Karice @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Honesty

Karice @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 15:15

Dag bokkers, :)

Karice is al zo'n 3,5 jaar mijn paard, heb heel veel met haar mee gemaakt, ze was heel vaak ziek, en is nog steeds 'ziek', ze heeft zoals ze dat noemen Einschuss, ook wel bekend als een Olifantenbeen.
Karice is nu 16 en wordt 21 juni 17, ik rij nu met haar B, en we gaan in Oktober starten, zijn we hier klaar voor? :D

Vroeger had ze nogal last van haar rug, is nu gelukkig over, heb veel les gehad, nu soms nog één keer in de week, maar ze staat nu tot september in de wei, lekker paard zijn. Je kunt op de foto's wel zien dat ze Einschuss heeft, en vragen daarover? PB gerust. :) Ze heeft er geen last van, maar als het weer veel dikker wordt heeft ze koorts en heel veel pijn.... maar gelukkig is het al aardig over, ook is het vaak 2 maanden achter elkaar dat ze het krijgt, en soms blijft het gelukkig 6 maanden weg. Je kunt op de foto's ook zien dat ze wel moeite heeft met haar achterhand er onder te zetten, maar dit is mede door haar been. Ik vind het zelf al een hele verbetering, en ben echt trots op haar. :) Ze heeft ooit in het verleden L2 dressuur gelopen, en M gesprongen.
Mijn houding vind ik soms erg bagger, maar is wel erger geweest!

Hier de foto's!

Afbeelding
Wijken, vind ze soms nog erg moeilijk.

Afbeelding
Drafje, hier beloonde ik haar net.

Afbeelding
Vind ik al een beetje netter :j

Afbeelding
Mijn diva bij de les roepen

Afbeelding
Stap, mag meer ontspannen

Afbeelding
Geconcentreerd

Afbeelding
Hier zie je dat achterhand-verhaal, mag ook meer ontspannen.

Afbeelding
Achterhand én meer ontspannen.

Afbeelding
Netjes! :D Vind ik een fijn beeld.

Commentaar mag, kan er alleen van leren. :)

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:21

Leuke foto's Andrea, echt een mooi paard is Karice *D
maar probeer wat minder met je binnenhand te ryden.

Honesty

Re: Karice @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 15:24

Haha dankje, oke ik zal er op letten. :)

Rianntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:29

mooi peerd :9

wat me meteen opviel, is dat je tijdens het wijken wel erg scheef zit, probeer altijd recht boven je paard te blijven zitten.
ook houdt ze bij het wijken haar hoofd wat scheef.

probeer ook wat meer rechtop te gaan zitten, dus schouders naar achter en kont in het zadel.
dan kun je ook je handen boven de schoft houden, en dat staat ook weer mooier.

Succes met je wedstrijd!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:36

Waarom al wijken terwijl je dr nog niet mooi aan de basis hebt,
Zoals de achterhand mag actiever daarbij is ze voren niet ontspannen. Werk wat meer aan vwnw en veel schijnovergangen, je moet je paard niet aan de teugels trekken omzijwaarts te gaan, ga juist zitten , en met een duidelijke beenhulp. Handen boven je paarden dragen en bij elkaar houden, niet de binnenteugel omlaag en de andere omhoog zo raak jij in onbalans en ga je automatisch schever zitten.
Ga voor je gevoel achterover zitten, dan zul je terug zien dat je dan mooi rechtop zit.

Op de eerste foto zet je in tot wijken he, welke kant wil je op? vooral hier blijf recht zitten.

Wel tof om te zien dat je niet de allebeste fotos heb uitgezocht

Is niet kritisch bedoeld maar echt als tips

Verder vind ik dat je een heel leuk paard heb, en als je daar goed aan gaat werken zal het dalijk een heel mooi beeld gaan geven
Heel veel succes

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:41

Over de achterhand, daar ga ik niet meer op in, dat staat duidelijk in de beginpost. :)
En wijken kan ze wel, ze heeft L2 gelopen, maar doordat zij ziek is loopt zij anders en vindt ze wijken ook moeilijker geworden. ;)
Bedankt, ik zal er op letten.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:43

Wat is einschuss dan, ik zie niks bijzonders aan dr benen :P ?

