Help, paard steigert, hoe af te leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitje__

Help, paard steigert, hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 10:12

Wie kan mij helpen?
Het gaat om een Belgisch Trekpaard van bijna 4. De vorige verzorgster heeft hem leren steigeren zonder dit te overleggen met de eigenaar.
De eigenaar wilde dit niet, maar het paard blijft het nu wel doen. Als je hem halt laat houden en hem geen langere teugel geeft, gaat hij omhoog, een corrigerende tik tege zijn schouder (werkte altijd heel goed als hij de verkeerde kant opging) kan niet meer, gaat hij ook omhoog.

Maar nu mijn vraag, hoe kan je dit het beste afleren?

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:32

[GVL] HELP!!!! steigerende pony!

er zijn volgens mij nog wel meer topics, die met stijgeren te maken hebben
Maar het is in het algemeen heel moeilijk af te leren..

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:33

Aj, aj, bij een normaal paard is het al lastig maar bij een trekpaard natuurlijk helemaal. :=

Weet je ook hoe ze het heeft aangeleerd? Met wat voor beloning heeft ze gewerkt?

Je moet langzaam het halthouden aan gaan leren, en het steigeren niet meer vragen. Als ze eenmaal gesteigerd heeft, houdt ze dan ook op? Of gaat ze verder?

Je kan proberen steeds meer de teugels erbij te pakken en langzaam de druk op te voeren. Goed belonen als je paard braaf stil staat, maar ook bestraffen als hij steigert. Als motivatie zou je, zeker in het begin een voedselbeloning kunnen gebruiken, die je later gewoon weer afbouwt als hij niet meer steigert.

_Caitje__

Re: Help, paard steigert, hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 10:59

Ze heeft het aangeleerd door de hem achter te vragen en tegelijkertijd de drijven en een tikje tegen zijn schouder aan te geven. Ze heeft hem gewoon met de stem beloont, daar is hij bij de beloning gevoelig voor, maar luistert niet naar je stem als je hem bestraft.
Hij blijft doorsteigeren. Het probleem is ook dat hij behoorlijk hoog steigert en bijna achterover klapt als je niet uitkijkt.
Bedankt voor de tip, ik zal het eens proberen.

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:45

bij dit ongewenst en gevaarlijk voor bijde partyen gedrag
heb ik de paarden waneer ze dus omhoog wilde komen het paard omtrekken waneer ik het hoofd naar mijn toe haal kan hij niet omhoog komen en fijn voor het paard is het al helemaal niet is niets vriendelijks aan maar samen achterover vallen ook niet ik raad je aan om hier iemand bij te halen die je hierbij kan helpen want je kan dit dus ook verkeerd aanpakken omdat het paard dit niet uit protest doet weet ik ook niet of het zal werken
suc6

koe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:50

ik heb een keer gehoort;
dat ze met een ongekookt ei op het paard ging en iemand anders hield hem vast, als hij steigerde sloeg ze het ei kappot op het hoofd van het paard, denken ze dat ze bloeden ofzo.......

p.s. moet je wel stevig kunnen zitten met 1 hand en 2 benen...... en durven........

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:44

koe_x klinkt heel leuk maar het is niet haalbaar, ook niet als je stevig zit. ;)

Tja, de snelste en duidelijkste manier is hem een klap op het hoofd geven waar die vijf minuten niet goed van is. :)

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 18:19

koe_x: denk niet dat dat gaat werken. Zit wel stevig en durf het ook wel, maar het hoofd is iets te ver weg daarvoor. Tis een groot paard en eer je bij het hoofd ben om dat ei kapot te slaan is hij al beneden. Hij steigert niet lang, maar wel hoog.

Tik op hoofd geven heb ik ook al geprobeert, maar toen ging hij de volgende keer juist hoger.

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:00

Tsja, dat is een lastig probleem! Aangezien je zegt dat hij goed op een stembeloning reageert zou ik het volgende doen: Paard laten halthouden en gewoon de teugels vasthouden. Op het moment dat je voelt dat het paard omhoog wil gaan komen onmiddelijk de druk op de teugels wegnemen en sterk voorwaarts rijden naar draf (eventueel iemand met een zweepje vanaf de grond laten ondersteunen bij het voorwaarts rijden) Als het paard voorwaarts gaat belonen met je stem. En dan het halthouden langzaam proberen uit te breiden.
Op deze manier leert het paard misschien weer voorwaarts te denken tijdens het halthouden!
Succes ermee!

