tot aan de hoefslag of neem je dan gewoon de binnenhoefslag?