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:43

Hoi
leuke combinatie, je hebt wel een groot paard zeg! is vast soms wel wat lastig te rijden, lijkt mij in elk geval. :)

1 ding, ik zag dat je teugel gedraaid zat. let daar even op, anders wordt het contact met de mond verstoord.
je houding gaf je zelf ook al aan. probeer echt wat meer naar achteren te gaan zitten. Je kantelt nu behoorlijk naar voren waardoor je uit balans zit.
Misschien je teugels even een tikkie langer, handen bij elkaar, knik in je elleboog, en probeer eraan te werken dat je paard meer over de rug loopt. Voor de B mag er wel iets meer nagevelijkheid komen. net even een beetje meer zakken met dr hoofd en iets ronder.
Misschien heeft ze daar ook wel teveel last voor, dat kan ik niet goed beoordelen (ken de afwijking niet, en weet niet hoe fit ze nu is) Maar als ik puur rijtechnisch kijk, is dat wat ik vind dat beter kan :)
Voltes, en tempowisselingen. Middendraf, halt, stappen etc. Dan wordt ze wat scherper op je been en zal nageven ook wat makkelijker worden als het goed is :)
Ik hoop dat ze weer een tijdje fit blijft, kun jij lekker rijden met deze leukerd
succes!

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:44

Rianntje schreef:
mooi peerd :9

wat me meteen opviel, is dat je tijdens het wijken wel erg scheef zit, probeer altijd recht boven je paard te blijven zitten.
ook houdt ze bij het wijken haar hoofd wat scheef.

probeer ook wat meer rechtop te gaan zitten, dus schouders naar achter en kont in het zadel.
dan kun je ook je handen boven de schoft houden, en dat staat ook weer mooier.

Succes met je wedstrijd!

Dankjewel, :).
Hier heb ik wat aan!

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:45

Daphaan schreef:
Hoi
leuke combinatie, je hebt wel een groot paard zeg! is vast soms wel wat lastig te rijden, lijkt mij in elk geval. :)

1 ding, ik zag dat je teugel gedraaid zat. let daar even op, anders wordt het contact met de mond verstoord.
je houding gaf je zelf ook al aan. probeer echt wat meer naar achteren te gaan zitten. Je kantelt nu behoorlijk naar voren waardoor je uit balans zit.
Misschien je teugels even een tikkie langer, handen bij elkaar, knik in je elleboog, en probeer eraan te werken dat je paard meer over de rug loopt. Voor de B mag er wel iets meer nagevelijkheid komen. net even een beetje meer zakken met dr hoofd en iets ronder.
Misschien heeft ze daar ook wel teveel last voor, dat kan ik niet goed beoordelen (ken de afwijking niet, en weet niet hoe fit ze nu is) Maar als ik puur rijtechnisch kijk, is dat wat ik vind dat beter kan :)
Voltes, en tempowisselingen. Middendraf, halt, stappen etc. Dan wordt ze wat scherper op je been en zal nageven ook wat makkelijker worden als het goed is :)
Ik hoop dat ze weer een tijdje fit blijft, kun jij lekker rijden met deze leukerd
succes!

Haha ja, toen deze foto's werden gemaakt was ze helemaal over de zeik, want ze werd even weggehaald bij de andere paarden, ze ging elke keer rennen, daarom had ik dr hier wat korter dan normaal. :)
Met nagevelijkheid zijn we nog niet zo lang bezig, dus kan inderdaad nog beter, maar het begin is er... vind je niet? :)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:47

op de een na laatste foto, daar zit ze er tegenaan. Als ze daar net even een stapje actiever wordt en je goed contact houd, zou ze zo dr hoofd laten zakken (zo vind ik het er in elk geval uitzien :) )

en in je profiel staat een foto met een fries, daar is je houding gewoon netjes :) dus je kunt het blijkbaar wel ;)

en de teugels zijn verklaard :)