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 17:31

ego0105: zo probeer ik het idd ook te doen, en het gaat steeds beter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:37

Dan heb je niet hard genoeg getikt ;) Geen tikje, een belg zal tegen de 700kg op zitten, dus behandel hem ook als bijna een ton.. :)
Desnoods trek je hem tegelijkertijd om door hem naar op zij te trekken. Als hij uit evenwicht raakt zal hij automatisch weer op vier benen proberen te komen.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 17:54

Met een tik lukt het echt niet hoor, dan moet je zo ontzettend hard slaan en dat lukt mij gewoon niet, ik wil niet slaan met een zweep, hij is net van zijn angst voor zwepen af.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:57

hoeft ook niet met een zweep... Zou het zelfs onhandig vinden om het met een zweep te doen. Maar goed, als je niet wil, dan niet. :)

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 17:58

Ik zeg niet dat ik het niet wil, ik zeg dat ik dat niet KAN, qua kracht.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:01

Hoe banketstaaf het ook klinkt (ben er zelf echt geen fan van maar het is soms de enige optie), gewoon met de knop van de zweep een keer hard tussen de oren slaan.. Mijn paard ging steigeren en draaide dan met een kwartslag om zo met zijn voorbenen uit te halen naar het paard (+de ruiter!) naast hem, levensgevaarlijk.. Na een paar keer dit met de zweep gedaan te hebben heeft hij het bijna nooit meer gedaan..

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 18:10

Ja, maar dat was hem niet aangeleerd neem ik aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:14

En als je hem om trekt (dat hij al niet zo hoog kan) en hem dan extra an het werk zet? VB volte van tien meter en echt góed stellen. Als je hem echt heel erg in die stelling hebt, zal hij het een stuk moeilijker hebben om er uit te breken. En steeds wisselen: linkerhand, rechterhand. Dan kan hij moeilijker "uitbreken", word hij moe van, word hij soepel van en gaat hij misschien de link leggen dat je niet met je laat spelen en dat als hij zo'n rot geintjes uit haalt hij heel heel HEEL hard moet werken!

Als je met een grond persoon kan werken, kan je hem aan de longe laten nemen en van het moment dat hij steigert de grondpersoon hem een lel onder zijn pens laten geven.... Maar dan moet je grondpersoon wel wat lef en behoorlijk wat snelheid hebben. ;)

Wat ook een optie is, maar daar moet je het paardenbeest wel voor kennen. Gewoon een rotschop geven als hij steigert (eventueel in combinatie met een serieuze mep op zijn kont) zorgen dat hij naar voren springt en hem dan in die voorwaartse beweging houden, en echt blijven houden tot hij "op" is. En pas als hij normaal kan doen belonen (desnoods maar snoep mee op het paard nemen.) en stoppen. :) Maar dat werkt niet bij elk paard, ik ken menig paard dat, als je er een schop vanachter bij geeft, gewoon om klapt. Dus dat zou echt mijn aller aller ALLER laatste keuze zijn.... :) Bij een Belg zou ik daar sowieso niet al te happig op zijn... Als het nu om een a pony ging... :=

Wie heeft het dit paard geleerd eigenlijk?

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:20

Volgens mij heb je niet goed gelezen.. Paard doet het alleen bij het halthouden en het is aangeleerd door de bijrijdster/verzorgster..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:21

Pfft, of ik was het al weer even kwijt of ik heb er echt domweg overheen gelezen :=

Ook als hij het van uit halthouden doet valt het voorwaarts op te lossen. :) Kan je die verzorgster niet bellen om te vragen of zij haar rommel wil komen opruimen? ;) Nee zonder geinen. Je zit er wel mee natuurlijk. :)

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 18:33

Ja, leuk! Verzorgster is inmiddels geen verzorgster meer. Dus zit er nu mee. Ik ben nu veel aan het halthouden, als hij wilt gaan steigeren, voorwaarts rijden.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:46

hey caitlin!
ben ik nog wel veilig als jou voorleester een zaterdag? hihi. ben misschien wel een redder in nood maar in zo'n geval niet hoor :P
naja spreek je

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:48

Erop gaan zitten, wachten tot ie steigert en een ei op zijn hoofd kapot slaan...

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 18:50

chelletju schreef:
hey caitlin!
ben ik nog wel veilig als jou voorleester een zaterdag? hihi. ben misschien wel een redder in nood maar in zo'n geval niet hoor :P
naja spreek je

Ik mag het hopen! Als ik zijn teugels niet strak houd tijdens het halthouden, moet het lukken, en anders moet je maar wegrennen.

Ei is al een keer voorgesteld, maar dat gaat niet heb ik al gezegt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:05

De mensen die een ei voorstellen, hebben die al ooit op een steigerend paard gezeten?

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:09

ja... en tijdens het steigeren heb ik tussen de oren een ei stuk geslagen..