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:51

Ja, ze doet het normaal ook wel iets beter hoor, maar ze was hier echt helemaal over de zeik, telkens rennen enzo, haha. Op die fries ging het inderdaad wél, maar mijn paard maakt zich ook zo sterk, en die gaat dan soms ook hangen, en die fries deed dat niet. :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:52

het wijken in de B is juist goed voor het paard om te leren hoe die zijn benen moet gebruiken en ook met het recht stellen kan het het paard helpen :)
verder vindt ik dit voor de B genoeg je paard hoeft in de b niet met zn kop omlaag je moet alleen contakt hebben het het hoofd en zorgen dat het er ontspanne uit ziet. zo heb ik een keer verloren van een sterren kijker omdat zei haar figuren beter reed al was mijn aanleuning beter :)

verder zorg dat je paard recht blijft en niet zijn hoofd kanteld :)
iets minder op je binnen hand rijden en ga wat meer naar achter zitten, en haal dat spoortje uit zn buik door je hakken iets meer uit te drukken..

ik vindt het totaal plaatje overgens wel ontspannen :)

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:54

@Tat_Jana:
Dankjewel. :) Ik zal er allemaal op letten, en ik vind inderdaad dat je in de B niet je paard al alles hoeft te kunnen, het gaat om je plezier en je hoeft niet persee te winnen.

Hier een foto dat ze het wel doet, en de achterhand al wat actiever is:

http://i164.photobucket.com/albums/u33/ ... 5_3WCv.jpg
Laatst bijgewerkt door Honesty op 09-05-09 17:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:54

Ik vind haar niet genoeg "rond" om het maar zo te zeggen.
Ik vind wel, dat je haar heel vriendelijk rijd, en je komt heel ontspannen over. :)
Leuke combinatie.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:55

het sterk worden zie je idd ook wel. daarom zou ik hem wel iets nagevelijker willen hebben voor de B (maar goed, als hij nu zn dag niet had, dan wordt het een beetje scheve kritiek :) )

en ik de B ben ik altijd helemaal afgebrand als hij niet nagevelijk was. Hij hoeft niet volledig constant te zijn a la L2 of zo, maar een beetje ontspanning moet wel te zien zijn in de B.

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:58

@Michh: Dat kan kloppen, ik ben dr nog maar net iets van 1,5 maand mee bezig, daarvoor heb ik er bijna 1 jaar naast gelopen.

@Daphaan: Dat ben ik met je eens. Ik zal zeker er nog aan gaan werken, ik ga eerst in Oktober FNRS rijden.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:59

ooooh dan heb je nog tijd zat!! FNRS is misschien wel goed om eerst te doen, dan gaat de B daarna een eitje worden :)

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 18:00

Inderdaad, en zeker omdat zij soms nog wel erg vaak ziek kan zijn, kan ik beter op de manege zelf eerst simpel FNRS rijden. :)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:03

um laatste foto:
buitenhand er goed aan, blijf op de volte, goed het tempo houden en dan zal ze zakken. Als ze zakt ontspan je even en begin je weer opnieuw. Op een gegeven moment kun je met je buitenhand dat "knikje" constant houden :)
probeer daar maar wat mee uit.

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 18:06

Zal het onthouden, ik ben blij dat ik haar eindelijk zo 'ver' heb, ze was vroeger zó sterk, en nu nog... maar ze is er een beetje doorheen.

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 16:26

Niemand meer?

ChantalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:59

heeey,
eeen paard dat doe bijrijden (een 23 jarige merrie) heeft ook olifantenbenen, ik had eigenlijk een vraagje na mate met het rijden valt het jou dan op dat het been/de benen dunner worden?

ik vind het verstandelijk dat je eerst FNRS gaat starten dan word B een eitje. 't komt allemaal goed, duurt allemaal gewoon even. Maak veel plezer en dan komt het allemaal goed:)

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 10:18

Dankjewel! En je hebt een PB. :)

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:05

heel mooi paard!
maar probeer niet teveel achterover te vallen!